Co vše může způsobit nový silniční zákon? (trocha reality)

Nový zákon má své první "oběti"

Nebojte se, nebudeme vás v tomto článku zatěžovat dalšími složitými rozbory nového silničního zákona a analýzami budoucího vývoje, pouze vám ukážeme, jak také může fungovat.

V diskusi k článku Šimonovský stále nechápe, nový silniční zákon chce ještě zpřísnit se objevila spousta zajímavých postřehů a názorů, ze všech ale vybereme jediný od čtenáře jménem Milan. Text naleznete níže v nezkrácené podobě a bez zásadních redakčních úprav.

Názor nechť si udělá každý sám, k věci snad poznamenám jen jediné. Včera jsme se s jedním kolegou zamýšleli nad možnými dopady novely a došly k mnoha opravdu absurdním závěrům, které se ale snadno mohou stát realitou. Jeden za všechny: za pár let ježdění přijde zkušený a léty prověřený profesionální řidič postupně o všech 12 bodů ze svého konta za mnoho nesmyslně bodově postihovaných prohřešků počínaje špatným parkováním, pokračuje nerozsvícenými světly ve dne a konče překračováním povolené rychlosti o jednotky kilometrů v hodině. Ztráta řidičského oprávnění se tak stane nezvratitelnou realitou.

Jak se pozná špatný řidič?

Protože ale dotyčného řízení živí, bude riskovat a bude nadále jezdit bez řidičáku, život jistě mnoha lidem jinou šanci na zachování rozumné životní úrovně nedá. Podobný risk se ale dříve nebo později nevyplatí a za toto chování dotyčný dostane tvrdou sankci v podobě pokuty v řádu desítek tisíc Kč a zřejmě i podmíněné odnětí svobody v trvání až jednoho roku. Pokud bude přesto pokračovat ve svém jednání a bude při něm znova přistižen, soud těžko zvolí jiné řešení než nepodmíněné odnětí svobody až na jeden rok.

Výsledek? Máme zde řidiče, který za celý život najedil milion kilometrů, nikdy nezpůsobil žádnou nehodu, ba co více, nikdy nezpáchal ani přestupek, který by stál za zmínku. Přesto mu bylo odebráno řidičské oprávnění a poté, co se snažil dělat dále svou práci, mu byl odňata i svoboda. Přijde vám to být normální? Mě tedy rozhodně ne. O takovém řidiči říkáme, že se neosvědčil, ale jak mohu něco takového říci o člověku, který celý život denně prokazoval, že z jeho chování na silnici nepramení žádné nebezpečí? Nikdy nikomu neublížil, nic ani nenasvědčovalo tomu, že by něco takového měl udělat. A rázem sedí vedle lidí, kteří třeba opakovaně úmyslně "z legrace" zbili jiného člověka. Jak lze takové věci stavět na roveň?

A i kdybychom se vrátili o chvíli zpět a zastavili se jen u onoho odebrání řidičáku - značí opravdu zmíněné prohřešky v daném časovém období řidiče, který na silnici nemá co dělat?

Jde o hypotetický případ, samozřejmě, ale realitě nemusí být tak dalece vzdálen. Milan má zjevně namířeno stejným směrem...


Jsem nebezpečný pirát... (06.07.2006 23:11:47) Milan

Na začátek předznamenávám, že mám 40 let a 21 let jezdím. Najeto mám hodně pres 750 000 km, pomalu se snad blížím k milionu. Za tu dobu co mám řidičák jsem nezpůsobil žádnou nehodu a byl účastníkem dvou (jednou na náledí - pokrčené plechy a jednou se mi u přechodu chlap v Mercedesu podíval do kufru). Za těch 20 let jsem jednou platil pokutu za rychlost a asi dvakrát za pásy. Jezdim vozem Škoda Felicia, takže ani autem si nekompenzuji žádný mindrák. Navzdory tomu jsem ale dle noveho zákona nebezpečný pirát, který na silnice nepatří. Za necelý týden platnosti zákona jsem totiž přišel už o 3 body!

O dva body jsem přišel, když jsem v pondělí vjel do jednoho hezkého jihomoravského městečka. Co na tom, že za tabulí s nazvem obce je ještě skoro kilometr čtyrproudovky a kromě benzinpumpy tam široko-daleko není živáčka. Zkrátka jsem udělal tu osudnou chybu, že jsem po spatření tabule nešel tvrdě na brzdy, ale jsem jen vyšlápnul spojku a jel na dojezd. Takze 50 metrů za cedulí jsem měl dle radaru městské policie životu nebezpečných 55 km/h, za což jsem oprávněně dostal 2000 korun a ještě dva body jako bonus. Uznávám, na sprostý lid se musí tvrdě...

O další bod jsem přišel včera ve svém domovském mestě v severních čechách. Udělal jsem totiž tu životu nebezpečnou chybu, že jsem při přeparkování auta se svou rodinkou přes 50 metrů dlouhou ulici mezi hypermarkety Kaufland a Tesco nerozsvítil světla. Uznávám, jsem líný vůl, už dávno jsem si mohl na světla pořídit automat. Ale stejně, blbý pocit zůstává.

Proto bych se rád zeptal tady přítomných Mirků Dušínů, co nikdy neudělali přestupek a horlivě obhajují bodový systém: Opravdu jsem tak nebezpečný silničnímu provozu, že jsem byl potrestán stejně jako kdybych řídil s 0,3 promile alkoholu? Opravdu je adekvátní měřit padesátku na prázdné čtyřproudovce 50 m za cedulí s názvem obce? Opravdu je adekvátní kontrolovat světla na cestě spojující parkoviště?

Nový zákon a s ním silně posílená pravomoc policie bude podle mne znamenat jediné. Prudký narust kriminality a vandalizmu. Jak městská, tak státní policie totiž vyrazili plnit rozpočet, a tak na své ostatní úkoly naprosto rezignovali. Policie namísto kontroly jízdy na červenou nebo nebezpečného předjíždění kontroluje světla na místě, kde má "jistý prachy" (na těch 50 metrech obslužní silnice mezi parkovišti hypermarketu se nepoutá a nesvítí snad nikdo) a obecní policie si ke své agendě připojila měření rychlosti ne před skolou nebo nemocnicí, ale na nejvýnosnějším místě 50m za cedulí "začátek obce", navíc na místě, kde je to jen pár metrů na kafe a bagetu u benzinky. Pokud to někdo z vás považuje za normální a správné, pak doporučuji kotaktovat MUDr. Chocholouška....

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků