Co chystá Fiat pro blízkou budoucnost?

Tradiční italský výrobce automobilů, koncern Fiat, se úspěšně dostává z finančních problémů a v následujících letech hodlá kompletně obměnit své modely a představit světu několik úplných novinek. Jaké budou nové modely značek patřící Fiatu a jaké reinkarnace bývalých ikon se chystají?
Co chystá Fiat pro blízkou budoucnost?
Seznam kapitol
  1. Plány Fiatu, jeho nejnovější a budoucí modely
  2. Současnot a budoucnost Alfy Romeo a Lancie

Fiat měl v minulých letech poměrně velké ekonomické problémy a hrozilo, že vzniklou situaci, i přes státní podporu, neustojí. Společnost se ale vzchopila a v současnosti již začíná malovat svou budoucnost v růžových barvách. V nedávne době se také rozešla s General Motors a tímto rozchodem získala do vínku několik miliard euro. Fiat se tedy vydal cestou samostatnosti, přesto u části svého vývoje bude i nadále spolupracovat se svými partnery, ať už s GM, Siemensem nebo Boschem.

Fiat se nadechnul a v příštích několika letech zaplaví trh velkou spoustou nových a faceliftových modelů všech svých značek. Dočkáme se tak téměř kompletní obměny modelů značek Fiat, Alfa Romeo a Lancia. Některé modely se na trhu objevily již v tomto roce, jiné na svůj vstup teprve čekají. Fiat se tak opět vrací na své původní místo velkého a významného výrobce osobních vozů o čemž svědčí i opětovný návrat na americký trh, kde se chce prosadit hlavně pomocí značky Alfa Romeo.

Na druhé straně jde i u Fiatu a jeho dceřiných společností vycítit jakási snaha být výrobcem pro větší část populace, což odnesla v první řade Alfa Romeo se svým modelem 159. Jako následník sportovního sedanu 156 je dnes nová Alfa více praktická a najde si tímto krokem více zákazníku, ovšem na straně druhé přišla o jakousi agresivní eleganci a část své dynamiky.

Zda se tedy Fiatu podaří obrátit záporná čísla v kladná (a v této hladině se pak dlouhodobě pohybovat) ukáže až čas. Prozatím to vypadá, že to Fiat myslí vážně a chce si vydobýt své původní místo, kam právoplatně patří. Dnes se Fiat řadí mezi společnosti, které produkují jedny z nejlepších naftových i benzínových motorů na trhu a většina konkurence mu může jen tiše závidět. Pokud k tomu přidá zlepšení svého jména, na kterém přibylo několik šrámů pro občasné kvalitativní nedostatky, může se těšit na velký úspěch.

Fiat

Fiat během následujících třech let představí celkem čtyři nové modely a pět faceliftů svých stávajících modelů. Již v letošním roce představil Fiat dvojici novinek - zcela novou Cromu a nový model Punta s označením Grande Punto - a k tomu přidal facelift modelu Dobló. V příštím roce se na trhu objeví nový model, který bude zařazen do C-segmentu, a také přepracovaná Multipla. V roce 2007 pak příjde nový model D200 a facelift Pandy a Idey. K tomu se v tomto roce rozhodne, zda se na trhu objeví nový model 500. V následujícím roce, tedy v roce 2008 se pak na trhu objeví zcela nové MPV a také nový velkoprostorový vůz. K tomu se pak přidají facelifty Grande Punta a Cromy.

Fiat Croma

Nový velký Fiat již můžete pořídit i u českých dealerů značky. Sdílí platformu s Opelem Vectrou díky spolupráci Fiatu s koncernem General Motors. Má podobně stavěnou karoserii jako Signum nebo Vel Satis a svou variabilitou vnitřního prostoru se řadí někam mezi MPV a kombi. Vůz je dlouhý 4,75 m, široký 1,77 m a vysoký 1,60 m, rozvor 2,7 m (stejně jako Vectra) garantuje velký vnitřní prostor. Zadní sedačky lze nezávisle na sobě posunovat, vyndávat či sklápět jejich opěradla pro větší komfort při cestování.

Croma má v nabídce dva benzínové motory, 1.8 16V 96 kW a 2.2 16V 110 kW a tři nafťáky, 1.9 JTD s 88 a 110 kW a rovněž 2.4 JTD s výkonem 147 kW (objeví se i nové Alfě Romeo 157) - všechny se vstřikováním MultiJet (common rail). V nabídce budou tři verze výbav, automatická pěti i šestistupňová převodovka. Už nejnižší model bude mít v základu sedm airbagů, ABS+EBD, ESP, CD přehrávač, dálkové ovládání centrálního zamykání a všechna okna v elektrice (celá zpráva).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat Croma

Fiat Grande Punto

Nedávno představené Grande Punto je 4 030 mm dlouhé, 1 680 mm široké a 1 490 mm vysoké; s rozvorem 2 510 cm je zajištěn dostatečný a prostorný interiér; oproti starému Puntu je nová generace o 23 cm delší. Novinka bude poháněna řadou benzínových i dieselových motorů, které splňují emisní standardy Euro 4 a všechny mají mít nízkou spotřebu. Při uvedení budou k dispozici motory 1.2 48 kW a nový 1.4 57 kW, oba s osmiventilovou technikou, a nafťáky 1.3 MultiJet 55 kW, 1.3 MultiJet 66 kW s variabilní geometrií lopatek a 1.9 MultiJet 88 kW a 95 kW.

Příchodem nového Grande Punto neskončí současné Punto. Bude se dále vyrábět s benzinovými, dieselovými a methanovými motory; v poslední době je to už skoro tradice - viz Octavia Tour nebo Astra Classic II. Uvedení modelu Grande Punto v České republice a na Slovensku proběhne počátkem příštího roku (celá zpráva).

Druhou zajímavou novinkou ohledně Punta je jeho licenční výroba jugoslávskou Zastavou, která bude vyrábět Punto starší generace (celá zpráva).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat Grande Punto

Fiat Sedici

V době, kdy má řada automobilek velké finanční problémy, vykazuje italský koncern Fiat prosperitu a na trhu získává potřebné pozice. Šéf společnosti Fiat, Sergio Marchionne, předeslal, že během 3 let se můžeme těšit na hned 20 novinek a 15 faceliftů současných modelů automobilek Fiat, Alfa Romeo a Lancia. Předpokládané investice do vývoje nových vozů přesáhnou 10 miliard eur.

Momentálně jsou velmi úzkostlivě sledovány reakce veřejnosti na dvě novinky tohoto roku: Fiat Croma a Grande Punto. Na základě těchto dvou vozů by měl vzniknout crossover Sedici s pohonem 4x4, který by měl debutovat v listopadu na domácím autosalónu v Boloni. Prvních 150 vozů Sedici bude vyhotoveno pro olympijský tým a zimní olympijské hry 2006 v Turíně, čímž Fiat odstartuje velkou reklamní kampaň na zmiňovaný crossover.

Model Sedici vzniká ve spolupráci s japonskou automobilkou Suzuki, která bude mít svoji verzi pojmenovanou Aerio. Sedici bude mít na délku pouhých 4,1 m, vysoké bude 1,6 m a rozvor náprav bude 2,5 m. Kontrakt mezi automobilkami je uzavřen až do roku 2015, kdy se také uzavře produkce obou modelů. Suzuki má pro své Aerio a jeho bratrance Sedici připraven benzïnový agregát o objemu 1.6 l (79 kW/107 k) a Fiat do obou vozů dodá turbodieselový motor 1.9 l (88 kW/120 k).

Nové Stilo a D200 - konkurent pro Logan

Po uvedení Sedici na trh na jeho bázi vznikne i varianta SUV pod hlavičkou automobilky Lancia. Na dobrém podvozku současné Alfy Romeo 147 vzniknou i nástupci modelů Lancia Delta a Libra a nová generace Fiatu Stilo. Nové Stilo bude mít opět třídveřovou a pětidveřovou verzi, obě varianty budou vznikat v rakouské firmě Magna Steyr.

V roce 2007 proběhne facelift modelů Panda a Idea. Dále by se měl objevit nový model pod firemním označením D200 v provedení sedan a měl by se postavit do opozice Dacii Logan v segmentu levnějších vozů. Model D200 vznikne z modelu Grande Punto a měl by být nabízen i v karosářském provedení kombi.

Fiat také vyvíjí nové benzínové a naftové motory, jako první by se měl objevit zážehový přeplňovaný agregát 1.4 l s přímým vstřikováním a měl by poznenáhlu vystřídat benzínové motory o objemu 1.6 a 1.8 l. V závěsu by se měla objevit i naftová pohonná jednotka 1.6 l 16V s turbodmychadlem. Výkon vznětového motoru bude naladěn na 74 kW (100 k) a 88 kW (120 k) a měl by postupně nahradit verzi 1.9 JTD.

Ostatní modely

Jak jsme již zmínili výše, mimo tyto novinky příjde Fiat i s facelifty stávajících modelů. V dalších létech se ukáže, zda Fiat uvede i některé nové vozy. Pokud tedy Fiat uspěje a pocítí, že na trhu bude prostor pro další novinky, ať už mini auta nebo velkoprostorového vozu, tak odhalí další nové modely.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Plány Fiatu, jeho nejnovější a budoucí modely
  2. Současnot a budoucnost Alfy Romeo a Lancie
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 25 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků