Favorit nezačínal od nuly. Na konci 70. a počátkem 80. let vznikly v AZNP desítky prototypů (s označením Š 780/781) s motorem vpředu a pohonem předních kol.

Favorit nezačínal od nuly. Na konci 70. a počátkem 80. let vznikly v AZNP desítky prototypů (s označením Š 780/781) s motorem vpředu a pohonem předních kol.

Tato série vyvrcholila kompaktním pětidveřovým hatchbackem Š 781 FV 2 (druhý funkční vzorek), jehož tvary navrhl karosář a absolvent průmyslové školy automobilní Jaroslav Kindl.

Tato série vyvrcholila kompaktním pětidveřovým hatchbackem Š 781 FV 2 (druhý funkční vzorek), jehož tvary navrhl karosář a absolvent průmyslové školy automobilní Jaroslav Kindl.

Tento vůz vypadá navenek stejně, ale dostal přepracovaný interiér, místo motoru ze Škody 120 má již celohliníkovou třináctistovku a byl ze série opakovaných prototypů OP 1 až OP 9.

Tento vůz vypadá navenek stejně, ale dostal přepracovaný interiér, místo motoru ze Škody 120 má již celohliníkovou třináctistovku a byl ze série opakovaných prototypů OP 1 až OP 9.

Podle vládního usnesení měl mít nový vůz karoserii „v italském stylu“, což byl důvod, proč šéf vývoje Petr Hrdlička (vpravo) oslovil několik věhlasných návrhářů. Chytl se až Nuccio Bertone (uprostřed).

Podle vládního usnesení měl mít nový vůz karoserii „v italském stylu“, což byl důvod, proč šéf vývoje Petr Hrdlička (vpravo) oslovil několik věhlasných návrhářů. Chytl se až Nuccio Bertone (uprostřed).

První návrhy nakreslili Bertoneho lidé ještě před uzavřením oficiální smlouvy. Tu přišel Nuccio podepsat do Československa 1. června 1983. Předložené varianty měly k finální podobě ještě daleko.

První návrhy nakreslili Bertoneho lidé ještě před uzavřením oficiální smlouvy. Tu přišel Nuccio podepsat do Československa 1. června 1983. Předložené varianty měly k finální podobě ještě daleko.

Aby si v Mladé Boleslavi mohli udělat lepší představu, designéři od Bertoneho zpracovali všechny prvotní návrhy tak, aby byly vidět ze tří stran i se všemi nejdůležitějšími detaily.

Aby si v Mladé Boleslavi mohli udělat lepší představu, designéři od Bertoneho zpracovali všechny prvotní návrhy tak, aby byly vidět ze tří stran i se všemi nejdůležitějšími detaily.

Šéfem exteriérového designu u Bertoneho byl tehdy Francouz Marc Dechamps, za interiéry odpovídal Eugenio Pagliano.

Šéfem exteriérového designu u Bertoneho byl tehdy Francouz Marc Dechamps, za interiéry odpovídal Eugenio Pagliano.

Je zajímavé, že u jednotlivých aut se měnila světla, dveře a spousta dalších maličkostí, ale díky „hranatým“ lemům blatníků nesla společný a nezaměnitelný rukopis studia Bertone.

Je zajímavé, že u jednotlivých aut se měnila světla, dveře a spousta dalších maličkostí, ale díky „hranatým“ lemům blatníků nesla společný a nezaměnitelný rukopis studia Bertone.

Portfolio nabídnutých náčrtků je vždy rozsáhlé, jeden konkrétní návrh se z nich ale nevybírá. Výsledek je obvykle kombinací detailů z mnoha různých nákresů.

Portfolio nabídnutých náčrtků je vždy rozsáhlé, jeden konkrétní návrh se z nich ale nevybírá. Výsledek je obvykle kombinací detailů z mnoha různých nákresů.

Jednotlivé verze posuzovali kromě Petra Hrdličky také technologové, kteří vám řeknou, jestli je možné dané tvary vyrobit lisováním, svářením, kombinací nebo vůbec.

Jednotlivé verze posuzovali kromě Petra Hrdličky také technologové, kteří vám řeknou, jestli je možné dané tvary vyrobit lisováním, svářením, kombinací nebo vůbec.

Kolik originálních provedení zádě u Bertoneho nakreslili, vám přesně neřekneme, ale pravděpodobně jich bylo patnáct až dvacet.

Kolik originálních provedení zádě u Bertoneho nakreslili, vám přesně neřekneme, ale pravděpodobně jich bylo patnáct až dvacet.

Podle smlouvy měli v Itálii za 28 milionů Kčs rozpracovat kromě pětidveřového hatchbacku také sedan a kupé a součástí byla rovněž výroba vzoru interiéru a 19 karoserií.

Podle smlouvy měli v Itálii za 28 milionů Kčs rozpracovat kromě pětidveřového hatchbacku také sedan a kupé a součástí byla rovněž výroba vzoru interiéru a 19 karoserií.

Tato záď vám už bude povědomá, nicméně patřila ke „zbytku“, který se zástupcům AZNP tolik nelíbil. Úkol designérů pak byl relativně snadný…

Tato záď vám už bude povědomá, nicméně patřila ke „zbytku“, který se zástupcům AZNP tolik nelíbil. Úkol designérů pak byl relativně snadný…

…z vyhovujících detailů začali skládat definitivní podobu automobilu.

…z vyhovujících detailů začali skládat definitivní podobu automobilu.

Což byl i případ nového československého vozu. Třeba tady jsou již základní proporce či klínovitý profil velmi blízko, zadní partie však ještě potřebovaly doladit.

Což byl i případ nového československého vozu. Třeba tady jsou již základní proporce či klínovitý profil velmi blízko, zadní partie však ještě potřebovaly doladit.

Charakteristické prolisy na bocích, tvar dveří, pozice vnějších klik, zadní sloupek anebo světla. Tohle už je skica Favoritu, jak ho známe.

Charakteristické prolisy na bocích, tvar dveří, pozice vnějších klik, zadní sloupek anebo světla. Tohle už je skica Favoritu, jak ho známe.

Zde je hezky vidět, jak si návrháři hráli s umístěním okřídleného šípu na přídi, který nakonec skončil atypicky na straně.

Zde je hezky vidět, jak si návrháři hráli s umístěním okřídleného šípu na přídi, který nakonec skončil atypicky na straně.

Víte, proč má Favorit tak velká světla? Autopal Nový Jičín tehdy nedokázal vyrobit jiné světlomety než s rovným sklem. Bertone z toho nebyl nadšený, ale nakonec ustoupil.

Víte, proč má Favorit tak velká světla? Autopal Nový Jičín tehdy nedokázal vyrobit jiné světlomety než s rovným sklem. Bertone z toho nebyl nadšený, ale nakonec ustoupil.

V podstatě konečné řešení tvaru nové škodovky. Povšimněte si, že spodní část nárazníků měla být lakovaná v barvě karoserie a nechyběly ani zajímavě navržené disky, respektive kryty kol.

V podstatě konečné řešení tvaru nové škodovky. Povšimněte si, že spodní část nárazníků měla být lakovaná v barvě karoserie a nechyběly ani zajímavě navržené disky, respektive kryty kol.

Finální návrh je následně nutné rozkreslit. Čím více detailů, tím snadnější je pak transformace z papíru na 3D modely z hlíny či sádry.

Finální návrh je následně nutné rozkreslit. Čím více detailů, tím snadnější je pak transformace z papíru na 3D modely z hlíny či sádry.

Opět musíte namalovat auto ze všech stran. Což platí pro profil…

Opět musíte namalovat auto ze všech stran. Což platí pro profil…

…ale také záď. Chybějící levá strana nicméně zrcadlově odpovídá té pravé, takže autor ušetřil nějaký ten čas i pastelky.

…ale také záď. Chybějící levá strana nicméně zrcadlově odpovídá té pravé, takže autor ušetřil nějaký ten čas i pastelky.

Spojte profil s přídí a začnete mít poměrně přesnou představu o tom, jak bude auto vypadat ve skutečnosti.

Spojte profil s přídí a začnete mít poměrně přesnou představu o tom, jak bude auto vypadat ve skutečnosti.

Nejdříve se ale vyrobí makety. Tuto v mírce 1:5 představili u Bertoneho zaměstnancům vývojového oddělení AZNP už v září 1983.

Nejdříve se ale vyrobí makety. Tuto v mírce 1:5 představili u Bertoneho zaměstnancům vývojového oddělení AZNP už v září 1983.

Výroba výkresové dokumentace, podle které se posléze vyrobí prototypy, patří k nejnáročnějším částem vývoje.

Výroba výkresové dokumentace, podle které se posléze vyrobí prototypy, patří k nejnáročnějším částem vývoje.

Schválení všech detailů karoserie znamenalo, že se v Turíně mohli pustit do stavby prvního modelu v měřítku 1:1. Z AZNP za tímto účelem poslali do Itálie platformu na kolech.

Schválení všech detailů karoserie znamenalo, že se v Turíně mohli pustit do stavby prvního modelu v měřítku 1:1. Z AZNP za tímto účelem poslali do Itálie platformu na kolech.

Aerodynamika se ladila na maketě u Pininfarinu. Ta měla jeden centrálně umístěný stěrač, nicméně v AZNP někdo koupil licenci Fister s kratšími stírátky, takže Favorit nakonec dostal stěrače dva.

Aerodynamika se ladila na maketě u Pininfarinu. Ta měla jeden centrálně umístěný stěrač, nicméně v AZNP někdo koupil licenci Fister s kratšími stírátky, takže Favorit nakonec dostal stěrače dva.

První maketa pochopitelně ještě neměla motor, sloužila výlučně ke zkouškám aerodynamiky a dávala přesnou představu o designu.

První maketa pochopitelně ještě neměla motor, sloužila výlučně ke zkouškám aerodynamiky a dávala přesnou představu o designu.

Tohle je první plechová maketa s pracovním označením Zero. Měla stříbrnou metalízu a kompletní vnější výbavu zahrnující světla, stírače, kliky nebo kola.

Tohle je první plechová maketa s pracovním označením Zero. Měla stříbrnou metalízu a kompletní vnější výbavu zahrnující světla, stírače, kliky nebo kola.

Bertone ji nechal převézt do Mladé Boleslavi v prosinci 1983 a měla dvě zvláštnosti. Tou první byly ve své době až nepřirozeně přesné spáry mezi jednotlivými vnějšími panely.

Bertone ji nechal převézt do Mladé Boleslavi v prosinci 1983 a měla dvě zvláštnosti. Tou první byly ve své době až nepřirozeně přesné spáry mezi jednotlivými vnějšími panely.

Druhý detail se týkal interiéru, který zde vlastně nebyl. Ve spodní úrovni oken zde byla černá plocha, ze které vystupovaly jen kousky opěradel a část volantu s náznakem přístrojového panelu.

Druhý detail se týkal interiéru, který zde vlastně nebyl. Ve spodní úrovni oken zde byla černá plocha, ze které vystupovaly jen kousky opěradel a část volantu s náznakem přístrojového panelu.

Kabina vznikala samostatně. Jednalo se o dřevěnou maketu vypracovanou do nejmenších detailů. Čalounění sedadel bylo pochopitelně látkové.

Kabina vznikala samostatně. Jednalo se o dřevěnou maketu vypracovanou do nejmenších detailů. Čalounění sedadel bylo pochopitelně látkové.

Kromě volantu, hlavice řadicí páky a fiktivního autorádia je design palubní desky prakticky totožný s pozdějším sériovým Favoritem.

Kromě volantu, hlavice řadicí páky a fiktivního autorádia je design palubní desky prakticky totožný s pozdějším sériovým Favoritem.

Nechybí dokonce ani otevírací schránka před spolujezdcem či podobně fungující popelník na středové konzole.

Nechybí dokonce ani otevírací schránka před spolujezdcem či podobně fungující popelník na středové konzole.

Zadní sedadla měla u původního návrhu dělená opěradla i sedáky (v poměru 2:1) …

Zadní sedadla měla u původního návrhu dělená opěradla i sedáky (v poměru 2:1) …

…a fungoval i mechanismus jejich sklápění. Látku doplňovala koženka, jinak byl ale tento vnitřek skutečně vyrobený převážně ze dřeva.

…a fungoval i mechanismus jejich sklápění. Látku doplňovala koženka, jinak byl ale tento vnitřek skutečně vyrobený převážně ze dřeva.

Tyto výplně dveří se do sériové výroby nakonec nedostaly, což byla docela škoda.

Tyto výplně dveří se do sériové výroby nakonec nedostaly, což byla docela škoda.

Pozdější produkční hranatá varianta bez odkládacích kapes či integrovaných reproduktorů rádia mnoho krásy nepobrala.

Pozdější produkční hranatá varianta bez odkládacích kapes či integrovaných reproduktorů rádia mnoho krásy nepobrala.

S digitálními hodinami umístěnými nad čelním sklem se počítalo u nejlépe vybaveného provedení, které mělo nést označení Superlux anebo též SL.

S digitálními hodinami umístěnými nad čelním sklem se počítalo u nejlépe vybaveného provedení, které mělo nést označení Superlux anebo též SL.

Zero posloužilo ke konci roku 1983 kromě jiného i k přesnému měření povrchu, což konstruktérům umožnilo vyrobit nářadí.

Zero posloužilo ke konci roku 1983 kromě jiného i k přesnému měření povrchu, což konstruktérům umožnilo vyrobit nářadí.

První funkční prototyp s pohonnou jednotkou i vší výbavou. Nechybí částečně lakované nárazníky, mlhovky nebo ostřikovače hlavních světlometů.

První funkční prototyp s pohonnou jednotkou i vší výbavou. Nechybí částečně lakované nárazníky, mlhovky nebo ostřikovače hlavních světlometů.

Na zádi je těch detailů, které se nedočkaly sériové výroby, poněkud více. Třeba nápis „Škoda“, logo rovněž integrované do plastového pásu spojujícího světla nebo malé madlo víka kufru.

Na zádi je těch detailů, které se nedočkaly sériové výroby, poněkud více. Třeba nápis „Škoda“, logo rovněž integrované do plastového pásu spojujícího světla nebo malé madlo víka kufru.

Že jde o předsériový prototyp, dokládají mimo nárazníků také jinak tvarovaná a menší zpětná zrcátka.

Že jde o předsériový prototyp, dokládají mimo nárazníků také jinak tvarovaná a menší zpětná zrcátka.

Zadní stěrač bude k mání za příplatek, naopak vyhřívání zadního okna bude u Favoritu kvůli vyhlášce č. 41/1985 ve standardní výbavě.

Zadní stěrač bude k mání za příplatek, naopak vyhřívání zadního okna bude u Favoritu kvůli vyhlášce č. 41/1985 ve standardní výbavě.

Zadní víko zasahuje až k nárazníku, u makety interiéru se však otevírala jen horní část bez panelu spojujícího světla. Tvůrci tím chtěli zvýšit torzní tuhost, nižší nakládací hrana ale zvítězila.

Zadní víko zasahuje až k nárazníku, u makety interiéru se však otevírala jen horní část bez panelu spojujícího světla. Tvůrci tím chtěli zvýšit torzní tuhost, nižší nakládací hrana ale zvítězila.

Některé z předprodukčních prototypů dostaly i kůží čalouněný interiér.

Některé z předprodukčních prototypů dostaly i kůží čalouněný interiér.

Tohle je taky zajímavé. Verze Superlux měla dostat zvukovou izolaci přední kapoty či dvoudílnou vzpěru s odlehčovací spirálovou pružinou.

Tohle je taky zajímavé. Verze Superlux měla dostat zvukovou izolaci přední kapoty či dvoudílnou vzpěru s odlehčovací spirálovou pružinou.

A ještě jednou dřevěná maketa interiéru. Zde je kromě jiného patrné, jak výrazné mohlo být boční vedení předních sedadel.

A ještě jednou dřevěná maketa interiéru. Zde je kromě jiného patrné, jak výrazné mohlo být boční vedení předních sedadel.

Vzor kabiny byl vypracován do nejmenších podrobností. Kupříkladu přední sedadla byla posuvná, samozřejmě jste mohli otevřít dveře a maketa řešila dokonce i kryty samonavíjecích pásů.

Vzor kabiny byl vypracován do nejmenších podrobností. Kupříkladu přední sedadla byla posuvná, samozřejmě jste mohli otevřít dveře a maketa řešila dokonce i kryty samonavíjecích pásů.

U Bertoneho navrhli k Favoritu také zajímavě vypadající plechová kola se středovou krytkou.

U Bertoneho navrhli k Favoritu také zajímavě vypadající plechová kola se středovou krytkou.

Potíž byla akorát v tom, že disky při zkouškách praskaly, takže se do výroby nedostaly.

Potíž byla akorát v tom, že disky při zkouškách praskaly, takže se do výroby nedostaly.

Naopak tyto poklice byly k mání v rámci originálního příslušenství a někdy se dají sehnat i dnes.

Naopak tyto poklice byly k mání v rámci originálního příslušenství a někdy se dají sehnat i dnes.

Toto je v pořadí třináctý předprodukční prototyp s označením Š 781 B13. Proč ho zmiňujeme? Tento vůz byl koncem roku 1985 odeslán do Porsche k ověřovacím zkouškách.

Toto je v pořadí třináctý předprodukční prototyp s označením Š 781 B13. Proč ho zmiňujeme? Tento vůz byl koncem roku 1985 odeslán do Porsche k ověřovacím zkouškách.

Aby zbytečně nepoutal pozornost, nesl na zádi místo jména Škoda nápis Hundi, což mělo nezasvěceného pozorovatele zmást, aby si myslel, že má před sebou korejský Hyundai.

Aby zbytečně nepoutal pozornost, nesl na zádi místo jména Škoda nápis Hundi, což mělo nezasvěceného pozorovatele zmást, aby si myslel, že má před sebou korejský Hyundai.

Zmiňovali jsme kožené čalounění. Podívejte se pozorně na opěrky a opěradla.

Zmiňovali jsme kožené čalounění. Podívejte se pozorně na opěrky a opěradla.

Finální Škoda Favorit 136 L byla o poznání skromněji vybaveným automobilem.

Finální Škoda Favorit 136 L byla o poznání skromněji vybaveným automobilem.

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Škoda Favorit 136 L

Tato série vyvrcholila kompaktním pětidveřovým hatchbackem Š 781 FV 2 (druhý funkční vzorek), jehož tvary navrhl karosář a absolvent průmyslové školy automobilní Jaroslav Kindl.
Tento vůz vypadá navenek stejně, ale dostal přepracovaný interiér, místo motoru ze Škody 120 má již celohliníkovou třináctistovku a byl ze série opakovaných prototypů OP 1 až OP 9.
Podle vládního usnesení měl mít nový vůz karoserii „v italském stylu“, což byl důvod, proč šéf vývoje Petr Hrdlička (vpravo) oslovil několik věhlasných návrhářů. Chytl se až Nuccio Bertone (uprostřed).
První návrhy nakreslili Bertoneho lidé ještě před uzavřením oficiální smlouvy. Tu přišel Nuccio podepsat do Československa 1. června 1983. Předložené varianty měly k finální podobě ještě daleko.
69
Fotogalerie

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Třicáté výročí 17. listopadu 1989 si lze připomenout různě. Třeba i svým způsobem revolučním automobilem, který se stal symbolem tehdejší doby a zároveň pojítkem mezi starým AZNP a Škodou pod křídly VW.

Přestože spoustu z nich stihla sežrat koroze nebo vysoké pece, Favorit patří už několik dekád ke zcela běžnému koloritu našich silnic. I dnes, více než třicet let od světové premiéry, jich jezdí pořád dost na to, aby nám tato poslední česká, respektive československá škodovka připadala vzácná asi jako mouchy na vesnici.

Stejně jako jiné staré mladoboleslavské modely, má i Škoda Favorit své nadšené příznivce a zapřisáhlé odpůrce. Ve srovnání se stovkou nebo stodvacítkou však byla v mnoha směrech jiná.

Samozřejmě měla odlišnou koncepci, která ji konečně dovolovala vymanit se z konstrukčních omezení předchůdců, a tudíž mohla vzniknout i v dalších praktičtějších karosářských variantách. Byl to skutečně první moderní vůz od roku 1964, kdy byla představena Škoda 1000 MB. A kromě dalších rozdílů nelze přehlédnout ani fakt, že Favorit dostal karoserii navrženu v italském studiu Bertone.

Pokud patříte k polistopadovým generacím, nemáte historii Favoritu v malíku, ale chápete někdejší polaritu na východ a západ, patrně se ptáte, jak bylo něco takového možné. Jak mohla automobilka ze socialistického bloku oslovit na počátku osmdesátých let, tedy v období pokračující tvrdé normalizace, někoho za železnou oponou a dohodnout se s ním na spolupráci.

Důvodů je samozřejmě spousta, tím hlavním ale bylo, že se Italům povedlo po druhé světové válce dostat do role jakéhosi evropského automobilového inseminátora, a to překvapivě i na východ od berlínské zdi.

Stáli nejen za zrodem španělské značky Seat, ale díky silné pozici komunistické strany na Apeninském poloostrovu a odtud možnému prodeji licence na Fiat 124 se jim povedlo naklonit si na svou stranu i někdejší Sovětský svaz. K zakládání dalších automobilek v Polsku či Jugoslávii byl pak už jen krůček.

Zkrátka Italové byli v tomto směru tak trochu oportunisté a na rozdíl od západního Německa měli dveře do východní Evropy otevřené. Což v kombinaci s jejich citem pro umění či design vytvářelo efektivní podhoubí dovolující jim působit na obou stranách politické dělící linie.

V Československu jsme měli s prací italských karosářů také své zkušenosti. V roce 1967 navázala úspěšnou spolupráci se studiem Vignale kopřivnická Tatra a prakticky ve stejné době vypadaly velmi nadějně i námluvy AZNP s Giorgettem Giugiarem, který pro tento státní podnik nakreslil skvěle vypadající Škodu 720 a později i poněkud méně elegantní Škodu 760.

Jak asi víte, výlučně naší vinou z uvedené kooperace nakonec sešlo. Mělo ale své konsekvence. Když v listopadu 1982 vyšlo známé usnesení předsednictva vlády č. 228, v němž se pravilo, že z rozhodnutí Ústředního výboru KSČ potřebuje socialistické Československo nový pokrokový automobil, doslovně se v něm mluvilo o karoserii v italském stylu.

K prosazení tohoto úkolu byl z pražského Ústavu pro výzkum motorových vozidel naverbován vynikající konstruktér Petr Hrdlička, který v březnu 1983 vyrazil na ženevský autosalon. Společně s Andrejem Barčákem z podniku zahraničního obchodu Motokov zamířili nejdříve na stánek starého známého, nicméně Giugiaro o spolupráci příliš nestál. Oba pány slušně vypoklonkoval. Čekal japonskou návštěvu a mezi řádky naznačil, že nechce, aby u něj viděla zástupce Škody. Později své rozhodnutí zřejmě litoval, protože stál o další schůzku, která skutečně proběhla. Bylo ale zřejmé, že jeho Italdesign další zakázku nezíská.

Od Giugiara vedla cesta našich zástupců k Pininfarinovi. Byl zdvořilý ale AZNP pomoci nemohl. Ne že by nechtěl, ale byl vázán smlouvami. V Evropě mohl navrhovat pouze auta italských značek a Peugeoty. Následně se Hrdlička s Barčákem zastavili u francouzské karosárny Chausson, která pracovala pro Renault, Matru nebo Simcu. A protože jednání bylo tentokrát úspěšnější, požádali o kontakt a rozpočet.

Nakonec vyrazili k expozici Bertoneho a první kontakt navázali s ředitelem karosárny, kterým byl tehdy Filiberto Giannini. Chtěli po něm hodně. Během osmi měsíců měl být hotový definitivní design, za další půlrok výrobní výkresy karoserie, o následujících šest měsíců prototypy, pak testování a 30. června 1985 měl být projekt nového automobilu zdárně u konce.

Za jiných okolností by to byl důvod na výsměch. Vývoj zbrusu nového modelu trvá pět až šest let a na počátku osmdesátých let tomu nebylo jinak. Československá mini-delegace však přišla v ideálním okamžiku. Bertone pár let předtím prohrál s Giugiarem výběrové řízení na design Fiatu Uno a chtěl dokázat, že umí udělat lepší auto. A proto si plácli.

Bertone zakrátko připravil cenovou nabídku, která byla lepší než od Chaussona. Za 28 milionů korun se zavázal navrhnout hatchback, kupé i sedan, vyrobit vzor interiéru a devatenáct karoserií. Kontrakt byl připraven v červnu 1983, a když Nuccio Bertone dorazil do Mladé Boleslavi, aby ho podepsal, měl už v aktovce první skici. Co následovalo, najdete ve fotogalerii…

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud