Co strany chystají pro řidiče? Ptali jsme se těsně před volbami

Na sadu deseti otázek přes četné urgence odpověděly redakci Autorevue.cz pouze tři poltické subjekty kandidující do letošních parlamentních voleb. Byly to ČSSD, KSČM a Piráti. Hnutí Ano, KDU-ČSL, Starostové, ODS a Top 09 odpovědi nedodaly. Zelení rovnou přiznali, že odpovídat nebudou.
Co strany chystají pro řidiče? Ptali jsme se těsně před volbami

To, jak se strany v případě volebního úspěchu budou zasazovat o změny v autoškolství, bodovém systému, úpravě povolené rychlosti na dálnici, podpoře elektromobility či budování silniční infrastruktury, jsme se rozhodli ověřit u deseti stran, které podle posledních předvolebních průzkumů měly největší šanci na úspěch. Již v pondělí jsme proto oslovili jejich tisková oddělení se žádostí o odpovědi na deset otázek. Nakonec na redakční e-mail do čtvrtečního večera dorazily jen tři sady odpovědí.

Shrnout je lze zhruba takto:

1) Autoškolství a vzdělávání řidičů. Všechny tři strany - tedy Komunisté, Sociální demokraté a piráti jsou pro přehodnocení současného systému a zavedení určité formy celoživotního vzdělávání řidičů.

Dodržování povolené rychlosti je nebezpečné, prokázala studie

Dodržování povolené rychlosti je nebezpečné, prokázala studie

2) Bodový systém: Komunisté ho nebudou chtít měnit, Piráti buď zrušit nebo zjednodušit a Sociální demokraté zvažují úpravy v tom smyslu, aby nebyl přílišným bičem nad profesionálními řidiči.

3) Zavedení určité tolerance alkoholu a zvýšení maximální rychlosti na dálnici tam, kde to podmínky umožňují: Určitou toleranci alkoholu jsou ochotni připustit pouze Piráti, Komunisté a Sociální demokraté jsou proti. Komunisté nechtějí ani diskusi o zvyšování rychlosti, ČSSD a Piráti o tom za splnění technických podmínek budou uvažovat.

4) Emisní zóny ve městech: Piráti jsou kategoricky proti, protože by to byl klacek na majitele starších aut, ČSSD a KSČM rozhodně ano.

Studie: Autonomní vozy zvýší spotřebu alkoholu o 100 miliard dolarů ročně

Studie: Autonomní vozy zvýší spotřebu alkoholu o 100 miliard dolarů ročně

5) Finanční podpora elektromobilů a jiných ekologických vozů: KSČM a ČSSD tuto myšlenku podporují, Piráni ne. Jsou však pro podporu budování dobíjecí infrastruktury

6) Podpora dobudování důležitých silničních staveb typu D3, Pražský okruh a jiných: V tom se shodly všechny tři strany, které odpovědi zaslaly. Podporovat to budou, i když Piráti jen u opravdu důležitých staveb.

Přikládáme ještě kompletní sadu otázek, kterou jsme na stranické sekretariáty poslali:

1) Jste pro zásadní změny v oblasti autoškolství? Například zavedení řidičáku na zkoušku
 
2) Souhlasíte s tím, že by řidiči měli být v průběhu své praxe doškolováni. Ti "čerství" například z hlediska řešení krizových situací, ti zkušenější zase z hlediska nových předpisů a trendů v oblasti techniky a elektroniky?
 
3) Jste pro přehodnocení současného bodového systému? Například v oblasti mírného překročení rychlosti na místech s dobrou viditelností, malým provozem a příznivých povětrnostních podmínek?
 
4) Jste pro zvýšení maximálních rychlostí na dálnicích a rychlostních silnicích vybavených telematickými systémy?
 
5) Jste pro zavedení tolerance hranice alkoholu 0,5 promile, jak to je běžné ve většině demokratických zemí?
 
6) Budete prosazovat důkladné kontroly technického stavu starých aut dovážených do ČR?
 
7) Jste pro zavádění emisních zón v centrech velkých měst?
 
8) Hlasovali byste pro zákaz dieselových automobilů?
 
9) Podpořili byste návrhy na finanční motivaci zájemců o pořízení elektromobilů a hybridních aut?
 
10) Hodláte prosazovat urychlené dobudování páteřních silnic - D3, R35, Pražského okruhu a některých dalších? 
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků