Továrna v západním Sasku možná dosáhla svého produkčního vrcholu, výhledově by totiž mohla své působení opět razantně změnit.
Po zhruba pěti a půl letech od přechodu na výrobu pouze elektrických modelů slaví továrna Volkswagenu v německém Cvikově milník 1 milionu vyrobených elektromobilů. Závod byl pro koncern prvním, který ve prospěch elektromobility zcela ukončil produkci spalovacích vozů. Jubilejním kusem nové éry se stal hatchback ID.3 v silnější variantě GTX Performance a červené metalíze Kings Red pro zákazníka z Bavorska.
Výchozím bodem přechodu výhradně na elektromobily bylo v listopadu 2019 zahájení výroby právě modelu ID.3. Konec tehdejší éry nicméně proběhl až v červnu 2020, kdy z montážní linky sjel úplně poslední spalovák, konkrétně sedmá generace Golfu R Variant. Přechod na elektromobilitu zde proběhl v rámci masivních investic ve výši 1,2 miliardy eur (cca 30 miliard korun).
Kromě Volkswagenů ID.3, ID.4 a ID.5 se dnes na místě vyrábí i vozy dalších koncernových značek – Audi Q4 e-tron (včetně provedení Sportback) a Cupra Born. Vznikají tu také karoserie pro Bentley Bentayga a Lamborghini Urus. Značka dodává, že „dodnes bylo zákazníkům po celém světě dodáno 2,3 milionu aut na platformě MEB všech koncernových značek – to znamená, že téměř každý druhý elektromobil registrovaný koncernem Volkswagen pochází ze Cvikova“.
Pouze za rok 2024 odjelo z linky ve Cvikově 204.000 vozů. V celkovém hledisku od roku 1990, kdy Volkswagen závod převzal, zde vzniklo přes 7 milionů vozů – ve „spalovací éře“ to byly nejčastěji modely Polo, Golf či Passat v nejrůznějších specifikacích. Historie cvikovského závodu nakonec sahá až do roku 1904. Zprvu byl domovem značky Horch, v dobách NDR tu zase vznikaly Trabanty.
Ačkoliv titulková zmínka výrobního milníku zní pro VW úspěšně, německá automobilka se nadále potýká s tématy nevýdělečnosti produkce elektromobilů a nutného šetření nákladů. V tiskové zprávě tak zmiňuje už během roku 2026 seskupení výroby některých zmíněných modelů do jiných závodů, přičemž ve Cvikově „zkoumá slibné možnosti v perspektivních oblastech podnikání oběhového hospodářství“. Ze současné éry milionu vyrobených elektromobilů by se mohl závod proměnit v recyklační centrum koncernu.