Co víc ničí silnice? Jejich krátká životnost, nebo těžké náklady?

Co víc ničí silnice? Jejich krátká životnost, nebo těžké náklady?

Budování a opravy českých silnic určitě nejsou nejdokonalejší. Na jejich krátkou životnost se žehrá v souvislosti s hustou kamionovou dopravou. Autodopravci zase říkají, že silnice by měly odpovídat zákonem předepsané zátěži a častěji se opravovat, aby vydržely víc. Vypadá to jako začarovaný kruh. Nikdo zatím asi neví, jak z něj ven.

Řidiči kamionů navíc na svých cestách trpí tím, na čem se částečně podepsali. Tristní stav českých silnic totiž obecně vede k poškozování vozidel a k pomalejší jízdě, což u mnohatunových monster platí ve zvýšené míře.

Rozbité komunikace trápí řidiče kamionů

Každý řidič zažil situaci, kdy vjel nečekaně do výmolu, a s kamionem se dírám prakticky nedá vyhnout. „Představte si, že máte za sebou několikatunový návěs. Celá souprava je navíc podstatně širší a delší než osobní auta, takže v rámci zachování bezpečnosti provozu je lepší díru prostě projet a doufat, že se s vozidlem nic nestane,“ popsal praxi pan Štěpánek, řidič společnosti Šmídl.

Pokud dojde k proražení pneumatiky nebo deformaci ráfku, není to pro řidiče kamionu dobrá zpráva. Pouze vyměnit poškozenou gumu je vzhledem k velikosti a hmotnosti kola značně náročné. V krajních případech musí řidič přivolat servisní techniky. Tím se transport prodražuje a nabírá zpoždění. Špatný stav silnice může mít vliv i na přepravované zboží. Při jízdě po poškozené vozovce proto musí řidič častěji kontrolovat zajištění zboží proti posunutí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nákladní vozy bezpochyby komunikace nadměrně zatěžují, prý ale není možné přesně určit, do jaké míry je špatný stav silnic zaviněný právě kamionovou dopravou. „Zákon jasně stanovuje, jak těžké vozidlo může na vozovku vyjet. Silnice by měly této zátěži odpovídat. Musí se ale brát v úvahu, že každá komunikace má svou životnost. Opravy stojí hodně peněz a problém vidím v jejich nedostatku na čaštější opravy,” uvedl Petr Koblížek z firmy Śmídl.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků