Co nás na silnicích nejvíc štve a co je opravdu nebezpečné

Spíláme ostatním, ale měli bychom začít každý sám u sebe. Pokud se chováme bezohledně, v lepším případě ostatním řidičům kazíme náladu, v tom horším působíme zbytečné krizové situace nebo nehody…
Seznam kapitol
  1. Řízení není boj, ale přeprava!, Příčiny dopravních nehod
  2. Používat blinkr není ostuda!

Řízení není boj, ale přeprava!

Čím častěji jezdíte, tím více si uvědomujete, že každá jízda se z běžné dopravy z bodu A do bodu B mění v boj o přežití. Těžko hodnotit, které národy jezdí lépe a které hůře, ačkoli i na to řada z nás svůj názor má. I když provoz skýtá celou řadu nebezpečí od rozbitých cest přes předměty na vozovce až po nedbale značená dopravní omezení, je třeba zdůraznit, že každý z nás může pro větší bezpečnost a plynulost dopravy něco udělat.

Pán silnic blinkr nedává?

Pán silnic blinkr nedává?

Jistě, ti, kteří jezdí hodně, jsou považováni za „vyježděnější“ a schopnější lépe reagovat na krizové situace. Ale zřejmě mi dáte zapravdu v tom, že právě tito řidiči si často důvěřují až do té míry, že svoji pozornost pomalu ztrácí a věnují ji spíše telefonování, hříčkám s navigací a dalším činnostem omezujícím jejich vnímavost k okolnímu prostředí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nepoužívat selský rozum se při řízení nevyplácí...

Než poukazovat na chyby druhých, je i v tomto případě lepší a efektivnější, aby každý začal sám u sebe. Zkušený řidič ví, že zvláště pokud je zvyklý jezdit poněkud rychleji, musí se o to více snažit, aby byl jeho pohyb po vozovce pro ostatní maximálně čitelný. Často přitom slyšíme, že je na silnici třeba předvídat úmysly ostatních, málokdy se ale hovoří o tom, že je nutné se na silnici též chovat předvídatelně.

Kolik stojí mrtvý z dopravní nehody?

Kolik stojí mrtvý z dopravní nehody?

Můžete být sebezkušenější řidič, ale pokud si někdo před vámi najede k pravému okraji silnice a bez blinkru vezme první odbočku vpravo, překvapí vás to. Přitom stačí tak málo: podívat se na sebe a své auto zvenčí. Jsou okna a světla na mém voze čistá? Jedu plynule? Nebrzdím zbytečně na poslední chvíli? Dávám včas ostatním vědět, co se chystám udělat v následujících okamžicích? Uvědomme si, že chovat se předvídatelně či používat blinkr není výrazem osobní slabosti!

Příčiny dopravních nehod

Zatímco většina projevů nepozornosti, bezohlednosti či mentální nedostatečnosti končí jen nadávkami ostatních účastníků dopravního provozu, některé z nich mohou vyústit i v dopravní nehodu. Policie ČR zpracovává přehledy nehod a pozornosti čtenáře doporučuji její rozbor dopravních nehod za první pololetí letošního roku. Upozorňuji, že tento dokument má 12 stran a je plný přehledů, srovnání a statistik, jejichž samotná existence by vás zřejmě ani nenapadla...

Celková čísla zde zmiňovat nebudu, ty najdete v odkazovaném dokumentu, a na úvod poznamenám, že v uplynulých letech více méně klesá jak počet zraněných a usmrcených, tak i celkový počet nehod. Co se počtu nehod týče, za první pololetí letošního roku jich nejvíce bylo zapříčiněno nedostatečnou pozorností, nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky, nedodržením bezpečné vzdálenosti za jiným vozidlem, nesprávným otáčením či couváním a prostým nezvládnutím řízení.

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

„Smrťáky“ nejčastěji přinesly vjetí do protisměru, nepřizpůsobení rychlosti a nevěnování se řízení. V absolutních číslech v daném období připadlo plných 59 % nehod na všeobjímající a vágně formulovaný „nesprávný způsob jízdy“. Do něj lze zahrnout ledacos včetně prudkého rozjíždění a brzdění, nedodržení bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla, neopatrné vjíždění na krajnici či jiné opouštění jízdního pruhu, ale také nepoužívání blinkrů. A právě blinkrům se věnujeme v následující kapitole.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Řízení není boj, ale přeprava!, Příčiny dopravních nehod
  2. Používat blinkr není ostuda!
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků