Crash test Škody Superb: nulová ochrana chodců!

Crash test Škody Superb: nulová ochrana chodců!

Kapitoly článku:


Bylo nás šest

Ze šestice vozů, jež prošly ohněm před několika dny, se nejlépe umístil bavorský off-road BMW X5 se 31 body za bezpečnost posádky z celkových 34 bodů. Tento výsledek mu zajistil zisk čtyř hvězdiček. Za ochranu chodců pak získal hvězdičku pouze jednu.

V této disciplíně naopak nejlépe dopadl MG TF, který získal tři hvězdičky, což je v kategorii dvousedadlových roadsterů dosud nejlepší výsledek měřený evropskými testy nárazu. Dvojice vozů německého koncernu Volkswagen – tedy Audi TT a Škoda Superb – nezískala za ochranu chodců žádné body, tudíž bez hvězdičky, a připojila se tak k japonskému off-roadu Suzuki Vitara, dosud prvnímu „držiteli“ žádné hvězdičky v tomto testu.

Pozitivně byla hodnocena skutečnost, že se ve vozech čím dál víc používá systém uchycení dětských sedaček ISOFIX, který se v mnoha případech osvědčil. Testy to potvrdily.

Přehled výsledků všech šesti vozů naleznete v následující tabulce, poté se podrobně zaměříme na mladoboleslavského reprezentanta v posledních testech Euro NCAP.

Model Kategorie Ochrana cestujících Ochrana chodců
Opel Meriva mini-MPV
Škoda Superb velký rodinný vůz
Mitsubishi Pajero Pinin malý off-road
BMW X5 velký off-road
Audi TT dvousedadlový roadster
MG TF dvousedadlový roadster

 
Opel Meriva                                   Škoda Superb

 
Mitsubishi Pajero Pinin               BMW X5

 
Audi TT                                            MG TF

Superb si nevedl špatně, ale...

Jak je všem známo, největší a nejluxusnější škodovka je postavena na základě Volkswagenu Passat, který je držitelem čtyř hvězdiček za ochranu posádky. Superb (ve výbavě Comfort s motorem 1.9 TDI) tento výsledek potvrdil, když celkově posbíral 26 bodů z celkových 34 (Passat 28, Octavia 25). K překvapení všech se ale ziskem nulového počtu bodů v otázce bezpečnosti chodců při střetu stal navenek jedním z nejnebezpečnějších automobilů v historii statistik testů Euro NCAP. K podrobnějšímu zamyšlení se dostaneme posléze. Teď se podívejme, jak dopadla po crash testu jeho posádka.

Čelní náraz

Řidičův hrudník naráží i přes airbag (!) do volantu. Tento fakt je spolu s celkovým narušením struktury karoserie hlavním problémem v případě prvního testu. Pevnými částmi palubní desky byly částečně ohroženy i dolní končetiny řidiče. Svou funkci naopak dobře splnily bezpečnostní pásy s omezovači tahu. Pozitivně byla zhodnocena i přítomnost plnohodnotného tříbodového bezpečnostního pásu na prostředním sedadle vzadu. V tomto ohledu je na tom Superb lépe než Passat, kterému v základní výbavě chybí. Jak je na tom pro srovnání sesterský Passat a menší Octavia? Zatímco Superb obdržel z čelního nárazu 9 bodů, Passat 12 a Octavia 10.

    

Boční náraz

Škodováci se po prvním testu rozhodli přidat hlavový airbag, test byl tedy se svolením komise zopakován. Clona ochránila hlavy pasažérů jak na předních, tak zadních sedadlech. Dobře funguje i airbag ve tvaru krunýře, který dostatečně ochránil hrudník a břicho řidiče. Držadlo na dveřích sice narazilo do žeber a břicha, nebylo to však posouzeno jako vážné riziko. Srovnání? Superb 17, Passat, 16, Octavia 15.

Ochrana dětí
 
Ve voze je nedostatek varování před používáním dětských sedaček proti směru jízdy a zády k airbagu. Bezpečnostní pásy fungovaly dobře, pouze u dětí mladších než 18 měsíců bylo zatížení při nárazu příliš silné.

Ochrana chodců

Výsledky tohoto testu byly organizací Euro NCAP hodnoceny doslova výrazem „otřesné“. Verdikt v podobě 0 bodů je toho jasným důkazem. Superb si tedy z testu bezpečnosti chodců při střetu nedoveze ani jednu hvězdičku, to je docela smutné. Pakliže VW Passat se má z této zkoušky hvězdičky dvě (13 bodů), je až absurdní, jaký výsledek etalon naší automobilky obdržel. Dokonce i Octavia se chlubí dvěma hvězdičkami. No řekněte, není to ostuda? Zatím přeji hezký den, třeba se potkáme v diskusi.

Noticka: Abych nezapomněl, dávejte pozor na přechodu. Nikdy nevíte, co za lidi sedlá Superb.

Škoda Superb

Škoda Superb je vlajkovou lodí značky Škoda. Na prodloužené koncernové platformě nabízí bezkonkurečně nejlepší prostor pro nohy ve střední třídě a boduje i systémem Twindoor.

Facelift 2019 • Hybridní plug-in • První jízda Superb Scout • Ceník a výbava • Test Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE

Doporučujeme

Články odjinud