Co je třeba k uhlíkové neutralitě? Škoda odhaluje, jak ve Vrchlabí snižuje emise

Nálepku uhlíkové neutrality chce Škoda v budoucnu zajistit i závodům v Mladé Boleslavi a Kvasinách.

Přechod na obnovitelné zdroje a snižování produkce emisí CO2 je dnes velkým tématem rovněž v samotné výrobě vozů. Jinak tomu není ani u Škody, jejíž závod ve Vrchlabí je už od konce roku 2020 uhlíkově neutrální. Jak dosahuje neutrality u Enyaqu iV nám značka už řekla, nyní se zaměřuje na kroky zavedené v produkci.

Nová Škoda Fabia si vás chce získat za 60 sekund. Budou ale tyto trumfy stačit?

Nová Škoda Fabia si vás chce získat za 60 sekund. Budou ale tyto trumfy stačit?

Pro Škodu je Vrchlabí prvním výrobním závodem na světě, který se může uhlíkovou neutralitou pyšnit. Vyrábí se zde automatické převodovky, přičemž závody na výrobu automobilů v Mladé Boleslavi a Kvasinách budou chtít na trend udržitelnosti také navázat. Samozřejmě ale nelze mluvit o tom, že by Vrchlabí reálně nevypouštělo žádné emise CO2.

V loňském roce pocházelo 41.500 MWh z celkové spotřeby 47.000 MWh energie ve Vrchlabí z obnovitelných zdrojů, což odpovídá více než 90% podílu. Emise oxidu uhličitého tak klesly ze 45.000 tun ročně na dnešních 3000 tun. Zbývající emise jsou pak vyrovnány nákupem kompenzačních certifikátů CO2 – těmi automobilka podporuje projekty na ochranu klimatu, jako je například výroba obnovitelné energie v Indii nebo ochrana deštných pralesů.

Škoda Auto omezuje do konce roku výrobu. Nejsou čipy, problémy mají i dodavatelé

Škoda Auto omezuje do konce roku výrobu. Nejsou čipy, problémy mají i dodavatelé

Velkou součástí ekologičtější produkce je také efektivní hospodaření s energiemi. Výroba uzavřela nevyužívané topné okruhy, zavedla inteligentní energeticky efektivní regulaci teploty v prostorách a zajistila speciální řízení průtoku přiváděného vzduchu. V mnoha prostorách bylo rovněž osvětlení optimalizováno na provozní dobu.

Od začátku roku 2019 jsou také všechny odpady z výrobního procesu dále využívány buď materiálově, nebo tepelně – to ostatně platí od roku 2020 pro všechny ostatní výrobní závody Škody. Namísto zemního plynu je také v závodě nyní využíván CO2 neutrální metan ze zařízení na výrobu bioplynu.

Nový sedan Škoda se oficiálně jmenuje Slavia. Pro nás není, ale jezdí i v Česku

Nový sedan Škoda se oficiálně jmenuje Slavia. Pro nás není, ale jezdí i v Česku

Vedle toho se změny k neutralitě dotkly zařízení soustružení a vrtání, lépe je hospodařeno s olejem a používá se účinnější tepelná izolace kalicích pecí. Taktéž olověné akumulátory v manipulačních strojích byly nahrazeny lithiovými a snížení spotřeby vody i čistících prostředků se dosáhlo zachycováním kondenzátu z praček dílů.

V trendu udržitelnosti a ochrany životního prostředí není Škoda nováčkem. Za poslední roky oznámila hned několik projektů, do kterých rozsáhle investovala. Například do využití solární energie. Závod v indické Púně má jednu z největších solárních elektráren v zemi, přičemž největší fotovoltaický střešní systém v České republice vzniká taky pro závod v Mladé Boleslavi. Za každý prodaný vůz v Česku rovněž automobilka od roku 2007 vysazuje jeden strom.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 16 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Mercedes-Benz EQA 250

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

22.  10.  2021 | Jan Mička | 6 příspěvků