Co nás na silnicích nejvíc štve a co je opravdu nebezpečné

Spíláme ostatním, ale měli bychom začít každý sám u sebe. Pokud se chováme bezohledně, v lepším případě ostatním řidičům kazíme náladu, v tom horším působíme zbytečné krizové situace nebo nehody…
Seznam kapitol
  1. Řízení není boj, ale přeprava!, Příčiny dopravních nehod
  2. Používat blinkr není ostuda!

Řízení není boj, ale přeprava!

Čím častěji jezdíte, tím více si uvědomujete, že každá jízda se z běžné dopravy z bodu A do bodu B mění v boj o přežití. Těžko hodnotit, které národy jezdí lépe a které hůře, ačkoli i na to řada z nás svůj názor má. I když provoz skýtá celou řadu nebezpečí od rozbitých cest přes předměty na vozovce až po nedbale značená dopravní omezení, je třeba zdůraznit, že každý z nás může pro větší bezpečnost a plynulost dopravy něco udělat.

Pán silnic blinkr nedává?

Pán silnic blinkr nedává?

Jistě, ti, kteří jezdí hodně, jsou považováni za „vyježděnější“ a schopnější lépe reagovat na krizové situace. Ale zřejmě mi dáte zapravdu v tom, že právě tito řidiči si často důvěřují až do té míry, že svoji pozornost pomalu ztrácí a věnují ji spíše telefonování, hříčkám s navigací a dalším činnostem omezujícím jejich vnímavost k okolnímu prostředí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nepoužívat selský rozum se při řízení nevyplácí...

Než poukazovat na chyby druhých, je i v tomto případě lepší a efektivnější, aby každý začal sám u sebe. Zkušený řidič ví, že zvláště pokud je zvyklý jezdit poněkud rychleji, musí se o to více snažit, aby byl jeho pohyb po vozovce pro ostatní maximálně čitelný. Často přitom slyšíme, že je na silnici třeba předvídat úmysly ostatních, málokdy se ale hovoří o tom, že je nutné se na silnici též chovat předvídatelně.

Kolik stojí mrtvý z dopravní nehody?

Kolik stojí mrtvý z dopravní nehody?

Můžete být sebezkušenější řidič, ale pokud si někdo před vámi najede k pravému okraji silnice a bez blinkru vezme první odbočku vpravo, překvapí vás to. Přitom stačí tak málo: podívat se na sebe a své auto zvenčí. Jsou okna a světla na mém voze čistá? Jedu plynule? Nebrzdím zbytečně na poslední chvíli? Dávám včas ostatním vědět, co se chystám udělat v následujících okamžicích? Uvědomme si, že chovat se předvídatelně či používat blinkr není výrazem osobní slabosti!

Příčiny dopravních nehod

Zatímco většina projevů nepozornosti, bezohlednosti či mentální nedostatečnosti končí jen nadávkami ostatních účastníků dopravního provozu, některé z nich mohou vyústit i v dopravní nehodu. Policie ČR zpracovává přehledy nehod a pozornosti čtenáře doporučuji její rozbor dopravních nehod za první pololetí letošního roku. Upozorňuji, že tento dokument má 12 stran a je plný přehledů, srovnání a statistik, jejichž samotná existence by vás zřejmě ani nenapadla...

Celková čísla zde zmiňovat nebudu, ty najdete v odkazovaném dokumentu, a na úvod poznamenám, že v uplynulých letech více méně klesá jak počet zraněných a usmrcených, tak i celkový počet nehod. Co se počtu nehod týče, za první pololetí letošního roku jich nejvíce bylo zapříčiněno nedostatečnou pozorností, nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky, nedodržením bezpečné vzdálenosti za jiným vozidlem, nesprávným otáčením či couváním a prostým nezvládnutím řízení.

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

„Smrťáky“ nejčastěji přinesly vjetí do protisměru, nepřizpůsobení rychlosti a nevěnování se řízení. V absolutních číslech v daném období připadlo plných 59 % nehod na všeobjímající a vágně formulovaný „nesprávný způsob jízdy“. Do něj lze zahrnout ledacos včetně prudkého rozjíždění a brzdění, nedodržení bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla, neopatrné vjíždění na krajnici či jiné opouštění jízdního pruhu, ale také nepoužívání blinkrů. A právě blinkrům se věnujeme v následující kapitole.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Řízení není boj, ale přeprava!, Příčiny dopravních nehod
  2. Používat blinkr není ostuda!
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků