Co vás čeká a nemine v autoškole

Řidičský průkaz je dnes už samozřejmou součástí vzdělání. Cesta k němu není však vždycky jednoduchá – někdy i přičiněním samotné autoškoly.
Co vás čeká a nemine v autoškole
Řidičské oprávnění získáváme v autoškolách, jež jsou normálními subjekty trhu, a tedy chtějí na své činnosti co nejvíce vydělat. Cena za kurz vedoucí k získání „řidičáku“ je přitom konkurencí tlačena dolů, takže autoškoly se většinou snaží šetřit náklady. Ne vždy tak účastník kurzu dostane to, na co má podle zákona právo.

Začíná se teorií

Žadatel o řidičské oprávnění může absolvovat výcvik dvěma způsoby – formou kurzu a individuálního studia. V praxi je mezi nimi asi takový rozdíl, jako mezi denním a distančním studiem. První způsob, kdy žák do autoškoly dochází na 36 vyučovacích hodin teorie a potřebné znalosti získává přímo v prostorách učebny, je dnes z důvodu časové zaneprázdněnosti většiny žadatelů stále méně častý. Mnohem populárnější je tak individuální studium, v jehož rámci se žák učí samostudiem z učebnice a v rámci devíti hodin konzultací s učitelem hovoří o tom, co mu není jasné.

V každém případě by ale měl být absolvent autoškoly vybaven širokým komplexem znalostí, mezi něž kromě obligátních pravidel silničního provozu a teorie ovládání vozidla patří například i zásady čtení v silniční mapě či správné používání moderních elektronických systémů vozidla (ABS, tempomat aj.).

Praktická příprava

Systém vzdělávání budoucích řidičů počítá i s tím, že v provozu mohou vznikat krizové situace. Celkem čtyři vyučovací hodiny tak jsou věnovány praktické zdravotní přípravě, v rámci které se žák učí účinně poskytovat první pomoc zraněným při dopravních nehodách. Praktickou zdravotní přípravu přednáší osoba s patřičným vzděláním, kterou většinou není učitel autoškoly. Velká část zdravotní přípravy je zaměřena na rozpoznání jednotlivých život ohrožujících stavů (vnitřní krvácení, šok atd.), což není nic jednoduchého, a tak testové otázky ze zdravotní přípravy patří k nejobávanějším. Mezi nepříjemné události v provozu patří také poruchy vozidla. Na jejich předcházení a odhalování je zaměřena část nazvaná praktická údržba. V ní se absolvent seznámí s tím, co je na vozidle potřeba kontrolovat a měl by zvládnout též základy diagnostiky tj. odhalování nejobvyklejších poruch podle jejich vlivu na funkci vozidla.

Nejdůležitějšími dovednostmi, o které se rozhodně nenechte v autoškole ošidit, však jsou výměna kola či žárovky vnějšího osvětlení. S novou zákonnou úpravou byl počet hodin výuky praktické údržby snížen ze čtyř na dvě.

Poprvé za volantem

Praktický výcvik jízdy s motorovým vozidlem je rozdělen na tři části. První začíná třemi lekcemi na autocvičišti (uzavřená plocha bez provozu jiných vozidel) a pokračuje pěti hodinami na normálních silnicích, avšak pouze v mírném provozu. Rozhodně tak není správné, když vaše první cesta za volantem v autoškole vede do rušného centra velkoměsta, protože si tam váš učitel potřebuje něco zařídit.

Po dokončení první části následuje druhá, v níž absolvujete dvanáct lekcí jízdy ve středně silném provozu. Poslední část kurzu je zaměřena na jízdu v hustém, především městském provozu. Probíhá v osmi lekcích, z nichž jedna vede zpět na autocvičiště. Osnovy totiž určují těchto pětačtyřicet minut na nácvik zvládání kritických situací – tedy prudkého brzdění či náhlému vyhnutí se překážce. Pneumatiky a brzdy cvičného vozidla však při těchto úkonech dosti trpí, takže autoškoly tuto lekci provádějí jen nerady.

Jak se bránit

Právě praktický výcvik je autoškolami nejčastěji šizenou oblastí. V případě, že vám nebylo dopřáno všech 28 lekcí či netrvaly předepsaných pětačtyřicet minut, můžete se relativně účinně bránit. Autoškola totiž při předvedení uchazeče ke zkoušce dokazuje předepsaný počet odježděných hodin záznamem o provozu cvičného vozidla, ve kterém žák každou absolvovanou hodinu stvrzuje podpisem. Máte-li pocit, že jste šizeni, prostě „nedotažené“ lekce nepodepisujte. V případě, že se s autoškolou nedohodnete, můžete si stěžovat na referátu dopravy příslušného okresního úřadu. Ten stížnost prošetří a je-li oprávněná, může autoškole i zrušit registraci. Vy pak můžete na absolvovanou část výcviku navázat jinde.

Zkouška rozhodne

Veškeré snažení vrcholí závěrečnou zkouškou, na kterou dohlíží zkušební komisař – dnes zaměstnanec okresního úřadu. Nejdříve si v průběhu třiceti minut napíšete zkušební test, jenž je složen z pětadvaceti otázek. Tři z nich se zaměřují na řešení křižovatek, pět kontroluje znalost značek a jedna se ptá na vědomosti ze zdravovědy. V testu může žák získat 65 bodů, minimální hranicí pro úspěšné absolvování je 56 bodů.

Po úspěšném zvládnutí testu následuje praktická zkouška, jež trvá čtyřicet minut. Začíná kontrolou vozidla před jízdou, pokračuje přizpůsobením si sedadla a zpětných zrcátek. Po plynulém rozjezdu vás zkušební komisař provede trasou, na které předvedete prakticky všechny obvyklé řidičské dovednosti. Proti přílišné náročnosti trati závěrečné zkoušky nelze protestovat. Víceméně formální záležitostí už jen závěrečná zkouška z praktické údržby. Při ní si žák vylosuje otázku technického rázu. Ne všichni sice princip systému ABS či vliv špatné funkce tlumičů na provoz vozidla popisují přesně, ale po úspěšném zvládnutí předchozích dvou částí komisař většinou přimhouří oko.

V případě neúspěchu si můžete zkoušku zopakovat po uplynutí pěti dnů a to po dobu půl roku. Jinak není počet pokusů omezen. Většina autoškol začíná mnohačetné neúspěchy zpoplatňovat.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků