Syntetická paliva by mohla v budoucnu alespoň částečně nahradit ta fosilní. Zdroj: Porsche

Syntetická paliva by mohla v budoucnu alespoň částečně nahradit ta fosilní. | Zdroj: Porsche

Pro Porsche jsou syntetická paliva důležitá - v provozu je údajně 70 procent vozů, které kdy vyrobilo. Zdroj: Newspress

Pro Porsche jsou syntetická paliva důležitá - v provozu je údajně 70 procent vozů, které kdy vyrobilo. | Zdroj: Newspress

Plochý agregát o objemu 4,0 litru s omezovačem v 9000 otáčkách produkuje výkon 374 kW (509 koní) a 469 N.m točivého momentu. Zdroj: Porsche

Plochý agregát o objemu 4,0 litru s omezovačem v 9000 otáčkách produkuje výkon 374 kW (509 koní) a 469 N.m točivého momentu. | Zdroj: Porsche

Historie Porsche 911 GT3 se píše od roku 1999, kdy dorazila první verze založená na generaci 996 jako homologační speciál pro kategorii FIA GT3. Zdroj: Porsche

Historie Porsche 911 GT3 se píše od roku 1999, kdy dorazila první verze založená na generaci 996 jako homologační speciál pro kategorii FIA GT3. | Zdroj: Porsche

Jakožto auto postavené na závodní trať i každodenní ježdění není interiér spartánský, ale nabídne většinu komfortních prvků jako standardní modely. Zdroj: Porsche

Jakožto auto postavené na závodní trať i každodenní ježdění není interiér spartánský, ale nabídne většinu komfortních prvků jako standardní modely. | Zdroj: Porsche

Od té doby se stala verze GT3 tradicí a jedním z nejvyhledávanějších sportovních aut na světě. Nyní po více než dvou letech od  představení základní varianty  je tu nová generace. Zdroj: Porsche

Od té doby se stala verze GT3 tradicí a jedním z nejvyhledávanějších sportovních aut na světě. Nyní po více než dvou letech od představení základní varianty je tu nová generace. | Zdroj: Porsche

Kde jinde začít než u motoru. Konstruktérům se podařilo udržet v novém GT3 atmosféricky, nebo jak vývojář vozu říká „normálně“, plněný motor. Zdroj: Porsche

Kde jinde začít než u motoru. Konstruktérům se podařilo udržet v novém GT3 atmosféricky, nebo jak vývojář vozu říká „normálně“, plněný motor. | Zdroj: Porsche

Důležitý je tady podvozek a aerodynamika. Zatímco totiž základní 992 Carrera S s ne o moc menšími výkonovými parametry zvládne Nürburgring za sedm a půl minuty, nové GT3 to zvládlo s Larsen Kenem na volantem za 6:59.927 při délce 20,8 kilometrů, kratší verzi s délkou 20,6 kilometrů zvládlo auto za šest minut a 55 sekund.  Zdroj: Porsche

Důležitý je tady podvozek a aerodynamika. Zatímco totiž základní 992 Carrera S s ne o moc menšími výkonovými parametry zvládne Nürburgring za sedm a půl minuty, nové GT3 to zvládlo s Larsen Kenem na volantem za 6:59.927 při délce 20,8 kilometrů, kratší verzi s délkou 20,6 kilometrů zvládlo auto za šest minut a 55 sekund.  | Zdroj: Porsche

Oproti předchozímu GT3 jde o zlepšení o čtvrt minuty. S manuální převodovkou váží nové GT3 1418 kg, s automatem je o 17 kg těžší. Zdroj: Porsche

Oproti předchozímu GT3 jde o zlepšení o čtvrt minuty. S manuální převodovkou váží nové GT3 1418 kg, s automatem je o 17 kg těžší. | Zdroj: Porsche

Novinka má širokou karoserii s velkým křídlem, širší kovaná kola (20palcová vpředu a 21palcová vzadu) a větší brzdy. Přední kapota je z karbonu, okna jsou odlehčená a o reprodukci motoru se stará nový výfuk s elektricky ovládanými klapkami.  Zdroj: Porsche

Novinka má širokou karoserii s velkým křídlem, širší kovaná kola (20palcová vpředu a 21palcová vzadu) a větší brzdy. Přední kapota je z karbonu, okna jsou odlehčená a o reprodukci motoru se stará nový výfuk s elektricky ovládanými klapkami.  | Zdroj: Porsche

Pro Porsche jsou syntetická paliva důležitá - v provozu je údajně 70 procent vozů, které kdy vyrobilo. Zdroj: Newspress
Plochý agregát o objemu 4,0 litru s omezovačem v 9000 otáčkách produkuje výkon 374 kW (509 koní) a 469 N.m točivého momentu. Zdroj: Porsche
Historie Porsche 911 GT3 se píše od roku 1999, kdy dorazila první verze založená na generaci 996 jako homologační speciál pro kategorii FIA GT3. Zdroj: Porsche
Jakožto auto postavené na závodní trať i každodenní ježdění není interiér spartánský, ale nabídne většinu komfortních prvků jako standardní modely. Zdroj: Porsche
10
Fotogalerie

Co je zač syntetické palivo od Porsche? Může být záchranou spalovacích motorů!

Soumrak klasických spalovacích motorů je zatím hodně daleko. S prodloužením jejich života nebo zachováním má pomoci technologie, která sníží ekologickou zátěž na úroveň elektroaut.

Masová elektrifikace u prakticky všech automobilek světa jde ruku v ruce s dalšími nařízeními a požadavky na snížení emisí CO2. Tento plán má však stále několik zásadních trhlin – lidé budou potřebovat prostor, nemálo času a spoustu elektrické energie k dobíjení svých bateriových vozů. Již existující vozy se spalovacími motory (včetně hybridů) pak budou stále ještě desítky let tvořit hlavní součást vozového parku na celém světě. Ze dne na den nezmizí i v případě, kdy automobilky oznamují přechod výhradně k elektromobilitě.

Řešením by mohlo být syntetické palivo, které se svou udržitelností vyrovná provozu na elektřinu. „Na celém světě vzniká spousta nových regulací. Jedním příkladem je Kalifornie. V Evropě a Číně to v budoucnu bude ještě komplikovanější a tato transformace se blíží velmi rychle. A v jistém čase budou vývoj a výroba spalovacích motorů a vozů okolo této technologie dražší než bateriové vozidlo,“ upozornil na konferenci TechCrunch Detlev von Platen z automobilky Porsche.

Řešením by měl být nový typ syntetického paliva, vyrobeného z vodíku a CO2. Podle Porsche sdílí toto ePalivo vlastnosti s kerosinem, naftou a benzinem, vyráběnými z ropy. K výrobě se samozřejmě zapotřebí energie, pokud by však pocházela z obnovitelných zdrojů, máme zde palivo, které se po stránce ekologičnosti vyrovná elektromobilům.

Testování syntetického paliva chce automobilka zahájit už v příštím roce. Jejich výhody zmínil také Dr. Frank Walliser, viceprezident Porsche pro motorsport a vozy GT. Na premiéře nové 911 GT3 prohlásil, že ePalivo lze použít ve všech současně vyráběných modelech značky bez nutnosti upravovat motory. „Syntetická paliva jsou velmi důležitá, umožní nám snížit emise CO2. Emise jsou mnohem lepší než u v současnosti tankovaných paliv, produkují méně částic a méně NOx. Syntetická paliva mají 8 až 10 komponent, kdežto současný benzin jich má 30 až 40 a ne všechny jsou vítané,“ vysvětluje.

„Syntetické palivo je čistší a nevznikají u něj vedlejší produkty. Až začneme s výrobou, očekáváme pokles CO2 o 85 procent. Z perspektivy Well to wheel (celková zátěž, než se palivo dostane z ropného vrtu do auta) půjde o stejné množství CO2, které vznikne při výrobě a užívání elektrického vozu,“ dodává Walliser. Na syntetických palivech pracuje od roku 2009 i Audi a jejich vývoj podporují například i Aston Martin a McLaren.

Otazník visí nad cenou syntetických paliv. „Spustili jsme pilotní program k industrializaci této palivové technologie, aby byla levnější. Ve srovnání s fosilními palivy je stále dost drahá,“ říká von Platen. „Pokud to bude v budoucnu fungovat, mohli bychom mít něco, co urychlí cestu k udržitelnosti mimo bateriové technologie,“ dodává.

Samotná myšlenka syntetických paliv není novinkou, patent na zkapalňování uhlí získal německý profesor Friedrich Bergius už v roce 1913. Vedle výše popsaných výhod je syntetické palivo bez příměsí a nečistot a lze jej vyrábět všude, kde jsou k dispozici voda, CO2 a elektrická energie. Té je však zapotřebí velké množství, což je nevýhoda – právě proto je pro budoucnost ePaliva důležité, aby pocházela z co nejčistších zdrojů.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud