Stavba karoserie připomíná placku, což vozu přidává na stabilitě. Vždyť výška dosahuje pouhých 1250 mm. Foto: Eliška Hlavičková

Stavba karoserie připomíná placku, což vozu přidává na stabilitě. Vždyť výška dosahuje pouhých 1250 mm. | Foto: Eliška Hlavičková

Jen málo vozů zaujme člověka natolik, že na ně nezapomene. Rebel mezi ně patří. Foto: Eliška Hlavičková

Jen málo vozů zaujme člověka natolik, že na ně nezapomene. Rebel mezi ně patří. | Foto: Eliška Hlavičková

Patřičně agresivní přídi dominují dvě dvojice samostatných čočkových světlometů a mohutné nasávací otvory vespod nárazníku Foto: Eliška Hlavičková

Patřičně agresivní přídi dominují dvě dvojice samostatných čočkových světlometů a mohutné nasávací otvory vespod nárazníku | Foto: Eliška Hlavičková

O čistotu čelního skla se stará stejně jako u starých mercedesů, una, ZX nebo prvního ayga jediný stěrač Foto: Eliška Hlavičková

O čistotu čelního skla se stará stejně jako u starých mercedesů, una, ZX nebo prvního ayga jediný stěrač | Foto: Eliška Hlavičková

Palubní deska je působivě hluboká, fantastické sedačky s úžasným bočním vedením naopak minimalisticky úzké Foto: Eliška Hlavičková

Palubní deska je působivě hluboká, fantastické sedačky s úžasným bočním vedením naopak minimalisticky úzké | Foto: Eliška Hlavičková

Rozložení hmotnosti mezi nápravy je opravdu sportovní a těžiště nízké. Auto tak na silnici sedí jako přilepené. Foto: Eliška Hlavičková

Rozložení hmotnosti mezi nápravy je opravdu sportovní a těžiště nízké. Auto tak na silnici sedí jako přilepené. | Foto: Eliška Hlavičková

Palubní deska má puritánské uspořádání, ale luxusní kožený potah. Mezi vysokými prahy a středovou konzolou si člověk připadá jako na míru vymodelovaná figurka z lega. Foto: Eliška Hlavičková

Palubní deska má puritánské uspořádání, ale luxusní kožený potah. Mezi vysokými prahy a středovou konzolou si člověk připadá jako na míru vymodelovaná figurka z lega. | Foto: Eliška Hlavičková

Čirá optika světlometů byla v době premiéry rebelu téměř neznámá, kruhové halogeny vystupující z obrysu karoserie dostal až později Foto: Eliška Hlavičková

Čirá optika světlometů byla v době premiéry rebelu téměř neznámá, kruhové halogeny vystupující z obrysu karoserie dostal až později | Foto: Eliška Hlavičková

Dva exempláře dostaly původně prezentovanou klasickou třináctistovku OHV z felicie, třetí se však později dočkal silného čtyřválce 1.8 20V o výkonu 92 kilowattů ze Seatu Leon. Foto: Eliška Hlavičková

Dva exempláře dostaly původně prezentovanou klasickou třináctistovku OHV z felicie, třetí se však později dočkal silného čtyřválce 1.8 20V o výkonu 92 kilowattů ze Seatu Leon. | Foto: Eliška Hlavičková

Měli jsme možnost vyzkoušet nejsilnější z prototypů, osazený dvacetiventilovou osmnáctistovkou koncernu VW. S ní má kupé elánu na rozdávání! Foto: Eliška Hlavičková

Měli jsme možnost vyzkoušet nejsilnější z prototypů, osazený dvacetiventilovou osmnáctistovkou koncernu VW. S ní má kupé elánu na rozdávání! | Foto: Eliška Hlavičková

Také zadní svítilny mají nezaměnitelné tvary i grafiku jednotlivých segmentů. O dodatečné chlazení motoru se starají mřížky v kapotě. Foto: Eliška Hlavičková

Také zadní svítilny mají nezaměnitelné tvary i grafiku jednotlivých segmentů. O dodatečné chlazení motoru se starají mřížky v kapotě. | Foto: Eliška Hlavičková

Rebel vznikl celkem ve třech exemplářích. Pod tvary jeho karoserie se podepsal legendární designér Václav Král. Foto: Eliška Hlavičková

Rebel vznikl celkem ve třech exemplářích. Pod tvary jeho karoserie se podepsal legendární designér Václav Král. | Foto: Eliška Hlavičková

Vůbec poprvé se v modrém laku ukázal novinářům na jaře 1995 v Národním technickém muzeu na pražské Letné Foto: Eliška Hlavičková

Vůbec poprvé se v modrém laku ukázal novinářům na jaře 1995 v Národním technickém muzeu na pražské Letné | Foto: Eliška Hlavičková

Veřejnost poté na červnovém brněnském veletrhu Autosalon obdivovala kanárkově žluté kupé Foto: Eliška Hlavičková

Veřejnost poté na červnovém brněnském veletrhu Autosalon obdivovala kanárkově žluté kupé | Foto: Eliška Hlavičková

Základní kola prvního prototypu byla 14palcová, nízkoprofilové 16“ ráfky auto dodávají mnohem větší šmrnc. Zadní brzdy jsou kotoučové. Foto: Eliška Hlavičková

Základní kola prvního prototypu byla 14palcová, nízkoprofilové 16“ ráfky auto dodávají mnohem větší šmrnc. Zadní brzdy jsou kotoučové. | Foto: Eliška Hlavičková

Boční okna s horizontální příčkou jsou vyřešena na závodnický způsob Foto: Eliška Hlavičková

Boční okna s horizontální příčkou jsou vyřešena na závodnický způsob | Foto: Eliška Hlavičková

V době naší návštěvy čekalo auto na finální dokončení, například na montáž těchto působivých dveřních výplní Foto: Eliška Hlavičková

V době naší návštěvy čekalo auto na finální dokončení, například na montáž těchto působivých dveřních výplní | Foto: Eliška Hlavičková

Útlý prostor za zadními sedadly jasně napovídá, že s druhou řadou sedadel se zde nikdy nepočítalo Foto: Eliška Hlavičková

Útlý prostor za zadními sedadly jasně napovídá, že s druhou řadou sedadel se zde nikdy nepočítalo | Foto: Eliška Hlavičková

Širší veřejnosti neznámý sportovní vůz značky DIOSS si možná trochu pamatujete z minulosti. Jeho zrod byl totiž v období roku 1994 vcelku silně medializován a vypadalo to...

Širší veřejnosti neznámý sportovní vůz značky DIOSS si možná trochu pamatujete z minulosti. Jeho zrod byl totiž v období roku 1994 vcelku silně medializován a vypadalo to...

...že díky silné propagaci v televizi i tisku se klatovské firmě DIOSS vážně podaří spustit výrobu nového českého sporťáku.

...že díky silné propagaci v televizi i tisku se klatovské firmě DIOSS vážně podaří spustit výrobu nového českého sporťáku.

DIOSS přitom nebyl jakousi mladou firmou, která by se bez zkušeností rozhodla dobýt Česko vlastním autem. Pod sebou měla společnost v Klatovech dealera Škody...

DIOSS přitom nebyl jakousi mladou firmou, která by se bez zkušeností rozhodla dobýt Česko vlastním autem. Pod sebou měla společnost v Klatovech dealera Škody...

...nabízela vlastní model nákladní tříkolky a podle všeho také kabriolet na základě Seatu Ibiza. DIOSS se prostě zabýval tak trochu vším, hlavně když se jednalo o auta. 

...nabízela vlastní model nákladní tříkolky a podle všeho také kabriolet na základě Seatu Ibiza. DIOSS se prostě zabýval tak trochu vším, hlavně když se jednalo o auta. 

Mnohem rozsáhlejším projektem měl být ale sporťák Rebel, na němž se začalo pracovat v roce 1994. DIOSSu se navíc podařilo ke tvorbě vozu přizvat i známého českého designéra Václav Krále.

Mnohem rozsáhlejším projektem měl být ale sporťák Rebel, na němž se začalo pracovat v roce 1994. DIOSSu se navíc podařilo ke tvorbě vozu přizvat i známého českého designéra Václav Krále.

Právě on navrhl tvary kompaktní dvoumístné karoserie, která byla vytvořena z kompozitu a plastových dílů.

Právě on navrhl tvary kompaktní dvoumístné karoserie, která byla vytvořena z kompozitu a plastových dílů.

Pod karoserií se nacházel trubkový rám a podvozek využívající částečně komponenty Škody Felicia, avšak s novými pružinami a nastavitelnými tlumiči.

Pod karoserií se nacházel trubkový rám a podvozek využívající částečně komponenty Škody Felicia, avšak s novými pružinami a nastavitelnými tlumiči.

14palcová litá kola pak schovávala kotoučové brzdy Lucas. Rozměry byly opravdu subtilní, na délku měřil Rebel 3850 mm, na šířku 1650 mm a vysoký byl pouze 1250 mm. Celková hmotnost se zastavila na skvělých 840 kg.

14palcová litá kola pak schovávala kotoučové brzdy Lucas. Rozměry byly opravdu subtilní, na délku měřil Rebel 3850 mm, na šířku 1650 mm a vysoký byl pouze 1250 mm. Celková hmotnost se zastavila na skvělých 840 kg.

I proto stačilo doprostřed rámu uložit klasický čtyřválec z Felicie o objemu 1,3 litru, který byl vyladěn na 109 koní (80 kW), a malý sporťák upaloval až 170 km/h.

I proto stačilo doprostřed rámu uložit klasický čtyřválec z Felicie o objemu 1,3 litru, který byl vyladěn na 109 koní (80 kW), a malý sporťák upaloval až 170 km/h.

Výkon se pochopitelně přenášel na zadní nápravu, a to skrze šestistupňovou manuální převodovku.

Výkon se pochopitelně přenášel na zadní nápravu, a to skrze šestistupňovou manuální převodovku.

První ještě nehomologovaný prototyp v modré barvě se představil v roce 1995. Vůz dostal pozměněné jméno DIOSS Rebel Nova...

První ještě nehomologovaný prototyp v modré barvě se představil v roce 1995. Vůz dostal pozměněné jméno DIOSS Rebel Nova...

...neboť projekt v tuto dobu začala sponzorovat tehdy ještě mladá televize Nova, která v projektu viděla oboustrannou reklamu.

...neboť projekt v tuto dobu začala sponzorovat tehdy ještě mladá televize Nova, která v projektu viděla oboustrannou reklamu.

S částečnou komerční podporou tak vypadala plánovaná malosériová výroba až 250 kusů ročně vcelku reálně.

S částečnou komerční podporou tak vypadala plánovaná malosériová výroba až 250 kusů ročně vcelku reálně.

O vůz ke všemu projevovali zájem potencionální kupci z Česka i zahraničí a novinku chtělo prodávat i několik dealerů značky Škoda.

O vůz ke všemu projevovali zájem potencionální kupci z Česka i zahraničí a novinku chtělo prodávat i několik dealerů značky Škoda.

Spuštění produkce ovšem předcházela ještě tvorba dvojice dalších prototypů, a to již ve spolupráci s firmou Ecorra, kterou můžete znát třeba díky známé  závodní Tatře Ecorra Sport V8 .

Spuštění produkce ovšem předcházela ještě tvorba dvojice dalších prototypů, a to již ve spolupráci s firmou Ecorra, kterou můžete znát třeba díky známé závodní Tatře Ecorra Sport V8.

Záměrem bylo, že výroba proběhne rychleji pod dohledem profesionálů z oboru.

Záměrem bylo, že výroba proběhne rychleji pod dohledem profesionálů z oboru.

Bohužel samotná homologace a nutné úpravy pro přihlášení vozu na silnici zajistily, že do projektu DIOSS směřoval čím dál více peněz a času.

Bohužel samotná homologace a nutné úpravy pro přihlášení vozu na silnici zajistily, že do projektu DIOSS směřoval čím dál více peněz a času.

Do dvou let se podařilo homologovat pouze jeden kus, přesněji novější žlutý prototyp, a v tuto chvíli už byl DIOSS silně zadlužen. Podle všeho do projektu spadlo kolem 13 milionů korun.

Do dvou let se podařilo homologovat pouze jeden kus, přesněji novější žlutý prototyp, a v tuto chvíli už byl DIOSS silně zadlužen. Podle všeho do projektu spadlo kolem 13 milionů korun.

Změna vedení firmy v roce 1997 se nesla ve znaku snižování nákladů a rušení ztrátových projektů. Do plánů ukončení se dostal pochopitelně i Rebel Nova a tímto nastalo ukončení veškerých prací na vývoji vozu.

Změna vedení firmy v roce 1997 se nesla ve znaku snižování nákladů a rušení ztrátových projektů. Do plánů ukončení se dostal pochopitelně i Rebel Nova a tímto nastalo ukončení veškerých prací na vývoji vozu.

Nedokončený projekt s jediným homologovaným vozem a dvojicí rozestavěných prototypů se DIOSS snažil prodat řadě dalších firem u nás i na Slovensku, ale nikdo o český sporťák neměl zájem.

Nedokončený projekt s jediným homologovaným vozem a dvojicí rozestavěných prototypů se DIOSS snažil prodat řadě dalších firem u nás i na Slovensku, ale nikdo o český sporťák neměl zájem.

Automobily tak zůstaly bez jakékoliv ochrany trčet venku na pozemku firmy, kde je čekalo chátrání bez známky naděje.

Automobily tak zůstaly bez jakékoliv ochrany trčet venku na pozemku firmy, kde je čekalo chátrání bez známky naděje.

Ačkoliv budoucnost Rebelu Nova vypadala ke konci 90. let opravdu mizerně, nakonec se všechna tři auta svým způsobem podařilo zachránit.

Ačkoliv budoucnost Rebelu Nova vypadala ke konci 90. let opravdu mizerně, nakonec se všechna tři auta svým způsobem podařilo zachránit.

Různými cestami se totiž dostala do rukou nadšenců a jednoduše lidí, kterým přišlo škoda potenciál unikátních vozů nevyužít.

Různými cestami se totiž dostala do rukou nadšenců a jednoduše lidí, kterým přišlo škoda potenciál unikátních vozů nevyužít.

Zahlédnutí jednoho ze tří Rebelů na českých silnicích tak případně berte jako spatření opravdového jednorožce.

Zahlédnutí jednoho ze tří Rebelů na českých silnicích tak případně berte jako spatření opravdového jednorožce.

 Zdroj: ACZ/Archiv

| Zdroj: ACZ/Archiv

 Zdroj: ACZ/Archiv

| Zdroj: ACZ/Archiv

Jen málo vozů zaujme člověka natolik, že na ně nezapomene. Rebel mezi ně patří. Foto: Eliška Hlavičková
Patřičně agresivní přídi dominují dvě dvojice samostatných čočkových světlometů a mohutné nasávací otvory vespod nárazníku Foto: Eliška Hlavičková
O čistotu čelního skla se stará stejně jako u starých mercedesů, una, ZX nebo prvního ayga jediný stěrač Foto: Eliška Hlavičková
Palubní deska je působivě hluboká, fantastické sedačky s úžasným bočním vedením naopak minimalisticky úzké Foto: Eliška Hlavičková
44
Fotogalerie

Vzácný Dioss Rebel Nova je nejmrštnější český sporťák. Řídili jsme ho, byl skvělý!

Mělo to být sportovní kupé pro mladé podnikatele, nakonec se ale zařadilo mezi zaniklé projekty. Na kupé Rebel se přitom v polovině 90. let angažovala spousta firem včetně velké komerční televize.

Tohle úchvatné auto mělo naplánovanou hvězdnou budoucnost, jenže ne všechno vyjde podle původních představ. Dvoumístný ryze český sporťák s motorem vzadu a pohonem zadních kol si tak nakonec vysloužil pouze skromný pomníček – ale my na něj po dnešním setkání nikdy nezapomeneme!

Včera v Brně

Píše se červen 1995, na mezinárodním brněnském veletrhu Autosalon se po nedávné komorní prezentaci v pražském Národním technickém muzeu konečně představuje veřejnosti ve světové premiéře nesmírně atraktivní malé kupé české provenience. Unikátní je na něm snad všechno – návrh karoserie vytvořil legendární designér Václav Král, sportovní interiér je koncipován pouze jako dvoumístný a motor najdete nezvykle uložený napříč před zadní nápravou, která je zde navíc poháněná.

Zrod přitažlivého vozu má na svědomí klatovská firma Dioss a mediální spoluprací na projektu se netají ani televize Nova. Kupé je obletované snad všemi návštěvníky veletrhu a má obrovské ambice stát se tuzemským hitem mladých soukromých podnikatelů, kterých v malé porevoluční zemi uprostřed Evropy v polovině 90. let houfem přibývá.

Na rozdíl od rovněž atraktivních konkurentů Opel Tigra či Mazda MX-5 využívá nejnovější kupé opravdu sportovní pohonnou koncepci, a navíc je stoprocentně české. V prostoru, kde bychom běžně našli zadní sedadla, je totiž uložen motor. V případě výstavního exponátu pochází z aktuálního mladoboleslavského hitu Felicia a také samotné auto využívá mnoho techniky soudobých lidových škodovek.

Na brněnském stánku způsobí poprask také informace, že sériovou výrobu spustí společnost Dioss už v listopadu a cena automobilu se bude na základě zvolené výbavy údajně pohybovat od půl milionu až do nějakých 650 000 korun. Na tehdejší dobu šílené peníze, za malosériový sportovní model je to ale pakatel. Rebel je ale připraven na všechno - nejen na instalaci tuzemských hliníkových čtyřválců 1,3 litru, ale v případě potřeby dokonce i na šestiválec VR6 koncernu Volkswagen! A jak by s ním malé auto uhánělo, když tenhle agregát dokáže rozproudit krev v žilách i dvojnásobně hmotnému passatu!

Dnes v Jablonci

Píše se prosinec 2020, veletržní sláva dnes už šestadvacetileté české naděje nakonec skončila jen u tří prototypů. Sériové výroby se vůz nedočkal, o to větší vzácnost dnes představuje auto, které za okamžik vyzkoušíme. Dva exempláře dostaly původně prezentovanou klasickou třináctistovku OHV z felicie, třetí se však později dočkal silného čtyřválce 1.8 20V o výkonu 92 kilowattů ze Seatu Leon.

V průmyslovém areálu bývalého Liazu v Jablonci nad Nisou nás s unikátním kupé seznamuje Jan Bajgar, který ve zdejší dílně právě dokončuje jeho rozsáhlou renovaci financovanou majitelem vozu. „Na autě pracuji dvanáct hodin denně,“ přiznává nesmírnou otcovskou péči. Už na první pohled působí dynamická rudá placka mnohem dotaženěji než pradávný veletržní exponát v tehdejší záři reflektorů. Škoda že se tohle auto nedočkalo sériové produkce, dnes by šlo s jistotou o jeden z nejžádanějších domácích youngtimerů. A věříme, že by ho brzy čekal stejný věhlas jako nyní kupé Garde a Rapid.

Honza se stará nejen o vzkříšení unikátního vozu, ale rovněž o jeho schválení do provozu. Předem nás však varuje před prozatímní nekompletností auta. Leč zbytečně, s výjimkou chybějících dveřních výplní žádný další viditelný nedostatek neodhalujeme, kupé už je navíc plně provozuschopné.

Opatrně usedám do kokpitu, což je vzhledem k nutné akrobacii činnost vhodná právě pro mladou posádku. Prahy jsou totiž nezvykle vysoké a podlaha naopak proklatě nízká, tudíž se zde počítá spíše s pasažéry atletické postavy. V uzavřeném areálu se mi pak po čtvrtstoletí vyplní dávný sen - Honza nechá český sporťák ukázat, co je doopravdy zač. Po nastartování se v kabině ozve mohutné burácení motoru za našimi zády a náhlá akcelerace lehoučkého kupé bere dech. Díky nízkému těžišti auto sedí i ve svižně proletěných zatáčkách jako přikované, o zpomalování obou náprav se starají kotoučové brzdy, přilnavost nízkoprofilových 16palcových pneumatik je ohromující.

„Chcete si to zkusit taky?“ položí Jan Bajgar snad nejzbytečnější otázku v životě. V tu ránu se hrnu za sportovní volant Momo a už se řítím po testovacím okruhu za novými zážitky. Teprve na levém sedadle poznávám skutečné souznění s polozapomenutým českým sporťákem, je to opravdu rebel! Kůží potažená puritánská palubní deska skvěle ladí se závodnickými bočními okny, rozdělenými horizontálními příčkami, auto se ani v zatáčce nenechá za žádnou cenu odlepit ze země. Hřebenové řízení bez posilovače je návykové a s vozovkou se cítím v dokonalé souhře. Užívám si hliníkových sportovních pedálů i přesné a rychlé práce s převodovkou, symfonii kvílení gum doplňuje občasné hromobití vytáčeného agregátu.

Podobně silné zážitky žádné jiné nejen soudobé české auto poskytnout nedokáže, jízda to byla úžasná, neopakovatelná. A známé české detaily jako páčky pod volantem z felicie mi zde opravdu nevadily. Zaprvé jsem se jich za celou zběsilou jízdní zkoušku ani jednou dotknout nemusel, zadruhé jsou tvarově sympatické. Sdílení drobných komponentů však není výjimkou ani v souhře mezi nejdražšími a nejlacinějšími vozy. I na některých ferrari totiž při troše pozornosti najdete stejné ovladače jako na levném puntu…

Zítra v Plzni

Honza Bajgar se netají tím, že nejvýkonnější rebel čeká ihned po dokončení prací další životní stěhování. „Kupé se brzy vrátí k plzeňskému majiteli do jeho soukromé sbírky automobilů,“ hrdě prozrazuje na adresu své práce na mimořádném díle.

Nejvýkonnějšího z českých rebelů tak čeká velmi důstojná budoucnost. Jen je ohromná škoda, že se kdysi nedostal sériově na běžné silnice, a to ve větším počtu vozů. Historie se totiž nikdy opakovat nebude, Evropa už podobným projektům dávno nepřeje. Malá a hravá sportovní kupé s pohonem zadních kol už si tak dnes troufne vyrábět pouze hrstka japonských automobilek a jejich budoucnost na trzích starého kontinentu je vinou absurdních emisních norem hodně nejistá.

Design karoserie odkazem legendárního Václava Krále

Rebel vznikl celkem ve třech exemplářích. Pod tvary jeho karoserie se podepsal legendární designér Václav Král. Vůbec poprvé se v modrém laku ukázal novinářům na jaře 1995 v Národním technickém muzeu na pražské Letné, veřejnost poté na červnovém brněnském veletrhu Autosalon obdivovala kanárkově žluté kupé. A třetí, později vyrobený prototyp jsme dnes exkluzivně otestovali. Mezi ním a výstavními vozy jsou vidět rozdíly, původní návrh počítal třeba se zapuštěnými reflektory a celistvými zadními svítilnami.

Dioss Rebel Nova: Základní technická data
Motor uložený vzadu napříč před zadní nápravou, OHV
Vrtání x zdvih [mm] 75,5 x 72,0
Zdvihový objem [cm3] 1289
Největší výkon [kW/min-1] 50/5000
Točivý moment [N.m/min-1] 106/2600
Převodovka 5M
Pohon zadní
Pneumatiky 185/60 R 14
Rozměry karoserie [mm] 3850 x 1650 x 1250, rozvor 2450
Pohotovostní hmotnost [kg] 840
Objem nádrže [l] 47
Maximální rychlost [km/h] 170

Testovaná verze

Motor 1.8 20V s rozvodem DOHC
Zdvihový objem [cm3] 1781
Největší výkon [kW/min-1] 92/6000
Točivý moment [N.m/min-1] 170/4200
Pneumatiky 215/40 ZR 16
Výroba Klatovy, Česká republika

Článek vyšel v časopisu Auto Tip 26/20. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz. 

Doporučujeme

Články odjinud