„V roce 1951 mělo Česko nakročeno k tomu mít v soutěži F1 vlastní formuli. Tatra 607 měla silný výkon, slušnou ovladatelnost i elegantní design, přesto se její sen alespoň symbolicky vyplnil až o 70 let později... | Red Bull RB7 & Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

„V roce 1951 mělo Česko nakročeno k tomu mít v soutěži F1 vlastní formuli. Tatra 607 měla silný výkon, slušnou ovladatelnost i elegantní design, přesto se její sen alespoň symbolicky vyplnil až o 70 let později... | Red Bull RB7 & Tatra 607 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

...Vyjela totiž na asfalt po boku o několik generací mladší sestry, monopostu RB7,“ uvádí Red Bull projekt Time Lap, za kterým stojí český fotograf Jiří Šimeček. | Red Bull RB7 & Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

...Vyjela totiž na asfalt po boku o několik generací mladší sestry, monopostu RB7,“ uvádí Red Bull projekt Time Lap, za kterým stojí český fotograf Jiří Šimeček. | Red Bull RB7 & Tatra 607 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Na svých fotkách Šimeček ukazuje, jak rychle postupuje vývoj technologií. Fotografovi se pod střechou Red Bull Media House podařilo vedle sebe postavit legendární monopost Formule 1 RB7... | Red Bull RB7 & Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Na svých fotkách Šimeček ukazuje, jak rychle postupuje vývoj technologií. Fotografovi se pod střechou Red Bull Media House podařilo vedle sebe postavit legendární monopost Formule 1 RB7... | Red Bull RB7 & Tatra 607 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

...a o 61 let starší Tatru 607, vzácný československý monopost, který mohl ve své době startovat v královské disciplíně motorsportu. | Red Bull RB7 & Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

...a o 61 let starší Tatru 607, vzácný československý monopost, který mohl ve své době startovat v královské disciplíně motorsportu. | Red Bull RB7 & Tatra 607 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Vývoj technologií prezentuje fotograf nejen po stránce monopostů. Zatímco RB7 fotil na nejnovější bezzrcadlovku Nikon Z6II, stařičkou Tatru zachytil dobově na dálkoměrný přístroj Zorki (ruská kopie fotoaparátu Leica) z roku 1950. | Red Bull RB7 & Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Vývoj technologií prezentuje fotograf nejen po stránce monopostů. Zatímco RB7 fotil na nejnovější bezzrcadlovku Nikon Z6II, stařičkou Tatru zachytil dobově na dálkoměrný přístroj Zorki (ruská kopie fotoaparátu Leica) z roku 1950. | Red Bull RB7 & Tatra 607 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

„V té době bylo velice nepravděpodobné, že by místní reportéři používali fotoaparáty ze západu,“ dodává Šimeček. Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

„V té době bylo velice nepravděpodobné, že by místní reportéři používali fotoaparáty ze západu,“ dodává Šimeček. | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Kontrast je zřejmý také v mezinárodních úspěších obou monopostů. Monopost RB7 stáje Red Bull vyhrál v sezóně 2011 Formule 1 všechny kvalifikace a Sebastian Vettel v něm dosáhl titulu mistra světa. | Red Bull RB7 & Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Kontrast je zřejmý také v mezinárodních úspěších obou monopostů. Monopost RB7 stáje Red Bull vyhrál v sezóně 2011 Formule 1 všechny kvalifikace a Sebastian Vettel v něm dosáhl titulu mistra světa. | Red Bull RB7 & Tatra 607 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

V roce 1950 v Československu uvedená Tatra 607 pak sice mohla dle pozdějších regulí v nejvyšší soutěži startovat, z politických důvodů se však na okruzích na západ od Československa objevovat nemohla. | Red Bull RB7 & Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

V roce 1950 v Československu uvedená Tatra 607 pak sice mohla dle pozdějších regulí v nejvyšší soutěži startovat, z politických důvodů se však na okruzích na západ od Československa objevovat nemohla. | Red Bull RB7 & Tatra 607 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Tatra 607 tak zářila hlavně na domácí scéně, kde v dalších letech sklízela mnohá vítězství. Poprvé se T607 ukázala veřejnosti na okruhu v Ostravě v roce 1950. | Red Bull RB7 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Tatra 607 tak zářila hlavně na domácí scéně, kde v dalších letech sklízela mnohá vítězství. Poprvé se T607 ukázala veřejnosti na okruhu v Ostravě v roce 1950. | Red Bull RB7 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Dva exempláře pak u nás v období 1950 až 1954 vyhrály celých 30 z 35 závodů, do kterých byly zapsány. | Red Bull RB7 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Dva exempláře pak u nás v období 1950 až 1954 vyhrály celých 30 z 35 závodů, do kterých byly zapsány. | Red Bull RB7 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Technika T607 se postupně vyvíjela. Vzduchem chlazený vidlicový osmiválec před zadní nápravou měl nejprve objem 1987 cm³ a zajišťoval monopostu o suché hmotnosti 600 kg výkon 95 koní (70 kW) a maximální rychlost 190 km/h. | Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Technika T607 se postupně vyvíjela. Vzduchem chlazený vidlicový osmiválec před zadní nápravou měl nejprve objem 1987 cm³ a zajišťoval monopostu o suché hmotnosti 600 kg výkon 95 koní (70 kW) a maximální rychlost 190 km/h. | Tatra 607 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Na zadní kola přenášela sílu čtyřstupňová převodovka pocházející z Tatraplanu. | Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Na zadní kola přenášela sílu čtyřstupňová převodovka pocházející z Tatraplanu. | Tatra 607 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Později se u Tatry upravoval objem i celkové naladění motoru, kdy pravděpodobně nejvýkonnější specifikace o objemu 2472 cm³ nabízela až 200 koní (147 kW) a teoretickou maximální rychlost 245 km/h. | Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Později se u Tatry upravoval objem i celkové naladění motoru, kdy pravděpodobně nejvýkonnější specifikace o objemu 2472 cm³ nabízela až 200 koní (147 kW) a teoretickou maximální rychlost 245 km/h. | Tatra 607 | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Právě v této formě splňující omezení objemu motoru na 2,5 litru by T607 odpovídala mezinárodním předpisům FIA pro závody Formule 1 v letech 1954 až 1960. | Tatra 607 & Jiří Šimeček Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

Právě v této formě splňující omezení objemu motoru na 2,5 litru by T607 odpovídala mezinárodním předpisům FIA pro závody Formule 1 v letech 1954 až 1960. | Tatra 607 & Jiří Šimeček | Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House

 | Tatra 607 Zdroj: Tatra/archiv

 | Tatra 607 | Zdroj: Tatra/archiv

 | Tatra 607 Zdroj: Tatra/archiv

 | Tatra 607 | Zdroj: Tatra/archiv

 | Tatra 607 Zdroj: Tatra/archiv

 | Tatra 607 | Zdroj: Tatra/archiv

 | Tatra 607 Zdroj: Tatra/archiv

 | Tatra 607 | Zdroj: Tatra/archiv

 | Tatra 607 Zdroj: Tatra/archiv

 | Tatra 607 | Zdroj: Tatra/archiv

 | Tatra 607 Zdroj: Tatra/archiv

 | Tatra 607 | Zdroj: Tatra/archiv

...Vyjela totiž na asfalt po boku o několik generací mladší sestry, monopostu RB7,“ uvádí Red Bull projekt Time Lap, za kterým stojí český fotograf Jiří Šimeček. | Red Bull RB7 & Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House
Na svých fotkách Šimeček ukazuje, jak rychle postupuje vývoj technologií. Fotografovi se pod střechou Red Bull Media House podařilo vedle sebe postavit legendární monopost Formule 1 RB7... | Red Bull RB7 & Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House
...a o 61 let starší Tatru 607, vzácný československý monopost, který mohl ve své době startovat v královské disciplíně motorsportu. | Red Bull RB7 & Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House
Vývoj technologií prezentuje fotograf nejen po stránce monopostů. Zatímco RB7 fotil na nejnovější bezzrcadlovku Nikon Z6II, stařičkou Tatru zachytil dobově na dálkoměrný přístroj Zorki (ruská kopie fotoaparátu Leica) z roku 1950. | Red Bull RB7 & Tatra 607 Zdroj: Jiří Šimeček/Red Bull Media House
20
Fotogalerie

Vzácnou Tatru 607 srovnali s formulí Red Bull mistra světa. Vznikly nádherné fotky

Český fotograf postavil monopost Tatry do kontrastu s moderním strojem od Red Bullu.

„V roce 1951 mělo Česko nakročeno k tomu mít v soutěži F1 vlastní formuli. Tatra 607 měla silný výkon, slušnou ovladatelnost i elegantní design, přesto se její sen alespoň symbolicky vyplnil až o 70 let později. Vyjela totiž na asfalt po boku o několik generací mladší sestry, monopostu RB7,“ uvádí Red Bull projekt Time Lap, za kterým stojí český fotograf Jiří Šimeček.

Na svých fotkách Šimeček ukazuje, jak rychle postupuje vývoj technologií. Fotografovi se pod střechou Red Bull Media House podařilo vedle sebe postavit legendární monopost Formule 1 RB7 a o 61 let starší Tatru 607, vzácný československý monopost, který mohl ve své době startovat v královské disciplíně motorsportu.

Vývoj technologií prezentuje fotograf nejen po stránce monopostů. Zatímco RB7 fotil na nejnovější bezzrcadlovku Nikon Z6II, stařičkou Tatru zachytil dobově na dálkoměrný přístroj Zorki (ruská kopie fotoaparátu Leica) z roku 1950. „V té době bylo velice nepravděpodobné, že by místní reportéři používali fotoaparáty ze západu,“ dodává Šimeček.

Kontrast je zřejmý také v mezinárodních úspěších obou monopostů. Monopost RB7 stáje Red Bull vyhrál v sezóně 2011 Formule 1 všechny kvalifikace a Sebastian Vettel v něm dosáhl titulu mistra světa. V roce 1950 v Československu uvedená Tatra 607 pak sice mohla dle pozdějších regulí v nejvyšší soutěži startovat, z politických důvodů se však na okruzích na západ od Československa objevovat nemohla.

Tatra 607 tak zářila hlavně na domácí scéně, kde v dalších letech sklízela mnohá vítězství. Poprvé se T607 ukázala veřejnosti na okruhu v Ostravě v roce 1950. Dva exempláře pak u nás v období 1950 až 1954 vyhrály celých 30 z 35 závodů, do kterých byly zapsány.

Technika T607 se postupně vyvíjela. Vzduchem chlazený vidlicový osmiválec před zadní nápravou měl nejprve objem 1987 cm³ a zajišťoval monopostu o suché hmotnosti 600 kg výkon 95 koní (70 kW) a maximální rychlost 190 km/h. Na zadní kola přenášela sílu čtyřstupňová převodovka pocházející z Tatraplanu.

Později se u Tatry upravoval objem i celkové naladění motoru, kdy pravděpodobně nejvýkonnější specifikace o objemu 2472 cm³ nabízela až 200 koní (147 kW) a teoretickou maximální rychlost 245 km/h. Právě v této formě splňující omezení objemu motoru na 2,5 litru by T607 odpovídala mezinárodním předpisům FIA pro závody Formule 1 v letech 1954 až 1960.

Doporučujeme

Články odjinud