Často si lidé stěžují, že parametry elektromobilu vypadají dobře na papíře, ale realita je úplně jiná. Možná se budete divit, co všechno má na dojezd vliv.
Při výběru vozu patří spotřeba paliva, a tím pádem i dojezd na jedno natankování, k hlavním kritériím. S nástupem elektromobility to platí dvojnásob. Najít nabíjecí stanici se slušným výkonem a od požadovaného provozovatele není tak snadné, jako natankovat plnou nádrž .
Za účelem poskytnou spotřebitelům přesnější hodnoty se přešlo z dříve používaného systému NEDC na metodiku WLTP. Ta v sobě zahrnuje laboratorní měření (WLTC) a cyklus v běžném provozu (RDE). Nové postupy lépe odpovídají realitě, zahrnují jízdy při vyšší průměrné rychlosti i dynamice a významnější roli hraje i hmotnost. Přesto se ozývají hlasy, že realita je jiná. Jenže to není chyba metodiky, protože na jízdu běžného uživatele mají vliv okolnosti, které "tabulky" ani nemohou zohlednit.
Jednoduše řečeno, jen velmi obtížně by automobilky reflektovaly měnící se proudění větru, hmotnost, valivý odpor i okolní podmínky jako jsou teplota a roční období. O pestrých profilech trasy a jízdním stylu nemluvě.
Za ideál se povařuje teplé podnebí, bezvětří a plynulá jízda s nezatíženým vozem rovinatou krajinou. Elektromobily jsou na vnější vlivy mnohem náchylnější. Veškeré aktivní řízení teploty soustavy zajišťuje baterie určující zároveň dojezd.
Trakční baterie nejlépe funguje v rozpětí mezi 10 až 35 °C. Při vyšších teplotách se aktivuje chladicí okruh s vysokonapěťovým klimakompresorem. Při nižších teplotách probíhají chemické procesy Li-ion baterií pomaleji, což má negativní vliv na efektivitu včetně rekuperace. Moderní elektromobily jsou vybavené i systémem vyhřívání. Oba případy ale vedou k vyšší zátěži baterie.
S tím souvisí i používání klimatizace/topení v interiéru. Pro elektromobil je ideální jasné jarní nebo podzimní počasí, kdy má slunce tak akorát energie na to, aby interiér vyhřálo na příjemnou teplotu bez nutnosti využití topení či klimatizace. Také trakční baterie nebude vyžadovat úpravu teploty. Alternativou je připravit vůz s předstihem, když je ještě na nabíječce.
Rychle se vrátíme ještě ke stylu jízdy. Řidič jedoucí stylem brzda – plyn dokáže akumulátor zahřát natolik, že bude potřeba jeho chlazení i za jinak chladného počasí. Obdobně to platí o při jízdě vysokou rychlostí.