Co byste měli vědět o zimních pneumatikách

Zima již klepe na dveře a chladná říjnová rána již na přístrojových deskách rozsvěcují kontrolky varující před možnou námrazou. Letním pneumatikám tak pozvolna končí směna a nahradit by je měly ty zimní. Zajímá vás kdy přezout a proč vůbec, kterou značku zvolit a jaké obutí byste měli mít při cestě do zahraničí? Přečtěte si náš přehled všech klíčových informací.
Co byste měli vědět o zimních pneumatikách
Seznam kapitol
  1. Kdy přezout, Rozdíly mezi letními a zimními pneu, Pověry a fámy o zimních pneumatikách
  2. Výsledky posledních testů zimních pneumatik, Pravidla a předpisy pro používání zimních pneu v Evropě

Kdy přezout?

Obecně se jako vhodná doba pro přezutí na zimní pneumatky udává okamžik, kdy průměrná denní teplota klesne pod 7 °C. V takovém případě již letní pneumatiky ztrácejí své optimální schopnosti, zimní se stávájí spolehlivějšími a jejich opotřebení se již, na rozdíl od vyšších teplot, není zbytečně vysoké. V praxi tento okamžika nastává někdy na konci října nebo začátkem listopadu a zdá se, že letošek nebude výjimkou. Věc má ale ještě jeden rozměr - v tento okamžik budou přezouvat všichni a zvládnout tuto operaci v ideální čas tak není zrovna snadné. Pokud nejezdíte velké porce kilometrů a nehodláte vůz využívat v extrémních podmínkách, nebude chybou přezout již v těchto dnech - ušetříte si nervy v pneusevisech a svým zimním pneumatikám příliš neuškodíte. Také je možné zvolit opačný postup a přezutí odložit na později, pokud vás ale zaskočí sníh či led, můžete si zadělat na zbytečné problémy.

Proč dát přednost "zimákům"?

V zimním období však výrazně stoupá riziko nehody, teplota často klesá pod bod mrazu a přichází časté námrazy, ledovky a sníh. Pro zmírnění rizika nehody a také pro zvýšení komfortu slouží pro toto období zimní pneumatiky, které jsou mnohými odsuzovány a považovány za zbytečnost, protože "to mají v ruce" a zimní pneumatky jim tak zbytečně zatěžují rozpočet. Častým argumentem proti bývá také to, že řidič prohlašuje, že vlastně v zimě ani moc nejezdí a když tak jenom kousek, proto se mu tyto specifické pneu už vůbec nevyplatí. Realita je ovšem jiná. Ne že by zimní pneumatiky snad zabránily nehodám, smyku, nebo dokázaly auto dovést kamkoli, ale svým složením a konstrukcí jsou určeny právě do chladného počasí a do sněhu.

Základním omylem se kterým se často setkávám je v tom, že se pneu liší pouze vzorkem, který je uzpůsoben do sněhu a tak, pokud se v zimním období auto v tomto prostředí nepohybuje, jsou zbytečné. Základní a nejdůležitější rozdíl je ovšem v použitém materiálu. Letní guma se snižující se teplotou začne tvrdnout. Použitá směs na letní pneumatiky jsou z materiálu, které pro svou dobrou funkčnost potřebují vyšší teploty. Zimní pneu, je vyráběna z měkčích a nízké teplotě odolnějších materiálů s velkým obsahem kaučuku a silikou a tak neztrácí pružnost a přilnavost ani v teplotách hluboko pod bodem mrazu. Toto, ve spojení se speciálně navrženým dezénem, který svým členění do bloků se zářezy umožňuje při jízdě vytlačovat z dezénu ven sníh, což se projevuje jak při záběru tak při brzdění. Specifiké vlastnosti a konstrukce zimních pneumatik tak dokáže auto lépe udržet na silnici. Z těchto důvodu jsou liché doměnky o tom, že při rozumné jízdě nejsou v zimně potřeba zimní pneu. Sebelepší řidič nedokáže nahradit ten kousek gumy, který nás spojuje se silnicí.

Pár čísel pro informaci:

  • při rychlosti 50 km/h je průměrná brzdná dráha na sněhu se zimní pneu 35 m s letní pneu 43 m
  • při rychlosti 30 km/h je průměrná brzdná dráha na ledu se zimní pneu 57 m s letní pneu 68 m
  • brzná dráha na zasněžené vozovce vzroste při hloubce dezénu 6 mm o 20%, při 4 mm o 50% a při 2 mm o 70%, proti nové pneu

Pověry a fámy

Koupím pneu pouze na jednu nápravu

Protože mezi námi žijí lidé, kteří se snaží ušetřit za každou cenu a přesto chtějí alespoň trochu bezpečí, padají často otázky na kterou nápravu umístit zimní pneumatiky, pokud si koupím pouze dva kusy. Není to zrovna nejlepší řešení, ale je to pořád rozumnější, než jezdit na letních. Je sice nepopíratelný fakt, že hlavně v zimně jsou velmi cítit rozdíly mezi rozdílnými typy pneumatik na jednotlivých nápravách, přesto také potvrzují, že je lepší jedna náprava na zimních, než všechny na nových letních. Není tedy pravdou, že v tomto případě se zimní pneumatiky dávají na hnanou nápravu. Záleži na typu auta a někdy to může být spíše na škodu.

Zimní pneumatiky jsou příliš drahé

Zimní pneumatiky nemusí být bezpodmínečně drahou záležitostí. Na trhu je nabízeno množství nejrůznějších zimních pneumatik, z nichž mnohé mají velmi příznivou cenu. Jejich používáním v zimním období se pochopitelně prodlužuje i životnost pneumatik letních.

Bydlím v místech, kde téměř nikdy nesněží

S ledem a sněhem se můžete setkat kdekoliv v Evropě. Pokud zrovna nesněží, ale průměrné denní teploty poklesnou pod 7 º C, jsou zimní pneumatiky ve srovnání s letními podstatně lepší. Zatímco běhounová směs letních pneumatik s klesající teplotou tuhne, zimní pneumatiky zůstávají elastické a tedy vhodné pro jízdu na zasněžených či zledovatělých vozovkách.

V autě mám elektronické systémy ABS a ESP

I ty nejlepší kontrolní systémy jsou závislé na tom, zda je brzdná a hnací síla efektivně přenesena na vozovku. Letní pneumatiky ztrácejí při nízkých teplotách své adhezní vlastnosti a elektronické systémy automobilu nejsou schopny fungovat stejně jako se zimními plášti

Zimní cesty se dnes udržují

Sypání a údržba vozovek v zimě již není samozřejmostí. Omezení používání solí a jiných posypových materiálů je jednak pokusem o zmírnění negativního dopadu na životní prostředí a také výsledkem omezení rozpočtů místních samospráv. Ne všechny silnice jsou udržovány, avšak i na těch udržovaných musíme počítat s tím, že mohou být zaváty sněhem, protože pracovníci údržby silnic a dálnic nemohou být všude.

Zima je jen krátkou dobu

S námrazou nebo ledem se na evropských silnicích můžete setkat zhruba od půli listopadu do konce února. Při poklesu teplot pod 7 º C mají zimní pneumatiky podstatně lepší jízdní vlastnosti než pláště letní – tzn. sezóna, kdy by měly být namontovány zimní pneumatiky začíná už v říjnu a trvá až do konce března.

Zajímají vás spíše fakta? Projděte si výsledky posledních testů zimních pneumatik a přehled rozdílných pravidel pro jejich používání v dalších evropských zemícj v druhé kapitole článku.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Kdy přezout, Rozdíly mezi letními a zimními pneu, Pověry a fámy o zimních pneumatikách
  2. Výsledky posledních testů zimních pneumatik, Pravidla a předpisy pro používání zimních pneu v Evropě

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků