Co víc ničí silnice? Jejich krátká životnost, nebo těžké náklady?

Budování a opravy českých silnic určitě nejsou nejdokonalejší. Na jejich krátkou životnost se žehrá v souvislosti s hustou kamionovou dopravou. Autodopravci zase říkají, že silnice by měly odpovídat zákonem předepsané zátěži a častěji se opravovat, aby vydržely víc. Vypadá to jako začarovaný kruh. Nikdo zatím asi neví, jak z něj ven.

Řidiči kamionů navíc na svých cestách trpí tím, na čem se částečně podepsali. Tristní stav českých silnic totiž obecně vede k poškozování vozidel a k pomalejší jízdě, což u mnohatunových monster platí ve zvýšené míře.

Rozbité komunikace trápí řidiče kamionů

Každý řidič zažil situaci, kdy vjel nečekaně do výmolu, a s kamionem se dírám prakticky nedá vyhnout. „Představte si, že máte za sebou několikatunový návěs. Celá souprava je navíc podstatně širší a delší než osobní auta, takže v rámci zachování bezpečnosti provozu je lepší díru prostě projet a doufat, že se s vozidlem nic nestane,“ popsal praxi pan Štěpánek, řidič společnosti Šmídl.

Pokud dojde k proražení pneumatiky nebo deformaci ráfku, není to pro řidiče kamionu dobrá zpráva. Pouze vyměnit poškozenou gumu je vzhledem k velikosti a hmotnosti kola značně náročné. V krajních případech musí řidič přivolat servisní techniky. Tím se transport prodražuje a nabírá zpoždění. Špatný stav silnice může mít vliv i na přepravované zboží. Při jízdě po poškozené vozovce proto musí řidič častěji kontrolovat zajištění zboží proti posunutí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nákladní vozy bezpochyby komunikace nadměrně zatěžují, prý ale není možné přesně určit, do jaké míry je špatný stav silnic zaviněný právě kamionovou dopravou. „Zákon jasně stanovuje, jak těžké vozidlo může na vozovku vyjet. Silnice by měly této zátěži odpovídat. Musí se ale brát v úvahu, že každá komunikace má svou životnost. Opravy stojí hodně peněz a problém vidím v jejich nedostatku na čaštější opravy,” uvedl Petr Koblížek z firmy Śmídl.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků