Čtyřicetiletou stárnoucí D1 má oživit modernizace. Bude to stačit?

Nejstarší česká dálnice slaví v těchto dnech čtyřicet let od svého otevření, ale oslavy to nejsou právě nejveselejší. „Dé jednička“ totiž určitě nepřipomíná švarnou čtyřicátnici plnou elánu, ale spíš bývalou krásku, která už má nejlepší roky za sebou… Životnost některých úseků D1 je překročena a nejkratší spojnici mezi Prahou a Brnem čeká v příštích letech řada oprav, které se dotknou plynulosti a rychlosti dopravy mezi oběma metropolemi.

Kdo si pamatuje dobu, kdy se jezdilo z Prahy do Brna nebo opačně po staré silnici, potvrdí, že to byl výlet skoro na celý den. Když pak byl v létě před čtyřiceti lety otevřen první dálniční úsek z Prahy do Mirošovic, byl to první krok k modernímu cestování. Celá dvěstěkilometrová trasa pak byla propojená v listopadu 1980.

Schod byl varováním

Tolik historie. Současnost, kdy se po D1 valí mnohonásobně větší množství aut než v osmdesátých letech, není nijak slavná. Dálnice, která nemá pro cestu na Moravu rychlostní alternativu, nám vinou nedostatečné údržby stárne před očima. Nedávný „schod“, jenž se v červnu vytvořil na 52. kilometru ve směru na Brno, nebyl prvním a určitě ani posledním varováním takřka havarijního stavu této komunikace.

F201106240083101.jpg
Po otevření prvního úseku D1 byl provoz proti dnešku zanedbatelný

Před měsícem se mluvilo o tom, že defekt způsobilo extrémně teplé počasí, ale skutečnost byla vážnější. „Je potřeba provést zásadní rekonstrukci nebo lépe řečeno modernizaci celé dálnice D1. Pravým důvodem vytvoření protisměrného zubu byl prostě fakt, že překročila hranici své životnosti,“ řekla AutoRevue.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková o místě, kde muselo dojít k výměně cementobetonových desek.

Takovému stavu se nelze ani moc divit. Odborníci stanovili životnost desek na třicet let, a tak je docela logické, že při čtyřicátých narozeninách začínají jednotlivé úseky odcházet. Na ministerstvu dopravy už mají vypracovaný plán velké opravy, která by se v případě rychlého vyřešení stavebních povolení měla uskutečnit v příštích třech letech.

„Na jaře by se měly začít opravovat první úseky. Součástí prací bude kromě nového povrchu též nový systém odvodnění nebo nové prvky zvyšující bezpečnost provozu. Pomoci by nám měly i peníze z evropských fondů,“ řekl k záměrům resortu tiskový mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Pomohla by přímá dálnice na Ostravu

Nejdále je proces přípravy na pěti úsecích, které jsou nejvíce poškozené a kde by neměly nastat problémy se získáním stavebních povolení. Jde o lokality Šternov – Psáře, Loket – Hořice, Větrný Jeníkov – Jihlava, Lhotka – Velká Bíteš a Velká Bíteš – Devět Křížů. Do druhé etapy jsou zařazeny úseky Psáře – Soužice, Hořice – Koberovice, Humpolec – Větrný Jeníkov, Měřín – Velké Meziříčí a Devět Křížů – Ostrovačice.

D1_dalnice_Jesenice_uzavirka_(8).jpg
Při nadcházející modernizaci D1 si řidiči budou muset zvyknout na uzavírky

Řidiči si budou muset během modernizace 160 kilometrů zvyknout, že práce budou rozdělené do zhruba desetikilometrových uzavírek a provoz se přesune do protisměru. Při této rekonstrukci se ale nepočítá s rozšířením D1 do tří pruhů. To má být až hudbou vzdálenější budoucnosti. Jenže právě třetí pruh umožňuje opravy bez většího omezení. Ovšem k tomu, aby tato dálnice bez problémů sloužila, by bylo nutné zprovoznit ještě jednu dálniční trasu, aby se z Prahy do Ostravy nemuselo jezdit přes Brno. Taková varianta se však nejeví příliš reálně.

Doporučujeme

Články odjinud