Crash test Škody Superb: nulová ochrana chodců!

Organizace Euro NCAP před několika dny zase rozbila několik aut. Mezi vybranými vozy byl i náš Superb. Jak to dopadlo? Ne moc dobře. Zatímco v bezpečnosti posádky jakž takž uspěl, ochrana chodců byla ohodnocena nulovým (!) počtem bodů a komentována výrazem „otřesná“. Nevěříte? Čtěte teď a tady!
Crash test Škody Superb: nulová ochrana chodců!
Seznam kapitol
  1. Organizace Euro NCAP, metodika testování
  2. Výsledky crash testů, fotografie, Superb pod lupou

Stručně o Euro NCAP

Včera byly zveřejněny nejnovější výsledky crash testů, které na šesti vybraných vozech provedla organizace Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). Jedná se o nezávislé konsorcium s účastí vlád Velké Británie, Nizozemí, Švédska, Francie, Německa a několika automobilových asociací a společností, zahrnující rovněž Alliance Internationale de Tourisme (AIT), Federation Internationale de l´Automobile (FIA), německou motoristickou organizaci ADAC a International Consumer Research and Testing (ICRT). Program je podporován Evropskou komisí.

Tento mezinárodně uznávaný spotřebitelský program má za úkol posoudit vozidla z hlediska pasivní bezpečnosti. První výsledky byly zveřejněny v únoru 1997. Je to společný projekt evropských výrobců, kteří se ujednotili na metodice zkoušek pevnosti a bezpečnosti jednotlivých automobilů. Ačkoliv o objektivnosti výsledků se občas objevují pochybnosti, v konečném důsledku jsou všeobecně respektovány. Zejména v tom případě, když jsou výsledky konkrétních značek pozitivní.

Šestice automobilů reprezentovala pět různých kategorií. Jednalo se o tyto modely: Opel Meriva (mini-MPV), Škoda Superb (velká rodinná auta), Mitsubishi Pajero Pinin (malé off-roady), BMW X5 (velké off-roady), Audi TT a MG TF (dvousedadlové roadstery). Než přejdeme ke konkrétním výsledkům, zopakujme si stručně základní metodiku bezpečnostních zkoušek Euro NCAP.

Jak se testuje

Samotný test se skládá ze čtyř částí. Prvním je čelní náraz, kdy vůz naráží rychlostí 64 km/h do deformovatelné bariéry čtyřiceti procenty čelní části (tzv. offsetový test). Téměř žádný střet totiž není v běžném provozu úplně čelní, proto zůstává 60 % přídě mimo. Jelikož je více než polovina z celkového počtu zranění způsobena bočním nárazem, další test zkoumá úroveň bezpečnosti právě při nárazu z boku. Do vozu při něm naráží vozík o hmotnosti 950 kg rychlostí 50 km/h. Pokud je vůz vybaven hlavovými airbagy, provádí se ještě náraz o sloup. Při něm se zjišťuje riziko poranění hlavy při bočním nárazu do překážky malých rozměrů. V běžném provozu jimi může být strom, či sloup.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Čelní náraz --- Boční náraz --- Náraz o sloup

Vzhledem k výsledkům Superbu je pro nás v tomto případě nejzajímavější test, jenž zkoumá bezpečnost chodců při střetu s automobilem. Zkouška simuluje střet vozidla s chodcem při rychlosti 40 km/h. Vyhodnocuje se riziko poranění při kontaktu jednotlivých částí těla s povrchem vozu. Na přesně určené místo dopadají odpovídající rychlostí a pod stanoveným úhlem tělesa definovaných hmotností a tvarů. Celkem jsou tato tělesa čtyři a simulují spodní část nohy s kolenem, stehno, hlavu dítěte a hlavu dospělého člověka. Pro každou tělesnou partii se na povrchu vozidla určuje několik bodů a vyhodnocuje se míra rizika poranění v daném místě. Body se volí tak, aby bylo nalezeno pro chodce nejvíce nebezpečné a současně i nejvíce bezpečné místo na povrchu vozu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Simulace střetu automobilu s chodcem, poté se vyhodnocuje
pomocí bodů na povrchu vozu.

Výsledky jednotlivých testů jsou vyjádřeny počtem bodů, které se pak sečtou a přepočítají na hvězdičky. Test bezpečnosti chodců má hvězdičkové hodnocení zvlášť. Pro zkoušky jsou obvykle vybírána vozidla modelové řady, jež z hlediska pasivní bezpečnosti obsahuje pouze ty prvky, které jsou ve všech státech EU v základní výbavě. Testovaný automobil tak nemusí být vybaven bezpečnostními systémy určenými pro luxusnější verze dané modelové řady.

Vlastní zkoušky se uskutečňují v nezávislé autorizované zkušebně. Výrobce je požádán o asistenci při přípravě vozu a jeho zástupci se zúčastňují zkoušek výhradně jako pozorovatelé. Po testech jim jsou předány výsledky, které tak mohou porovnat se svými interními hodnotami. Všechny zkoušky se provádějí pouze jednou. Na základě zjištěných hodnot se pak stanoví konečné výsledky. Ty jsou zveřejňovány pod hlavičkou Euro NCAP ve speciálních tištěných publikacích, na internetových stránkách a poté v nejrůznějších médiích.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Organizace Euro NCAP, metodika testování
  2. Výsledky crash testů, fotografie, Superb pod lupou

bazar

Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Audi A4 2
Rok výroby: 2009
Stav: 167 580 km
Cena: 215 000 Kč
Audi A4 3
Rok výroby: 2008
Stav: 137 146 km
Cena: 281 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2008
Stav: 174 660 km
Cena: 340 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 201 103 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků