Nová Octavia má siluetu velmi podobnou současnému Superbu, a navíc se zdá být větší, což uvedený dojem pouze podtrhuje. Dále přepracovaná modulární platforma MQB s napříč uloženými motory, která konstruktérům posloužila i tentokrát, něco takového pochopitelně hravě umožňuje. | Škoda Octavia IV. generace Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

Nová Octavia má siluetu velmi podobnou současnému Superbu, a navíc se zdá být větší, což uvedený dojem pouze podtrhuje. Dále přepracovaná modulární platforma MQB s napříč uloženými motory, která konstruktérům posloužila i tentokrát, něco takového pochopitelně hravě umožňuje. | Škoda Octavia IV. generace | Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

Pokud si informátoři dokázali přesně vzpomenout, zdvojeným předním světlometům je konec, respektive na autě chybí i ty samostatně stojící miniaturní svítilny známé z Kodiaqu či Karoqu. Místo nich se na nové Octavii objeví úzké „trojúhelníky“, které svědkům poměrně dost připomínají vozy Audi anebo třeba řešení použité u Fordu Mondeo.  | Škoda Octavia IV. generace Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

Pokud si informátoři dokázali přesně vzpomenout, zdvojeným předním světlometům je konec, respektive na autě chybí i ty samostatně stojící miniaturní svítilny známé z Kodiaqu či Karoqu. Místo nich se na nové Octavii objeví úzké „trojúhelníky“, které svědkům poměrně dost připomínají vozy Audi anebo třeba řešení použité u Fordu Mondeo.  | Škoda Octavia IV. generace | Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

Zachytili jsme drb, podle kterého byla nová přední světla ve spojení s větší maskou chladiče natolik podobná Audi, že se to řešilo až ve Wolfsburgu a Ingolstadtu a ve výsledku bylo mladoboleslavské stylistické centrum donuceno své dílo lehce přepracovat, aby se od aut se čtyřmi kruhy viditelně odlišilo.  | Škoda Octavia IV. generace Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

Zachytili jsme drb, podle kterého byla nová přední světla ve spojení s větší maskou chladiče natolik podobná Audi, že se to řešilo až ve Wolfsburgu a Ingolstadtu a ve výsledku bylo mladoboleslavské stylistické centrum donuceno své dílo lehce přepracovat, aby se od aut se čtyřmi kruhy viditelně odlišilo.  | Škoda Octavia IV. generace | Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

V případě pohonných jednotek se naopak žádné významné změny neočekávají. Zážehové agregáty budou podle všeho tři. Základem se opět stane litrový tříválec v několika výkonových variantách a chybět nebudou ani čtyřválce 1.5 TSI a 2.0 TSI. | Škoda Octavia IV. generace Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

V případě pohonných jednotek se naopak žádné významné změny neočekávají. Zážehové agregáty budou podle všeho tři. Základem se opět stane litrový tříválec v několika výkonových variantách a chybět nebudou ani čtyřválce 1.5 TSI a 2.0 TSI. | Škoda Octavia IV. generace | Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

Design použitý na přídi se bude opakovat i vzadu. Přibližně obdélníková, plochá zadní sdružená světla nahradí horizontálně výrazně protažené svítilny ve tvaru trojúhelníků, které svými výstupky a celkovým plastickým pojetím budou někde mezi tím, co znáte z Karoqu či Superbu a dnešními Audi.  | Škoda Octavia IV. generace Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

Design použitý na přídi se bude opakovat i vzadu. Přibližně obdélníková, plochá zadní sdružená světla nahradí horizontálně výrazně protažené svítilny ve tvaru trojúhelníků, které svými výstupky a celkovým plastickým pojetím budou někde mezi tím, co znáte z Karoqu či Superbu a dnešními Audi.  | Škoda Octavia IV. generace | Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

K dieselovým motorům s ohledem na jejich obecný ústup z evropského trhu nic konkrétnějšího napsat nemůžeme, máme ale za to, že automobilka bude i nadále nabízet čtyřválce 1.6 TDI a 2.0 TDI, i když pochopitelně nemůžeme vyloučit představení nějaké zajímavé novinky. | Škoda Octavia IV. generace Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

K dieselovým motorům s ohledem na jejich obecný ústup z evropského trhu nic konkrétnějšího napsat nemůžeme, máme ale za to, že automobilka bude i nadále nabízet čtyřválce 1.6 TDI a 2.0 TDI, i když pochopitelně nemůžeme vyloučit představení nějaké zajímavé novinky. | Škoda Octavia IV. generace | Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz

Pokud si informátoři dokázali přesně vzpomenout, zdvojeným předním světlometům je konec, respektive na autě chybí i ty samostatně stojící miniaturní svítilny známé z Kodiaqu či Karoqu. Místo nich se na nové Octavii objeví úzké „trojúhelníky“, které svědkům poměrně dost připomínají vozy Audi anebo třeba řešení použité u Fordu Mondeo.  | Škoda Octavia IV. generace Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz
Zachytili jsme drb, podle kterého byla nová přední světla ve spojení s větší maskou chladiče natolik podobná Audi, že se to řešilo až ve Wolfsburgu a Ingolstadtu a ve výsledku bylo mladoboleslavské stylistické centrum donuceno své dílo lehce přepracovat, aby se od aut se čtyřmi kruhy viditelně odlišilo.  | Škoda Octavia IV. generace Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz
V případě pohonných jednotek se naopak žádné významné změny neočekávají. Zážehové agregáty budou podle všeho tři. Základem se opět stane litrový tříválec v několika výkonových variantách a chybět nebudou ani čtyřválce 1.5 TSI a 2.0 TSI. | Škoda Octavia IV. generace Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz
Design použitý na přídi se bude opakovat i vzadu. Přibližně obdélníková, plochá zadní sdružená světla nahradí horizontálně výrazně protažené svítilny ve tvaru trojúhelníků, které svými výstupky a celkovým plastickým pojetím budou někde mezi tím, co znáte z Karoqu či Superbu a dnešními Audi.  | Škoda Octavia IV. generace Kresba: Ondřej Lilling, Auto.cz
6
Fotogalerie

Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím roce, nástupce mladoboleslavského bestselleru je však už hotový a my jsme měli možnost mluvit s lidmi, kteří ho viděli na vlastní oči.

Aktuální Octavia na to možná nevypadá, vizuálně totiž i díky svým jednoduchým nadčasovým liniím a poněkud kontroverznímu, mediálně však značně propíranému faceliftu se zdvojenými předními světlomety, příliš nezestárla. Ve skutečnosti je však jeden z nejoblíbenějších mladoboleslavských vozů v pokročilém důchodovém věku.

Pokud budeme za bernou minci brát klasický šestiletý výrobní cyklus, Octavia třetí generace má opravdu na kahánku. Oficiálně byla představena v továrním muzeu v prosinci 2012, zatímco „čtyřokou“ modernizovanou variantu spatřil svět v říjnu 2016, a to jsou podle všech tradičních měřítek čísla předznamenávající definitivní konec.

Kdy přesně bude mít svou premiéru nástupce současného modelu, vám přesně říci nedokážeme, je dost možné, že přesné datum prozatím neexistuje. Podle dostupných informací by měla být Octavia IV představena někdy ke konci příštího roku, klidně se ale může stát, že nám Škoda předhodí pár fotek hotového auta ještě letos, respektive hned zkraje roku 2019. Co vám v tuto chvíli nicméně můžeme popsat naopak poměrně přesně, je to, jak bude připravovaná Octavia vypadat.

Abychom posbírali co nejvíce informací, mluvili jsme hned s několika lidmi, kteří chystanou novinku už viděli. A přestože jejich sdílnost závisela do jisté míry na jejich paměti a schopnosti vybavit si konkrétní detaily a zároveň je přirovnat k již známým řešením, ve výsledku se nám snad podařilo dát dohromady většinu důležitých střípků.

Lidé mající velmi blízko vývoji škodovky nižší střední třídy se vesměs shodují hned v několika důležitých bodech, a proto považujeme jejich slova za hodnověrná. Jeden z nich nám doslovně řekl, že když auto viděl poprvé, nejdříve si kvůli jeho velikosti myslel, že má před sebou modernizovaný Superb. Pak samozřejmě vyšlo najevo, o jaký vůz se jedná, ten dojem mohutnosti ale vesměs přetrval.

Nová Octavia má totiž siluetu velmi podobnou současnému Superbu, a navíc se zdá být větší, což uvedený dojem pouze podtrhuje. Jestli svými rozměry výběhový typ skutečně překoná, přesně nevíme, ale s největší pravděpodobností tomu tak bude. Dále přepracovaná modulární platforma MQB s napříč uloženými motory, která konstruktérům posloužila i tentokrát, něco takového pochopitelně hravě umožňuje.

Další detail, který na novince nešlo přehlédnout a který bude nepochybně patřit k charakteristickým stylistickým prvkům, byla světla. Pokud si informátoři dokázali přesně vzpomenout, zdvojeným předním světlometům je konec, respektive na autě chybí i ty samostatně stojící miniaturní svítilny známé z Kodiaqu či Karoqu. Místo nich se na nové Octavii objeví úzké „trojúhelníky“, které svědkům poměrně dost připomínají vozy Audi anebo třeba řešení použité u Fordu Mondeo.

Nevíme, jestli jde o hodnověrnou informaci, ale zachytili jsme drb, podle kterého byla nová přední světla ve spojení s větší maskou chladiče natolik podobná Audi, že se to řešilo až ve Wolfsburgu a Ingolstadtu a ve výsledku bylo mladoboleslavské stylistické centrum donuceno své dílo lehce přepracovat, aby se od aut se čtyřmi kruhy viditelně odlišilo. Že to nevyšlo do puntíku, naznačují i lidé obeznámeni s výsledkem, tohle však posoudíme, až když auto uvidíme naživo.

Design použitý na přídi se bude opakovat i vzadu. Přibližně obdélníková, plochá zadní sdružená světla nahradí horizontálně výrazně protažené svítilny ve tvaru trojúhelníků, které svými výstupky a celkovým plastickým pojetím budou někde mezi tím, co znáte z Karoqu či Superbu a dnešními Audi. Novým prvkem pak má být výrazný nápis Škoda táhnoucí se téměř přes celou šířku víka zavazadlového prostoru. A ještě perlička: jako první by mělo dorazit kombi, liftback bude uveden o něco později.

Pokud jde o interiér, i tady se toho změní hodně. Čtyřková Octavia dostane displej multimediálního rozhraní postavený uprostřed horní části palubní desky, jak je dnes běžné u mercedesů či vozů značky BMW. Prostřední hranaté výdechy ventilace se posunou trochu níž a docela zajímavě zněla i informace o páčce voliče zasazené na vyvýšeném středovém tunelu. Nemůžeme vyloučit, že se jednalo o jakousi pracovní verzi a ve finále bude vypadat jinak, každopádně svědci říkají o miniaturním, až poněkud zakrsle vypadajícím voliči.

V případě pohonných jednotek se naopak žádné významné změny neočekávají. Zážehové agregáty budou podle všeho tři. Základem se opět stane litrový tříválec v několika výkonových variantách a chybět nebudou ani čtyřválce 1.5 TSI a 2.0 TSI.

K dieselovým motorům s ohledem na jejich obecný ústup z evropského trhu nic konkrétnějšího napsat nemůžeme, máme ale za to, že automobilka bude i nadále nabízet čtyřválce 1.6 TDI a 2.0 TDI, i když pochopitelně nemůžeme vyloučit představení nějaké zajímavé novinky.

Diesely navzdory ekologickým tlakům téměř jistě neřekly své poslední slovo, Octavia se nicméně kvůli zpřísňujícím se emisním limitům nevyhne částečné elektrifikaci. Čistě bateriemi poháněná škodovka vznikne na základech jiné, specificky navržené platformy, čtvrtá generace mladoboleslavského bestselleru však dorazí téměř jistě jako mild-hybrid a podle toho, co víme, možná časem přijde i jako dobíjecí hybrid s technikou podobně koncipovaného Superbu.

Mild-hybrid nejspíše ponese označení 1.5 TSI MHEV, případně 1.5 TGI MHEV, pokud půjde o auto schopné spalovat i zemní plyn, v každém případě se však jeho základem stane přeplňovaná zážehová patnáctistovka schopná pracovat v Millerově cyklu (s pozdním zavíráním sacích ventilů) doplněná o řemenem poháněný startér-generátor a dodatečně montovaný lithium-iontový akumulátor napojený na elektrickou síť o napětí 48 voltů.

Druhé provedení označené jako MHEV Plus připravované momentálně pro Golf by k uvedené technice přidalo elektromotor s výkonem 35 koní pohánějící buď přední kola, nebo zadní nápravu, i když druhá varianta je kvůli lepšímu rozložení hmotnosti a možnosti mít čtyřkolku o něco pravděpodobnější.

Abychom měli výčet kompletní, nutno dodat, že by se měla mild-hybridní technika v dohledné době propojit i s dvoulitrovým TDI. Respektive, tato kombinace je již na světě a montuje se do nejnovější generace Audi A6, akorát tady jde o podélně uloženou pohonnou jednotku, zatímco pro potřeby Golfu, Octavie, Leonu či Audi A3 bude nutné změnit její orientaci.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud