Co se špinavým autem? Do mycí linky!

Každý řidič, nebo spíše majitel vozidla je na svůj „kočár“ náležitě pyšný. Málokomu nevadí, když musí nasednout do svého vozu, který je zašpiněn, že téměř není vidět ven.
Co se špinavým autem? Do mycí linky!
V dnešní uspěchané době, kdy času se nedostává, v době tvrdých ekologických předpisů, vysokých cen vstupů a nedostatku prostoru už málokdo umývá svého čtyřkolového miláčka „ve vlastní režii“ před domem, jak tomu bylo v době minulé. Stále více se prosazují automatické myčky. Ne každý je však zastáncem mytí vozu tímto způsobem. Argumentují nešetrností k laku, nedůkladností umytí, problémy s mytím v zimě a v neposlední řadě i tím, že občas dojde k většímu poškození auta, když dojde k poruše mycího zařízení.

Všechno ovšem není vždy pravdou. Velmi záleží na vlastní technologii mytí a kvalitě mycího zařízení. A v tom jsou velké rozdíly.

Většina automatických, poloautomatických a třeba i ručních myček je u nás instalována jako součást čerpacích stanic. Dá se říci, že ve městech (a příměstských částech) je myčka součástí každé čerpací stanice. Tyto myčky jsou ve většině případů vybaveny technologiemi, které zajistí takové umytí, které zákazníky uspokojí. Zvláště v zimním období, kdy auto nachytá ze silnice spoustu posypového štěrku a hlavně soli, je častější mytí potřebné a přitom před domem díky nízké teplotě velmi krušné. Pak přichází ke slovu ten správný program automatické myčky, který vůz nejen umyje, ale i navoskuje a usuší. Ne všechny myčky ovšem toto vše svedou (hlavně s důkladným sušením bývají problémy) a program za 50,- Kč jistě také nebude dostačující. Bude nutné sáhnout hlouběji do kapsy.

A jak je to s myčkami v ČR?

V ČR je v provozu něco málo přes 700 mycích linek. Okolo 600 jich je součástí čerpacích stanic. Pořízení a provoz mycí linky je poměrně nákladnou záležitostí. Kvůli prodejnosti této služby ale nelze zvyšovat ceny nad únosnou mez. Proto klasické tunelové myčky provozují jen velké a střední čerpací stanice, především ve městech, jako doplňkovou službu.

Stále více se prosazuje technologie mycích boxů, kde si vozidlo umyjete ručně pomocí tlakové pistole s regulací mycího média (teplá-studená voda, šampon, vosk). Tyto boxy většinou nebývají úplně uzavřené a tak hlavně mytí v zimním období (kdy bývají často kvůli možnému zamrznutí i uzavřeny) není příliš komfortní. Nehledě na nutnost „rozumného“ oblečení pro toto mytí svépomocí.

Není to sice příliš časté, ale existují i ruční myčky, kde však mytí provádí obsluha, a to většinou v krytém boxu. Toto je řešení asi nejlepší, pokud je obsluha pečlivá a zkušená, umytí vozu nemá chybu. Například loukotě litých disků kol vám žádná automatická myčka neumyje tak dobře jako kvalitní obsluha v myčce ruční.

Když už si jedu nechat někam umýt auto, jistě s tím chci spojit také minimálně jeho vyluxování, vyklepání koberečků, vyházení odpadků, případně dofouknutí kol. Pokud toto vše nemohu uskutečnit v místě, kde probíhá mytí, většinou už to neudělám vůbec. Proto raději vyberu myčku, která má také zázemí pro všechny tyto přidružené činnosti. To znamená – dostatečnou parkovací plochu, funkční vysavač, oklepávač koberečků a zařízení pro dohuštění pneumatik. Od věci není možnost nákupu kompletního sortimentu autokosmetiky včetně potřeb pro údržbu a provozních náplní. Vstřícný a aktivní přístup obsluhy je též velkým plusem.

Mnoho čerpacích stanic také nabízí různé akce jakými jsou například: „Každé páté mytí zdarma“, nebo „Třikrát natankuj za 500 a máš umytí zdarma“.

S rostoucím počtem vozidel bude do budoucna využití myček jistě stoupat. Především stále tvrdší ekologické předpisy uberou jiná místa pro mytí automobilů. To, že nám, motoristům, budou mycí linky a ruční boxy s obsluhou šetřit čas, budou stále dokonalejší a poskytnou nám nesrovnatelnou míru pohodlí také podstatně zatíží misky vah v jejich prospěch.

A co vy? Jaké máte zkušenosti s mycími linkami? Pochlubte se v diskusi pod článkem.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 17 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků