Co byste měli vědět o zimních pneumatikách

107 komentářů

puck
28. října • 19:43

ja idem do tych dunlop wintersport 3d
any comments ?

Honza
30. října • 19:18

už mám jednu sadu přesně tohoto modelu v garáži připravenou.  Podle testů jsou spolu s GY UG7 nejlepší, 205/55/R16 za 3499,- / ks. Přezouvat budu tak za cca 14 dní

Roman
28. listopadu • 18:25

kde si je prosím Tě našel za tu hle cenu, dík roman.jine@centrum.cz

puck
28. října • 19:49

jo, a na hory mam retaze. v piatok pod chatou ich nasadim a v nedelu ich dam dole no problem. to potom jazdim ako tank

jirka
26. října • 3:07

Tak tomu říkám počteníčko - fakt neskutečné, co někdo může také napsat?
Jinak kompletní testy pneu jsou např.na www.e-pneu.cz

mabosk
25. října • 0:12

Podla mojich skusenosti je najlepsie pozivat kombinaciu letne/celorocne.

vrgada
25. října • 10:21

Rekl bych, ze je spise chyba, ze vyrobci nedokazi udelat kvalitni pneu celorocni. Rekneme, ze maji vyrobci pravdu a pod 7stupnu celsia jsou na tom lepe zimaky a nad 7 letnaky. Takze, kdyz se v zime otepli a nekdy byva v zime vyjmecne temer i 20 stupnu, tak honem na par dni do servisu, protoze jizda v tak teplem zimnim dni je na zimakach hazard, protoze brzdna draha je delsi a za tri dny zpet do servisu prezout na letaky, co?.
Chtel bych nekdy videt poradny testy ruznych vyrobcu a to vcetne kvalitnich letnich a zimnich pneu pri ruznych povrsich a teplotach , ale radeji od nekoho jineho nez ADAc (po te co se historicky znemoznil s tim Loganem). Kdysi jsem videl, zkousku valiveho odporu pneumatik. Udelali rampu, vycouvali na ni a odbrzdili, jo a pak odmerili, kam az auto  dojelo, prezuli a znovu, rozdily byly opravdu dost vyrazne.
 
Proste zas az tak bych jim to nezral, nicmene jsem vcera stejne jakokazdy rok prezul na zimaky i kdyz jeste neni 7 stupnu

ITTI
25. října • 21:47

No, to je pravda-ta první věta.Ono to v technice a přírodních vědách už tak chodí:když se jedno zlepší, jiné se zhorší. Zvýšíme množství legujících prvků v oceli, zlepší se její mech, vlastnosti, nebo pružnost či odolnost proti chem. vlivům, ale zhorší se svařitelnost. Zvýšíme tvrdost materiálu, zlepší se odolnost proti opotřebení ale zvýší se riziko lomu atd. Je bláhové se domnívat, že se dá udělat univerzální věc, která bude fungovat za všech okolností bezvadně. Zlepší se adheze pneumatiky, sníží se její životnost atd.Pneumatika má bezva vlastnosti na sněhu, je horší na ledu nebo na suchu,příčný aquaplaning, hlučnost,brzdná dráha,životnost atd. Vždy je to kompromis. Stačí si vzít pneu pro SUV a je v tom jasno.Vyrazit do terénu, kde je bláto nebo mokrá tráva a je vidět, že univerzální guma neexistuje. No a udělat tento mix souč. na léto a na zimu, je čirá utopie.

richie
25. října • 8:39

nerozumiem .. aky ma vyznam kupovat celorocne namiesto zimnych ?? .. mozno pre takych co ziju niekde dole na rovinatom juhu bez kopcov a najazdia denne 5km do prace a obchodu ..

mabosk
25. října • 22:46

Jazdim cca. 40tkm/rok vacsinu casu na dialnicach a v meste.
Letne gumy asi vysvetlovat nemusim takze k tym celorocnym:
Minuly rok testovalo ADAC celorocne proti zimnym a letnym a ani proti jednemu vyrazne nezaostavali (samotne ADAC bolo prekvapene tym malym rozdielom).

1. v zime jazdim hlavne po upravenych cestach (tj. mokre alebo suche) => jasna vyhoda celorocne oproti zimnym
2. ked je sneh alebo poladovica => celorocna lepsia ako letna

Takze aj ked sice kombinacia letna/zimna je lepsia na konkretnu situaciu, pri meniacich sa podmienkach mi celorocna dava jednoznacne lepsi priemer.

Samozrejme toto plati len za predpokladu ze jazdite ako ja na upravovanych cestach.

Dreamer_
24. října • 22:47

... ja na Felde kombinujem od októbra zimné pneu. s vojenským rýľom. Už sa mi to osvedčilo minulý rok (...to bola moja prvá zima). Po zasneženej ceste som prišiel ku "križovatke" a musel som zastaviť, lebo tam už bolo zapadnuté auto. No a potom som sa nepohol z miesta. Dvaja ma skúšali tlačiť, ale nič. Tak som zobral rýľ vyhádzal sneh s pod predných kolies a veselo som odyšiel ...

Spacer
24. října • 23:11

 A ja jazdim na letnych. Nuti ma to poznat svoje auto.

richie
25. října • 8:37

hmm .. pokial spoznavas len svoje auto .. niekde mimo premavku .. nech sa paci .. ale pokial bude spoznavat na normalnej zasnezenej cest tj. zavadzat a vyrazne spomalovat, alebo nebodaj este spoznas ine auto (neubrzdis, ci nezvladnes manever) tak si bud isty ze dobre spoznas aj ineho vodica ..

maxmin
24. října • 22:15

Všichni tady píšou, jak někteří lidé šetří na zimních pneumatikách, ale oni vlastně nešetří. Není jedno, jestli za 10 let někdo sjede 3 páry letních pneu, nebo 2 páry letních a 1 zimní? Výsledná suma je přece skoro stejná.
(pomineme to, že místo skladování pneumatik v hodnotě 10000 přes léto by vhodná investice těchto peněz přinesla ještě nějaký zisk)
Někdo by ještě mohl namítat, že přezutí je v dnešní době drahé, zvláště s novými zinkovými závažími - starší plechová kola se dají sehnat s trochou štěstí za cenu dvou přezutí.

Jinak v létě většina lidí nejezdí na hranici možností ani těch nejhoršich pneumatik, v zimě ano.

Pavlik
24. října • 15:58

Když někdo chce i v zimě jezdit na letních gumách, tak ať si jezdí. Pokud ale způsobí nehodu nezvládnutím vozidla (smyk apod.), měla by to pro něj být přitěžující okolnost. A pojišťovna, která uhradí poškozenému škodu, by měla od něj vymáhat náhradu škody.
Když podle některých mají letní i zimní gumy podobné vlastnosti, proč tedy pod zasněženým kopcem zůstanou viset auta s letními pneu a ne se zimními?

*****
24. října • 21:23

No vidíš a já jsem jel třeba na letňákách přes Hanušovické sedlo a nevyjeli ho auta ani se zimníma gumama.To jsem měl ještě Favorita a došplhal jsem se výš než někteří se zimákama

richie
25. října • 8:42

hmm .. a teraz poprosim tu o karkulke ..
ked si vysiel vyssie ako ostatny, tak asi neboli na zimnych .. alebo ak tak mali tie zimne vyrazne zjazdene ..
 
sakra to su argumenty ako od deti .. som myslel ze tu prispievaju len ludia co maju aspon nejaky cas vodicak .. hmmm

Michal
30. října • 15:34

Problem bude ze tam ma zimaky a nevi o tom, nebo min celorocni OR56 ci co to tam davali

*****
24. října • 21:32

Sorry,Ramzovské sedlo,už se mně to dneska nějak plete

MAR
24. října • 22:45

No zrovna tam je to fakt super, když jedeš rozjetej nahoru a v půlce kopce stojí uprostřed borec se zuřivě se protáčejícíma letníma gumama...

*****
25. října • 9:42

no jo,jenže on to nikdo nevyjel ani se zimákama

*****
24. října • 10:51

Tak já taky s trochou do mlýna.Za svých 20let za volantem a najetých cca 200kkm jsem neměl v zimě vážný problém.Vždy jsem jezdil tak,abych minimalizoval riziko nehody a vyplatilo se mně to.Ten,kdo lítá jak idiot a myslí si,že ho zimní gumy spasí,je vedle jak ta jedle.Jsem z podkrkonoší a do hor se vydávám i uprostřed zimy a upozorňuji,že na letních pneu!Zimní pneu se koupit nechystám,protože nemám důvod.

Radek Ondrášík
24. října • 11:50

Osobně mám řidičský průkaz něco přes 5 let, ale nájezd mám asi 2x větší než vy. Bydlím v Beskydech mezi Radhoštěm, Lysou horou, Smrkem atd. V zimním období si nedovedu představit jízdu na letních pneu. To není o opatrnosti, pokládám se totiž za velmi klidného a opatrného řidiče, ale o fyzice. Je sice pravda, že se dá značná část zimy jezdit na letních s určitým přizpůsobením stylu jízdy, ovšem letní pneu a zimní pneu nedostaly svůj název zbytečně. Není to o lobby výrobců pneumatik, těm je jedno jestli vám prodají 2x letní pneu, nebo 1x letní a 1x zimní pneu, oni vám ty dvě sady tak, jako tak prodají. Zimní pneu má prostě vlastnosti, které jsou velmi pozitivní nejen na sněhu, ledu, ale i na zmrzlé vozovce. Letní pneu vám prostě ztvrdne, nedokáže se v případě neupravené silnice "zakousnout" a rozjet se a pokud mohu ze svého krátkého života posoudit, jaký bývá stav v zimním období v okolí mého bydliště, tak 99% aut, které někde uvíznou jsou právě auta u kterých řidič má letní pneu a razí heslo že stačí opatrná jízda. Jistě, ve většině případů to stačit bude, jenže pak dojde na to malé procento, kdy to nepůjde a nejde pak ani o to, že vy někde nedojedete, ale jde o to, že tímto zkomplikujete život spoustě dalším lidem, kteří jsou narozdíl od takto smýšlejících řidičů zodpovědnější a zimní obutí mají. Ovšem budou muset někde stát, protože někdo na letních si myslel, že převeze "paní Zimu". Dalším faktem, který hovoří pro zimní pneu je velmi rychle se měnící povrch vozovky. Často se stává, že je kus cesty suchý, najednou je kus pod ledem, kousek sněhu atd. a v těchto podmínkách je jízda s letní pneu docela hazardem, nejen pro samotného řidiče, ale opět pro lidi kolem dokola.
Na druhou stranu máte pravdu. Zimní gumy nejsou samospasitelné a bez přizpůsobení stylu jízdy nemají také žádný význam. Pokud ale budeme brát v úvahu, že jak na letních, tak na zimních pneu přizpůsobíme styl období, tak ten na zimních může jet rychleji a přitom výrazně bezpečněji, než majitel letních pneu. Nevím, zda máte možnost, ale zkuste si v zimním období zajít někam, kde není žádný provoz, např. na parkoviště a zkuste si brzdění, rozjezdy, vyhýbací manévr jak na zimní tak letní pneumatice a toto zkuste jak na ujetém/neujetém sněhu, na ledu, na zmrzlé, ale suché vozovce. Budete dost překvapen, jaký je to rozdíl.
Stinnou stránkou takových názorů je to, že si z tohoto někteří berou příklad. Je to velmi podobné, jako když někdo řekne, že se nepoutá a to jezdí již 20 let a nic se mu nikdy nestalo, nebo že někde ťuknul a také se nic nestalo, proto jsou pásy zbytečné. Popř. že ABS je zbytečné, protože je dobrý řidič, co to vždy zvládne a dokáže brzdit v případě krizového okamžiku tak, že se mu kola na ledu nezablokují.

Spacer
24. října • 23:06

Je to LOBBY. Ja chcem univerzaly a zalujem vyrobcov, ze z nich urobili akesi letne, aby som si mal kupit zimne.

richie
24. října • 17:08

 .. krasne napisane ... hmm .. chcel som nieco obdobne .. ale nebolo by to take pekne napisane .. a ani tak jemne povedane .. asi by som sa nevedel vyvarovat nejakych silnejsich vyrazov po precitani niektorych prispevkov .. hmm .. len neviem ci si nepribalim do zimnej vybavy nejaku basebalovu palku .. pre pripad ze ma "postrci" nejaky "dokonaly" vodic, ktory zvlada zimu v pohode na letnych ..

Q
24. října • 11:30

200kkm za 20 let? Tak to jsi svatecni ridic!

*****
24. října • 21:27

Jsem sváteční řidič,ale nezáleží na počtu ujetých km,ale na umění zvládat své auto a také zvládat nastalé situace.

choze
23. října • 21:48

jo jo to jsou znalosti ,proč si myslíte že formule mají tak měkké pneu že se do ní dá zamáčknout skoro palec ? měkké pneu mají vždy větší přilnavost , jedinym minusem je houbovity efekt auto plave . způsobený velkým množstvím lamel v zimním pneu.

petr
23. října • 20:33

Vzpomínám si na výsledky testu zimních i letních pneumatik z nějakého ADACu nebo podobného z před asi 3 roků. Psal o tom i nějaký český motoristický časopis, ale jen kratičkou zprávu. Naštěstí tam byl odkaz na web. Osobně jsem se divil, že to vůbec pneumatikářská lobby dopustila, aby se testu renomovaného zdroje zúčastnily současně letní u zimní gumy a ty letní některé testy vyhrály nad zimníma i na "zimních" površích a v "zimních" podmínkách.
Sám ale zimní pneu používám, aniž bych zkoumal, kdy se dostanu dosmyku a kdu ne a aniž bych měřil brzdnou dráhu. Ale jako spolujezdec jsem se před 5 lety zúčastnil nehody, kdy kolega byl jasně označen za viníka malé nehody (plechy a světla) na sněhu i přes to, že byl na hlavní a měl přednost. Bohužel jel na letních gumách (a to dooost dobrých značkou i stavem) a ten druhý jel na zimních s mizerným vzorkem. Poukazování na jasnou délku brzdných drah nepomohlo. Skoro jsme dostali správní pokutu za slovní napadení "příslušníka" - to když už jsme byli dost vytočení. No a když to "příslušník" na místě uzavřel, tak přešel do familiérního tónu: "vy máte silný auto, takže jste určitě musel jet rychle. Taky podle auta máte peněz dost, přece byste nechtěl po tom chudákovi se škodovkou, aby to 'zavinil' !" Doopravy jsem čuměl, jak policajt může do protokolu všechno překroutit, když chce. Oficiálně můj kolega nesplnil povinnost odvrátit nehodu v důsledku špatného technického stavu jeho vozidla. Smál bych se, kdyby to nebylo tak vážný.

Marty
23. října • 16:31

Kdysi jsem jezdival autem rodicu na letnich gumach celorocne. Vyjet v zime, bylo vzdy mozne jen za "dobreho" pocasi. Ted pres deset let jezdim na zimnich a opravdu bych uz  v zivote nevyjel na letnich gumach. Navic bych to i uzakonil. Kdyz pak vidim v zime rozstrelene auto a ma letni gumy, je to vylozene trestny cin obecneho ohrozeni. Neni to ani moc o penezich, vyjde to nastejno, jestli jezdim na zimnich nebo na letnich. Navic kdyz si je koupim na netu, je to uplna pohoda. Nejlepsi je natrefit na nejakou akci, loni jsem kupoval tusim na www.a1apneu.cz  a mel jsem je za dva dny doma. Usetril jsem 1400 oproti nakupu v mistnim servise. Nejradsi bych ale byl, kdyby bylo furt leto :(

mrazik
23. října • 12:45

Na úvod podotýkám, že přezouvám na zimní pneu, ale převážně je kvůli občasnému sněhu, který při cestě do práce ještě nestačí silničáři odstranit. Zimní pneu mají něco do sebe, ale nepřehánějme to s jejich ,,zázračnými" vlastnostmi.
Myslím, že spousta článků, ať již míněných dobře, je z 50% PR od výrobců a prodejců pneumatik. Žádné zimní pneu mě nepřesvědčili o svých kvalitách na suchu a mokru oproti letním, i když bylo pod těch zmiňovaných 7 stupňů. Pneumatika se zahřívá při jízdě, takže i když je venku -5, pneumatika bude mít nad nulu. Na sněhu to je něco jiného, ale tam se uplatní vzorek a ne jeho složení.
P.S. I sletníma gumama se dá vyjet na Ještěd a klidně si v kopci zastavit a pak znovu rozjet - uskutečněno v roce 2001

martin
23. října • 15:10

Myslím, že na suchu při 7°C jen málokdo z nás jezdí smykem - ať už na letních nebo na zimních. O tom to není. Vtip zimních pneu je mj. v tom, že i kdyby Vás měly vytáhnout z nějaké šlamastyky jednou za celou zimu, tak se vyplatí. A ranní námrazy, namrzlé zatáčkovité lesní úseky nebo promrzlý most potkají na cestách každého, kdo i jen sem tam jezdí. Na letních může být potom pořádné horko.. Souvislý sníh není tak nebezpečný, protože s ním počítáte a má víceméně stálé vlastnosti. Osobně si čerstvě napadaný sníh se zimními pneu velmi užívám, protože se na něm dá jet překvapivě bezpečně a i rychle. Nejkrásnější to je ve tmě na prázdné silnici. 
Pamatuji si, jak veliký je rozdíl např mezi Š 120 a Octavií. Zatímco se stodvacítkou se jakžtakž dalo jezdit na sněhu i na letních nebo celoročních gumách, tak s octávií nebo teď s touranem (a to platí pro všechny moderní vozy s předním náhonem, které jsou cca o půl tuny těžší než konstrukce ze sedmdesátých a osmdesátých let) to je přátelé skutečně hazard. V některých zatáčkách zkrátka nezatočíte. A tu hmotnost, která Vás sune ven neošetří žádná elektronika, když jí nepomůžete posílením adheze. Čili si klidně myslete, že jde o PR výrobců, možná ano, ale potom to není nepravdivé PR.

mrazik
23. října • 19:57

,,ranní námrazy, namrzlé zatáčkovité lesní úseky nebo promrzlý most" - tam ti zimní pneumatika nepomůže, protože na námraze, kterou já považuju za vrstvu ledu - ti pomohou jedině hřeby nebo vyhozená kotva z okýnka . Pokud myslíš jen takovou drobnou, která se bortí po nájezdu pneumatiky, tam se uplatní vzorek, ale to už je spíše vrstva přechodzího sněhu a o tom jsem se zmiňoval.
S tím zatočením máš pravdu, ale to už souvisí  se schopnostmi řidiče a musíš prostě jet takovou rychlostí, aby jsi byl bezpečný sobě a svému okolí.

sayza
23. října • 1:39

Kazda zima = alespon jeden takovej clanek. Kazda zima = lidi co jezdi jak prasata.

HNA
23. října • 8:39

Od té doby co jsem na zasněžené cestě jel s letníma(docela dost vzorku) do servisu přezout na zimní a v zatáčce jsem jel třicítkou v protisměru, protože jsem nebyl schopný to udržet na své polovině a po půl hodině jel zpět stejnou zatáčkou šedesát naprosto v pohodě(za stálého sněžení). Přezouvám na zimní při prvním náznaku sněžení(předpověď počasí). H.

fabka2004
22. října • 21:05

Na uvod, mam sadu letnych aj zimnych pneu, oboje v testoch obstali v danom rozmere na poprednych miestach. Trochu sa rozumiem vyrobe pneu, ich zlozeni a pod...

Zimna pneu ma uplne ine vlastnosti pri teplotach 7C a nizsich ako letna, nieje to len o vzorku, ale aj o prilnavosti a snou suvisiacou tvrdostou. V Clanok je vsak plny polopravd. Letne pneu s klesajucou teplotou tvrdnu, to je fakt. ALE taky isty fakt je aj to ze aj zimne pneu s klesajucou teplotou tvrdnu!!! (akurat menej).

Koupím pneu pouze na jednu nápravu: BLBOST, kto akokolvek argumentuje ze je to lepsie ako vsetky nove letne, asi nema vsetko po hromade. Vozidlo sa sprava uplne (pre vacsinu vodicov) nepredvidavo... nebudem rozoberat

Zimní pneumatiky jsou příliš drahé: Ciastocna pravda, ano su predrazene. Su tam vyssie marze. Nechapem ako s tym suvisi fakt: Na trhu je nabízeno množství nejrůznějších zimních pneumatik, z nichž mnohé mají velmi příznivou cenu. A uz vobec nerozumiem ako sa predlzi zivotnost letnych penumatik, ked ta je pre vodicov dana nabehom kilometrov. To ako ked kupim zimne pneu tak mi na letnych penumatikach predlzi ich zivotnost? a cim prosim Vas? Zivotnost (letnych pneu) sa udava v pocte najazdenych km (na nich - nie na susedovych) tak mi mozete prosim Vas vysvetlit ako vplyva kupa zimnych pneu na kilometrovy nabeh letnych?

A NAJVACSI BLUD: elektronické systémy automobilu nejsou schopny fungovat stejně jako se zimními plášti ?????????????? a to uz je co prosim Vas, to akoze ABS je stavane na zimne pneu, alebo nebodaj. Nemylte si pojmy s dojmamy
Clanok viac zavadza ako vzdelava, navyse su v testoch uverejnene rozmery pneu, ktore niesu najbeznejsie pouzivanym, tudiz su ti testy k nicomu, pretoze vyrobca danu pneu projektuje na jedne typ rozmeru. Sice ju vyraba vo viacerych rozmeroch, ale iba na jeden z nich je optimalizovana, preto v dalsich alternativnych rozmeroch uz nedosahuje danych kvalit. takze ak si vyberate pneu podla testov musite s pozerat iba a iba po danom rozmere aky chcete kupit

Miloš
23. října • 14:37

S tou životností je to míněno asi tak, že když najezdíš ročně třeba 30000km, tak ti letní pneu vydrží 1 rok. Ale když přezouváš na zimní, tak ti gumy vydrží 2 roky, protože dva půlroky jezdíš na letních a dva na zimních

tuky
22. října • 20:43

tento clanok je hadam jeden z najlepsich co som tu cital [strucne, jasne, fakty a nie je to nudna sucharina]
[akurat to obuvanie jednej napravy moze narobit dost problemov...]

fabka2004
22. října • 21:09

... a elektronické systémy automobilu nejsou schopny fungovat stejně jako se zimními plášti

toto je podla Teba fakt?

puck
28. října • 19:52

to je fakt. ESP na snehu s letnymi gumami moc nezafunguje. to mam overene.

tuky
23. října • 0:02

nie je to sice pravda, ale vysledok je uplne rozdielny pri pouziti spravnych pneu, oproti nevhodnym penumatikam...
[nikto sa nehnevajte, ale urcite sa oplati investovat radsej do dobrych penumatik, nez do ESP...]

mazut
22. října • 18:37

Znáte, resp. jakou zkušenost máte s pneu značky EUROTEC. Já jenom vim, že by to měl vyrábět continental. Docela se mi líbí i vzorek. Dunlopy,apod. na svym fanošovi mit nemusim

dodo
23. října • 21:35

měl jsem EUROTEC SNOW WOLF na Peugotu 307 break 195/65/15 a nemůžu si stěžovat.
Při cestě do Jánských Lázní jsem to zvládnul bez řetězů tam kde všichni museli nasadit, nahoře u hotelu pak všichni opisovali značku pneu.

Mek
24. října • 21:39

Tywoe, ty si boreeec...!!!  

*****
24. října • 10:37

He he,do Jánek jezdím s Feldou combi na letňákách)

honzapm
22. října • 18:17

Navrhuji, aby si autor článku zopakoval pravidla čského pravopisu. To je fakt děs, a "v zimNě" je absolutní vrchol... HRŮZA!!!

-Ferda-
22. října • 18:32

Asi nemáš páru o tom, jaké to je psát nějaký delší článek... Autor se holt upsal, to se stává, lidi jsou omylní a  ty taky: naspal jsi " čského " => chybí ti E ... napiš si kus textu do notepadu, kde nemáš automatické opravy pravopisu a pak si to zkopíruj do Wordu => budeš se divit ;)

pablo
23. října • 0:12

Jedna věc je přepsat se, druhá věc je nepřečíst si to po sobě, a třetí věc je nevědět, jak to správně napsat.
A ano, mám páru o tom, jaké to je psát delší texty.

Mek
24. října • 21:36

A proč jednou píšeš pod nickem Honza a podruhé Pablo? To kvůli utajení?

kulas
22. října • 13:49

jeste doplnim info o Skandinavii v zime: Nejen ze jsou ve Finsku a Svedsku povinne zimni gumy, ale i to je pomerne malo - konkretne ve Finsku jezdi naprosta vetsina aut s hrebiky. Silnice se zde zasadne nesypou, jen se z nich shrnuje snih v pripade, ze je ho moc, nebo se frezuji, v pripade ze jsou v ledu vyjete hluboke koleje. V dusledku toho je prakticky na vsech silnicich neustale vrstva ujezdeneho hladkeho ledu a i se zimnimi pneu je jizda velmi obtizna. Prijet sem v zime na letnich gumach se rovna sebevrazde.

vrgada
22. října • 15:48

Aby nedoslo k nedorozumneni, kazdy rok prezouvam na zimni, ale o opravnenosti nejsem az tak presvedcen. Kdysi jsem nekde na netu videl nejaky nezavisly testik a rozdily v brzdnych drahach mezi zimnimi a letnimi byly minimalni (a dokonce v nejakem pripade byly drahy letnich kratsi), kdyz k tomu pripocteme cim dal teplejsi zimy zvlaste ve mestech a v nizinach, neni to az tak jednoznacne. Spise bude hodne zalezet na kvalite pneumatiky jako takove. A trochu to zavani zajmem vyrobcu prodavat letni i zimni pneu a kseftem pneuservisu. Clanek jsem necetl dost podrobne, byla tam i informace, ze starsi zimni pneu je ztvrdla a kyzene vlastnosti vubec nema? Nemluve o 4mm vzorku jako naprostem minimu, jinak je to dost o nicem. Pamatuji si, jak se redaktori moto casopisu predhaneli s tvrzenim, jak ABS zkracuje brzdnou drahu, aby po letech priznali, ze nikoliv a prave naopak a pouze zlepsuje ovladatelnost vozu pri prudkem brzdeni. A ten argument s prudkym rozjezdem - ktera kola se protoci snadneji, ma neco do sebe, mam zadni nahon 170 koni a protaceji se vetsinou jen zimni se silikou a z logiky veci vyplyva, ze i pri brzdeni pujdou driv do smyku, takze az tak moc bych to vyrobcum pneu nezral. Kazdorocni prezouvani v pneuservisu beru spise jako kontrolu, zda jsou gumy v poradku a jsem rad, ze je alepon s tim pulrocnim intervalem prevazi. Tady doporucuji po spatnych zkusenostech chodit do vetsich pneuservisu, kde maji dostatecne kvalitni vyvazovacky. Jo a dojizdeni zimnich pneu v lete, je taky fajn, jednou jsem jel do chorvatska amel jsem pocit, ze za mnou zustavaji na silnici cerne cary

vrgada
22. října • 15:55

Jo a ten procentni rozdil stycne plochy muze byt mnohem vyraznejsi ve prospech letnich. Na leto mam pekna velka kola s 225, kdezto zimni mam obycejne patnacky 195 a to jeste byvavala tvrzeni, ze zimni kola maji byt uzka, coz jsem dodnes nepochopil, proc bych mel jezdit vzime na galuzkach. Na druhou stranu do tech prosolenych sracek je tech peknych letnich kol skoda, takze iá nadale budu prezouvat kola

Slávek1
22. října • 19:08

Pochopil by jsi to hned jak by jsi s 225 jel na sněhu nebo v břečce, ale to by asi bylo už pozdě.

Martin Kalenda
22. října • 20:03

coz dokazal ford focus RS ktery na podzim napric evropou natrhl prdel nejakemu lamborginy. nejake 305 slicky na mokrej asfalt proste nepatri. Ja jsem predjel na teplicke dalnici za ukrutneho deste zlute ferrari :) no aspon jednou v zivote a to se opravdu snazil

MAR
22. října • 13:37

To už by teda musela být fakt velká kosa...

Koumak
22. října • 13:33

A jak je to se zimnima pneumatikama v lete?
Nekde sem videl nejakej graf ze nad 7°C maj zimaky mnohem horsi ucinnost ... ze s vzrustajici teplotou se snizuje jejich ucinnost stejne jako dyz jsou letni v zime ....

Delphin
24. října • 0:01

Jeden rok jsem jezdil ve Favoritu v létě na zimních (začínal jsem jezdit, bylo to asi 2000 km za sezónu a chyběly finance) až do srpna. Po přezutí na letní auto ztichlo a hlavně, přestalo pískat na křižovatkách (ne že bych pořád protáčel , ale rozdíl byl při rozjezdech znát) a v zatáčkách podstatně lépe drželo. Druhý příklad. Taťka dostal tahle jednou dočasně služební Ford Galaxy. Člověk, co s ním před ním jel, ho varoval, že to není moc stabilní auto. Po delší cestě mu dal za pravdu. Mi se to nezdálo, v Galaxy už jsem se předtím svezl a problémy s ním nebyly. No, pak chtěl vědět kde je rezerva, tak jsem ukázal zvenku pod auto a ejhle - hliníková rezerva, kola normální. Už mi svítalo, kouknul jsem na pláště a na nich je značka Continental Wintercontact. Na konci srpna. Auto šlo hned na přezutí a stížnosti na nestabilitu byly ta tam.

kosak
26. října • 21:08

potvrzuji .. cely leto jsem jezdil na zimakach goodyear.. hruza na kruhakach pri 45 kvileli jak ve filmu pri honicce,brzdna draha nadraka a v zatackach absolutne nestabilni. proste jsem je chtel dotrhat no :) No dneska jsem prezul na novy zimaky matadory (hnus ale jsou levny :) ) .. a na pristi rok mam uz koupeny vyhodne letosni letni sadu :p
Tak snad to bude ok..

Dusan
22. října • 13:23

Na jednu stranu maji samozrejme zimaky sve jasne vyhody a v zime se na nich jezdi lepe. Na druhou stranu vsechno je primarne o ridici a nasi predkove jezdili desitky let celou zimu na mnohem hure upravenych silnicich nez dnes a bez zimaku se obesli. Ja jsem na pocatku devadesatych let drandil po Praze i mimo ni s otcovou Skodou 120, ktera nikdy zimaky nevidela, nebylo to uplne ono, ale jezdit se dalo a zadnou bouracku jsem nezavinil. Takze ono to chce rozlisovat co je realna potreba a realne prinosy zimnich gum a co je PR jejich vyrobcu.
Osobne tedy zimaky kupuji, ale mimo jine i proto, ze financne to vyjde plus minus nastejno, protoze to co utratim na zimnich, usetrim na delsi vydrzi letnich. Na druhou stranu pokud nekdo vi co si muze na letnich gumach v zime dovolit a jezdi podle toho, tak nemusi byt nebezpecim pro sebe nebo sve okoli.

Pavel
23. října • 19:54

To Dusan:dříve byli pneu podstatně universálnější,skutečně se dalo na jedněch pneu jezdit celý rok.Nyní se dělají ze speciálních směsí určených konkrétně pro léto nebo zimu.Třeba na Barumkách OR 36/pokud se nepletu/jdem jezdil bez problémů na Favoritu celý rok.Okolo 1995 jsem přezul jíž na speciální letní/nějaký vyšší typ Barumu/a bylo to totálně v zimě v pr...Kyž jsem parkrát nemohl vyjet kde to s OP 36 šlo,velice rychle jsem měl zimní.

gewehr
22. října • 12:09

Siel som na aute ktore malo zimne pneu na jednej naprave. Ak idete priamo, je to teoreticky OK, ale ked pride zakruta a pridaju sa aj nejake tie odstredive sily, tak sa tie napravy chovaju kazda inak. Ak idete po ujazdenom snehu a na prednej naprave mate zimne a na zadnej letne (samozrejme stvrdnute, s dezenom plnym natlaceneho snehu) tak sa to sprava hodne divne (aj auto ktore sa da charakterizovat ako nedotacave, sa chovalo pretacavo). Osobne zastavam nazor, ze ked zimne pneu, tak na vsetky napray, pretoze ak nie, tak to moze sposobit viac problemov ako pomoct.

Michal
30. října • 15:15

Souhlas ta pasaz o jedne naprave je blbost. Dost extreme se zmeni charakter jizdnich vlastnosti. Pokud mam vsechny letni tak se to auto chova treba na snehu zacne klouzat mnohem driv, nicmene porad dost podobne jako na letnich a na suchu (jen mnooohem drive). Ale pokud je na napr. predni naprave zimak a zadni letnak tak je vsechno jinak a dost spatne.

Pavel
30. října • 6:50

Tak to můžu potvrdit takhle jsem to loni a auto bylo přetáčivé i když se jelo 30 km/h.

Milan K
24. října • 9:21

Souhlasím - předminulou zimu jsem jel velice krátce va Felicii která měla na předních kolech zimní pneu a na zadních letní - nevím jestli je to mojí nezkušeností, ale já osobně bych si tuhle kombinaci na vůz nikdy nedal - vůz se v zatáčkách choval neskutečně hloupě a pro mne nepředvídatelně.
P.S. připomínám záležitost z poslední zimy a a obutím zimních pneu jen na přední nápravě pro vozy Policie ČR (Pardubice ? ) - i odbornící tehdy  - jestli se nepletu - smetli tuhle možnost absolutně ze stolu jako zásadně nevyhovující až nebezpečnou

Allie
19. října • 9:04

Fakt je to pravda. Minulú zimu som sa na mojej krátkej Felicii takto vysypal v zatáčke a skončil som na boku v pangejte.Auto sa chovalo až neuveriteľne pretáčavo aj v rýchlosti 30km/h.Nedalo sa to vôbec ovládat, proste zadok auta si robí čo chce a človek môže iba v strachu čakať ako to skončí.Nikdy viac.Dnes idem dokúpiť ešte dve zimné gumy a prezujem auto.Za tie peniaze čo som dal za plechy,plasty,čelné sklo... Už som mohol mať novú sadu letných a zimných a tie letne zamozrejme na alu diskoch. :-( Nehovoriac o strachu s akým teraz jazdím, už to nikdy nebude ako pred tým...

Kokos
22. října • 12:55

souhlas, radsi zimni protektory za 600 Kc na vsechny napravy nez, jen predni zimaky a vzadu letni
samozrejme jen pri provozu mimo dalnice, kdo jezdi po dalnici at protektory ze sveho vyberu vynecha,ale na jezdeni po meste a po okrese s rychlosti do 100km/h jsou protektory vyhovujici

Zigi
22. října • 11:44

Dle meho nazoru ne kazdy potrebuje zimni pneu. Kdyz nekdo kuprikladu v zime jezdi po praze pouze v dobe kdy neni snih a vozovky jsou suche a dodrzuje vetsi odstup, tak je nepotrebuje. Kort pokud jezdi jenom jednou tydne na nakup. Ovsem znam i extremisty co jezdi kazdy tyden na hory a nemaji zimni pneu .

Michal
30. října • 15:09

Jasne a dopadnes jako kolega kteryho jsem vytakoval z parkoviste do mirneho kopce na praze 4 kdyz tam rano zaparkoval a bylo sucho a pres den padal snih. Navic jsem zvedavej jak se ti v praze za kazdych okolnosti podari udrzet bezpecnou vzdalenost.

Martin Kalenda
22. října • 20:01

takoveho kokosa jako vy postat nechci. Je to zrovna minulej rok co na evropske praskla voda a ja u africke (atm kde je KFC a prazska energetika) zacal na ledu brzdit z cca 50ti a auto zabrzdilo az za kolejeme kde se krizi tramvaj. A to je prosim auto s porizovaci hodnout 600 kCZK, s ABS, a ESP. Byl to led takze je to extrem ale jak to bylo z kopce tak nebyla sance.
Pro pripadne rejpaly jezdime kazdy rok nekolikrat do alp, pravda to co si odvazi i nektere maminy tam s corsou si ja nekde pobliz dachsteinu kdyz vidim 400 metrovy silene prudky sraz netroufnu ale na strahove trenuju hodiny a hodiny takze mi nerikejte at si koupim jine auto nebo pneu nebo se naucim ridit.

Zimaky si opravdu nekoupi jen jouda, to at si klidne koupy savy nebo matadory za 1800 ale at to nezkousi na letnakach. Porovnavat muzu mam dve uplne stejne auta (jen odlisna motorizace) a vim co to je kdyz na D1 zacne snezit (to je jeste pohoda) ale jak to kvuli prvni bouracce zastavi a pak ta brecka ztvrdne na kost ..

vsichni bez zimaku by meli povine mit na zadku auta napsano, NEMAM ZIMAKY :)

praci cest

Skoda
24. října • 9:24

V zime zastavi na zasnezenej ceste na krizovatke Mercedes S500. Chvilku tak stoji na tej cervenej a naraz rana ako z dela a v kufri ma napakovanu Skodovecku 120. vystupi z nej manik a hovori soferovi z medaku:
"ABS mas?"
"Mam?!"
"Zimne gumy mas?"
"Mam?!"
" No vidis a na hovno ti to je, ked ja to nemam!"
Asi takto je to so zimnymi pneumatikami. Ale ja som za. Tiez si na zimu prezuvam, pretoze chodim lyzovat. Okrem toho vozim so sebou aj retaze, pretoze nasi cestari to v niektorych castiach Slovenska akosi nezvladaju, napr. prejazd cez sedlo medzi DK a Terchovou.

Martin Kalenda
25. října • 9:42

no to je samozrejme extrem. u takoveho to auta bych vystoupil zavolal si do servisu at mi privezou s-kladu v plne palbe sel si na caj pockal az se to sepise, a odjel v jinem aute.

Uz jsem zazil i v Alpach pri -27oC stupnu (nemohli jsme v horach asi ve 2 v noci najit cestu) jsem z nepochopitelnych duvodu (doted mi to hlava nebere) musel jezdit ve vlnovkach protoze odebrany sneholed okamzite ve vnitrni strane blatlniku primrzal, kdybych jel treba 10 minut uplne rovne nemohl bych pak otocit kolama. A vytloukejte v takove zime led zpod blatniku.

Letos me ceka serverni svedsko, jsem zvedav jak vypada -40oC a jestli vubec natocim venku z garaze. Mj neznate nekdo nekoho kdo v CR prodava tu startovaci sadu (dodatecna montaz do auta) ktera umoznuje:

1. dobijet auto pred domem
2. natocit auto aniz by se musel otvirat kufr a oddelavat kryt baterky

pripadne nejakou variantu nezavisleho topeni (mam 2x octavii), klidne jen elektrickou pred barak. Skodovka ma ted v akci nezavisle topeni vcetne dalky za prijatelnych 35.000 i s dani ale mam takovou obavu ze to treba na -20 nemuze zaboha stacit vytopit auto. Nezna nekdo link na tech parametry vykon, spotreba tech tovarnich topeni?



mabosk
25. října • 22:58

www.waeco.de/de/produkte/defa.php

gewehr
22. října • 12:01

Takze nie kazdy potrebuje zimne pneu?... to sa ta spytam, ked ty zabrdis, ale ten co siel po tebe to nezvladne lebo holt on zimne gumy nepotrebuje

Zigi
22. října • 12:14

Ja jsem psal ze holt kdyz nema nekdo zimni pneu tak muso dodrzovat vetsi odstup. A to ze nekdo nestihne zabrzdit se stava i v lete. Ve vetsine pripadu je to o pozdni reakci a nedodrzeni odstupu nez o spatnych brzdach(gumach). Samozrejme kdyz me nekdo naboura tak budu nastvanej asi jako kazdy.

Jezevcik
22. října • 12:31

Chtel bych videt to dodrzovani vetsich odstupu v kazdem vetsim meste
V praze by mel obout zimaky kazdej, protoze ten odstup si tu proste nikdo neudrzi...

Mac2
22. října • 10:55

Nic proti zimním pneu, každý by si je měl u nás pořídit. Ale není pravda, že zimní pneu na studené ale suché silnici je lepší než letní! A výrazně už vůbec ne. Letní guma sice trochu tvrdne, ale na rozdíl od zimní má větší styčnou plochu (méně vzorku), takže se to částečně kompenzuje.

SG
24. října • 8:34

S tím naprosto souhlasím. Pokud někde testují vedle zimínch pneu i letní, tak na suché i mokré silnici jsou letní pneu vždy lepší. Tepreve na ledu a sněhu zase naprosto selhávají. viz. např. test AutoBild http://reifentest.iwebland.com/autobild2004w/cz04b.jpg, cituji:" při brždění na mokru není žádný zimní plášť dobrý (okolní teplota 6 st.C). Letní pneumatika zastavila o 3,9m dříve než nejlepší z nich." Atd. Totéž při brždění na suchu: "Zimní penumatiky při brždění na suchu nestačily na letní plášť, příliš mnoho lamel, měkká směs...". Pánové z Autorevue, než opíšete PR články výrobců pneumatik, zkuste se také porozhlédnout trochu po webu, zase tolik práce to nedá. 
Totéž o letních pneu zde: http://reifentest.iwebland.com/autobild2005w/03big.jpg

Michal
30. října • 15:07

Tohle vse muze byt klidne pravda, ale je to jen jedna modelova situace.
Pokud tohle nekdo uverejni v clanku o doporuceni zimnich pneumatik, je to docela kontraproduktivni. Nehlede na to, ze 90% lidi se zamysli a vyhodnoti, ze jezdi v zime jen kdyz je 6 st. C a sucho takze zimaky nepotrebuji.
Vytahovat z kontextu (rozumej cele zimy) kombinace teplot a adheznich podminek jen urcite a na nich demonstrovat horsi vlastnost zimnich pneumatik je zbytecne. Nehlede na to, ze pokud jezdim na zimnich (a pozor ted to prijde) nesjizdim letni pneumatiky. Samozrejme ze se letni v zime sjizdeji mene (cim to bude - no asi maj lepsi prilnavost ), ale toto bych povazoval za zanedbatelne. Takze ty investice nejsou az tak dramaticke.

Jeste k tomu chytrakovi z jeseniku co se usilovne navazi do lidi z Prahy. Nechapu proc takto kategorizovat. Pokud nekdo jede do hor (a v jezdi tak v zime obecne) na letnich gumach tak je idiot a je uplne burt odkud je. Pochybuju, ze to jsou jen prazaci. Podotykam ze z Prahy nejsem, pouze tam kazdy den dojizdim za praci. Take se nenavazim do lidi co sedi v aute 1x za mesic a z kolony vice nez 6ti aut jsou v haji a zmatkujou v doprave, pripadne padaj do vltavy z barandaku.

Toz tak

Radek Ondrášík
22. října • 11:30

To jsem si původně také myslel. Ovšem dle parametrů materiálu v letní a zimní pneumatice toto není pravda. Pokud budeme brát, že jak letní tak zimní guma má stejnou šíři, tak i na suché cestě a při nízké teplotě je lepší zimní pneu. Ono ztvrdlá guma s pár procenty větší styčnou plochou má menší efekt pro brzdění, než měkká zimní guma s relativně menší plochou. Prostě zimní guma i na takovém povrchu vykazuje kratší brzdnou dráhu, lepší vlastnosti pro udržení stopy.

Pepa
24. října • 10:14

Zalezi na teplote. Loni jsem videl test, kde jeste pri minus 5st celsia byly na suchu letni lepsi, pri nizsich teplotach uz ne.

Pepa.

War
22. října • 14:25

oki tak to otočme vem letní gumu a zkus rychlej rozjezt a potom vem zimni... ktera se dříve protočí ? ( na suche cestě ) tak je to i u brždění

Mac2
22. října • 21:20

Možná by to někdo mohl vyzkoušet. Před přezutím a po něm. Já teď mám na autě Continental Sportcontact 2 a nevěřím tomu, že na suchu dopadnou hůř než zimní Barumky nebo něco podobně levného (moc nejezdím a nechci za zimáky utratit majlant). Jestli nezapomenu, tak to zkusím.

puck
28. října • 19:56

samozrejme ze je to rozdiel.
na som jazdil davnejsie na fabii na letnych nokianoch a ked bolo pod nulou tak som menil na dulop wintersport. a hned to brzdilo normalne. a naopak, v aprili uz bolo skoro 30 a stale som mal tie dunlopy tak skoro stale islo auto do fleku na kazdom brzdeni a trosku silnejsom pridani. po prezuti na letne nokiany no problem.
takze nech mi tu niekto nerozprava bludy o tom, ze letne gumy su dobre na zimu a naopak. zlozenie zmesy je uplne ine.

a to sa este vobec nebavime o jazdeni na snehu alebo lade.

RedBaron
23. října • 1:55

Mohu tě upozornit, že když jsem loni při suchu a teplotách kolem 5°C přezul z Conti SportContact na Kléber Krisalp byť s balónovitým profilem, tak se pneu začaly znovu lepit k povrchu silnice a 540i přestala jezdit každou zatáčku smykem.

Jogurt
22. října • 7:13

První půlku článku jste okopíroval z webu Renocaru (www.autozima.cz), ovšem s chybou.
Máte tam chybu v brzdných dráhách, pri 30kmh není delsí než při 50kmh.

Radek Ondrášík
22. října • 11:27

Přesně jak píše kolega Janda. Zdrojem článku jsou obecné informace jak výrobců tak asociací, které se zabývají bezpečnosti provozu. Podobné info naleznete na  Besipu, ADACu, na webech Barumu, Michelinu, Auto klubu apod. Váš odkaz čerpal ony údaje očividně také z těchto webů, které jsou původním zdrojem těchto informací a do značné míry přepracované. Tyto informace byly vydány taky v tiskové a elektronické podobě v nedávne době.

Jogurt
25. října • 22:39

No to ovšem je teda informace!
Vážený, ve slušné společnosti je zvykem:

a) neopisovat, nekopírovat

nebo

b) pokud opíšu či zkopíruji, pak je nutné uvést zdroj.

Vy jste ten článek podepsal přestože jste jej doslova převzal a původní zdroje jste neuvedl.

pjanda
22. října • 9:45

Kdepak, toto neni ani material Renocaru, prvni polovina clanku vychazi z doporuceni volne siritelnych doporuceni vyrobcu pneu. Text je vsak upraven tak, aby neslo o zadne PR.

Obsah zkusim projit, ale vice do toho bude videt kolega.

emmacore
24. října • 11:37

Videl som hardcore test, kde porovnavali letne a zimne pneumatiky pri brzdeni na lade na zimnom stadione. Rozdiel v brzdnej drahe bol niekolkonasobny v prospech zimnych.

fabka2004
22. října • 21:16

volne siritelnych doporuceni vyrobcu pneu spolu s obecnymi informaciami maju velmi daleko k faktom

Jogurt
22. října • 7:16

A kromě toho na ujetém sněhu se brzdná dráha nerovná brzdné dráze v hlubokém sněhu a ta se zase nerovná brzdné dráze v rozbředlém sněhu a rozdíly jsou velmi podstatné. Takže který sníh vlastně měli původní autoři na mysli?

Martin
24. října • 9:18

mily Jogurte, brzdna draha na lede muze byt vetsi i pri mensi rychlosti.
poradne si to precti ...

nestastnik
22. října • 4:22

osobne nechapem ludi co 'setria' na pneu...

ak by som mal HOCIJAKE auto, i za cenu mensiu ako cena pneu(i take su tak by som tam nesetril. zivot nauci.

1. akakolvek skoda na aute sposobena pneu je VZDY vyssia ako sada pneu, bezne i mnohonasobne

2. bugatti veyron, lancer evo ci landcruiser...moze byt auto AKE chce, jedine co sa vozovky dotyka su pneu. Osobne ako vidim ludi tuningovat a doladovat veci na autach a na co kaslu je kvalita pneumatik. Nuz su to asi ludia co kvalitne nikdy obute nemali...(resp. ich dlhorocna MATADOR JE VITAZ vo finsku i vsade inde a spol kampan doslova dostala - nic proti matadoru)

3. ak ma auto v pohode geometriu, tak i pri NESETRNOM jazdeni vydrzi pneu 3-4 roky

4. ak clovek dlhodobo sleduje testy dokaze najst fakt vynikajuce plaste za strasne super ceny, mnohokrat nizsie ako matadory(ktore som i napriek najlepsej reklame inak ako posledne v teste nevidel)

5. ak uz clovek setri na pneu, mal by mat nekvalitu v lete...ale v zime u nas(svk/cz) setrit je chore. U nas su zimy dost silne a cesty v tych casoch otrasne...leta naopak uz su do pohody dokonca ani nebyvaju tak uprsane aby som daval taky doraz na AQUA hodnotenie letnych pneumatik ako nemecke casaky, ale hovorim, zimne MUSIA byt kvalitne

6. vidim bezne ludi co davaju mesacne viac na benzin ako na sadu pneumatik, a pritom chodia fakt na ubohych plastoch...

7. ak by som mohol schvalil by zakon uplatnujuci fakt tvrdy trest ak nehoda na ceste bola vinou zlych pneumatik... spatak ze stoji 15-20 tisic je ok, ze hmlovky su za 10 tisic je ok, ale ked ma clovek vysolit za fakt kvalitne zimne pneu na 4 roky 20 tisic tak to nie....

Jan Malý
23. října • 9:49

Ano, naprosto s vámi souhlasím! Jsem z Jeseníku a když vidím, jak k nám přijíždějí pražská auta, která hrabou, přetáčejí se do každé větší zatáčky a přes Červenohorské sedlo je jich po příkopech mraky, dělá se mi z toho špatně. Nikdy bych si nedovolil vyjet v zimních časech na letních pneumatikách. Je to v podstatě stejná hovadina, jako vyjet při průtrži mračen bez stěračů. Jsem pro zavedení zákona, který by "zimáky" nařizoval, tyto pneumatiky mají opodstatnění už při nižších teplotách (ostatně už i toto jste si mohli přečíst v článku, pokud to neznáte z vlastní zkušenosti).
Tak veselou a hlavně bezpečnou zimu!!! HONZA

stasek
24. října • 14:00

Honzo, taky jsem z Jesu, ale žiju v Praze, kde sněží, tak jednou za dva roky. To máš pak vidět co se tu děje. Nejčastější slovo při pár cm sněhu je kalamita
standa

Zigi
22. října • 11:47

S bodem 1. nesouhlasim. Kdyz jsem mel wartburga za 3500,- tak ikdybych ho celyho zrusil, tak me to vyjde levneji nez sada gum za 4000,- . Samozrejme je to extrem. Normalne jsem s nim prez zimu nejezdil nejsem sebevrah, jelikoz wartas nebrzdi motorem, takze bych se rozsekal hodne rychle

visitor
24. října • 7:07

Niekedy dávno mali rodičia wartburga , brzdiť motorom sa dalo, stačilo len páčkou vypnúť voľnobežku (ktorá mala šetriť palivo).

Zigi
24. října • 11:00

To sice slo, jenz motor hodne skubal - hlavne pri nizsich rychlostech. Holt chod dvoutaktu neni tak hladky.

ITTI
25. října • 21:35

...a určitě se se škubajícím motorem bezvadně a plynule brzdí motorem že, hlavně na náledí,např......není nad bezpečnosta moderní konstrukce

fabka2004
22. října • 21:11

Dovolim si suhlasit s bodom jedna, teda ak sebe sposobis, skodu je to jedno ze si tuknes auticko trebars aj za 800SK (cena jednej najlacnejsej zimnej pneu v Hypermarkete), ale druhemu ak sposobis skodu, tak Ta to setrenie vyjde v konecnom dosledku drahsie

kulas
22. října • 13:36

"Normalne jsem s nim prez zimu nejezdil nejsem sebevrah, jelikoz wartas nebrzdi motorem" - no a co ze nebrzdi motorem? Ty snad nemas brzdu? Jak myslis ze ten motor brzdi? Padakem vystrelovanym za auto? Motor brzdi pochopitelne uplne stejne jako brzda, jediny rozdil je v tom, ze jenom na jednu napravu. Narozdil od brzdy brzdi jenom jednu napravu. Jestli si myslis, ze pri brzdeni motorem nemuzou jit kola do smyku, tak si na serednem omylu. Jedina vyhoda motoru je, ze zpmaleni je velmi male a ke smyku zase tak jednoduse nedojde. Toho lze ovsem dosahnout uplne stejne klasickou brzdou.

Zigi
22. října • 16:42

Jde o to ze brzdeni motorem je slabsi a hlavne kola nemaji tendenci se zaseknout, protoze motor s nima otaci akorat pomaleji. Samozrejme pokud udelam brutalni podrazeni treba v 70km/h na dvojku tak se mi kola seknou ale jenom kratce. Brzdeni motorem se hlavne hodi pri sjizdeni kopce, kdy zabranuje prilisnemu rozjeti vozu. Zkuste si s Wartburem prejet nejake horske sedlo, a az vam dole nebudou brzdit brzdy jelikoz uz budou prehraty, tak pak zjistite ze brzdeni motorem ma svuj smysl

Zigi
22. října • 16:44

Nejak mi blbnul prohlizec takze radsi jeste jednou:
Jde o to ze brzdeni motorem je slabsi a hlavne kola nemaji tendenci se zaseknout, protoze motor s nima otaci akorat pomaleji. Samozrejme pokud udelam brutalni podrazeni treba v 70km/h na dvojku tak se mi kola seknou ale jenom kratce. Brzdeni motorem se hlavne hodi pri sjizdeni kopce, kdy zabranuje prilisnemu rozjeti vozu. Zkuste si s Wartburem prejet nejake horske sedlo, a az vam dole nebudou brzdit brzdy jelikoz uz budou prehraty, tak pak zjistite ze brzdeni motorem ma svuj smysl ;-

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
ITTI
23. října • 18:22

Zigi: Dvě poznámky:
1. Protože při brždění motorem se mohou kola blokovat(skrz velký brzdný účinek motoru - při malé adhezi pneumatiky), tak se do aut montuje takové elektronické zařízení, které se označuje MSR a zbytek si dostuduj...
2. Je sice pravda, že u vraku (mimochodem jak je možné, že vraky procházejí přes STK?) je sada pneumatik dražší než je hodnota vraku, ale pak je na tu misku vah ještě třeba kromě ceny položit hodnotu svého života a zdraví vč. spolujezdců a to si také dosaď sám

Zigi
24. října • 11:12

1. Co je MSR vim, ale co to ma spolecneho s wartburgem???  Je sice hezke ze nektere vozy maji MSR vetsinou spolu s ASR, ale to neni pripad wartburga.

ITTI
25. října • 21:31

Že když jej varďas nemá-MSR, tak se mu spíš při brždění motorem na kluzku mohou bloknout kola, pokud tam není kvalt s volnoběžkou(3-4 st.).O to šlo.Věta, že nás zachrání brždění motorem v horském průsmyku, když se zahřejí brzdy byla myšlena vážně? Solidní auto má brzdy tak předimenzované, že z tohoto pohledu je brzdění motorem něco jako otevřít okénka a využívat to jako tzv. "aerodynamickou brzdu", tj. účinek brždění je téměř nulový. A pokud se náhodou opravdu tak kotouče přehřejí, tak brždění motorem to nespasí,tolik realita.Nezbývá, než to urejdovat. Pokud auto nezastaví provozní brzdy, pak nic jiného určitě ne.
Nicméně téma bylo zimní pneumatiky a já říkám ANO.Zdar!

emmacore
24. října • 11:35

Inak, s tym radenim je to celkom sranda. Pred niekolkymi rokmi som v TV videl prispevok o tom, ze do smyku sa mozes dostat aj vtedy, ked mas motor vo vyssich otackach a v zakrute stlacis spojku. Skusal som, funguje to.

Doporučujeme

Články odjinud