Co mají společného okruhové závodní vozy a ty sériové? Něco přece...

Například 7. října uvidíme okruhové speciály odvozené od vozů nižší střední třídy (ETCC) i jiné závodní série na mosteckém autodromu. Určitě řadu lidí v této souvislosti napadne, co vlastně mají s původními verzemi společného...

Nejvíce se sériové komponenty využívají ve vozech závodících ve značkových pohárech. V Evropě jsou nejrozšířenější Renault Clio Cup čtvrté generace nebo Seat Leon Cup. V podobném duchu ale jde třeba i Porsche Carrera Cup s vozy 911 GT3 a vlastní značkový pohár má také italské Lamborghini pod hlavičkou Super Trofeo.

My se ale zaměříme na speciály, které vznikají dle technických regulí mezinárodní automobilové federace FIA, a kde mezi sebou soupeří jednotlivé automobilky. Dnes suverénně nejrozšířenější homologací je TCR, ze které vychází celkem patnáct modelů čtrnácti automobilek. TCR v dnešní době nahrazuje vozy pro evropský (ETCC) či světový šampionát cestovních vozů (WTCC), kde se vývoj a tím pádem finanční náročnost vyšplhala do výšin, které se automobilkám již nevyplatí.

A proč také dělat vývoj závodního vozu, kterých postavíte celkem pět kusů? Technický předpis TCR využívá jen v Evropě devět národních šampionátů a další čtyři nadnárodní. To znamená, že každá automobilka vyrábí ročně na dvacet až třicet aut a často nestíhá naplnit poptávku.

Škoda 130 RS (1975-1980): Okřídlený šíp pro okruhy i soutěže

Škoda 130 RS (1975-1980): Okřídlený šíp pro okruhy i soutěže

Předpis pro TCR stanovuje využití sériové karosérie a dalších komponentů, které musí automobilka využít. V okruhovém závodění je kategorie TCR podobná svým rozsahem, jako speciály R5 v rallye (o stavbě Fabie R5 jsme vás informovali ZDE). Sériový Golf GTI pořídíte v České republice již od 700 000 korun. Závodní verze vás však přijde na téměř čtyřnásobek (105 000 Eur) a ze základní výbavy se můžete rozloučit se všemi komfortními prvky, které znáte včetně ABS, klimatizace, navigace, ale i dokonce topení. To vše jsou v závodním voze zbytečné a těžké věci. Když už jsme u hmotnosti, závodní verze je téměř o 200 kilogramů lehčí.

A jak je na tom sériový Golf v porovnání se životností a provozními náklady se speciálem TCR? Jestliže si kupujete auto, se kterým budete každý rok jezdit do servisu na garanční prohlídku, výměnu oleje a filtrů, tak za tři roky, kdy najedete 60 000 kilometrů, necháte v servisu přibližně dvacet tisíc korun. S takovouto částkou si nevystačíte u vozu TCR ani na víkend. Pravidelně po závodním víkendu musíte vyměnit brzdové destičky, sadu pneumatik, motorový olej a jen tyto položky vás budou stát 3 000 Eur.

Generálka už po 10 000 km

Navíc životnost motoru a převodovky je stanovena na 10 000 kilometrů, poté musí komponenty zpět do továrny, kde proběhne důkladná repase. Výslednou částku vám však nikdo neprozradí. Jediné, co je stejné, je cena paliva, protože závodní Golf jezdí na vysokooktanový benzín, který seženete na běžné čerpací stanici. Spotřeba však bude desetinásobná.

Seat Leon Cup Racer vs. Škoda Fabia R5 v Mostě. Co bude rychlejší?

Seat Leon Cup Racer vs. Škoda Fabia R5 v Mostě. Co bude rychlejší?

Vedle sériové karosérie však příliš stejných prvků, jako ve vašem Golfu, nenajdete. Kompletní zavěšení včetně tlumičů, pružin a stabilizátorů dodávají zavedené firmy. Tak jako brzdové kotouče nebo třmeny. Na první pohled jsou stejná světla, dveře a kapoty, které doplňuje mohutný body kit. Ale i tyto díly jsou vyrobeny z laminátu. V karosérii je nainstalovaný bezpečnostní rám, palivová nádrž, hasicí systém a samozřejmě sedačka a šestibodové pásy. Základ motoru vychází z dvoulitrového přeplňovaného bloku, který je však naladěný na 350 koní a kroutící moment s hodnotou 420 Nm.

Další kapitolou jsou sportovní vozy, takzvaná kategorie GT. Ze závodní scény postupně zmizely vozy GT1 a GT2 a hlavní třídou je dnes označení GT3. Speciály Porsche, Ferrari, Aston Martin, Mercedes, BMW či Ford GT40 jsou dnes ozdobou závodu 24h Le Mans, ale také národních seriálů včetně toho českého. S úpravou těchto vozů je to podobné jako v případě TCR, ani tady nezůstane kámen na kameni. Jen finanční náročnost je tu dvakrát až třikrát vyšší. Vozy GT jsou nejen silnější, ale také podstatně větší. Zatímco BMW před několika lety bojovalo v Le Mans s modelem M3, v letošním roce představilo pro nadcházející ročník nejslavnější čtyřiadvacetihodinovky speciál M8. Podle inženýrů BMW Motorsport tak mají větší variabilitu s rozložením hmotnosti, větší aerodynamický přínos a v Le Mans hodně podstatnou stabilitu.

Prohlédněte si fotogalerii k tomuto tématu:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

Technická data Golf GTI TCR

Délka: 4597 mm
Šířka: 1950 mm
Min. hmotnost (s jezdcem): 1285 kg
Objem motoru: 1984 cm3
Max. výkon: 257 kW
Max. točivý moment: 420 Nm
Pohon: Přední
Převodovka: šestistupňová sekvenční
Ráfky: 10x18"

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků