CNG má být hlavní alternativou, ale tím se konec pohonu jen oddálí

CNG má být hlavní alternativou, ale tím se konec pohonu jen oddálí

Před deseti roky vypracovala komise Evropského parlamentu akční plán na snížení závislosti dopravy na ropě a přechodu části automobilové výroby na alternativní paliva. Do roku 2020 by tak mělo být v Evropské unii převedeno asi dvacet procent vozidel, přičemž hlavní alternativní látkou se má stát stlačený zemní plyn CNG. Žádné jiné palivo prý nečeká takový růst a postupně má nahradit benzin a naftu.

Stále větší výdaje za klasická paliva, nebo cestování za poloviční cenu s plynovým pohonem? Tato situace nutí české řidiče uvažovat o změně paliva i bez úředního šimla z Bruselu. Dřívější výdaje za benzin a naftu nebyly pro motoristy tak fatální, aby se ve větší míře zajímal o systém pohonu CNG. Spíš si majitelé starších aut nechávají motory upravit na zkapalněný propan-butan LPG.

CNG zatím u nás moc řidičů neoslovil

„I když jsou ceny CNG výhodné, tak se u nás auta s tímto pohonem nerozšířila tolik, jak se očekávalo. Přitom v nabídce je má řada značek včetně užitkových vozů do 3,5 tuny, u nichž se předpokládalo, že by zejména živnostníci mohli mít o toto palivo zájem. Přesto se zatím tolik nerozmohla a v souvislosti s tím je u nás i málo čerpadel na CNG,“ řekl AutoRevue.cz Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Těžko prý odhadovat, kam by se musely vyšplhat ceny benzinu, aby nastal výraznější odklon od klasických paliv a z občasného prodeje aut na plyn se stal trend. „Je to spíš vize do budoucnosti, příklon k alternativě určitě nenastane hned. Automobil na CNG musí člověk koupit, což není okamžité rozhodnutí, jako když si po ránu řeknu, že ušetřím, když do práce místo autem pojedu metrem nebo na kole. Až k tomu ale doje, budou se lidé víc zajímat o originální auta s plynovým zařízením než o možnost přestavění vozidla,“ pokračoval tajemník.

Zemního plynu není o moc víc než ropy

Pokud se ve světě mluví o zemním plynu jako o alternativě k ropným produktům, mělo by se zároveň říct, že ze známých zásob ho není zase o tolik víc než ropy. „Jestli má ropa skončit do padesáti let, tak zemní plyn možná do sedmdesáti. Je to jen jakési oddalování konce. Šetřit vzácným palivem by se mělo, ale možná by to chtělo podívat se na problém z jiného úhlu. Ještě třeba nikdo nenavrhl, aby se v rámci šetření začaly vyrábět nízkospotřební motory,“ argumentoval Tunkl.

Tím by se mohl předpokládaný termín vytěžení ropy o něco oddálit a získal by se čas k nalezení skutečné alternativy. „Ta by se měla opravdu hledat, ale ne zaváděním nařízení. Správné by bylo, kdyby přišla po nějakém objevu, který bude mít úspěch na trhu,“ poznamenal. „Vždyť ty dnešní alternativy jsou vlastně nadiktované a zároveň dotované. Třeba biopaliva by nikdo bez dotace nekoupil. Auta se ale přitom pořád vyvíjejí. Nikdo také nepřišel s tím, aby se nasadily katalyzátory ještě dřív, než budou dostupné a funkční,“ dodal.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: www.ppas.cz
Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2010
Stav: 116 770 km
Cena: 195 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků