CNG má být hlavní alternativou, ale tím se konec pohonu jen oddálí

CNG má být hlavní alternativou, ale tím se konec pohonu jen oddálí

Před deseti roky vypracovala komise Evropského parlamentu akční plán na snížení závislosti dopravy na ropě a přechodu části automobilové výroby na alternativní paliva. Do roku 2020 by tak mělo být v Evropské unii převedeno asi dvacet procent vozidel, přičemž hlavní alternativní látkou se má stát stlačený zemní plyn CNG. Žádné jiné palivo prý nečeká takový růst a postupně má nahradit benzin a naftu.

Stále větší výdaje za klasická paliva, nebo cestování za poloviční cenu s plynovým pohonem? Tato situace nutí české řidiče uvažovat o změně paliva i bez úředního šimla z Bruselu. Dřívější výdaje za benzin a naftu nebyly pro motoristy tak fatální, aby se ve větší míře zajímal o systém pohonu CNG. Spíš si majitelé starších aut nechávají motory upravit na zkapalněný propan-butan LPG.

CNG zatím u nás moc řidičů neoslovil

„I když jsou ceny CNG výhodné, tak se u nás auta s tímto pohonem nerozšířila tolik, jak se očekávalo. Přitom v nabídce je má řada značek včetně užitkových vozů do 3,5 tuny, u nichž se předpokládalo, že by zejména živnostníci mohli mít o toto palivo zájem. Přesto se zatím tolik nerozmohla a v souvislosti s tím je u nás i málo čerpadel na CNG,“ řekl AutoRevue.cz Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Těžko prý odhadovat, kam by se musely vyšplhat ceny benzinu, aby nastal výraznější odklon od klasických paliv a z občasného prodeje aut na plyn se stal trend. „Je to spíš vize do budoucnosti, příklon k alternativě určitě nenastane hned. Automobil na CNG musí člověk koupit, což není okamžité rozhodnutí, jako když si po ránu řeknu, že ušetřím, když do práce místo autem pojedu metrem nebo na kole. Až k tomu ale doje, budou se lidé víc zajímat o originální auta s plynovým zařízením než o možnost přestavění vozidla,“ pokračoval tajemník.

Zemního plynu není o moc víc než ropy

Pokud se ve světě mluví o zemním plynu jako o alternativě k ropným produktům, mělo by se zároveň říct, že ze známých zásob ho není zase o tolik víc než ropy. „Jestli má ropa skončit do padesáti let, tak zemní plyn možná do sedmdesáti. Je to jen jakési oddalování konce. Šetřit vzácným palivem by se mělo, ale možná by to chtělo podívat se na problém z jiného úhlu. Ještě třeba nikdo nenavrhl, aby se v rámci šetření začaly vyrábět nízkospotřební motory,“ argumentoval Tunkl.

Tím by se mohl předpokládaný termín vytěžení ropy o něco oddálit a získal by se čas k nalezení skutečné alternativy. „Ta by se měla opravdu hledat, ale ne zaváděním nařízení. Správné by bylo, kdyby přišla po nějakém objevu, který bude mít úspěch na trhu,“ poznamenal. „Vždyť ty dnešní alternativy jsou vlastně nadiktované a zároveň dotované. Třeba biopaliva by nikdo bez dotace nekoupil. Auta se ale přitom pořád vyvíjejí. Nikdo také nepřišel s tím, aby se nasadily katalyzátory ještě dřív, než budou dostupné a funkční,“ dodal.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: www.ppas.cz

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků