Co možná nevíte o poznávacích značkách

Registrační značky, všeobecně známé spíše starším označením státní poznávací značky, jsou nejdůležitějším prvkem identifikace vozidla. Bohužel se v souvislosti s nimi často objevuje značná neinformovanost, a to nejen u ne-motoristů. Není na škodu si připomenout několik základních informací.
Co možná nevíte o poznávacích značkách

Poznámka na úvod: přestože současná legislativní úprava již pracuje s pojmem „registrační značka“, dovolte mi, prosím, v článku i nadále používat zažitou zkratku SPZ.

Protože se množí případy odcizení poznávacích značek, je doporučeno, aby SPZ byla k plastovému nosiči, v němž ji má zasazenou většina řidičů, dobře připevněna. Dříve bylo připevnění nové značky (tedy například v Praze začínající 1A0 a dále) povinné – registrační značka musela být připevněna k vozidlu šrouby nebo nýty. Od roku 2003 však vyhláška Ministerstva dopravy hovoří takto: „Tabulku registrační značky umístí vlastník nebo provozovatel vozidla do místa určeného konstrukčním řešením tak, aby při běžném provozu na pozemních komunikacích nedošlo k její ztrátě.“ Podle ministerstva lze za dostatečně upevněnou registrační značku považovat její umístění ve schválených plastových nosičích. Dle současné legislativní úpravy je tedy připevnění SPZ už jen dobrou radou. Státní orgány ale ve výkladu zákona zrovna jasno nemají – policie mi chybně tvrdila, že značka být přišroubovaná musí; na magistrátu se několik úřednic přelo a nakonec došly k správnému závěru, že to nijak závazné není. Každopádně připevněním značek nic neztratíte a snížíte pravděpodobnost jejich odcizení.

Nemáte-li náladu nebo možnost značku provrtat, lze připevnění obejít jednoduchým způsobem: když přilepíte bílé krycí špunty, kterými se zakrývají šrouby, sekundovým lepidlem, značka sice nebude držet o nic lépe než předtím, nikdo to ale bez důkladného zkoumání nepozná, tedy včetně případných zlodějů.

Pokud se vám přece jen stane, že jedna ze značek (nebo rovnou obě) zmizí, neprodleně se dostavte na nejbližší služebnu státní policie a ztrátu nahlaste. Bylo by totiž krajně nepříjemné později vysvětlovat třeba to, že automobil, který opustil s plnou nádrží čerpací stanici, skutečně není váš, přestože měl vaši poznávací značku. Od policie dostanete potvrzení, s nímž můžete bez obav provozovat motorové vozidlo i bez SPZ. Co nejdříve byste však měli, s technickým průkazem a osvědčením o technickém průkazu (velký a malý techničák), navštívit magistrát – dostanete nové značky a nové OTP. Nebojte se, ani o nálepky s datem poslední technické kontroly nepřijdete. Celé vás to ovšem vyjde na 450 korun. Nakonec ještě nezapomeňte, že číslo staré SPZ je uvedeno i v dokladu o povinném ručení – měli byste tedy navštívit i pojišťovnu. To však není bezpodmínečně nutné, na dokladu o pojištění je uvedeno i VIN vozidla, podle kteŕeho jej může hlídka policie při kontrole vždy bezpečně identifikovat.

Máte-li ještě jedny ze starých SPZ a chcete vylepšit jejich vzhled o modrý proužek charakteristický pro země Evropské unie (dvanáct žlutých, do kruhu uspořádaných hvězd na modrém podkladu a pod nimi písmena CZ), riskujete pokutu od několika stovek až do tisícikoruny. Tento poznávací znak Evropské unie je na nových českých značkách vyobrazen až od jejich čtvrté řady (tedy začínající např. 4A0 a podobně) a všechny starší by se jím neměly osazovat. Obecně totiž platí, že na státní poznávací značce nesmí být nic, co tam původně nebylo. Tedy včetně modrých lepících proužků, které se dají volně koupit.

Pokud o proužek přesto stojíte a nechcete značky vyměňovat, máte ještě jednu možnost – použít speciální plastový nosič s tímto logem. Modrý proužek je totiž umístěn jen na umělohmotném držáku, do samotné značky tedy nezasahuje. Registrační značka tak vypadá na první pohled stejně, jako nejnovější "evropské", bez hrozby nějakého postihu pro provozovatele vozidla.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 24 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků