Na facebooku se dá najít ledacos. Třeba video zahraniční série dokumentující země výhodní Evropy v období přechodu mezi komunismem a kapitalismem, který se ohlíží i na českou Škodu Auto.  Zdroj: facebook.com

Na facebooku se dá najít ledacos. Třeba video zahraniční série dokumentující země výhodní Evropy v období přechodu mezi komunismem a kapitalismem, který se ohlíží i na českou Škodu Auto.  | Zdroj: facebook.com

Záběry z montážní linky nahlížejí na výrobu  Felicie , kdy novinář Albert Clack zmiňuje na standardy roku 1996 velký počet živé pracovní síly a absenci robotů. Zdroj: facebook.com

Záběry z montážní linky nahlížejí na výrobu Felicie, kdy novinář Albert Clack zmiňuje na standardy roku 1996 velký počet živé pracovní síly a absenci robotů. | Zdroj: facebook.com

Clack to samozřejmě zmiňuje v kontextu působení Škody pod křídly technologicky se rozvíjejícího koncernu Volkswagen, kterému se ovšem levná ruční práce lidí v Česku ještě mnohonásobně vyplatila. Zdroj: facebook.com

Clack to samozřejmě zmiňuje v kontextu působení Škody pod křídly technologicky se rozvíjejícího koncernu Volkswagen, kterému se ovšem levná ruční práce lidí v Česku ještě mnohonásobně vyplatila. | Zdroj: facebook.com

Britský novinář uvádí, že pracovníci škodovky jsou jedni z nejlépe placených zaměstnanců v Česku. Zdroj: facebook.com

Britský novinář uvádí, že pracovníci škodovky jsou jedni z nejlépe placených zaměstnanců v Česku. | Zdroj: facebook.com

K působení v koncernu VW se vyjádří i tehdejší šéf mladoboleslavské automobilky Ludvík Kalma, který zmiňuje perspektivu české značky do budoucna, rovněž se záměrem německého koncernu konkurovat dle jeho slov „agresivní konkurenci z Asie“. Zdroj: facebook.com

K působení v koncernu VW se vyjádří i tehdejší šéf mladoboleslavské automobilky Ludvík Kalma, který zmiňuje perspektivu české značky do budoucna, rovněž se záměrem německého koncernu konkurovat dle jeho slov „agresivní konkurenci z Asie“. | Zdroj: facebook.com

Nakonec dojde i na slova o rozmachu sdílení platforem napříč značkami koncernu a nové zbrani proti konkurenci, zbrusu  nové Škodě Octavia , které byl Kalma v podstatě otcem. Zdroj: facebook.com

Nakonec dojde i na slova o rozmachu sdílení platforem napříč značkami koncernu a nové zbrani proti konkurenci, zbrusu nové Škodě Octavia, které byl Kalma v podstatě otcem. | Zdroj: facebook.com

Se záběry z října 1996 je tedy docela mrazivý fakt, že zhruba měsíc poté Kalma v předprodukčním exempláři Octavie tragicky zahyne. Zdroj: facebook.com

Se záběry z října 1996 je tedy docela mrazivý fakt, že zhruba měsíc poté Kalma v předprodukčním exempláři Octavie tragicky zahyne. | Zdroj: facebook.com

O příběhu „otce moderní Octavie“ jsme už  psali podrobněji dříve . Zdroj: facebook.com

O příběhu „otce moderní Octavie“ jsme už psali podrobněji dříve. | Zdroj: facebook.com

Velmi rychle po publikaci tragické nehody se začaly ozývat spekulace, zda se tímto způsobem nechtěl někdo Kalmy zbavit. Některé okolnosti konspiračním teoriím přímo nahrávaly.

Velmi rychle po publikaci tragické nehody se začaly ozývat spekulace, zda se tímto způsobem nechtěl někdo Kalmy zbavit. Některé okolnosti konspiračním teoriím přímo nahrávaly.

Tak například, v osudnou neděli neměl tahač na silnici vůbec být, jelikož do 22 hodiny měly kamiony zákaz jízdy.  Více v článku...

Tak například, v osudnou neděli neměl tahač na silnici vůbec být, jelikož do 22 hodiny měly kamiony zákaz jízdy. Více v článku...

Letošní rok je pro Škodu Auto mimo jiné důležitým výročím. Automobilka oslavuje  125 let od založení značky Laurin & Klement , ze které později dnešní mladoboleslavská Škodovka vznikla.

Letošní rok je pro Škodu Auto mimo jiné důležitým výročím. Automobilka oslavuje 125 let od založení značky Laurin & Klement, ze které později dnešní mladoboleslavská Škodovka vznikla.

A když už dochází na zmínku o moderním osudu Škody a jejím původu, nemůže být zapomenuta ani klíčová osobnost Škody, která vedla prvotní transformaci značky do dnešní podoby.

A když už dochází na zmínku o moderním osudu Škody a jejím původu, nemůže být zapomenuta ani klíčová osobnost Škody, která vedla prvotní transformaci značky do dnešní podoby.

Když se v roce 1991 Škoda stala čtvrtou značkou pod křídly koncernu Volkswagen, předsedou představenstva automobilky se stal Ludvík Kalma, dříve působící jako vedoucí podniku Motor Jikov.

Když se v roce 1991 Škoda stala čtvrtou značkou pod křídly koncernu Volkswagen, předsedou představenstva automobilky se stal Ludvík Kalma, dříve působící jako vedoucí podniku Motor Jikov.

Kalmu dnes můžete označit za jednu z ústředních postav celkového přerodu Škody po její privatizaci a následujících kroků vstříc úspěchům na evropském trhu.

Kalmu dnes můžete označit za jednu z ústředních postav celkového přerodu Škody po její privatizaci a následujících kroků vstříc úspěchům na evropském trhu.

Hlavním stavebním kamenem Kalmovy cesty za úspěchem byla tehdy nová Octavia. Návrat známého jména z minulosti, ovšem v moderním pojetí...

Hlavním stavebním kamenem Kalmovy cesty za úspěchem byla tehdy nová Octavia. Návrat známého jména z minulosti, ovšem v moderním pojetí...

...které se později v této novodobé generaci stane v ČR nepochybným kultem. Prostě ideální způsob, jak potvrdit zcela nové směřování české značky.

...které se později v této novodobé generaci stane v ČR nepochybným kultem. Prostě ideální způsob, jak potvrdit zcela nové směřování české značky.

Nelze si přitom Kalmu představit jako jednoho z dalších vedoucích, kteří na vývoj nového auta pouze dohlíží. Na tvorbě Octavia se prý aktivně podílel a měl silný zájem vytvořit auto...

Nelze si přitom Kalmu představit jako jednoho z dalších vedoucích, kteří na vývoj nového auta pouze dohlíží. Na tvorbě Octavia se prý aktivně podílel a měl silný zájem vytvořit auto...

...na které bude pyšný a Škodu opravdu posune mílovými kroky dopředu. Vždyť i pozdější ředitel Škody Vratislav Kulhánek uvedl, že úspěch Octavie byl zásluhou především Kalmy a jeho vedení.

...na které bude pyšný a Škodu opravdu posune mílovými kroky dopředu. Vždyť i pozdější ředitel Škody Vratislav Kulhánek uvedl, že úspěch Octavie byl zásluhou především Kalmy a jeho vedení.

A pyšný na výsledek svých inženýrů a designérů Kalma opravdu byl. Samozřejmě tak zbrusu novou Octavii začal hned v roce 1996 používat jako služební vozidlo, a to pochopitelně v nejvyšší výbavě SLX s motorem 1.8 20V.

A pyšný na výsledek svých inženýrů a designérů Kalma opravdu byl. Samozřejmě tak zbrusu novou Octavii začal hned v roce 1996 používat jako služební vozidlo, a to pochopitelně v nejvyšší výbavě SLX s motorem 1.8 20V.

Bohužel atmosféru svého úspěšného počínání s novým modelem v prodeji si ale Kalma dlouho neužil. Právě nehoda v nové Octavii se mu totiž stala osudnou.

Bohužel atmosféru svého úspěšného počínání s novým modelem v prodeji si ale Kalma dlouho neužil. Právě nehoda v nové Octavii se mu totiž stala osudnou.

Dne 24. listopadu 1996 na cestě domů do Českých Budějovic dochází ve večerních hodinách k tragické nehodě, při které Kalma naráží do boku tahače převážejícího klády a na místě umírá.

Dne 24. listopadu 1996 na cestě domů do Českých Budějovic dochází ve večerních hodinách k tragické nehodě, při které Kalma naráží do boku tahače převážejícího klády a na místě umírá.

Řidič tahače dle výpovědi uvízl v křižovatce, jelikož mu selhaly brzdy a zatarasil tak hlavní silnici, po které šéf Škody nejel zrovna pomalu. Ke všemu, do vraku Octavie po chvíli naráží zezadu Peugeot 405, který Kalma nedlouho před tím předjel.

Řidič tahače dle výpovědi uvízl v křižovatce, jelikož mu selhaly brzdy a zatarasil tak hlavní silnici, po které šéf Škody nejel zrovna pomalu. Ke všemu, do vraku Octavie po chvíli naráží zezadu Peugeot 405, který Kalma nedlouho před tím předjel.

Kalma sice cestoval po úseku, který dobře znal, tmou však projížděl rychlostí 160 km/h (nutno dodat tehdy legálně s výjimkou, měl na autě registrační značku s písmenem F pro předprodukční vozidla).

Kalma sice cestoval po úseku, který dobře znal, tmou však projížděl rychlostí 160 km/h (nutno dodat tehdy legálně s výjimkou, měl na autě registrační značku s písmenem F pro předprodukční vozidla).

Dle výpovědi řidiče Peugeotu 405 pak nebyl tahač křížící cestu vůbec vidět. Před místem nebyl výstražný trojúhelník, ani se jeho šofér nepokoušel ostatní auta o situaci varovat.

Dle výpovědi řidiče Peugeotu 405 pak nebyl tahač křížící cestu vůbec vidět. Před místem nebyl výstražný trojúhelník, ani se jeho šofér nepokoušel ostatní auta o situaci varovat.

Záběry z montážní linky nahlížejí na výrobu  Felicie , kdy novinář Albert Clack zmiňuje na standardy roku 1996 velký počet živé pracovní síly a absenci robotů. Zdroj: facebook.com
Clack to samozřejmě zmiňuje v kontextu působení Škody pod křídly technologicky se rozvíjejícího koncernu Volkswagen, kterému se ovšem levná ruční práce lidí v Česku ještě mnohonásobně vyplatila. Zdroj: facebook.com
Britský novinář uvádí, že pracovníci škodovky jsou jedni z nejlépe placených zaměstnanců v Česku. Zdroj: facebook.com
K působení v koncernu VW se vyjádří i tehdejší šéf mladoboleslavské automobilky Ludvík Kalma, který zmiňuje perspektivu české značky do budoucna, rovněž se záměrem německého koncernu konkurovat dle jeho slov „agresivní konkurenci z Asie“. Zdroj: facebook.com
24
Fotogalerie

Podívejte se na linku Škody v roce 1996. Šéf značky chvíli poté tragicky zahynul

Výňatek ze starého dokumentu nahlédne do výroby Felicie. Na posledních záběrech připomene i nedlouho poté zesnulého Ludvíka Kalmu.

Na facebooku se dá najít ledacos. Třeba video zahraniční série dokumentující země výhodní Evropy v období přechodu mezi komunismem a kapitalismem, který se ohlíží i na českou Škodu Auto. Záběry z montážní linky nahlížejí na výrobu modelu Felicia, kdy novinář Albert Clack zmiňuje na standardy roku 1996 velký počet živé pracovní síly a absenci robotů.

Clack to samozřejmě zmiňuje v kontextu působení Škody pod křídly technologicky se rozvíjejícího koncernu Volkswagen, kterému se ovšem levná ruční práce lidí v Česku ještě mnohonásobně vyplatila. Britský novinář uvádí, že pracovníci škodovky jsou jedni z nejlépe placených zaměstnanců v Česku.

K působení v koncernu VW se vyjádří i tehdejší šéf mladoboleslavské automobilky Ludvík Kalma, který zmiňuje perspektivu české značky do budoucna, rovněž se záměrem německého koncernu konkurovat dle jeho slov „agresivní konkurenci z Asie“.

Nakonec dojde i na slova o rozmachu sdílení platforem napříč značkami koncernu a nové zbrani proti konkurenci, zbrusu nové Škodě Octavia, které byl Kalma v podstatě otcem. Se záběry z října 1996 je tedy docela mrazivý fakt, že zhruba měsíc poté Kalma v předprodukčním exempláři Octavie tragicky zahyne.

O příběhu „otce moderní Octavie“ jsme už psali podrobněji dříve.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud