Čtyřokou Škodu Octavia by zcela zastínil. Koncept NSU Trapeze měl šest očí!

Německá automobilka v roce 1973 předvedla zajímavý koncept s označením Trapeze. Čtyřmístní vůz měl být praktičtější verzí modelu Lancia Stratos.

Na turínském autosalonu v roce 1971 předvedla designérská společnost  Gruppo Bertone model Lancia Stratos. Klíčové prvky dvoumístného sporťáku si následně půjčil italský designér Marcello Gandini. Ten po modelu Stratos vytvořil také praktičtější vůz se čtyřmi sedadly. A to již mluvíme o vzniku konceptu Trapeze. 

Ten předvedla světu německá automobilka NSU, kterou později získala VW Group. Model prý dostal svůj název podle netradičního uspořádání čtyř sedadel, které najdete kolem centrálně umístěného rotačního motoru.

Futuristický Peugeot 4002 vytvořil vítěz soutěže. Proč se nikdy nevyráběl?

Futuristický Peugeot 4002 vytvořil vítěz soutěže. Proč se nikdy nevyráběl?

Řidič a spolujezdec seděli těsně u sebe vepředu. Zadní pasažéři seděli za nimi. Díky zajímavému uspořádání sedadel získali větší prostor na nohy. Skvělou viditelnost zase zajišťovalo čelní sklo tvarované do půlměsíce. Dalším netradičním prvkem je až šest předních světlometů ukrývajících se za dvěma kryty v přední části automobilu. 

NSU Trapeze

Debut: Autosalon Paříž 1973

Specifikace: Centrálně umístěný rotační motor s výkonem 115 koňských sil, čtyři sedadla

Proč si jej pamatovat: V některých ohledech byl koncipován jako praktičtější model Stratos. Netradiční uspořádání sedadel či rotační motor z něj ale dělají zajímavý koncept.  

Koncept NSU Trapeze byl poháněný rotačním motorem o objemu 2 x 497,5 centimetrů krychlových. Ten poskytoval výkon 115 koňských sil a točivý moment 158 N.m. I když byl motor převzatý z komerčně dostupného vozu Ro 80, tento koncept se nikdy do produkce nedostal.

I přesto ale některými prvky inspiroval produkční vozy další let. Oblíbeným se například stal výrazný blatník kolem celého automobilu. Tento prvek začalo používat hned více automobilek. 

Fotografie: Rainer W. Schlegelmilch

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 65 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků