| Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka
 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka
 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka
 | Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Foto: Petr Homolka
36
Fotogalerie

TEST Cupra Formentor 1.5 TSI/110 kW DSG: Hřebíček uhozený na hlavičku. I s nejslabším motorem!

Cupra se modelem Formentor otevírá novému typu zákazníků, kteří upřednostňují stylový design před dynamikou. Sice má výkonnou verzi pro dravce, ale mainstreamová skupina spíše cílí na slabší motorizace, které jsou taky velmi zajímavé. I když z jiného úhlu pohledu.

Radosti
Příkladná sedadla
Úsporný provoz
Zpětná vazba podvozku
Atraktivní design
Starosti
Nevýrazná dynamika základní motorizace
Občasné zaváhání infotainmentu
Plynulost reakce převodovky
9  /10

Divize Cupra historicky patřila nejrychlejším, nejostřejším a nejvýkonnějším Seatům. Očekáváte, že nabídne to nejlepší a nic jiného. Nakonec, je tomu tak i dnes. Koupit si můžete ostrého Leona ve dvou karosářských verzích a milovníkům SUV vyjde vstříc Cupra Ateca. Jenže logo Cupry nese také crossover Formentor, což je zcela v pořádku, dokud nezjistíte, že pod kapotou se krčí koncernová patnáctistovka. Vážně mi chcete namluvit, že někoho zajímá Cupra s mrzkými 150 koňmi?

Světe div se, zajímá, a jak! Podobně jako se DS oddělilo od Citroënu, aby mohlo jít cestou francouzského designu, rozhodlo v roce 2018 i vedení koncernu, že by se Cupra měla vydat svou vlastní cestou. Byl to zlomový okamžik, kdy na jedné straně pořád pokračovala éra rychlých Seatů, ale zároveň se Cupra pustila do vývoje prvního vlastního modelu se spalovacím motorem, kterým je Formentor.

Musíte ho správně pochopit

Jakožto na míru vytvořený produkt si může dovolit širokou škálu pohonů zahrnující benziny, diesely, a dokonce plug-in hybrid. Nabízet pouze vrcholné provedení s dvoulitrovým TSI o výkonu 310 koní (228 kW) by z marketingového hlediska nedávalo smysl. I když ho doplňuje ještě „předokolka“ s 245 k (180 kW) a e-Hybird o stejném výkonu. Mimochodem, koupit si můžete i speciální limitovanou verzi Formentor VZ5 2.5 TSI laděnou na 390 k. To už jsou hodnoty hodné Cupry, ale považte, kolik lidí by z kapsy vytáhlo 1.789.900 Kč?

Cupra velmi bystře pochopila, že prodává segment a design. Ne nadarmo v posledních letech začaly automobilky ve velkém nabízet optické pakety inspirované ostrými verzemi modelu, ale přitom jste si je mohli dát klidně na litrový tříválec. Motoristickým nadšencům taková kombinace možná přijde napatřičná, ale musíme akceptovat fakt, že konzumní zákazník o tom takhle nepřemýšlí. Pokud je výkon dostačující, neřeší ho. Hlavně že se auto líbí.

Povedlo se!

Přesně tímto směrem se Cupra vydala, ale zároveň si na nic nehraje. Žádný exteriérový paket, s touhle sportovní a neskutečně líbivou vizáží se rodí každý Formentor. Dominantou je pochopitelně příď. Zde na první pohled uchvátí kombinace široké masky chladiče s ostře řezanými světlomety, jejichž kontury podtrhuje lomené denní svícení. V podobném duchu se nese i spodní část nárazníku. Celkový dojem umocňují loga s karbonovým podkladem a četné ozdoby v měděném provedení. Vkus můžete vyjádřit výběrem ze široké nabídky laků v metalickém, matném i speciálním provedení, specifickou sadou kol nebo karbonovými kryty zpětných zrcátek.

Na bocích si nelze nevšimnout svalnatých blatníků, které poskytují útočiště 18palcovým litým kolům Sport II. Záď designéři ozvláštnili výrazně vystouplou linkou pod relativně malým oknem, která červeným krytem spojuje zadní světla. Výkonnější verze nabídnou čtveřici výfuků, tady se musíme spokojit s ozdobnými rámečky.

Před designéry Cupry je třeba smeknout. Dokázali spojit mnoho dynamických křivek v harmonický a přirozeně vypadající celek. Přitom zde najdeme trochu crossoveru, část hatchbacku a když přimhouříte oko, tak i prvky kupé. Lidé si Formentor všímají, reagují na něj a nemálo hlav se za ním otočí. To je důkaz skvěle odvedené práce!

Spojení protikladů

Stejně záhadným způsobem se podařilo spojit odlišné koncepce v interiéru. Základní poloha sedadel Formentoru je hodně nízká. Prakticky se tu cítíte jako v kupé, nebo sportovním hatchbacku. Přitom vnější výškou 1511 mm (bez střešních ližin) není ani jedno. Zní to sice cool, ale pokud nemáte alespoň 180 cm, budete se tu spíš cítit utopeně a prakticky nic neuvidíte přes monumentální kapotu. Jenže široký rozsah nastavení umí i pravý opak. I drobnější řidička může sedět výše a mít dokonalý rozhled. Záleží tedy na vašich preferencích, Formentor nemá problém vyhovět.

Zpracování sedadel nelze jinak než pochválit. Mají široké boční vedení, které zároveň nebrání častému nastupování. Opěradla jsou hodně široká, ale díky vhodné kombinaci výplně do nich zapadnou štíhlé i korpulentnější postavy. A nejsou nepohodlná! Bez problému v nich absolvujete přes 200 kilometrů bez jediné pauzy. Formentor má jíž v základnu polokožené čalounění a vyhřívání předních sedadel ve třech úrovních. Tepelný nástup je velmi rychlý a na maximální úrovni vás opečou dokřupava. Trpíte-li zimou, za vyhřívaný volant rovněž nepřiplácíte.

Loketní opěrka s výškovým i podélným nastavením je ergonomicky přívětivá. Pod ní se nachází velký úložný prostor. Další dva jsou na středovém tunelu a úplně vpředu je přihrádka na telefon s bezdrátovým dobíjením a dvěma USB-C porty. Když jsme u praktických věcí, LED osvětlení interiéru je vskutku silné, takže nemáte problém vůz vyluxovat po západu slunce. 

Dobře trefený kompromis

Sedáky ve druhé řadě jsou proklatě nízko, což znamená, že nad hlavou zůstává dostatek místa i pro urostlé osoby. Ty nebudou mít problém ani v oblasti nohou. Se svými 177 cm jsem se posadil za sebe a kolena by se mi do mezery vešla ještě jednou. To oceníte v souvislosti s dětmi v autosedačce, jelikož vám záda tolik neokopou.

Bohatý prostor na zadních sedadlech je výsledkem kompromisu se zavazadelníkem. I když ani ten nepatří mezi nejmenší. V základní konfiguraci nabídne 450 litrů s dvojitou podlahou, kam se v mém případě vešla i dojezdová rezerva. Navíc kolem zůstala spousta místa na povinnou výbavu a další drobnosti, které rádi vozíte s sebou. Po sklopení opěradel zůstává Formentor překvapivě praktický. S dostatečnou rezervou si nechá naložit krabici o rozměrech 139 x 76 x 51 cm, koloběžku, složené plato, a ještě igelitku s nákupem.

Základ stačí

Život se standardním koncernovým infotainmentem zpříjemňuje bezdrátová konektivita. V základu má dotykový displej úhlopříčku 10palců, ale můžete si připlatit 20.000 Kč za 12palcové provedení. Tuto variantu bych dobře zvážil. Ovládání klimatizace v horní části není obecně ergonomicky přívětivé a větší displej se v tomto ohledu hodí.

Prostředí menu je intuitivní a oceňuji základní konfiguraci, kdy je obrazovka rozdělena na třetiny (rádio, telefon a navigace). Když na cestě systém delší dobu nepožíváte jako by usne a než se probere, chvilku váhá. Také hlasová asistenta je až příliš horlivá a při tlachání s posádkou se občas zapne, i když po ní nic nechcete. Ale to jsou drobné a občasné nedostatky jinak povedeného systému.

Pokračování 2 / 3

Musíte vědět, co chcete

Jízdní vlastnosti jsem si nechal schválně na závěr, protože je to svým způsobem chůze po tenkém ledu. Testovaný vůz měl základní zážehový čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 150 k (110 kW) s točivým momentem 250 Nm. Polehčující okolností bylo spojení se sedmistupňovým automatem, za který si připlatíte 50.000 Kč.

Abych řekl pravdu, mám z této konfigurace rozpolcené dojmy. Na jednu stranu mi přijde škoda kvůli ní utrácet peníze za Formentora, protože stejnou jízdní dynamiku mi poskytne Seat Ateca, který je větší a ještě o 55.000 Kč levnější. Na DNA Cupry je dynamika nevýrazná, jednoduše víte, že auto má na mnohem víc, ale vy jste šetřili.

Když už bych si chtěl udělat radost autem s logem Cupry, připlatil bych si 95.000 Kč za dvoulitrové TSI s pohonem všech kol, automatickou převodovkou a výkonem 190 koní (140 kW). Tento motor jsem měl v Atece a bylo to úplně jiné svezení. Dychtivé, živé, přímo vybízelo k tomu si okamžik užít! A o kolik lepší by byl dvoulitr ve Formentoru… Jestli jste alespoň trochu nadšený řidič, tak ten příplatek stojí za to.

Jenže mince má i druhou stranu a hraje nekompromisně ve prospěch patnáctistovky. Jak už víme, obrovským tahákem Cupry Fomentor je design. Docela dobře si ji dokážu představit jako druhé auto do rodiny pro maminu, která má styl, chce vůz výrazný a sexy. V takovém případě jsou preference úplně jinde a rodina by zbytečně platila za drahý dvoulitr, když o výkon v podstatě až tak moc nejde.

Exemplární šetřílek

Této skupině, která tvoří většinu, se testovaný vůz maximálně zavděčí. Výkon pro rozvoz dětí do školy i přejezdy mezi městy je dostatečný, loudaly předjedete snadno, ale hlavně, jezdíte velice slušnou spotřebu. Kombinace dálnice a města v plném obsazení čtyřmi dospělými osobami zvládne za 7 litrů benzinu. Když jedete sami a netlačíte na pilu, není problém dostat se na 6,5 litru, a když se hodně snažíte a jedete po rovné okresce, reálně se nacházíte pod hranici 6 litrů. Taková jízda sice už hraničí s ekonomickou perverzí, ale skutečně to jde.

Svou zásluhu na tom má inteligentní systém vypínání válců, který odpojí prostřední dvojici. O této skutečnosti vás informuje ikonka „ECO“ na přístrojovém panelu. Proces probíhá z pohledu jízdy neznatelně. Pochvalu si Cupra zaslouží i za „plachtění“ na rovinkách a z mírného kopce ochotně samovolně zrychluje. Ve městě pozor na dodržování 50 km/h, stačí drobný kopec dolů, a i bez plynu jste za limitem.

Zpět k DNA Cupry

Palivo jsme uspořili, tak ho pojďme zase spálit. Cupra umí být pohodlná a úsporná. Podvozek a řízení jsou naladěny tak, aby zvládaly daleko větší výkony. Že řidičsky atraktivní podvozky Seat umí i u SUV, víme už od testu Atecy. Formentor díky nižší hmotnosti a menším rozměrům posouvá jízdní potenciál o úroveň výše. Základní podvozek je tuhý, což je znát na rázových nerovnostech. Na plynulejších hrbolech se zase příjemně zhoupne. Příkladný kompromis. Přitom řidič neustále dostává skrz volant cenné informace, po jakém povrchu jede. Cupra profil silnice příjemně kopíruje, což dodává jízdě na sebejistotě.

Převodovka v automatickém režimu řadí intuitivně, avšak i ve sportovním módu má sklony k úspoře paliva a nechat otáčky padnou k hranici 2000. Pokud jí dáváte pokyny pádly, je vše v pořádku. Zajímavé je občasné cuknutí, například když dojíždíte kolonu bez plynu, ta se pohne a vy opět přidáte.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Při pohledu do ceníku je strategie značky patrná na první pohled. Najdete tam jednu výbavu, přičemž už základní konfigurace startující na 819.900 Kč nabídne velmi solidní standard. Ve finále si vybíráte už jen komfortní prvky dle své náročnosti. Naprosto klíčový je tím pádem výběr motorizace, protože ta definuje, jestli váš Formentor bude skromný člen rodiny, občasný sígr, nebo rváč se stádem skoro 400 koní.

Je zajímavé, jak Cupra dokázala jedním modelem pokrýt poměrně odlišné preference. Adekvátně tomu reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Cupra Formentor je drtivě nejprodávanější model značky a automobilka s ním slaví velký úspěch.

Cupra Formentor: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 819 900 Kč (1.5 TSI/110 kW, DSG)
Cena s testovaným motorem a výbavou

869 900 Kč (1.5 TSI/110 kW, DSG)

Cena testovaného vozidla        

947 400 Kč (1.5 TSI/110 kW, DSG)

Technické údaje: Cupra Formentor

Rok
2022
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 498 cm3
Vrtání • zdvih
74,5 mm • 85,9 mm
Stupeň komprese
10,5:1
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm při 1 500 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,9 s
Nejvyšší rychlost
203 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
450 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 463 kg • 1 980 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,2 l/100 km
Rozvor náprav
2 679 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 583 mm • 1 555 mm
Rozměr pneumatik
225/45 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 446 × 1 839 × 1 520 mm

Základní výbava: 18“ kola z lehkých slitin, třízónová automatická klimatizace, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, LED světlomety vpředu i vzadu, multimediální systém s 10“ obrazovkou, sportovní multifunkční volant s vyhříváním, vyhřívaná přední sportovní sedadla, tónovaná skla, progresivní řízení, digitální přístrojový štít, dojezdové rezervní kolo a další.

Volitelná výbava: 18“ kola z lehkých slitin Sport II (+15.900 Kč), akční paket Technology (+38.000 Kč; parkovací asistent vč. senzorů, zadní parkovací kamera, navigační systém s 12“ obrazovkou), top ambientní LED osvětlení (+5000 Kč), příprava pro tažné zařízení (+4000 Kč) a další.

Doporučujeme

Články odjinud