Co řekli jezdci po GP Monaka a proč byl Schumacher penalizován?

Přinášíme vám stručný přehled reakcí na nedělní monacký závod a menší zamyšlení nad situací ze sobotní kvalifikace, ve které byly anulovány časy vítěze a která umožnila pozdější vítězství Fernanda Alonsa.
Co řekli jezdci po GP Monaka a proč byl Schumacher penalizován?

Vybrané komentáře jezdců na GP Monaka

Fernando Alonso (Renault/1. místo): "Vyhrát v ulicích Monte Carla je snem snad každého závodníka. Tento závod je pro řidiče obrovskou výzvou, každá drobná chyba se rovná kolizi se svodidly. Byl jsem překvapen, jakou rychlost měl Räikkönen, ale věděl jsem, že když budu mírně šeřit pneumatiky, Kimi mě nemá kde předjet. Během závodu se mi zdálo, že se mi opotřebovávají zadní gumy více než ostatním, ale vše nakonec dobře dopadlo. Sedm startů a sedmkrát jsem stál na bedně. To je klíč k obhájení titulu mistra světa."

Juan Pablo Montoya (McLaren/2. místo): "Ze stříbrné příčky mám velkou radost, je to odměna stáji McLaren a společnosti Mercedes, protože jsme poslední týdny tvrdě pracovali na zvýšení konkurenceschopnosti našich monopostů. Kdyby některé okolnosti nehráli proti nám, měli jsme prostředky bojovat o vítězství. Čeká nás ještě dlouhý boj, musíme vydržet v nasazeném tempu vývoje vozů. Doufám, že se naše síla naplno ukáže již na Grand Prix Velké Británie, protože to je pro McLaren domácí trať.

David Coulthard (Red Bull/3. místo): "Je to naprosto skvělé, fantastické. Je to pár let, co jsem byl naposledy na bedně, o to větší cenu pro mě toto třetí místo má, když se mi jej podařilo získat v Monaku. Je to pro tým Red Bull Racing první pódiové umístnění a je to skvělá odměna za víceletou práci.

Jenson Button (Honda/11. místo): "Po kvalifikaci jsem věděl, že to v závodě nebude jednoduché. Navíc jsem brzy po startu zjistil, že pneumatiky mají horší přilnavost. I když dojel Rubens čtvrtý, myslím si, že jsme z vozu nedostali jeho maximum."

Kimi Räikkönen (McLaren/nedojel): "Měli jsme strategii, která mě mohla po druhých zastávkách posunout do čela závodu, ale když se na trati objevil Safety Car, plány byly k ničemu. Poté jsem bez předchozích problému zahlédl v zrcátkách kouř a plameny a bylo jasné, že závod nedokončím. Vůz byl velice konkurenceschopný a já věřím, že stejný bude i na okruhu v Silverstone.“

Mark Webber (Williams/nedojel): "Nemohu skrývat zklamání, po dobré kvalifikaci a výborně rozjetém závodě nás zradila spolehlivost vozů. Do cíle chybělo tak málo a skvělý výsledek mohl být na světě."

Schumacherova penalizace? Pochyby zůstávají

Snad ke každému, kdo se o formuli 1 alespoň trochu zajímá, se donesla informace o tom, že jednoznačné monacké vítězství padlo Alonsovi do klína poté, co komisaři FIA diskvalifikovali vítěze kvalifikace Michaela Schumachera. Ten byl potrestán za údajné záměrné zablokování ostatní jezdců přestíranou chybou v závěru kvalifikačního tréninku, kdy se svým vozem zůstal stát před cílovou rovinkou. Včera se ohledně celé věci nechal slyšet jeden ze tří komisařů, který o penalizaci Michaela Schumachera rozhodoval. Médiím sdělil pár informací ohledně manévru, který německý pilot předvedl v kvalifikaci. Dle jeho slov Michael ztratil kontrolu nad vozem v rychlosti 16 km/h a navíc před tímto manévrem brzdil zhruba o 50 procent více, než v předchozích kolech. Další minus na Němcův účet byl prý chaotické otáčení volantem, které by za dané situace nevedlo ke korigování smyku. Nutno dodat, že jedním ze tří komisařů není nikdo jiný, než viceprezident španělské automobilové federace Joaquin Verdegay, u kterého je podezření z protežování svého krajana mnohem více opodstatněné než podezírání Schumachera z podvodu.

Zřejmě nikdo už nikdy nezjistí, jaká je pravda. Z toho ale vyplývá také jediný zřejmý fakt - že trestat někoho na základě pouhého podezření je prostě nepřijatelné. My, čtenáři a hlavně komisaři si mohou myslet cokoli, ale na základě údajů z telemetrie si úmyslem Schumachera nikdy nemohou být jistí. Ostatně i samotný Verdegay novinářům mj. sdělil: "Nevíme, zda celý manévr byl úmyslný." A potrestat vítěze kvalifikace takto zásadním způsobem je za daných okolností nevratným poškozením samotného závodníka, letošního boje o titul i sportu jako takového. Ten ostatně dostává v posledních letech jednu ránu za druhou a FIA tímto neudělala nic jiného, než zatloukla do rakve F1 další velký hřebík.

Opravdu na tomto místě nechceme řešit, co Schumacher udělal, následné chybné jednání FIA jeho chování mnohonásobně převyšuje. Pro fanoušky německého závodníka může být útěchou snad jen to, že nyní má punc pochybně potrestaného otloukánka, který v závodě dokázal, že si vítězství v kvalifikaci zasloužil. A naopak Alonso je v očích mnohých vítězem od zeleného stolu, který by bez zásahu jury zvítězit nedokázal. Pokud by FIA věc správně posoudila jako neřešitelnou, byla by situace opačná - Schumacher by v závodě zřejmě vyhrál a ti, kteří jej nikdy neměli rádi, by jej nenáviděli ještě více jako miláčka automobilové federace. Takto je "smutným hrdinou" nakonec on...

K samotné situaci snad jen pár postřehů k zamyšlení, které se objevily v komentáři Jiřího Izera z magazínu formule-1. Schumacher by takto provedeným manévrem neriskoval svou pověst, natož pak aby takto řešil první či druhé místo, jeho šance na vítězství v závodě byla i při horším postavení na startu velká. Pokud by chtěl udělat to, co je mu kladeno za vinu, neudělal by to takto školácky. Např. poničit přední přítlačné křídlo o bariéru by jej nic nestálo a v takovém případě by jej málokdo podezíral. K tomu by se po vystoupení vozu zřejmě netvářil tak radostně, pokud by chtěl předstírat nemilou nehodu.

FIA podle nás situaci vyřešila nejhůře jak mohla, trochu "šalamounštější" řešení by celé věci prospělo více. První část fanoušků naštvala Schumacherova nehoda jako taková, zbytek následné jednání Federace. Je možné udělat něco horšího? Zřejmě ne. Není divu, že po všech faux pas z minulých let se F1 těší stále menšímu zájmu publika, a uplynulý víkend to těžko zvrátí...

A co si o celé věci myslíte vy?

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 2 příspěvky
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků