Co nás ve Frankfurtu zaujalo a proč?

27 komentářů (27 nových)

koraf
16. září 2013 • 22:14

Když se tak dívam na BMW i3, tak se nemůžu ubránit dojmu, že to auto bylo navržený tak, aby bylo co nejhnusnější (hlavně aby se o něm mluvilo a nebylo s ničím zaměnitelný).

Jozef Kostelansky
16. září 2013 • 17:55

Ak niečo môže naštartovať európsku ekonomiku a získať (dočasný) technologický náskok pred americkou či ázijskou konkurenciou, tak sú to elektromobily, ale v podstate energetická revolúcia vo všeobecnosti.
Existuje veľa zabednencov, ktorí tvrdia, že elektromobily sú nezmyslom, že sú drahé, ťažké, dlho sa dobíjajú a bla bla bla. Majú pravdu. Ale víťazom v biznise nie je ten, kto pozerá na súčasnosť, ale ten, kto dokáže hľadieť do budúcnosti.
Pred 60 rokmi zabral počítač s výkonom dnešnej kalkulačky celú miestnosť. Ešte pred 30 rokmi si len pár ľudí na svete vedelo predstaviť (ani IBM to nedokázala), že počítač bude takmer v každej rodine. A takto by sa dalo dlho rozprávať.
Kým bratia Wrightovci dokázali v roku 1903 absolvovať prvý let lietadlom, tak strávili dlhé roky neúspešnými pokusmi a minuli na to veľký majetok.
Žiadna technológia sa neobjaví mávnutím čarovného prútika. Chce to veľa času, peňazí aj úsilia. Celý problém elektromobilov spočíva v batériách. Ak sa toto podarí vyriešiť, tak potom všetko ostatné je už brnkačka.
Ale je nezmyslom čakať, až sa vyrieši problém s batériami. Je to podobná blbosť, ako keby na začiatku digitálnych fotoaparátov (keď mali rozlíšenie 0,3 MPix) všetci čakali na to, až budú mať rozlíšenie 8 MPix. Nedočkali by sa nikdy. Vývoj je totiž postupný a musia sa najskôr začať predávať horšie veci, ktoré postupne zrejú k stále lepším a dokonalejším.
Teraz je frajer, borec a cool každý, kto na plnú hubu povie: elektromobily sú nezmyslom. Ale aká je alternatíva?
A že to tlači Európska únia? Moc ju v láske nemám, ale toto je jedno z mála jej pozitív. Aj Hitler bol nadšeným staviteľom diaľnic. A považuje niekto diaľnice za nezmysel?

Vana666
16. září 2013 • 21:25

Jozef Kostelanský: Nesouhlasím s příkladem bratrů Wrightů. V době kdy vymýšleli první letadlo nebyl k dispozici jiný podobně létající dopravní prostředek. Za elektromobily je ale v dnešní plnohodnotná (nebo spíše ještě výrazně hodnotnější) náhrada a nic nás do jejich kupování nenutí.V době Wrightů byl už motor, měli pro něj i nádrž s energií ale nebyla letadla. Dnes v analogii máme elektromobily, máme do nich motory ale nemáme tu "nádrž". Souhlasím že celý problém elektromobilů spočívá v bateriích. Tady ale nepomůže vymýšlet elektromobil jeden s motorem vpředu, jiný s motorem vzadu a pak třeba se dvěma motory. Ty baterky nejsou pro ani jeden z nich.
Možná má ODSakEda ze srazu jiné poznatky o dojezdech, ale je mi divné že by o možnosti tak snadného a levného navýšení dojezdu na několikanásobek nevěděli současní renomovaní výrobci a nezavedli to do své produkce.A co se týká vývoje digitálů, taky jsem kdysi koupil za drahé peníze jeden z prvních pochybně fungujících a dodnes toho lituju. U elektromobilu už podobnou chybu určitě neudělám a přenechám klidně podporu vývoje větším nadšencům. Rád si elektromobil koupím taky, ale až ten opravdu fungující, který nebudu muset v otázce automobility považovat za krok zpátky.

dave_007
16. září 2013 • 19:00

I ty jeden fantasto! :-DChapu Tve nadseni pro vec. Nicmene, v nekolika vecech se mylis.1) Zcela nove technologie se vyvyji v leteckem, vesmrinem a vojenskem vyzkumu. Inovace a optimalizace stavajicich technologii nepovazuji za prilisny krok kupredu, ale jen za preslapovani temer na miste. Automobilovy prumysl o vyvoji technologii vic mluvi, nez dela.2) Problem elektromobilu neni technologie, ale prakticka vyuzitelnost. Uz davno neni problem elektromobil zkonstruovat a vyrobit, ale prodat. Vetsina spotrebitelu si totiz neumi predstavit jeho vyuziti v beznem zivote. A dokud mame (relativni) svobodu, tezko muzes nekoho nutit cokoliv koupit proti jeho vuli.
Jsem si temer jisty, ze az se prijatelne vyresi zalezitost s napajenim, budou elektromobily prodejni hit stejne jako byly ve sve dobe mobilni telefony.3) Ano, vyvoj a vyzkum zcela novych technologii stoji hodne casu, usili a penez. Historie nas ovsem uci, ze financni profit z novych objevu ma vetsinou nekdo uplne jiny nez ten, kdo je provadel a financoval. Z tohoto duvodu se automobilky do skutecneho vyzkumu prilis nehrnou a cekaji co vypadne z universit a vyzkumnych ustavu. Cenove optimalizace maji u automobilek podstatne vetsi prioritu nez jakykoliv vyzkum.4) Nemyslim si, ze by nekomu elektromobily vadily jako takove. Spise mi prijde, co vetsina lidi prilis opravdu nemusi je planovani a narizovani ze strany EU. Rekl bych, ze v dobe, kdy elektromobil je prakticky nepouzitelnym, je ponekud absurdni planovat (ci predepisovat) jejich pocty na silnicich za X let. Jakou cenu ma takovy plan? Ma smysl na nej spolehat?5) Hitlera sem netahej. Ten si tak akorat zaslouzi aby ho prejel elektromobil znacky Mercedes.

Jozef Kostelansky
17. září 2013 • 15:08

Nie je to o nadšení, ale reálnom uvažovaní. Vychádzam pritom z vlastnej praxe.
Argumentovať môžem aj ja, ale nie je to o argumentoch. Je to o elementárnom probléme: Fosílne palivá tu nebudú večne a navyše nedokážu udržať krok s rastúcou populáciou a zvyšovaní jej životnej úrovne. Takže je treba hľadať alternatívu. A čím skôr tým lepšie. Strechu na dome majiteľ tiež nezačne opravovať, až keď mu spadne na hlavu.
Takže pár protiargumentov:
1. Každý vidí to, čo chce vidieť, t.j. ako si nastaví svoj vnútorný filter. Uvediem len jedno číslo od nás. Napriek tomu, že doprava je oproti roku 1960 najmenej 5x väčšia (a možno aj 10), na ceste historicky zomiera najmenej ľudí. Je to malý alebo veľký pokrok?
Včera som pozeral dokument, ako v Londýne v 50. rokoch za jeden týždeň počas smogu zomrelo 4.000 ľudí. Smog bol v 50. a 60. rokoch obrovský problém. Napriek obrovskému rastu počtu obyvateľov aj áut je situácia v súčasnosti neporovnateľne lepšia. Je to malý alebo veľký pokrok?
2. Elektromobily majú problém s dobíjaním. Ale dá sa na celý problém pozrieť úplne z iného uhla pohľadu - podobne ako S.Jobs, keď uviedol iPhone - bez hardwarovej klávesnice. Už sa v praxi testujú systémy bezkontaktného napájania pomocou káblov pod vozovkou. Autám, nákladným autám či autobusom by tak stačila len relatívne malá batéria.
3. Kto má z akého objavu aký prospech, závisí od šikovnosti objaviteľa či vynálezcu. Niektorí zo svojich myšlienok nemali nič, iní rozprávkovo zbohatli - Ford (pásová výroba), A.G.Bell (telefón), A.Nobel (dynamit), v novšej ére to je Apple (dotykový telefón), Microsoft (operačné systémy pre PC) a veľa ďalších.
4. Stanovenie počtu elektromobilov - základná myšlienka každej učebnice marketingu je stanoviť si cieľ. Bez stanovenia cieľa to človek zvyčajne ďaleko nedotiahne. Či sa splniť podarí alebo nie, je už druhá vec. Ale práve stanovenie cieľa, resp. plánu umožňuje vyhodnocovať úspešnosť či neúspešnosť zvolenej stratégie a následne ju korigovať. Základom akejkoľvek náročnejšej činnosti musí byť stanovenie plánu. Ani obyčajný dom nikto nezačne stavať len tak, ako ho napadne. Ak ti slovo plán pripomína komunizmus, skús kuknúť do nejakej knižky zaoberajúcej sa pozitívnym myslením.
5. Keď nechceš Hitlera, ponúknem ti Stalina :-)) . Stalin začal a za cenu obrovských obetí presadzoval elektrifikáciu Ruska. Považuje preto niekto elektrifikovanie krajiny za nezmysel?
Je možno dať množstvo argumentov za a proti, ale nevedie to nikam. Treba si položiť primárnu otázku: dajú sa spaľovacie motory na fosílne palivá považovať za trvalé riešenie - to jest na stovky a tisícky rokov dopredu? A ak nie, tak kedy treba začať s hľadaním náhrady? O 10, 20 či 30 rokov? Treba to nechať na našich vnukov či pravnukov?
Z autoškoly si pamätám jedno zaujímavé a poučné pravidlo. Vtedy sa ešte nesvietilo povinne cez deň a inštruktor si vtedy položil rečnícku otázku: Kedy treba zapnúť svetlá, keď sa zošerieva? Odpoveď je jednoduchá: vtedy, keď ťa táto otázka napadne. Pretože ak ťa tá otázka napadla, tak to je nejaký dôvod - asi je zhoršená viditeľnosť, stmieva sa a pod. Toto pravidlo sa dá pritom použiť prakticky na všetko.
Takže to je odpoveď, kedy treba začať hľadať alternatívu pre klasické palivá? Vtedy, keď to ľudí napadne, lebo je asi najvyšší čas.
Nie som ekológ, ani netriedim odpad a o kúpe elektromobilu či elektroskútra ani neuvažujem. To však neznamená, že som automaticky proti všetkému, čo len trochu "smrdí" elektrinou a ekológiou. Na záver ešte jeden citát:
Think different. Steve Jobs

dave_007
17. září 2013 • 16:50

Diky za Tvuj cas, usili a slusnost s jakou diskutujes.Nenapsal jsem prece, ze elektromobil je mrtvy koncept, nebo dokonce ze nema smysl se takovemu vyvoji venovat. Spis si myslim, ze se cele te zalezitosti venujeme jen polovicate.Jak jsem psal uz vyse, soucasne komercne nabizene elektromobily jsou neprodejne z nekolika ryze praktickych duvodu. Lide proste nevi, jak s nimi zit. A doufam, ze jim nehodlas vytykat, ze chyba je na jejich strane, neb maji spatny zivotni styl.Podle meho nazoru znamenaji elektromobily zcela novou kvalitu v silnicni doprave. Nemyslim si, ze bude stacit jen vymenit spalovaci motor za elektromotor a bude vystarano. K zavedeni elektromobilu bude potreba rozsahla zmena cele silnicni a energeticke infrastruktury, stejne jak tomu bylo pri elektrifikaci zeleznic. Asi si vsichni umime predstavit elektrickou lokomotivu na baterie, ale myslim, ze ta prestava je pro vetsinu z nas absurdni.Zda se, ze cestou bateriovych elektromobilu pokrok prozatim nevede a tak je potreba prijit s nejakou zasadnejsi zmenou koncepce. Obavam se, ze dokud podobne stanovisko neprijmou zodpovedne osoby, bude e-mobilita pouha utopie bez moznosti realneho nasazeni.Ad 1) Ano, je to pokrok. Ovsem ne dostatecny. V dobe, kdy raketoplany, letadla, ponorky, jaderne elektrarny atd. jsou schopne zcela automatickeho provozu pri dodrzeni hodne prisnych bezpecnostnich predpisu, nemuzu povazovat za uspech zadne mensi cislo nez 0. Myslim, ze na to mame.Ad 2) a 3) Myslenku informacniho zarizeni bez hardwarove klavesnice jsem videl uz v prvni polovine 90. let v serialu Star Trek. Tudiz Apple a ani Jobs takove zarizeni nevynalezli.
Fordova pasova vyroba je asi takovy objev jako toaletni papir - kdyz to potrebujes, tak Te to napadne samo i na zachode.
Pocitacove operacni systemy existovaly uz v dobach, kdy byl Gates jeste maly ditkem. Slavne Windows jsou forkem operacniho systemu OS/2 spolecne vyvyjineho s IBM. Stejne tako Gates a Jobs byli i Bell a Nobel podnikatele, ne vedci.Ad 4) Coz si tak naplanovat pocet mimozemstanu? O tech take nevime kde, jak a zda vubec existuji. To nam ovsem prece vubec nebrani v jejich planovani.

Jozef Kostelansky
17. září 2013 • 17:12

Budem reagovať len bod 2 a 3:
Medzi myšlienkou a praktickou realizáciou je O B R O V S K Ý rozdiel. Ja tiež nosím už roky v hlave relatívne jednoduchú myšlienku univerzálneho prekladača do a zo všetkých jazykov, ktorý by mal každý v mobile podobne ako kalkulačku. Ale preniesť to do praxe nedokážem.
Ak si sadnem, za pol hodinu dám na papier 20 "geniálnych" myšlienok. Nie je až taký problém niečo vymyslieť, ale zrealizovať to.
Takže by som až tak nedehonestoval objavy či nápady iných ľudí. Dá sa na to pozrieť aj inak:
- Galileo "len" rozvinul myšlienku Kopernika, že Zem obieha okolo Slnka
- Ford "len" okopíroval pásovú výrobu, aká sa už predtým používala na jatkách
- Einstein prišiel na teóriu relativity tak, že "len" spojil 3 Maxwellove rovnice a pridal k nim štvrtú.
Tak by sa dalo pokračovať.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
dave_007
18. září 2013 • 0:29

Nevim o tom, ze bych nekoho dehonestoval.Ano, mezi myslenkou a praktickou realizaci je skutecne obrovsky rozdil. Asi tak veliky jako rozdil mezi objevem ci vynalezem a komercnim produktem.Spis mam pocit, ze dehonestaci silne zavani Tva veta "Nie je až taký problém niečo vymyslieť, ale zrealizovať to." To se asi ted spousta velikanu vedy obraci v hrobe.

Jozef Kostelansky
18. září 2013 • 3:16

Myslím si, že to máš trochu popletené. Stále ti robí problém pochopiť rozdiel "niečo vymyslieť" a "niečo realizovať". Napr. Galileo - vymyslel, či skôr sa domnieval, že Zem obieha okolo Slnka. Ale svoju teóriu nevedel realizovať pomocou dôkazov (a vo vede je každé tvrdenie bez predloženia dôkazov k ničomu). Ani nemohol, pretože to dokázal až Newton pomocou svojich rovníc o 100 rokov neskôr.
Mimochodom skús sa pozrieť, ako si degradoval iPhone a iné vynálezy - nebolo to nič nové a už si to videl v nejakom sci-fi filme. A to je ten rozdiel medzi vymyslieť a realizovať. Vymyslieť v scenári sci-fi filmu nejaké zariadenie budúcnosti nie je až taký problém. Problémom, a to obrovským, je vyrobiť SKUTOČNÝ prístroj, ktorý dokáže pracovať v reálnom svete.
Ak si na pol hodiny sadnem, vymyslím aspoň 10 spôsobov, ako sa stať dolárovým milionárom. To nie je žiadny problém. Problémom, a to veľkým, je dotiahnuť aspoň jednu z týchto myšlienok do konca. A to je tá realizácia.
Trochu mi pripomínaš mi "chytrého" brouka Pytlíka, čo všade bol a všetko videl.

dave_007
18. září 2013 • 9:59

iPhone ani iPad nejsou zadne vynalezy. A nemyslim si to jen ja. Staci se podivat jak v Americe [ktera je patentama na kde co uplne posedla] (ne)dopadla snaha Applu o patent na iPhone. Dokonce nedostali ochranu ani na prumyslovy vzor iPhonu. Nejen, ze otcem myslenky je nekdo uplne jiny, ale Apple neni ani prvni, kdo tablet skutecne vytvoril, vyrobil a prodaval.
Ano, Apple vzal existujici myslenky a dostupne technologie, dodal libyvy design a predevsim mohutny marketing. Tomu ale nelze rikat ani vyzkum a ani vyvoj. To je proste upne normalni komerce.Ja povazuji za skutecne vynalezce a prukovniky napriklad Ciolkovskeho a von Brauna. Ano i oni realizovali odveke sny a myslenky lidstva. Ale na rozdil od Applu na zacatku jejich cesty nebylo vubec jasne jak by takova prakticka realizace mela vypadat a fungovat. A v pripade Ciolkovskeho pochybuji i nad tim, ze jeho prvotni motivaci byl komerni uspech. Tesi mne predstava, ze nekoho zere nesouhlas brouka Pytlika.Je to vazne skoda. Uz jsem si rikal, ze jsem zde nasel nekoho s kym se da na jiste kulturni urovni diskutovat nad rozumnymi argumenty. A do toho zacnes vytahovat osobni invektivy.Takove hospodske manyry jsou pod mou uroven. Tudiz diskusi koncim.Hezky den.

Jozef Kostelansky
18. září 2013 • 12:54

Sorry, ale s invektívami si začal ty: "Spis mam pocit, ze dehonestaci silne zavani Tva veta "Nie je až taký problém niečo vymyslieť, ale zrealizovať to." To se asi ted spousta velikanu vedy obraci v hrobe."
A ešte k tomu iPhonu a iPadu - prakticky žiadny vynález nevznikol na zelenej lúke. Zvyčajne bol len zdokonalením už niečoho existujúceho. Aj tie rakety existovali, resp. samotná myšlienka reaktívneho pohonu sa používala pred mnohými storočiami v Číne.
Niekedy stačí k objavu či vynálezu len spojiť pár existujúcich poznatkov či technológií do samostatného celku. Je to potom objav/vynález alebo nie?

kolemjdoucí
16. září 2013 • 18:40

Energetická revoluce Evropy zatím vede jen k tomu, že tahouni ekonomiky utíkají stále rychleji před rostoucími cenami za elektřinu.Ano, elektrická auta i změny v energetické koncepci jsou budoucností, ale ne v případě Evropy, která se snaží zvítězit ve steeplechase na chcíplém (pardon, dotovaném) koni.

Rüdiger
16. září 2013 • 13:41

Jako psát o elektrických autech a kromě té formule nezmínit se ani náznakem o stánku Renault, který má nějširší portfolio elektrických modelů, to už vážně zavání úmyslností !!!

Ling Vista
16. září 2013 • 16:22

V sobotu Autosalonu na TV Prima v jedné krátké reportáži z Frankfurtu chviličku ukazovali i korejský elektromobil YEBBUJANA, který prý ujede na jedno nabití až 500km. Ten název prý v korejštině znamená "krásný", ale co to znamená v češtině, to raději nekomentovali. ;-)

ODSakEda
16. září 2013 • 19:37

Na letošním srazu elektromobilů ve Slavonicích, měla tato, na pohled normální, auta nejčastěji dojezd 400-600km :-P Tedy dávno v CR a v A překonaná hodnota B-]

dave_007
16. září 2013 • 16:00

Je mozne, ze Renault do elektrickych pohonu mohutne investuje z uplne jinych duvodu, nez by se mohlo zdat.Jak jiste vite, francouzska mladez severoafrickeho puvodu povazuje paleni automobilu za treti nejzabavnejsi volnocasovou aktivitu, ihned po demonstracich (Chtel jsem zde napsat "stavkach", ale pak jsem si zcela spravne uvedomil, ze stavkovat muze pouze zamestnany clovek.) a rabovani obchodu. Je jasne, ze v takove zemi je mira horlavosti vozu pomerne dulezitym faktorem.Francouzi nemaji diesely prilis v oblibe a davaji prednost benzinovym motorum. Z toho duvodu je mozne, ze se Renault mozna jen snazi prijit s mene horlavou alternativou.:-D

venouch
16. září 2013 • 14:38

S ekektrickými auty běžte někam, s elektrickými Renaulty teprve!

dave_007
16. září 2013 • 15:48

Prosim Te! Co se Ti nelibi na elektrickych vozech?Vzdyt tyhle auta prinaseji jen sama pozitiva. Jsou
- tezke,
- drahe,
- maji maly dojezd,
- v beznem servisu neopravitelne (takze poteseni na strane autorizovanych kosmetickych salonu)
a baterky
- se nabijeji hodiny a hodiny,
- nedaji se dobit hned tak nekde a
- maji pomerne malou zivotnost.K tomu, s jistou davkou stesti, muze jeste clovek dostat jako nadstandartni vybavu zcela zdarma elektricke kreslo.

Kybic
16. září 2013 • 19:52

Tesla S, nabitá v Superchargeru (nabíjení vždy zdarma!!!) za půl hodiny, dojezd až 400-650 km, cena vysoká, ale odpovídající třídě auta. Opravovat můžete maximálně tak pneu. Vše ostatní (elektronika) se maximálně vymění díl za díl stejně jako u spalováku. Jenže kromě baterie už tam toho moc nezbývá. Bezúdržbový motor, brzdy (destičky díky rekuperaci vyměníte 1x za 20let). Vidím je samá pozitiva a sociální jistoty.

runner42
17. září 2013 • 8:57

Svatá prostoto! :-D:-D:-D

ODSakEda
16. září 2013 • 19:32

Byl jsem na srazu elektromobilů letos a:
- váží od 800kg do 1500kg, tedy stejně jako benzínové auto neb LiPol aku není tak těžká jako olověná...
- Jak pro koho! Od 500kč, což je 1/2 os Superbu B-]
- dojezd starého Reanultu i po letitém provozu včetně aku byl přes 130km při normální svižné jízdě (80-100km/h) kopcovitým terénem - Českou Kanadou B-] , do až 600km!!!!!!!!!!! Pick-Upů rakouských kolegů
- co by se tam mělo pokazit??? Reostat pedálu "plynu" :-D Jsou totiž spolehlivá pro jednoduchou konstrukci neb maj navíc stálý převod a né převodovku!!! (neb maj velký kroutící moment elektromotoru , což jistě znáte z trolejbusu, šalin ,nebo i metra a el. lokomotiv, ale i Dieselová lok má v kolech elektromotory a netáhne ji přímo diesel! :-P)
- pří dostupné jen 1x16A cca 7h, ale při 3fx380V jen 1-2h a tak dále a u spec stanic jen cca 5-6min!!!!!!!!!!!!!!!!!!!;-) Takže kecáte, obecně to neplatí! Jen dle možností připojení!:-|
- Taky nepravda! 3-[ Naopak! Nemaj moc mechaiky! Ani se neuvaří ani nerozsype převodovka ;-) Nebo čeho jste myslel malá životnost konkrétně??? Karosérie? :-D

Vana666
17. září 2013 • 7:25

ODSakEda: byl jste na srazu, takže bych poprosil o vysvětlení:- říkáte že váží od 800kg do 1500kg, proč je teda například Tesla dvakrát těžší a o těch 600 km dojezdu si přesto může nechat jen zdát ?
- kdo ty zázračné Pickupy rakouských kolegů vyrábí, že o nich nevíme ani my, ani jiní výrobci elektromobilů co se pořád snaží vymýšlet jen nějaká nedochůdčata která nedojedou ani 200 km ?
- opravdu jim na takové dojezdy stačí aku s pouhými cca 23 kWh ( vychází to z vaší nabíjecí doby 7 hod při 1x16A a započtení účinnosti) ? Proč jiným výrobcům stejná kapacita vystačí jen na 150 km ?Doufám že mi vše vysvětlíte, jinak budu nucen považovat Vaše informace za zcela nepodložené.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
dave_007
17. září 2013 • 10:31

Jeden z mene znamych vyrobcu elektromobilu je http://www.german-e-cars.de... .Na kolik takove vozitko jako Stromos prijde opravdu netusim. Mam ovsem nejasne podezreni, ze lidova cena to asi nebude.

Vana666
17. září 2013 • 11:22

Dojezd udávají kolem 120 km. Takže bych do toho nešel skoro ani zadarmo

dave_007
17. září 2013 • 15:49

Tak jsem si dal tu praci a vygooglil, ze German E-Cars Stromos, s udavanym dojezdem 100 km, stoji 41990 EUR.Myslim, ze to je pro drtivou vetsinu obyvatel modre planety naprosto nedosazitelna suma.

dave_007
16. září 2013 • 23:25

Pane, pane.Velice rad bych si jeden takovy elektromobil poridil, protoze elektromobilum fandim. Ale proste se nemuzu ubranit pocitu, ze to jeste stale neni to spravne orechove. Verim vsak, ze casem se vsechny ty problemy podari vyresit.Nicmene, zatim zde vidim nekolik problemu:1) Cena:
- Opel Ampera od 1 165 800 CZK,
- Nissan Leaf od 715 300 CZK,
- Citroen C-Zero od 592 800 CZK atd.
Pokud vezmu v uvahu jak velikost tech vozu a rovnez Vasi namitku, ze ty auta jsou jednodussi nez vozy se spalovacim motorem, pak mi neni jasne, proc jsou tak drahe.2) Na dojizdeni do prace by takovy elektromobil byl perfektni. Ovsem nemam nikde dostupny trifazovy elektricky rozvod a uz vubec ne nejakou specialni dobijeci stanici. A myslim, ze nejsem sam. Pres noc bych to auto samozrejme nechal dobijet z normalni zasuvky. Ale co mimo domov?
Ty specialni dobijeci stanice jsou nejak normalizovane, nebo ma kazda automobilka svou vlastni koncepci, jak donedavna bylo bezne u mobilnich telefonu?3) Bohuzel, nekolikrat rocne jezdim delsi trasy, neco pres 1000 km, a obavam se, ze zde bych mel zatim problem. Vy byste na takovou cestu jel elektromobilem? Elektromobil mi tedy pripada jako idealni druhe auto do rodiny, ale kde na to mam vzit penize?4) Ackoliv se mi jeste nestalo, ze bych zapomel natankovat, nelze takovou situaci zcela vyloucit. Kdyz mi chcipne auto se spalovacim motorem, dojdu si k benzince pro palivo do kanystru. Co mam ale delat, kdyz mi chcipne elektromobil? Jsou nejake rucni akumulatory pro nouzove dobijeni?4) Jsem si jisty, ze kdyz prijedu s elektromobilem ke svemu mechanikovi, posle mne pryc s tim, ze takove veci on opravit neumi. S autorizovanymi servisy mam tristni zkusenosti, takze tam ani nepachnu.5) To, ze elektromobily nemaji "moc mechaniky" jeste prece vubec neznamena, ze jsou bezporuchove. Neslysel jste nikdy o poruchach na elektrickych strojich, napriklad prepalene vinuti? Nebo snad hodlate tvrdit, ze poruchy zpusobuji pouze mechanicke casti a elektricke systemy nepodlehaji opotrebeni a porucham?6) Jakou zivotnost maji ty baterie? Kolik stoji jejich vymena za nove? Jak rychle klesa nabiti toho akumulatroru s casem?Zaverem bych rad rekl, ze se opravdu tesim, az bude prijatelne husta sit dobijecich stanic, akumulatory budou mit vyssi kapacitu, mechanici umet elektromobily opravit a az budou elektromobily cenove dostupnejsi.Pak uz jen zbyva vyresit kde vezmeme tolik elektriny.

ODSakEda
16. září 2013 • 19:33

Pardon, vypadlo mi písmeno k u: Od 500k(!!!)Kč

Doporučujeme

Články odjinud