Kapitoly článku:
Opravdu prostorná
Všechna sedadla jsou v duchu francouzských zvyklostí devadesátých let velká a pohodlná, ale poněkud málo tuhá. Díky tomu z nich cestující vstávají po delší cestě kupodivu celkem rozlámaní. Interiér je čalouněn příjemným velurem, na dveřích a palubní desce kombinovaným s odolnými plasty.
Naši dnešní exkurzi výjimečně zahájíme v prostoru zadních sedadel. Ta jsou totiž mimořádně velká a pohodlná a poskytují cestujícím dostatečný prostor ve všech směrech. Za vše hovoří vnitřní šířka ve výši loktů 1 420 mm, což je hodnota v dané třídě hodnota enormní (vpředu je tento rozměr 1 440 mm). Cestující běžných proporcí se vzadu nemusí obávat ani nízkého stropu, ani nedostatku prostoru před koleny.
Na předních sedadlech panují poměry srovnatelné, jen podpořené sedadly s o něco lepším bočním vedením. Řidičovo sedadlo výrazně postrádalo regulaci tuhosti bederní opěrky, výškové nastavení však nikoli.
Volant je stavitelný na výšku i do hloubky. Palubní deska potěší oblými tvary, navazujícími na vnější linie, méně již levně působícími materiály. Vše je zde ve snadném dosahu, s výjimkou spínačů ovládání předních okenních skel, které řidič po chvíli marného snažení nalezne až ve spodní části středového panelu. Nad nimi se nachází jednoduché a účelné ovladače ventilace a prostor pro autorádio.
Přístrojový štít je osazen dostatkem kontrolek včetně nedovřených dveří a kufru a nezapnutého pásu řidiče. Ta však po krátké době jízdy bez pásu bohužel (nebo bohudík?) nakonec rezignuje a v klidu zhasne. Displej integrovaný v rychloměru informuje řidiče o celkové ujeté vzdálenosti, má paměti pro měření dvou nezávislých tras a po zapnutí zapalování na několik sekund oznámí, kdy by měl být vůz přistaven do servisu k pravidelné kontrole.
Živá a pohodlná
Pod kapotou byl základní zážehový čtyřválec TU3 JP s objemem 1,4i s výkonem 55 kW. Z hliníkové slitiny je nejen jeho blok, ale i hlava válců, v níž tepe jednoduchý rozvod OHC s dvojicí ventilů na každý válec. I přes tuto zcela konvenční techniku motor splňuje základní požadavky na dynamiku i pružnost, „papírové“ zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,1 s je průměrné, nejvyšší rychlost 175 mírně nadprůměrná.
Za volantem zkoušeného Citroënu Xsara 1,4 SX se řidič cítí téměř jako v novém voze. Design palubní desky i její výbava a ergonomie sice neomylně připomínají dobu jejího vzniku, útulnost interiéru však vše vynahrazují. Motor má velmi kultivovaný chod a vyrovnaný zátah, brzdy jsou dostatečně účinné, ale řazení pětistupňové převodovky připomíná spíše nejisté míchání těsta. Řízení je přesné, ale posilovač příliš málo účinný. Samostatnou kapitolou je podvozek, především zadní náprava. Ta je tvořena velmi krátkými vlečnými rameny, pérovanými příčnými torzními tyčemi. Její kouzlo tkví v pasivním přiřizováním zadních kol při průjezdu zatáčkou, vyrovnávajícím přirozenou nedotáčivost vozu s motorem vpředu a pohonem předních kol. Díky tomu vůz v zatáčce velmi dobře drží stopu a kola na nerovnostech neodskakují, ale měkce odladěné pérování zde karosérii výrazně naklání.
Pár slov k bezpečnosti
Citroën Xsara 1,4 SX byl v roce 1998 podroben nárazovým zkouškám Euro NCAP, kde nedopadl vůbec špatně: v ochraně posádky získal tři hvězdičky z pěti a při ochraně chodců dvě ze čtyř. V posudku si zasloužil pochvalu při čelním nárazu a střetu s chodcem, při bočním naopak přišly výtky na špatně načasované boční airbagy.
Závěr
Za cenu nové Fabie se zcela základní výbavou může zákazník díky Citroënu Xsara dostat dobře zajetý automobil situovaný o třídu výš a vybavený podstatně lépe jak pro pohodlí, tak pro bezpečnost. Podle Františka Černého, technického ředitele importéra vozů Citroën, patří Xsara mezi bezproblémový model, který v podstatě nemá žádné výrazně se opakující závady. Motor 1,4 považuje za osvědčenou jednotku, hojně používanou celým koncernem PSA, za největší přínos modelu Xsara pak označuje zavedení sběrnicové elektroinstalace architektury VAN a CAN.
Poetické foto na závěr - Xsara při západu slunce...
Během 670 km, které zkoušená Xsara v našich službách absolvovala, se na voze neprojevily, kromě dosluhujícího výfuku, žádné nedostatky. Podobně kvalitních vozů autobazary skutečně plné nejsou, ale rozhodně stojí za to zaměřovat se právě na málo jeté vozy s jasnou minulostí. Spotřeba paliva během testu dosáhla hodnoty 7,7 l/100 km.
Xsara 1,4 SX a její konkurenti:
|
Citroen Xsara 1,4 SX |
Ford Escort 1,4 EFI |
Opel Astra Classic 1,4 |
Renault Mégane 1,4e |
Zdvihový objem (cm3) |
1 360 |
1 391 |
1 388 |
1 390 |
Nejvyšší výkon (kW) |
55 |
55 |
44 |
55 |
Nejvyšší rychlost (km/h) |
175 |
169 |
160 |
170 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) |
14,1 |
14,4 |
17,0 |
14,3 |
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) |
7,2 |
8,7 |
7,7 |
7,6 |
Základní objem zavazadlového prostoru (l) |
408 |
380 |
360 |
348 |
Cena v roce 1997 (Kč) |
429 000 |
361 852 |
334 900 |
374 900 |
Orientační cena nyní (Kč) |
229 000 |
260 000 (Focus) |
220 000 |
190 000 |
Citroën Xsara očima odborníka
Tomáš Lachout, manažer prodeje AAA AUTO: Někoho láká, jiného zase odpuzuje. Citroën Xsara je nezaměnitelný vůz. Právě zajímavý design s dlouhým klínovitým „nosem“ a příznivá cena jako ojetiny jsou dva základní důvody pro jeho koupi. Pětidveřová verze je v tuzemsku jednoznačně nejoblíbenější.
Xsara je jedním z nejspolehlivějších modelů od firmy Citroën. Dlouhá jízda po kvalitní silnici je s Xsarou velice příjemná a pohodlná (díky komfortně nastavenému podvozku i měkkým sedačkám). Na druhou stranu se měkčeji nastavený podvozek přenáší do trošku zhoršených jízdních vlastností, které pocítíte například při průjezdu zatáčkou.
Motor 1,4i je spolehlivý, ale poněkud hlučnější. Výkon 55 kW je průměrný, spotřeba se pohybuje kolem 8 litrů na 100 kilometrů. Interiér vozu je dostatečně prostorný, zejména pro cestující na předních sedačkách. Řidič má dobrý výhled všemi směry, uspořádání ovládacích prvků je přehledné a logické, s výjimkou netradičně umístěných ovladačů stahování oken - na středovém panelu. Objem kufru (410 litrů) patří ve své třídě k průměrné hodnotě.
Mezi častější závady, které se u Xsary vyskytují, patří snad jen poruchy lambda sond a netěsnost serva. Xsaru, která v roce 2001 prošla zdařilou úpravou designu, si pořizují zejména zarytí fanoušci značky tzv. „Citroenáři“ a lidé střední a starší generace.
Test byl připraven ve spolupráci se společností AAA Auto, největším prodejcem ojetých vozů ve střední Evropě.