Co víc ničí silnice? Jejich krátká životnost, nebo těžké náklady?

Budování a opravy českých silnic určitě nejsou nejdokonalejší. Na jejich krátkou životnost se žehrá v souvislosti s hustou kamionovou dopravou. Autodopravci zase říkají, že silnice by měly odpovídat zákonem předepsané zátěži a častěji se opravovat, aby vydržely víc. Vypadá to jako začarovaný kruh. Nikdo zatím asi neví, jak z něj ven.

Řidiči kamionů navíc na svých cestách trpí tím, na čem se částečně podepsali. Tristní stav českých silnic totiž obecně vede k poškozování vozidel a k pomalejší jízdě, což u mnohatunových monster platí ve zvýšené míře.

Rozbité komunikace trápí řidiče kamionů

Každý řidič zažil situaci, kdy vjel nečekaně do výmolu, a s kamionem se dírám prakticky nedá vyhnout. „Představte si, že máte za sebou několikatunový návěs. Celá souprava je navíc podstatně širší a delší než osobní auta, takže v rámci zachování bezpečnosti provozu je lepší díru prostě projet a doufat, že se s vozidlem nic nestane,“ popsal praxi pan Štěpánek, řidič společnosti Šmídl.

Pokud dojde k proražení pneumatiky nebo deformaci ráfku, není to pro řidiče kamionu dobrá zpráva. Pouze vyměnit poškozenou gumu je vzhledem k velikosti a hmotnosti kola značně náročné. V krajních případech musí řidič přivolat servisní techniky. Tím se transport prodražuje a nabírá zpoždění. Špatný stav silnice může mít vliv i na přepravované zboží. Při jízdě po poškozené vozovce proto musí řidič častěji kontrolovat zajištění zboží proti posunutí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nákladní vozy bezpochyby komunikace nadměrně zatěžují, prý ale není možné přesně určit, do jaké míry je špatný stav silnic zaviněný právě kamionovou dopravou. „Zákon jasně stanovuje, jak těžké vozidlo může na vozovku vyjet. Silnice by měly této zátěži odpovídat. Musí se ale brát v úvahu, že každá komunikace má svou životnost. Opravy stojí hodně peněz a problém vidím v jejich nedostatku na čaštější opravy,” uvedl Petr Koblížek z firmy Śmídl.

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 5 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky