Co se špinavým autem? Do mycí linky!

Každý řidič, nebo spíše majitel vozidla je na svůj „kočár“ náležitě pyšný. Málokomu nevadí, když musí nasednout do svého vozu, který je zašpiněn, že téměř není vidět ven.
Co se špinavým autem? Do mycí linky!
V dnešní uspěchané době, kdy času se nedostává, v době tvrdých ekologických předpisů, vysokých cen vstupů a nedostatku prostoru už málokdo umývá svého čtyřkolového miláčka „ve vlastní režii“ před domem, jak tomu bylo v době minulé. Stále více se prosazují automatické myčky. Ne každý je však zastáncem mytí vozu tímto způsobem. Argumentují nešetrností k laku, nedůkladností umytí, problémy s mytím v zimě a v neposlední řadě i tím, že občas dojde k většímu poškození auta, když dojde k poruše mycího zařízení.

Všechno ovšem není vždy pravdou. Velmi záleží na vlastní technologii mytí a kvalitě mycího zařízení. A v tom jsou velké rozdíly.

Většina automatických, poloautomatických a třeba i ručních myček je u nás instalována jako součást čerpacích stanic. Dá se říci, že ve městech (a příměstských částech) je myčka součástí každé čerpací stanice. Tyto myčky jsou ve většině případů vybaveny technologiemi, které zajistí takové umytí, které zákazníky uspokojí. Zvláště v zimním období, kdy auto nachytá ze silnice spoustu posypového štěrku a hlavně soli, je častější mytí potřebné a přitom před domem díky nízké teplotě velmi krušné. Pak přichází ke slovu ten správný program automatické myčky, který vůz nejen umyje, ale i navoskuje a usuší. Ne všechny myčky ovšem toto vše svedou (hlavně s důkladným sušením bývají problémy) a program za 50,- Kč jistě také nebude dostačující. Bude nutné sáhnout hlouběji do kapsy.

A jak je to s myčkami v ČR?

V ČR je v provozu něco málo přes 700 mycích linek. Okolo 600 jich je součástí čerpacích stanic. Pořízení a provoz mycí linky je poměrně nákladnou záležitostí. Kvůli prodejnosti této služby ale nelze zvyšovat ceny nad únosnou mez. Proto klasické tunelové myčky provozují jen velké a střední čerpací stanice, především ve městech, jako doplňkovou službu.

Stále více se prosazuje technologie mycích boxů, kde si vozidlo umyjete ručně pomocí tlakové pistole s regulací mycího média (teplá-studená voda, šampon, vosk). Tyto boxy většinou nebývají úplně uzavřené a tak hlavně mytí v zimním období (kdy bývají často kvůli možnému zamrznutí i uzavřeny) není příliš komfortní. Nehledě na nutnost „rozumného“ oblečení pro toto mytí svépomocí.

Není to sice příliš časté, ale existují i ruční myčky, kde však mytí provádí obsluha, a to většinou v krytém boxu. Toto je řešení asi nejlepší, pokud je obsluha pečlivá a zkušená, umytí vozu nemá chybu. Například loukotě litých disků kol vám žádná automatická myčka neumyje tak dobře jako kvalitní obsluha v myčce ruční.

Když už si jedu nechat někam umýt auto, jistě s tím chci spojit také minimálně jeho vyluxování, vyklepání koberečků, vyházení odpadků, případně dofouknutí kol. Pokud toto vše nemohu uskutečnit v místě, kde probíhá mytí, většinou už to neudělám vůbec. Proto raději vyberu myčku, která má také zázemí pro všechny tyto přidružené činnosti. To znamená – dostatečnou parkovací plochu, funkční vysavač, oklepávač koberečků a zařízení pro dohuštění pneumatik. Od věci není možnost nákupu kompletního sortimentu autokosmetiky včetně potřeb pro údržbu a provozních náplní. Vstřícný a aktivní přístup obsluhy je též velkým plusem.

Mnoho čerpacích stanic také nabízí různé akce jakými jsou například: „Každé páté mytí zdarma“, nebo „Třikrát natankuj za 500 a máš umytí zdarma“.

S rostoucím počtem vozidel bude do budoucna využití myček jistě stoupat. Především stále tvrdší ekologické předpisy uberou jiná místa pro mytí automobilů. To, že nám, motoristům, budou mycí linky a ruční boxy s obsluhou šetřit čas, budou stále dokonalejší a poskytnou nám nesrovnatelnou míru pohodlí také podstatně zatíží misky vah v jejich prospěch.

A co vy? Jaké máte zkušenosti s mycími linkami? Pochlubte se v diskusi pod článkem.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků