Co když bude ještě sníh?

Letos jsme si ho už užili nad míru, ale není vyloučeno, že třeba ještě jednou napadne. Některým řidičům vadí hodně, jiným méně, někomu vůbec. Kdyby se náhodou stalo, že sníh a mrazy ještě pohrozí, měli bychom se řídit určitými zásadami.
Co když bude ještě sníh?
V minulých letech jsme se s katastrofickými záběry ze zasněžených dálnic, kdy stovky pasažérů zůstaly uvězněny desítky hodin v zasněžených autech, obvykle setkávali ve zpravodajství z USA nebo z Německa. Tam mají již bohaté zkušenosti ze situací, kdy za extrémních zimních podmínek uvízly v mnohakilometrových zácpách tisíce řidičů při teplotách hluboko pod bodem mrazu a mrazivém větru. Rodiny s malými dětmi i nemocní lidé se tak ocitli v sibiřských podmínkách. Bohužel, většinou bez potřebné výbavy, teplého ošacení a nápojů a hlavně – bez jakýchkoliv zkušeností z podobné situace. Do podobných situací se při současných výkyvech počasí může dostat každý z nás. Německý autoklub ADAC pro takovéto případy připravil několik zásad, které doporučuje respektovat. Tady jsou.

Poslouchejme před výjezdem dopravní vysílání, předpovědi jako „mrznoucí mrholení“, „vpád mrazivého vzduchu“ či „husté sněžení“ signalizují vždy nebezpečí.
  • Zvažme nutnost cesty – s malými dětmi raději zůstaňme doma.
  • Vyjíždějme vždy s plnou nádrží, rezervním kanystrem, proviantem, teplými nápoji, pytlíkem s pískem či šotolinou, řetězy a lopatou.
  • Když už musíme vézt děti, vezměme jim něco na zabavení během cesty, i když jedeme třeba jen 50 kilometrů.
  • Nezapomeňme na léky, zejména pro kardiaky či cukrovkáře.
  • Při hlášení katastrofické situace neváhejme sjet z dálnice a vrátit se domů.
  • V zácpě ponechávejme bezpodmínečně volný pruh pro záchranáře.
  • Při zastavení si ponechávejme nejméně 4 metry odstupu – nebudeme dýchat výfukové plyny a zachováme si možnost manévrování.
  • Nákladní auta nesmějí ve vánici či při náledí nikdy předjíždět.
  • Motor nechme běžet na volnoběh.
  • Sledujme stav paliva – při volnoběhu se spotřeba pohybuje mezi jedním a dvěma litry za hodinu.
  • V silných mrazech se sesedněme na zadní sedadlo těsně k sobě a společně se přikryjme dekami nebo kabáty.
  • Občas v sedě procvičujme prsty u nohou a třeme si ruce.
  • Každé 2 hodiny si na 5 minut venku zacvičíme.
  • Neměli bychom usínat, ve spánku tělo snáze vychládá.
  • Po ukončení takové několikahodinové zácpy bychom měli vyhledat co nejdříve možnost řádného vyspání.
Některé z uvedených zásad jsou možná přehnané, ale něco z toho může být skutečně užitečné. Německo je větší, má více dálnic, pohybuje se na nich více aut a provoz je tam hustší. Proto vychází ADAC spíš z těch horších předpokladů. Ale proč nevědět, co doporučují u sousedů?
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků