ČSSD opět slibuje nemožné, do sedmi let 930 km nových dálnic

Vládní plán rozvoje dopravní infrastruktury na roky 2007 až 2013 počítá se zahájením výstavby dálnic v rozsahu přes 700 km. Pokud by vládě tento plán vyšel, do roku 2013, tedy do sedmi let, by přibylo českým řidičům na 930 kilometrů nových a rozestavěných silnic nejvyšší třídy. Má to ovšem několik "ale". Jedním z hlavních je tempo nynější výstavby a zahájení výstavby dálnic. Za posledních deset let sice přibylo v zemi 220 km, ale to je proti oněm sedmi stům velký rozdíl. Dalším "ale" je nedostatek financí na zahájení výstavby nových úseků, Ministerstvo dopravy disponuje velmi omezenými prostředky, které nelze donekonečna navyšovat, a tak není v této chvíli vůbec jasné, odkud by na tyto projekty vzala vláda potřebné miliardy.

Jedním z možných kroků, jak financovat výstavbu, je spoluúčast soukromého investora, tak jak to vláda plánovala u dálnice D47. Tento projekt sice padnul, ale vláda počítá, že mezi lety 2007 až 2013 začne budovat nové dálnice právě spolu se soukromými investory, kteří budou financovat převážnou část a stát jim pak bude tyto investice zpětně splácet.

I to má ale jeden háček. Na výstavbu oněch 900 kilometrů je při dnešních cenách zapotřebí okolo 900 mld. Kč, což opravdu není málo a najít během sedmi let zdroje v této výši bude téměř nemožné. Dle informací samotného Ministerstva dopravy lze předpokládat, že zpracování potřebných projektů na nové dálnice potrvá poměrně dlouho, a tak je zahájení výstavby nových dálnic je v tomto časovém horizontu a daném rozsahu velmi nepravděpodobné. Ministerstvo dopravy pak dodává, že je lepší kompletně dostavět všechny rozestavěné dálnice a rychlostní komunikace a až poté začít s plánováním výstavby nových a investovat případné volné finance do posílení nynějších silnic a jejich celkové rekonstrukce.

Zdá se, že jsme se dočkali jen dalšího planého slibu. Ostatně, voliči jsou u nás zvyklí, že s tím, co zazní z úst zejména levicových politiků před volbami, mohou počítat ze všeho nejméně...

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

včera | Radek Pecák | 16 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 31 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků