Co víc ničí silnice? Jejich krátká životnost, nebo těžké náklady?

Budování a opravy českých silnic určitě nejsou nejdokonalejší. Na jejich krátkou životnost se žehrá v souvislosti s hustou kamionovou dopravou. Autodopravci zase říkají, že silnice by měly odpovídat zákonem předepsané zátěži a častěji se opravovat, aby vydržely víc. Vypadá to jako začarovaný kruh. Nikdo zatím asi neví, jak z něj ven.

Řidiči kamionů navíc na svých cestách trpí tím, na čem se částečně podepsali. Tristní stav českých silnic totiž obecně vede k poškozování vozidel a k pomalejší jízdě, což u mnohatunových monster platí ve zvýšené míře.

Rozbité komunikace trápí řidiče kamionů

Každý řidič zažil situaci, kdy vjel nečekaně do výmolu, a s kamionem se dírám prakticky nedá vyhnout. „Představte si, že máte za sebou několikatunový návěs. Celá souprava je navíc podstatně širší a delší než osobní auta, takže v rámci zachování bezpečnosti provozu je lepší díru prostě projet a doufat, že se s vozidlem nic nestane,“ popsal praxi pan Štěpánek, řidič společnosti Šmídl.

Pokud dojde k proražení pneumatiky nebo deformaci ráfku, není to pro řidiče kamionu dobrá zpráva. Pouze vyměnit poškozenou gumu je vzhledem k velikosti a hmotnosti kola značně náročné. V krajních případech musí řidič přivolat servisní techniky. Tím se transport prodražuje a nabírá zpoždění. Špatný stav silnice může mít vliv i na přepravované zboží. Při jízdě po poškozené vozovce proto musí řidič častěji kontrolovat zajištění zboží proti posunutí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nákladní vozy bezpochyby komunikace nadměrně zatěžují, prý ale není možné přesně určit, do jaké míry je špatný stav silnic zaviněný právě kamionovou dopravou. „Zákon jasně stanovuje, jak těžké vozidlo může na vozovku vyjet. Silnice by měly této zátěži odpovídat. Musí se ale brát v úvahu, že každá komunikace má svou životnost. Opravy stojí hodně peněz a problém vidím v jejich nedostatku na čaštější opravy,” uvedl Petr Koblížek z firmy Śmídl.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků