| Škody Enyaq 80 iV Foto: Vladimír Kadera

| Škody Enyaq 80 iV | Foto: Vladimír Kadera

| Škody Enyaq 80 iV Foto: Vladimír Kadera

| Škody Enyaq 80 iV | Foto: Vladimír Kadera

| Volkswagen ID.4 Max Foto: Vladimír Kadera

| Volkswagen ID.4 Max | Foto: Vladimír Kadera

Při výběru nového vozu patří spotřeba paliva, a tím pádem i dojezd, k hlavním kritériím. Foto: Volkswagen

Při výběru nového vozu patří spotřeba paliva, a tím pádem i dojezd, k hlavním kritériím. | Foto: Volkswagen

S nástupem elektromobility to platí dvojnásob. Foto: Volkswagen

S nástupem elektromobility to platí dvojnásob. | Foto: Volkswagen

Najít nabíjecí stanici se slušným výkonem a od požadovaného provozovatele není tak snadné, jako natankovat plnou nádrž . Foto: Volkswagen

Najít nabíjecí stanici se slušným výkonem a od požadovaného provozovatele není tak snadné, jako natankovat plnou nádrž . | Foto: Volkswagen

Za účelem poskytnou spotřebitelům přesnější hodnoty se přešlo z dříve používaného systému NEDC na metodiku WLTP. Foto: Volkswagen

Za účelem poskytnou spotřebitelům přesnější hodnoty se přešlo z dříve používaného systému NEDC na metodiku WLTP. | Foto: Volkswagen

Ta v sobě zahrnuje laboratorní měření (WLTC) a cyklus v běžném provozu (RDE). Foto: Volkswagen

Ta v sobě zahrnuje laboratorní měření (WLTC) a cyklus v běžném provozu (RDE). | Foto: Volkswagen

Nové postupy lépe odpovídají realitě, zahrnují jízdy při vyšší průměrné rychlosti i dynamice a významnější roli hraje i hmotnost. Foto: Volkswagen

Nové postupy lépe odpovídají realitě, zahrnují jízdy při vyšší průměrné rychlosti i dynamice a významnější roli hraje i hmotnost. | Foto: Volkswagen

Přesto se ozývají hlasy, že realita je jiná. Foto: Volkswagen

Přesto se ozývají hlasy, že realita je jiná. | Foto: Volkswagen

Jenže to není chyba metodiky, protože na jízdu běžného uživatele mají vliv okolnosti, které "tabulky" ani nemohou zohlednit.   Foto: Volkswagen

Jenže to není chyba metodiky, protože na jízdu běžného uživatele mají vliv okolnosti, které "tabulky" ani nemohou zohlednit.   | Foto: Volkswagen

Za ideál se povařuje teplé podnebí, bezvětří a plynulá jízda s nezatíženým vozem rovinatou krajinou. Foto: Volkswagen

Za ideál se povařuje teplé podnebí, bezvětří a plynulá jízda s nezatíženým vozem rovinatou krajinou. | Foto: Volkswagen

Elektromobily jsou na vnější vlivy mnohem náchylnější. Foto: Volkswagen

Elektromobily jsou na vnější vlivy mnohem náchylnější. | Foto: Volkswagen

Veškeré aktivní řízení teploty soustavy zajišťuje baterie určující zároveň dojezd. Foto: Volkswagen

Veškeré aktivní řízení teploty soustavy zajišťuje baterie určující zároveň dojezd. | Foto: Volkswagen

Trakční baterie nejlépe funguje v rozpětí mezi 10 až 35 °C. Foto: Volkswagen

Trakční baterie nejlépe funguje v rozpětí mezi 10 až 35 °C. | Foto: Volkswagen

Při vyšších teplotách se aktivuje chladicí okruh s vysokonapěťovým klimakompresorem. Foto: Volkswagen

Při vyšších teplotách se aktivuje chladicí okruh s vysokonapěťovým klimakompresorem. | Foto: Volkswagen

Při nižších teplotách probíhají chemické procesy Li-ion baterií pomaleji, což má negativní vliv na efektivitu včetně rekuperace. Foto: Škoda Auto

Při nižších teplotách probíhají chemické procesy Li-ion baterií pomaleji, což má negativní vliv na efektivitu včetně rekuperace. | Foto: Škoda Auto

Moderní elektromobily jsou vybavené i systémem vyhřívání. Foto: Škoda Auto

Moderní elektromobily jsou vybavené i systémem vyhřívání. | Foto: Škoda Auto

Oba případy ale vedou k vyšší zátěži baterie. Foto: Škoda Auto

Oba případy ale vedou k vyšší zátěži baterie. | Foto: Škoda Auto

S tím souvisí i používání klimatizace/topení v interiéru. Foto: Škoda ČR

S tím souvisí i používání klimatizace/topení v interiéru. | Foto: Škoda ČR

Pro elektromobil je ideální jasné jarní nebo podzimní počasí, kdy má slunce tak akorát energie na to, aby interiér vyhřálo na příjemnou teplotu bez nutnosti využití topení či klimatizace. Foto: Škoda ČR

Pro elektromobil je ideální jasné jarní nebo podzimní počasí, kdy má slunce tak akorát energie na to, aby interiér vyhřálo na příjemnou teplotu bez nutnosti využití topení či klimatizace. | Foto: Škoda ČR

Také trakční baterie nebude vyžadovat úpravu teploty. Foto: Škoda Auto

Také trakční baterie nebude vyžadovat úpravu teploty. | Foto: Škoda Auto

Alternativou je připravit vůz s předstihem, když je ještě na nabíječce. Foto: Škoda ČR

Alternativou je připravit vůz s předstihem, když je ještě na nabíječce. | Foto: Škoda ČR

Rychle se vrátíme ještě ke stylu jízdy. Foto: Škoda Auto

Rychle se vrátíme ještě ke stylu jízdy. | Foto: Škoda Auto

Řidič jedoucí stylem brzda – plyn dokáže akumulátor zahřát natolik, že bude potřeba jeho chlazení i za jinak chladného počasí. Foto: Škoda Auto

Řidič jedoucí stylem brzda – plyn dokáže akumulátor zahřát natolik, že bude potřeba jeho chlazení i za jinak chladného počasí. | Foto: Škoda Auto

Obdobně to platí o při jízdě vysokou rychlostí. Foto: Škoda Auto

Obdobně to platí o při jízdě vysokou rychlostí. | Foto: Škoda Auto

| Škody Enyaq 80 iV Foto: Vladimír Kadera
| Volkswagen ID.4 Max Foto: Vladimír Kadera
Při výběru nového vozu patří spotřeba paliva, a tím pádem i dojezd, k hlavním kritériím. Foto: Volkswagen
S nástupem elektromobility to platí dvojnásob. Foto: Volkswagen
26
Fotogalerie

Co všechno ovlivňuje spotřebu energie elektromobilu? Některé vlivy současná metodika ani nemůže zohlednit!

Často si lidé stěžují, že parametry elektromobilu vypadají dobře na papíře, ale realita je úplně jiná. Možná se budete divit, co všechno má na dojezd vliv.

Při výběru vozu patří spotřeba paliva, a tím pádem i dojezd na jedno natankování, k hlavním kritériím. S nástupem elektromobility to platí dvojnásob. Najít nabíjecí stanici se slušným výkonem a od požadovaného provozovatele není tak snadné, jako natankovat plnou nádrž .

Za účelem poskytnou spotřebitelům přesnější hodnoty se přešlo z dříve používaného systému NEDC na metodiku WLTP. Ta v sobě zahrnuje laboratorní měření (WLTC) a cyklus v běžném provozu (RDE). Nové postupy lépe odpovídají realitě, zahrnují jízdy při vyšší průměrné rychlosti i dynamice a významnější roli hraje i hmotnost. Přesto se ozývají hlasy, že realita je jiná. Jenže to není chyba metodiky, protože na jízdu běžného uživatele mají vliv okolnosti, které "tabulky" ani nemohou zohlednit.

Jednoduše řečeno, jen velmi obtížně by automobilky reflektovaly měnící se proudění větru, hmotnost, valivý odpor i okolní podmínky jako jsou teplota a roční období. O pestrých profilech trasy a jízdním stylu nemluvě.

Za ideál se povařuje teplé podnebí, bezvětří a plynulá jízda s nezatíženým vozem rovinatou krajinou. Elektromobily jsou na vnější vlivy mnohem náchylnější. Veškeré aktivní řízení teploty soustavy zajišťuje baterie určující zároveň dojezd.

Trakční baterie nejlépe funguje v rozpětí mezi 10 až 35 °C. Při vyšších teplotách se aktivuje chladicí okruh s vysokonapěťovým klimakompresorem. Při nižších teplotách probíhají chemické procesy Li-ion baterií pomaleji, což má negativní vliv na efektivitu včetně rekuperace. Moderní elektromobily jsou vybavené i systémem vyhřívání. Oba případy ale vedou k vyšší zátěži baterie.

S tím souvisí i používání klimatizace/topení v interiéru. Pro elektromobil je ideální jasné jarní nebo podzimní počasí, kdy má slunce tak akorát energie na to, aby interiér vyhřálo na příjemnou teplotu bez nutnosti využití topení či klimatizace. Také trakční baterie nebude vyžadovat úpravu teploty. Alternativou je připravit vůz s předstihem, když je ještě na nabíječce.

Rychle se vrátíme ještě ke stylu jízdy. Řidič jedoucí stylem brzda – plyn dokáže akumulátor zahřát natolik, že bude potřeba jeho chlazení i za jinak chladného počasí. Obdobně to platí o při jízdě vysokou rychlostí.

Doporučujeme

Články odjinud