Čtvrteční policejní akce nedopadla pro řidiče dobře, policisté rovněž selhali

Přestože policisté o čtvrteční dopravní akci hlasitě hovořili v médiích a dokonce upozornili řidiče, na co se zaměří, nebylo to moc platné. Policisté během čtvrteční akce zkontrolovali přes 30 000 vozidel s tím, že akce byla zaměřena na používání bezpečnostních pásů a dětských autosedaček.

Dle vyjádření policejního prezidia nepoužilo 1 684 řidičů a spolujezdců bezpečnostní pás a 19 řidičů nemělo usazené děti v autosedačkách na silnicích, kde to nařizuje zákon. Zajímavostí byl severomoravský kraj, kde se nepoutalo nejvíce řidičů a spolujezdců. Z celkového počtu 1 684 nepřipoutaných účastníků silničního provozu bylo celých 500 ze Severní Moravy. Dalším alarmujícím zjištěním byl fakt, že děti byly v několika případech převáženy na klíně řidiče nebo spolujezdce na předním sedadle a to i na silnicích pro motorová vozidla. Mimo tyto hlavní body, na které se policisté zaměřili, zjistili celkem přes 8 000 různých přestupků, z nichž většinu tvořilo překročení maximální rychlosti. Během této akce policisté také zadrželi 36 řidičů, kteří před jízdou požili alkoholické nápoje.

Pavel Janda dodává: Čtvrteční akce pro mě měla dvě roviny. Na jedné straně měla být zaměřena na sledování toho, zda se řidiči poutají a zda věnují obdobnou péči vlastním dětem, což nelze než schvalovat a podporovat. Ke smůle policistů jsem ale právě v tento den projel Českou republiku skrz naskrz a aktivitu policie jsem v těctho záležitostech prakticky nevnímal, namátkových kontrol bylo jako šafránu. Zato rychlost policisté měřili na každém roku a jejich aktivitě v tomto směru se musím pouze hořce pousmát. Zajímalo by mě, kolik ze zbylých 8 000 zjištěných přestupků dokladuje alespoň minimální společenskou nebezpečnost, podle mé čtvrteční zkušenosti je odhaduji na pět. Tolik hloupých měření rychlosti jsem už dlouho nezažil a ve stínu poznaného křtím čtvteční akci z preventivní na zlatokopeckou. Jeden příklad za všechny: možná znáte okolí 160. kilometru dálnice D1, v obou směrech zde policie pravidelně měří rychlost a stejně pravidelně mě přivádí k nepříčetnosti tím, že zde uměle omezuje rychlost a nepravdivě oznamuje zúžení do jednoho jízdního pruhu (tedy zúžení, k kterému nikdy nedojde, silnice je stále dvouproudá), aby si mohla lépe odchytit ty, kteří dříve "zhřešili". Považuji za naprosto nehorázné, neexistují žádné objektivní skutečnosti, které by zde dovolovaly omezení rychlosti, a k tomu jsou řidiči nuceni řadit se do pravého jízdního pruhu, i když je levý plně průjezdný. Spolu se snížením rychlosti zde dochází ke zcela zbytečným krizovým situacím, vážně skvělý příspěvek bezpečnosti provozu.

To ale byla policejní zvůle ve fázi jedna, nyní došlo na fázi dvě. Policie přišla s opravdovou lahůdkou - o pár kilometrů dříve umístila na zcela rovný úsek dálnice omezení rychlosti na 100 km/h a těsně za něj do odstavného pruhu modrou Fabii s radarem. Jestliže jsem doposavad hořekoval nad tím, co si Policie netroufne při zastavování řidičů, nyní už nevím, jak hodnotit stav, kdy si troufne vymáhat zcela umělé omezení rychlosti. Jen tak si dáme stovku na přehledný úsek dálnice a na té si vyzkoušíme, jak řidiči respektují omezení rychlosti. Bravo, opravdu chytré, přesně tady oddělíme zrno od plev. Však co to je za člověka, co poruší naprosto nesmyslné rychlostní omezení na rovné dálnici? Hotový zabiják. Něco podobného považuji za naprosto hloupý žert, šroubování žárovek pěti policisty je proti tomu geniální technika. Několikrát jsme zde říkali, že cestou k samozřejmému respektování rychlostních omezení je 1) správné a citlivé nastavení rychlostních limitů a 2) jejich vymáhání především tam, kde představuje jejich porušení nejvyšší riziko. Zmíněná aktivita je ale přesným opakem a opravdu tomu nerozumím, koho může taková hloupost napadnout...

A toto bohužel nebyl jediný případ, že by se někdo snažil, aby se uprostřed města jezdilo 50 km/h, toho jsem si nevšiml.

Nebudu si brát servítky a policistům, kteří takto jednají, vzkazuji: Pánové, jděte se vycpat, nemám vás rád a pohrdám tím, co děláte. Vaše jednání postrádá byť jen elementární prvky logiky a absolutně neokresponduje s cílem vaší práce. Tou je podporovat naší bezpečnost, ne plnit čísi pokladnu. Dokud nebudete u práce myslet, nemůžete nikdy dostát tomu, čeho chcete, nebo alespoň máte chtít dosáhnout.

Na závěr dodám, že jsem ve čtvrtek (a ani po předchozí tři roky) nedostal žádnou pokutu a mé jediné osobní zaujetí je v tom, že chci, aby policie dělala svou práci pořádně a konečně dostala ze silnic opravdu nebezpečné jedince.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků