Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky

Skoro pět desítek zaměstnanců továrny Continental-Barum v Otrokovicích denně v běžném provozu testuje vlastnosti nových pneumatik vyrobených tímto koncernem.

Sedmačtyřicet řidičů a 86 aut. To jsou dva hlavní údaje o oddělení vozidlových zkoušek, které je součástí největší evropské továrny na pneumatiky Continental-Barum v Otrokovicích na Zlínsku.

"Máme tu 34 osobních aut, 37 dodávkových a patnáct nákadních," ukazuje nám při naší návštěvě na jeho pracovišti zástupce vedoucího vozidlových zkoušek David Holba parkoviště, kde však tolik aut rozhodně nestojí. "Velká část je na trase, ale brzy se budou vracet," sděluje nám kolem jedné hodiny odpoledne.

7 otázek a odpovědí kolem pneumatik. Víte, jak prodloužit jejich životnost?

7 otázek a odpovědí kolem pneumatik. Víte, jak prodloužit jejich životnost?

Všechna auta mají bílý lak. Poznáváme mezi nimi Volkswageny Polo, Golf i Passat, dodávky Mercedes-Benz Sprinter či Volkswagen Transporter, ale třeba i náklaďáky MAN a jiné. Žádné z nich není starší než dva roky a všechna musejí být v perfektním technickém stavu. Například geometrie kol se seřizuje každých dvacet tisíc kilometrů.

Zatímco pola pohánějí zážehové agregáty, v ostatních vozech jsou turbodieselové motory. Nejpoužívanější motorizací je 2,0 TDI ve výkonovém provedení 110 kW (150 koní).

"Děláme zde životnostní testy, ale i ověřujeme vlastnosti jednotlivých vyvíjených směsí či konstrukcí pneumatik," vysvětluje účel této flotily David Holba. Například při zkouškách směsí se využívá šest aut, z nichž na každém jsou nasazeny pneumatiky vyrobené z jiných směsí. Auta pak jezdí ve stejných podmínkách a řidiči se na nich střídají.

Vždy je nutno najet s každou pneumatikou osm až dvacet tisíc kilometrů a po každých dvou tisících putuje na měření a vážení. "Na přesné váze zjistíme hmotnostní úbytek v gramech a ještě více vypovídá o opotřebení grafický výstup ze skenování," sděluje Holba.

Tohle byste asi zažít nechtěli: Co způsobí pneu naložené uvnitř auta?

Tohle byste asi zažít nechtěli: Co způsobí pneu naložené uvnitř auta?

Někdy se dělají i další speciální typy testů. To pak třeba přímo v areálu výrobního závodu simulují provoz zásilkových služeb, proto neustále parkují a manévrují na malém prostoru.

Občas se na auta montují i pneumatiky vyrobené konkurenčními firmami. "To zejména při konstrukčních zkouškách nových typů," dodává tento odborník.

Obrovské porce kilometrů zde auta najedou velmi rychle. Pracovní doba řidiče je 7,5 hodiny a musí během té doby najet až 550 kilometrů. "To v případě, že usedne za volant osobního auta. Pokud bude testovat dodávkové pneumatiky, tak jen 480 a pro nákladní je to 420," dodává Holba. Pracuje se zde v dvousměnném provozu. Proto je možné nejkratší typ testu pro zkoumání vlastností směsí zvládnout za půldruhého týdne.

Podle předpisů...

Po návratu do dílny, která vypadá vlastně stejně jako v každém moderním pneuservisu, se musí vůz ještě umýt, uklidit jeho interiér, a pokud nastal interval výměny, tak i přehodit sady kol.

Test zimních pneu 2017: Na trhu jsou i ty, které jsou na sněhu horší než letní!

Test zimních pneu 2017: Na trhu jsou i ty, které jsou na sněhu horší než letní!

Trasu mají přesně určenou a její dodržování se zjišťuje pomocí GPS. Z nahraných dat na SD kartě se dá vyčíst i tempo, způsob projíždění zatáček nebo agresivní brzdění a zrychlování. "Jezdí se běžným tempem, abychom nebyli brzdou provozu, ale podle předpisů," upozorňuje Holba.

Ojeté pneumatiky po zkouškách nemůžou dojezdit třeba na svých autech, putují zpátky do vývojových oddělení koncernu Continental. Testovací kilometry řidiči najíždějí po silnicích v tuzemsku. Dříve to platilo bezvýhradně, takže i v zimě, kdy nebyl sníh a příliš velký mráz, vyráželi na trasy s namontovanými letními pneumatikami. 

"To už se dnes nedělá, takže v zimě máme poměrně velkou část našich lidí umístěnou v jižní Francii, kde testují právě letní pneumatiky," dodává Holba.

Další informace obsahují popisky v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

včera | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků