Dne 20. července proběhlo zasedání vlády České republiky, na kterém byl schválen limit pro SFDI ve výši 37 miliard korun. Oproti původním předpokladům to znamená částku nižší přibližně o deset miliard, což se logicky promítne do realizace některých dopravních staveb a ministerstvo dopravy začne hledat prostředky někde jinde.
Resort dopravy zveřejnil prostřednictvím tiskové zprávy seznam staveb, kterých se budou omezení týkat (viz. tabulka). Kupříkladu se nedočkáme zahájení výstavby posledního úseku dálnice D11 Osičky – Hradec Králové, což se dalo celkem očekávat. Spor s dnes už skoro až legendární farmářkou se vlekl celá léta a tak ministerstvo dopravy předpokládalo, že se na této situaci nic měnit nebude. K překvapení všech Česká republika kýžené pozemky konečně získala, a když už svitla naděje, že konečně bude dálnice kompletní, máme tu další odklad. Nutno podotknout, že jde o pár kilometrů vedených po velmi jednoduchém terénu.
Seznam omezení podle Ministerstva dopravy |
nezahájení dostavby D11 Osičky – Hradec Králové v roce 2012 |
zpomalení výstavby I/49 Malenovice – Otrokovice |
zpomalení akcí I/42 tunely Dobrovského B a Dobrovského – Svitavská radiála |
zpomalení akce D47 Bohumín – st. hr., I/67 Skřečoň – Bohumín obchvat |
nerealizace dostavby I/56 Ostrava – Prodloužená Místecká II. stavba |
zastavení financování akcí hl.m. Prahy, zejména Štěrboholské a Vysočanské radiály |
odsunutí financování akce Středočeského kraje – Severovýchodní tangenta v Mladé Boleslavi |
zastavení přípravy výstavby úseku pražského okruhu Běchovice – D1 |
zastavení přípravy výstavby obchvatu Českých Budějovic (D3) |
Dále se nebude realizovat dostavba silnice I/56, zpomalí se výstavba komunikace I/49 Malenovice – Otrokovice a záležitosti typu obchvatu Českých Budějovic nebo pražského okruhu Běchovice – D1 jsou v nedohlednu. Ono vlastně nezáleží na seznamu, co konkrétně bude zastaveno, důležité je, proč tomu tak je. Problematika předražených staveb je samostatné téma, které s tímto úzce souvisí, ale to si necháme na jindy.
Velkým problémem z pohledu řidičů byla a je (bohužel stále vypadá, že i nadále bude) minimální část z vybraných finančních prostředků, která se vrací zpět do dopravy. Trochu mi to celé připadá tak, že když doprava České republice tolik vydělává, tak proč by nemohla státní kase vydělat ještě o trochu více.
Takže dalším bodem, který přinese snížený rozpočet pro SFDI, budou dražší dálniční známky a podstatně dražší mýto. O tomto už na našich stránkách padla zmínka, takže pouze ve stručnosti… Dálniční známky podraží o 100 – 300 Kč (kupodivu se nějak automaticky počítá s tím, že to bude nejvyšší možné číslo), v případě mýta chce ministr Dobeš získat k dobru dvě miliardy. Opravdu nemohu pochopit, jak je možné, že se na jedné straně objevují zprávy o tom, jak se na mýtném vybralo rekordní množství peněz, ale že pro jistotu se stejně další rok bude zdražovat.
Bonbónek na závěr. Nedávno jsem na dálnici D2 kousek za Brnem tankoval Natural 95 za 37,7 Kč. Ano, další rekord, o kterém se hlasitě mluví, se týká ceny za litr paliva. To je přitom zdaněno pro jistotu jak spotřební daní, tak DPH. Ve finále tak jde ze zmíněných 37,7 Kč do státní kasy více než polovina. Přesto se vsadím, že na jaře 2012 budeme opět bědovat nad stavem silnic, protože na opravy přece nejsou peníze…