ČSSD opět slibuje nemožné, do sedmi let 930 km nových dálnic

Vládní plán rozvoje dopravní infrastruktury na roky 2007 až 2013 počítá se zahájením výstavby dálnic v rozsahu přes 700 km. Pokud by vládě tento plán vyšel, do roku 2013, tedy do sedmi let, by přibylo českým řidičům na 930 kilometrů nových a rozestavěných silnic nejvyšší třídy. Má to ovšem několik "ale". Jedním z hlavních je tempo nynější výstavby a zahájení výstavby dálnic. Za posledních deset let sice přibylo v zemi 220 km, ale to je proti oněm sedmi stům velký rozdíl. Dalším "ale" je nedostatek financí na zahájení výstavby nových úseků, Ministerstvo dopravy disponuje velmi omezenými prostředky, které nelze donekonečna navyšovat, a tak není v této chvíli vůbec jasné, odkud by na tyto projekty vzala vláda potřebné miliardy.

Jedním z možných kroků, jak financovat výstavbu, je spoluúčast soukromého investora, tak jak to vláda plánovala u dálnice D47. Tento projekt sice padnul, ale vláda počítá, že mezi lety 2007 až 2013 začne budovat nové dálnice právě spolu se soukromými investory, kteří budou financovat převážnou část a stát jim pak bude tyto investice zpětně splácet.

I to má ale jeden háček. Na výstavbu oněch 900 kilometrů je při dnešních cenách zapotřebí okolo 900 mld. Kč, což opravdu není málo a najít během sedmi let zdroje v této výši bude téměř nemožné. Dle informací samotného Ministerstva dopravy lze předpokládat, že zpracování potřebných projektů na nové dálnice potrvá poměrně dlouho, a tak je zahájení výstavby nových dálnic je v tomto časovém horizontu a daném rozsahu velmi nepravděpodobné. Ministerstvo dopravy pak dodává, že je lepší kompletně dostavět všechny rozestavěné dálnice a rychlostní komunikace a až poté začít s plánováním výstavby nových a investovat případné volné finance do posílení nynějších silnic a jejich celkové rekonstrukce.

Zdá se, že jsme se dočkali jen dalšího planého slibu. Ostatně, voliči jsou u nás zvyklí, že s tím, co zazní z úst zejména levicových politiků před volbami, mohou počítat ze všeho nejméně...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků