Čtyřválcový hybrid od Ferrari? Patentové nákresy ukazují zajímavou techniku

Na veřejnost se nedávno dostaly snímky zajímavé techniky, o jejíž patentování si zažádalo Ferrari. Zapřisáhlé fanoušky italské značky přitom mohou plány zprvu docela vyděsit.

Dle patentové žádosti podané u evropských orgánů vyvíjí Ferrari jednotku, která bude úsporná ve spotřebě paliva a také zajistí nízkou produkci škodlivých emisí. Plány totiž ukazují přeplňovaný čtyřválcový motor, který přímo uvnitř výfukového potrubí využívá turbínu pohánějící generátor k vytváření a uchovávaní elektrické energie.

Energie je poté směrována k elektromotoru, jenž může pohánět přední kola, ale také k samostatnému elektrickému kompresoru přeplňujícího spalovací motor. Turbína ve výfukovém potrubí tedy není s kompresorem nijak mechanicky propojena a všechno řídí elektronika.  

Zemřel Sergio Marchionne. Těsně poté, co opustil vedení FCA a Ferrari

Zemřel Sergio Marchionne. Těsně poté, co opustil vedení FCA a Ferrari

Tento koncept může zaujmout hned několika výhodami. Díky elektrické asistenci a nezávislosti kompresoru lze redukovat klasickou prodlevu odezvy konvenčně přeplňovaných jednotek, zatímco turbína přímo ve výfukovém potrubí by mohla vylepšit zvyšujícími se otáčkami zvukový projev motoru.

Hlavní výhody ale nakonec představuje samotné hybridní uspořádání, které by ulehčilo práci přeplňovanému spalovacímu motoru, snížilo spotřebu paliva a rovněž tvorbu emisí.

Nejlepší motory roku 2018: Velké objemy překvapivě sbírají vavříny!

Nejlepší motory roku 2018: Velké objemy překvapivě sbírají vavříny!

Co se týče zmíněného čtyřválce, zatím fanoušci nemusí propadat panice. Ferrari se o použití čtyřválcového motoru u žádného ze svých současných či budoucích modelů nezmínilo. O plánech hybridizace však již víme.

Patentový nákres tak sice ukazuje motor o čtyřech válcích, ale jeho použití může být v dokumentaci čistě pro zjednodušení. Kvůli vyobrazení nové hybridní techniky netřeba znázorňovat celý dvanáctiválec či osmiválec. Princip zůstává stejný.   

Další možností je nakonec opravdový vývoj čtyřválcového hybridu, ovšem k využití v nadcházejících modelech příbuzných značek Maserati či Alfa Romeo. Při pohledu do minulosti na druhou stranu zjistíte, že malý čtyřválcový motor již Ferrari používalo, a to v 50. letech ve svých závoďácích.  

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

16.  6.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

VW T-Cross 1.0 TSI DSG

Volkswagen rozštěpil Polo na dva samostatné modely. Oplastované CrossPolo je minulostí a jeho pozici zastoupila novinka jménem T-Cross. Nabízí kromě zvýšené stavby karoserie ještě něco?

15.  6.  2019 | Miro Mihálik | 64 příspěvků
První svezení se Seatem Leon TGI 1.5 TSI. Pod 1 Kč/km i s větším motorem?

Seat Leon TGI (první svezení)

České ceny Seatu Leon TGI po modernizaci pohonného ústrojí známe už od ledna letošního roku. Nyní došlo i na první kilometry za volantem a zdá se, že na dosavadních výhodách se vůbec nic nezměnilo.

11.  6.  2019 | Jan Mička | 15 příspěvků