TEST Cupra Formentor VZ5 (287 kW): Španělovi narostly koule, ale neukáže je každému

Dát do sportovně střiženého SUV pětiválcový motor byl pro automobilku Cupra skvělý krok. Auto tím získalo jedinečný charakter. Je ale na zvážení každého, jestli nestačí dvoulitr.
Radosti
Charismatický motor
Dobré jízdní vlastnosti
Příznivá spotřeba
Starosti
Vyšší cena
Ovládání palubního systému
RS 3 je samozřejmě schopnější
8  /10

Dáme si takové malé opáčko nedávné historie. Automobilka Seat chtěla v 70. letech posílit svou účast v motorsportu nově vzniklou divizí Seat Sport, z níž se o více než dekádu později stala podznačka Cupra. Přemýšleli jste někdy nad tím, co vlastně Cupra znamená? Je to pěkně prosím zkratka pro Cup Racing a automobilka s ní slavila nejedno vítězství a postavila nejeden úspěšný sportovní model Seatu.

Nyní je Cupra samostatnou automobilkou, původně zamýšlenou jako konkurence pro Alfu Romeo. Dnes má Cupra dokonce svůj vlastní model, kterým je SUV Formentor a ačkoliv se nám SUV zdálo spíše jako taková sázka na jistotu, ukázalo se jako velmi schopné auto a zatím s každým motorem nás dokázalo přesvědčit o svých kvalitách. Jenže proč nepřitvrdit, v rámci koncernu je zajímavé techniky ještě dost.

Ďábelsky dobrý nápad

Co třeba dohodnout se s Audi na technice jejich klenotu v podobě ostré RS 3 a nacpat její vnitřnosti do svého modelu? Původně to znělo jako pohádka, ale v únoru minulého roku si přesně tohle automobilka nadělila ke svým třetím narozeninám. Cupra Formentor dostala přeplňovaný řadový pětiválec o výkonu 287 kW (390 koní). Užije si ho ale pouze 7000 zákazníků. Otázka zní, máte být jedním z nich?

Vlastně hned z fleku se dá říct, že pokud automobilce fandíte, tak ano. Však už jen ten krok tímto směrem se dnes velmi cení a Formentor VZ5 to zařadilo k šílenostem, které známe z minulosti. Pětiválcové SUV s driftovacím režimem, to jsou věci. Formentor obecně už ale z našich stránek musíte znát jako své boty, vzhledově se VZ5 zvenku i uvnitř liší jen pár věcmi, třeba zadním difuzorem, výfuky, 20palcovými koly, nápisem na kobercích uvnitř nebo promítáním loga VZ5 po otevření dveří. Prostě nic extra, Formentor VZ5 je takový sleeper.

Naše testovačka měla v podstatě identická sedadla s motorizací 2.0 TSI, tedy klasické sedačky s vyšším bočním vedením a integrovanou opěrkou hlavy. Nejsou vůbec špatná, ale skořepiny Cup za příplatek sedmdesát tisíc korun vypadají lákavěji. Posaz za volantem si opět zaslouží pochvalu, rozléhá se před vámi obří kapota a dobře se čtou rozměry auta během manévrování i při jízdě po okresních silnicích.

Krocení pětiválce

Formentor VZ5 má vpředu zavěšení MacPherson a vzadu víceprvkové zavěšení. Oproti dvoulitru je pak VZ5 o deset milimetrů nižší. VZ5 má také adaptivní tlumiče a pohon všech kol 4Drive. Distribuce síly na jednotlivá kola je ale podpořena funkcí Torque Splitter od Audi, což jsou dvě spojky na zadní nápravě ovládané elektro-hydraulicky. Vůz tedy nemá klasický Haldex 5. generace, kterým disponuje dvoulitrový Formentor VZ, o němž ještě dneska bude řeč.

Vnitřnosti od Audi umožnily také driftovací režim, kdy se kompletně odpojí ESC a můžete se pustit do dovádění. Kontrolu trakce lze ale vypnout také manuálně. Za dvacítkami se pak skrývají brzdy Akebono s šestipístkovými třmeny. Kola byla vybavena pneumatiky Goodyear Eagle F1 Supersport s rozměry 255/35 R20 vpředu a 255/35 R20 vzadu. Formentor VZ5 tedy nemá vpředu širší pneumatiky jako RS 3.

Samotný motor je již zmíněný pětiválec s pořadím zapalování 1-2-4-5-3 naladěný na 390 koní mezi 5700 a 7000 otáčkami. Audi RS 3 má o deset koní více. Točivý moment VZ5 činí 480 N.m v 2250 otáčkách, i zde je na tom RS 3 o trochu lépe. O přenos síly na kola se opět stará sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic. Technická výbava auta je tedy více než skvělá, ale povedlo se to všechno převést na silnici?

Diskuze (16) Další článek: Po nehodě BMW iX v Německu jeden mrtvý, devět zraněných. Mluvčí českého BMW prozradil, jak to bylo s „Autopilotem“

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz