Co dělat při dopravní nehodě? Na tyto kroky nesmíte zapomenout

Každá vážnější dopravní nehoda přináší několik povinností, které musíme udělat, jsme-li toho schopni.

V autoškole jsme se to všichni učili, jenže neškodí si připomenout, co po nás jak zákon, tak záchranné složky požadují, pokud jsme účastníky či svědky dopravní nehody. Následujících sedm kroků je zcela zásadních, včetně jejich seřazení.

1) Zorientujte se na místě nehody

Ihned poté, co se stane něco tak neočekávatelného, je důležité vnímat široké okolí. Zachovejte klid a nepropadejte panice. Zorientujte se v prostoru, ve kterém se nacházíte. Rychlým pohledem okolo sebe zhodnoťte celkovou situaci.

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

Zjistěte, zda jste schopen se hýbat a opustit prostor (vozidlo). Nalezněte místo, kudy budete moci vozidlo opustit. Nezapomeňte si obléci reflexní vestu, kterou byste měli mít společně s lékárničkou a výstražným trojúhelníkem vždycky na dusah rukou.

2) Zamezte řetězení nehody

Důležité je zhodnotit riziko řetězení nehody a škod. Pokud běží motor a máte v dosahu klíček zapalovaní, vypněte jej. Pokud necítíte unikající benzin, zapněte varovná světla. Jinak by mohlo dojít třeba ke zkratu. Co nejdříve označte místo dopravní nehody. Umístěte výstražný trojúhelník, zapněte varovná světla.

Nejdražší nehoda v historii: osm Ferrari na odpis

Nejdražší nehoda v historii: osm Ferrari na odpis

Alespoň první auto, které k nehodě dorazí, je nutné upozornit včas, třeba i máváním praporku či čímkoliv snadno viditelným, pokud se nehoda stala v nepřehledném úseku.

3) Pomozte ostatním do bezpečí

Zjistěte stav osob, které s vámi cestovaly ve vozidle. Přesvědčte se, zda jsou při vědomí, zda komunikují, zhodnoťte stav jejich zranění a zda jsou schopny se hýbat. Mluvením se je snažte uklidnit.

Pomozte ostatním, kteří jsou schopni opustit vozidlo, a pokud máte k dispozici další reflexní vesty, oblečte jim je. Všechny osoby nasměrujte mimo rizikový prostor do přiměřené vzdálenosti v protisměru jízdy od havarovaného vozidla. Samozřejmě mimo vozovku, nejlépe za svodidla.

Neuvěřitelných 55 let bez nehody. Tím se chlubí kurýr společnosti UPS

Neuvěřitelných 55 let bez nehody. Tím se chlubí kurýr společnosti UPS

Využijte své organizační schopnosti k zajištění místa nehody a pomoci zraněným. Pokud je to možné, poproste ostatní nezraněné nebo lehce zraněné, aby vám pomohli, rozdělte úkoly.

4) Jak přivolat pomoc?

Přivolejte pomoc. Tísňová linka záchranné služby – 155, hasiči – 150, policie – 158, nebo centrální číslo 112.

Při komunikaci s dispečerem mluvte klidně a srozumitelně, uveďte:
- jméno a příjmení,
- popište co nejpřesněji místo, kde se nacházíte (silnice z X do Y + jméno nejbližší obce, kterou víte, kilometrovník, a pokud nevíte přesné místo, tak alespoň orientační záchytné body v krajině (silo, kostel, železnice, skály). Ve městě uveďte jméno ulice a číslo domu v blízkosti.
- Formulujte, co se stalo: dopravní nehoda vozidla se zraněním, srážka dvou vozidel, střet vozu se zvěří a podobně.
- celkový počet zúčastněných osob, počet zraněných s přibližným rozlišením zranění (vážně zranění), například 5 osob celkem, 2 vážně zraněné
- odpovězte co nejpřesněji na další otázky dispečera a řiďte se jeho pokyny

5) Poskytněte první pomoc

Poskytněte základní první pomoc zraněným osobám, jako první se snažte zajistit základní životní funkce (krevní oběh, dýchání, vědomí) – využijte lékárničku. Tepenné krvácení zastavte přímým tlakem ruky/prstů na ráně, tlakovým obvazem, případně zaškrcením nad ránou směrem k srdci.

Pokuste se vyprostit zaklíněné osoby z vraku vozidla. Pokud to není bezpodmínečně nutné k zajištění bezpečnosti (například hrozba požáru), nehýbejte s osobami s podezřením na zranění páteře.

Neuvěřitelný příběh: U nehody převráceného auta v Praze chytili tři opilé řidiče

Neuvěřitelný příběh: U nehody převráceného auta v Praze chytili tři opilé řidiče

Do příjezdu záchranných složek oživujte zraněné, s ostatními se snažte komunikovat, aby neupadli do šoku. Případně pomozte zvířatům, která byla účastníky nehody.

6) Zajistěte majetek proti krádeži

Život osob ale i zvířat má pochopitelně vždy přednost před majetkem. Pokud to jde, chraňte poté i ten. Do značné míry tento bod souvisí se zamezením řetězení škod, ale tehdy se jedná o zamezení bezprostředního nebezpečí pro účastníky nehody a bezprostřední okolí - požár či další dopravní nehody.

U tohoto bodu se jedná typicky o zajištění aut proti krádeži a zbytečnému poškozování, například během zásahu záchranných složek. Pokud tak neučiníte, pojišťovna pozdější poškození čehokoli nesouvisející s dopravní nehodou nemusí brát v potaz.

7) Vyplňte evropský záznam o nehodě. Kdy přivolat policii?

Povinnost hlásit dopravní nehodu policii máme vždy, když škoda na majetku přesáhne 100.000 korun, ale také, pokud došlo ke zranění účastníků, poškození komunikace nebo škodě na majetku třetích osob. Pokud nejste povinni hlásit dopravní nehodu policii, musíte se s druhým účastníkem nehody dohodnout na zavinění.

Když v autě křičíte, riziko nehody 10x vzroste. Ještě horší je vytáčení čísla

Když v autě křičíte, riziko nehody 10x vzroste. Ještě horší je vytáčení čísla

Tuto dohodu je nejlépe učinit písemně, ideálně vyplněním evropského záznamu o nehodě, který je součástí povinné výbavy každého vozu. Lze využít i volného listu papíru. Na takovémto dokumentu musí být učiněna a oběma stranami podepsána dohoda o zavinění nehody. Poté nastává povinnost nahlášení pojistné události příslušné pojišťovně, prohlídka likvidátora a likvidace události.

Zajistěte svědky, stopy (důkazy), které by mohly vést k vyšetření příčiny vzniku nehody. Volejte smluvní asistenční službu vaší pojišťovny. Pokud si nepamatujete či nedohledáte správné číslo, volejte linku 1224. Dle informací o zelené kartě či registrační značce vám bude operátorkou přivolána.

Zdroj: Besip

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků