CNG v ČR: letos se prodalo 143 aut, autobusy vozí i návštěvníky MFF

Počet ekologických vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) a spotřeba tohoto „zeleného“ paliva v Česku strmě roste. „Loni se navýšil prodej CNG v ČR o 26 procent a letos očekáváme ještě vyšší číslo,“ předpovídá předseda představenstva Asociace NGV Zdeněk Prokopec.
CNG v ČR: letos se prodalo 143 aut, autobusy vozí i návštěvníky MFF

Statistika zatím jeho slova potvrzuje. Za prvních pět měsíců tohoto roku se prodalo 143 nových vozidel na CNG, z toho 101 bylo značky Volkswagen. Roste ale i počet dovezených ojetých vozidel s CNG pohonem.

V oblasti přestaveb přibylo například 150 přestavěných Fabia Combi na CNG pro Státní úřad inspekce práce. Aktuálně již sedmým rokem jezdí i návštěvníci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech autobusy na CNG. Zdejší dopravní podnik totiž sází na stlačený zemní plyn. Dnes provozuje 20 CNG autobusů a od roku 2007 s nimi postupně najel 3,5 milionů kilometrů.

To odpovídá spotřebě 1,33 milionu kilogramu CNG. Od roku 2010 je zde v provozu i vyhlídkový autovláček s pohonem na CNG, který rozváží filmové diváky po centru Karlových Varů a ročně ujede téměř 12 tisíc kilometrů.

Úspory v řádech milionů

„Vyhodnotíme-li celou dobu provozu našich autobusů s pohonem na CNG, můžeme konstatovat, že úspora na jeden ujetý kilometr, v porovnání s cenou a spotřebou nafty, dosahuje přibližně 2,45 koruny na kilometr,“ dává na stůl provozní čísla ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary Pavel Bohánek. Od roku 2007 tedy karlovarský dopravní podnik uspořil na pohonných hmotách přes 8,5 milionu korun.

„Od roku 2007 provozujeme v Karlových Varech CNG plnicí stanici a finančně jsme podpořili i nákup všech 20CNG autobusů. S podporou CNG budeme pokračovat i nadále. Je logické, že tento mimořádně ekologický pohon patří právě do centra lázeňského města,“ uvedl jednatel společnosti RWE Energo Pavel Bartl.

V příštích letech počítá městský dopravní podnik s dalším rozvojem a obnovou CNG vozového parku. Ten se rozrůstá o dva až tři CNG autobusy ročně.

Klepněte pro větší obrázek
Mapa CNG stanic v Česku k lednu 2013.

V současnosti v Česku jezdí 5500 CNG vozidel, zatím necelé jedno procento všech vozidel. Podle vyjádření Benziny by v roce 2020 měl celkový podíl plynných paliv v dopravě v ČR tvořit již sedm procent a v roce 2030 již 13 procent.

V Česku nový Seat

 Na českém trhu se nově objevil Seat s modelovou řadou Mii na CNG, kdy Mii Ecofuel má spotřebu 2,9 kg CNG/100 km, dojezd 600 km a s cenou 257 900 korun se řadí mezi levnější CNG vozidla. Dalším levnějším CNG vozidlem je VW Eco-up! CNG, který koupíte již za 270 tisíc, má spotřebu jen 2,9 kg/100 km a ujede 550 kilometrů.

Dalším levnějším CNG vozidlem je VW Eco-up! CNG, který koupíte již za 270 tisíc, má spotřebu jen 2,9 kg/100 km a ujede 550 km. „Na jaře příští rok by měla Škoda Auto představit dlouho očekávanou Octavii na CNG, která bude mít celkový dojezd 1300 km a spotřebu pouze 3,6 kg/100 km,“ říká Prokopec.

Nejlevnější za 51 tisíc

 Ve světě byl na indický trh byl uveden mini CNG vůz TataNano, který je k dostání již za zhruba 51 tisíc korun. Má sice výkon jen 38 koní a dosahuje rychlosti pouze 88,5 km/h, do města je ale ideální.

Na švédském trhu bude v říjnu v prodeji Volvo na CNG - V 60 Bi-Fuel, s výkonem 213 koní a celkovým dojezdem 1120 km. Bylo představeno jako velká novinka v polovině června na mezinárodní výstavě NGV 2013 v Gothenburgu. Další novinkou je nový Mercedes Benz třídy B, který splňuje již dnes normu EURO 6, má spotřebu 4,4 kg CNG/100 km a celkový dojezd 660 km.

V příštím roce bude v prodeji Audi A3 Sportback g-tron se 4válcovým motorem o objemu 1,4 a výkonu 110 koní, kombinovanou spotřebou 3,6 kg/100 km a celkovým dojezdem 780 km. Koupit bude možné také Volkswagen Golf VII na CNG, který má kombinovanou spotřebu 3,6 kg/100 km a ujede až 1300 km.

Tak jak bude přibývat CNG vozidel, přibudou i CNG plnicí stanice. Například Benzina plánuje strategicky rozšířit své stanice CNG do dvou až tří let o dalších 20 lokalit, především na frekventovaných silničních tazích, ale i ve velkých městech. V budoucnu by Benzina ráda navýšila počet CNG stanic ze současných dvou až na 40.

Zdroj: E15.cz 
 

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

dnes | Vladimír Kadera | 6 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 92 příspěvků