Co když bude ještě sníh?

Letos jsme si ho už užili nad míru, ale není vyloučeno, že třeba ještě jednou napadne. Některým řidičům vadí hodně, jiným méně, někomu vůbec. Kdyby se náhodou stalo, že sníh a mrazy ještě pohrozí, měli bychom se řídit určitými zásadami.
Co když bude ještě sníh?
V minulých letech jsme se s katastrofickými záběry ze zasněžených dálnic, kdy stovky pasažérů zůstaly uvězněny desítky hodin v zasněžených autech, obvykle setkávali ve zpravodajství z USA nebo z Německa. Tam mají již bohaté zkušenosti ze situací, kdy za extrémních zimních podmínek uvízly v mnohakilometrových zácpách tisíce řidičů při teplotách hluboko pod bodem mrazu a mrazivém větru. Rodiny s malými dětmi i nemocní lidé se tak ocitli v sibiřských podmínkách. Bohužel, většinou bez potřebné výbavy, teplého ošacení a nápojů a hlavně – bez jakýchkoliv zkušeností z podobné situace. Do podobných situací se při současných výkyvech počasí může dostat každý z nás. Německý autoklub ADAC pro takovéto případy připravil několik zásad, které doporučuje respektovat. Tady jsou.

Poslouchejme před výjezdem dopravní vysílání, předpovědi jako „mrznoucí mrholení“, „vpád mrazivého vzduchu“ či „husté sněžení“ signalizují vždy nebezpečí.
  • Zvažme nutnost cesty – s malými dětmi raději zůstaňme doma.
  • Vyjíždějme vždy s plnou nádrží, rezervním kanystrem, proviantem, teplými nápoji, pytlíkem s pískem či šotolinou, řetězy a lopatou.
  • Když už musíme vézt děti, vezměme jim něco na zabavení během cesty, i když jedeme třeba jen 50 kilometrů.
  • Nezapomeňme na léky, zejména pro kardiaky či cukrovkáře.
  • Při hlášení katastrofické situace neváhejme sjet z dálnice a vrátit se domů.
  • V zácpě ponechávejme bezpodmínečně volný pruh pro záchranáře.
  • Při zastavení si ponechávejme nejméně 4 metry odstupu – nebudeme dýchat výfukové plyny a zachováme si možnost manévrování.
  • Nákladní auta nesmějí ve vánici či při náledí nikdy předjíždět.
  • Motor nechme běžet na volnoběh.
  • Sledujme stav paliva – při volnoběhu se spotřeba pohybuje mezi jedním a dvěma litry za hodinu.
  • V silných mrazech se sesedněme na zadní sedadlo těsně k sobě a společně se přikryjme dekami nebo kabáty.
  • Občas v sedě procvičujme prsty u nohou a třeme si ruce.
  • Každé 2 hodiny si na 5 minut venku zacvičíme.
  • Neměli bychom usínat, ve spánku tělo snáze vychládá.
  • Po ukončení takové několikahodinové zácpy bychom měli vyhledat co nejdříve možnost řádného vyspání.
Některé z uvedených zásad jsou možná přehnané, ale něco z toho může být skutečně užitečné. Německo je větší, má více dálnic, pohybuje se na nich více aut a provoz je tam hustší. Proto vychází ADAC spíš z těch horších předpokladů. Ale proč nevědět, co doporučují u sousedů?
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků