Crash test Škody Superb: nulová ochrana chodců!

Organizace Euro NCAP před několika dny zase rozbila několik aut. Mezi vybranými vozy byl i náš Superb. Jak to dopadlo? Ne moc dobře. Zatímco v bezpečnosti posádky jakž takž uspěl, ochrana chodců byla ohodnocena nulovým (!) počtem bodů a komentována výrazem „otřesná“. Nevěříte? Čtěte teď a tady!
Crash test Škody Superb: nulová ochrana chodců!
Seznam kapitol
  1. Organizace Euro NCAP, metodika testování
  2. Výsledky crash testů, fotografie, Superb pod lupou

Stručně o Euro NCAP

Včera byly zveřejněny nejnovější výsledky crash testů, které na šesti vybraných vozech provedla organizace Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). Jedná se o nezávislé konsorcium s účastí vlád Velké Británie, Nizozemí, Švédska, Francie, Německa a několika automobilových asociací a společností, zahrnující rovněž Alliance Internationale de Tourisme (AIT), Federation Internationale de l´Automobile (FIA), německou motoristickou organizaci ADAC a International Consumer Research and Testing (ICRT). Program je podporován Evropskou komisí.

Tento mezinárodně uznávaný spotřebitelský program má za úkol posoudit vozidla z hlediska pasivní bezpečnosti. První výsledky byly zveřejněny v únoru 1997. Je to společný projekt evropských výrobců, kteří se ujednotili na metodice zkoušek pevnosti a bezpečnosti jednotlivých automobilů. Ačkoliv o objektivnosti výsledků se občas objevují pochybnosti, v konečném důsledku jsou všeobecně respektovány. Zejména v tom případě, když jsou výsledky konkrétních značek pozitivní.

Šestice automobilů reprezentovala pět různých kategorií. Jednalo se o tyto modely: Opel Meriva (mini-MPV), Škoda Superb (velká rodinná auta), Mitsubishi Pajero Pinin (malé off-roady), BMW X5 (velké off-roady), Audi TT a MG TF (dvousedadlové roadstery). Než přejdeme ke konkrétním výsledkům, zopakujme si stručně základní metodiku bezpečnostních zkoušek Euro NCAP.

Jak se testuje

Samotný test se skládá ze čtyř částí. Prvním je čelní náraz, kdy vůz naráží rychlostí 64 km/h do deformovatelné bariéry čtyřiceti procenty čelní části (tzv. offsetový test). Téměř žádný střet totiž není v běžném provozu úplně čelní, proto zůstává 60 % přídě mimo. Jelikož je více než polovina z celkového počtu zranění způsobena bočním nárazem, další test zkoumá úroveň bezpečnosti právě při nárazu z boku. Do vozu při něm naráží vozík o hmotnosti 950 kg rychlostí 50 km/h. Pokud je vůz vybaven hlavovými airbagy, provádí se ještě náraz o sloup. Při něm se zjišťuje riziko poranění hlavy při bočním nárazu do překážky malých rozměrů. V běžném provozu jimi může být strom, či sloup.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Čelní náraz --- Boční náraz --- Náraz o sloup

Vzhledem k výsledkům Superbu je pro nás v tomto případě nejzajímavější test, jenž zkoumá bezpečnost chodců při střetu s automobilem. Zkouška simuluje střet vozidla s chodcem při rychlosti 40 km/h. Vyhodnocuje se riziko poranění při kontaktu jednotlivých částí těla s povrchem vozu. Na přesně určené místo dopadají odpovídající rychlostí a pod stanoveným úhlem tělesa definovaných hmotností a tvarů. Celkem jsou tato tělesa čtyři a simulují spodní část nohy s kolenem, stehno, hlavu dítěte a hlavu dospělého člověka. Pro každou tělesnou partii se na povrchu vozidla určuje několik bodů a vyhodnocuje se míra rizika poranění v daném místě. Body se volí tak, aby bylo nalezeno pro chodce nejvíce nebezpečné a současně i nejvíce bezpečné místo na povrchu vozu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Simulace střetu automobilu s chodcem, poté se vyhodnocuje
pomocí bodů na povrchu vozu.

Výsledky jednotlivých testů jsou vyjádřeny počtem bodů, které se pak sečtou a přepočítají na hvězdičky. Test bezpečnosti chodců má hvězdičkové hodnocení zvlášť. Pro zkoušky jsou obvykle vybírána vozidla modelové řady, jež z hlediska pasivní bezpečnosti obsahuje pouze ty prvky, které jsou ve všech státech EU v základní výbavě. Testovaný automobil tak nemusí být vybaven bezpečnostními systémy určenými pro luxusnější verze dané modelové řady.

Vlastní zkoušky se uskutečňují v nezávislé autorizované zkušebně. Výrobce je požádán o asistenci při přípravě vozu a jeho zástupci se zúčastňují zkoušek výhradně jako pozorovatelé. Po testech jim jsou předány výsledky, které tak mohou porovnat se svými interními hodnotami. Všechny zkoušky se provádějí pouze jednou. Na základě zjištěných hodnot se pak stanoví konečné výsledky. Ty jsou zveřejňovány pod hlavičkou Euro NCAP ve speciálních tištěných publikacích, na internetových stránkách a poté v nejrůznějších médiích.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Organizace Euro NCAP, metodika testování
  2. Výsledky crash testů, fotografie, Superb pod lupou
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 33 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků