Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi: silnější nafťák (minitest)

Citroën Xsara Picasso je na trhu už čtvrtým rokem. Není proto divu, že nedávno prodělal lehčí facelift, který sblížil jeho tvář s novým hatchbackem C4 a nedávno upraveným vozem střední třídy C5. Navíc se pod kapotou objevil nový motor 1.6 HDi s výkonem 80 kW.
Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi: silnější nafťák (minitest)
Seznam kapitol
  1. Test, plusy a minusy, parametry
  2. Komentovaná fotogalerie, přehled parametrů motorů

O Picassu jsme už na AutoRevue.cz psali dvakrát, poprvé jsme testovali tehdy jediný naftový motor 2.0 HDI 66 kW s pětistupňovým manuálem, podruhé nejlépe vybavenou verzi s benzínovým dvoulitrem a automatickou čtyřstupňovou převodovkou. Všechno důležité už tedy bylo řečeno, proto se nyní zaměřím na motor, který, ač má nižší objem než dvoulitr, nabízí o 14 kW vyšší výkon. Motor je výsledkem spolupráce koncernu PSA a Fordu, takže není divu, že se objevil nejen u Peugeotu (206 a 307), ale také ve Fordu Focus a Focus C-MAX a rovněž Mazdě 3, kterou Ford ze 30 procent vlastní.

Trošku hlučí

Motor má pro povinné ručení příznivý objem 1.6 l, cenová úspora oproti vyšší kategorii (2.0 HDI) je sice jen několik tisíc, ale to jsou dvě tři nádrže paliva. Motor má vstřikování common-rail, což mu zaručuje poněkud hladší chod než u motorů se vstřikování PD, které používá koncern Volkswagen. Maximální výkon činí 80 kW při 4 000 otáčkách, maximum točivého momentu 250 Nm je pak dostupné v 1 750 otáčkách. To znamená, že už v těchto otáčkách máte pod plynem více než polovinu výkonu, 45 kW. Není proto divu, že motor hezky zatahuje už od cca 1 600 otáček, to pravé „zatlačení“ do sedaček (to berte trošku s nadhledem) však nastává až po překročení dvou tisíc.

Už při první jízdě na letošním autoshow v Brně se mi zdálo, že motor hlučí více, než je zdrávo. Připisoval jsem to nezaběhnutému agregátu. Nicméně testované Picasso mělo naprosto stejný zvukový projev a vzhledem k počtu najetých km se už motor na syrovost rozhodně vymlouvat nemůže. V nízkých otáčkách je docela ticho tak, jak se na správný HDI motor sluší, jakmile se ale motor dostane do vyšších sfér, začíná trochu nepříjemně dunět a vůbec se halasně „rozpovídá“. Těžko říct, kde nastává onen zlom, protože Picasso nemá otáčkoměr, ale odhaduji to někde okolo třech tisíc. Pokud tedy jedete po dálnici cca 140 km/h delší dobu, může být motor trochu protivný. Zvláštní. Taková Mazda 3 nebo Peugeot 307 se chovají se stejným motorem kultivovaněji.

Silnější než dvoulitr

To ale nic nemění na faktu, že 80 kW je pro Picasso daleko lepší porce výkonu než 66 kW, kterých dosahuje s motorem 2.0 HDI. Šestnáctistovka se tak trochu paradoxně stala nejvýkonnějším nafťákem pod kapotou. Právě nízký výkon dvoulitru byl důvodem, proč si Picasso mnozí nepořídili; benzín nechtěli a výkon nafty byl příliš malý. Zkrátka s novým motorem a faceliftem získalo Picasso šťávu, která by mohla být důvodem zvýšení poptávky. Motor dokáže udržet na dálnici stabilní rychlost 140 km/h bez jakýchkoliv problémů, i když vás něco zpomalí (a to i v kopci), auto dokáže zase zrychlit. Motor sice není žádný drak, ale pro svižné svezení postačí. Při plném naložení se sice troch zadýchá, není to však nic tragického.

Naměřená pružnost:

  • 60-100 km/h: 3 st. 6,6 s; 4 st. 8,9 s
  • 80-120 km/h: 4 st. 9,7 s; 5 st. 12,9 s

Motor je spojen s pětistupňovým manuálem, který postačí pro běžnou jízdu po městě a mimo město, na dálnici bych ale přidal šestku jak pro snížení spotřeby, tak pro snížení hluku motoru. Řadící páka je umístěna na středové konzole, díky čemuž absentuje středový tunel. Vzniklé místo je možné využít pro odložení batohu či nohou cestujících vzadu, na druhou není kam dát velkou pet láhev. Řazení je poněkud gumové a nepřesné, často se mi stávalo, že jsem netrefil ten správný stupeň; musel jsem si dávat větší pozor na to, co vlastně řadím. Spotřeba motoru činila dle palubního počítače na konci testu šest litrů na sto, systém dotankování do plna ale ukázal hodnotu vyšší, 6,4 l; to znamená při 60litrové nádrži dojezd nějakých 930 km. Mazda 3 se stejným motorem měla spotřebu 6,5 l.

Velká konkurence

Picasso patří mezi první zástupce dnes už početné skupiny kompaktních MPV, které jsou postaveny na vozech nižší střední třídy. Nabízí velký zavazadlový prostor 550 litrů, možnost sklopení či vyjmutí druhé řady sedadel – jsou zde tři samostatné a posuvné sedačky, nakládací hrana je srovnána se dnem zavazadlového prostoru. Sedadla nabízí dostatek pohodlí, někomu může ale vadit centrální umístění přístrojů a ještě k tomu v kompletně digitálním provedení. Řízení je poněkud tuhé, posilovač by potřeboval „doladit“. Podvozek je spíše tvrdší a moc si neporadí s příčnými nerovnostmi. V zatáčkách je Picasso brzy nedotáčivé a docela se naklání – právě v jízdních vlastnostech má francouz největší rezervy.

Cena modelu Xsara Picasso 1.6 HDi Exclusive činí téměř 700 tisíc, v ceně je ale vše vč. automatické klimatizace, ESP či šestice airbagů. O padesát tisíc levnější je akční model Attractive, zde ale připlácíte za CD přehrávač, disky z lehkých slitin a v ceně není např. tempomat. Konkurence pro Picasso je dnes už velká, patří k ní Ford Focus C-MAX, Renault Scénic, Volkswagen Touran, Toyota Corolla Verso, Mazda Premacy (později Mazda 5), Seat Toledo (nová generace) a další. Picasso vede zejména originálním designem, ztrácí poněkud méně rozsáhlou příplatkovou výbavou (chybí např. navigace) a jízdními vlastnostmi; ty jsou obecně hodnoceny jako lehce podprůměrné.

Plusy:

  • variabilita interiéru
  • velký vnitřní prostor
  • pružnost motoru

Minusy:

  • jízdní vlastnosti 
  • větší hlučnost motoru

Parametry:

  • Citroën Xsara Picasso 1.6 HDI Exclusive
  • Rozměry: 4 276 x 1 751 x 1 625 mm
  • Rozvor: 2 760 mm
  • Hmotnost: 1 300 kg
  • Zavazadlový prostor: 550/2128 l
  • Kola: 15" litá, 185/65 R15
  • Motor: 1.6 HDi, vstřikování Common Rail, 80 kW/4 000 ot., 250 Nm/1 750 ot.
  • Převodovka: pětistupňová manuální
  • Zrychlení na 100 km/h: 10,8 s
  • Max. rychlost: 183 km/h
  • Spotřeba: 6,3/4,1/4,9 l/100 km/h
  • Palivová nádrž: 60 l
  • Základní cena: 691 900 Kč
  • Cena testovaného vozu: 718 900 Kč

Základní výbava Exclusive: čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, ABS + ESP, mlhovky, degresivní posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, světelný senzor, palubní počítač, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, automatická klimatizace s atermickým čelním sklem, klimatizovaná přední schránka u spolujezdce, tempomat, rádio s CD + 6 repro, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, výškově nastavitelný volant potažený kůží, elektrické ovládání předních a zadních oken (jednodotykové u řidiče), elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, sluneční roletka v zadním okně, 3 samostatná a vyjímatelná sedadla vzadu posuvná v rozpětí 140 mm, odkládací zásuvka pod sedadlem spolujezdce, odkládací stolky na zadní straně opěradel předních sedadel, odkládací prostory v podlaze před zadními sedadly, kola z lehkých slitin 15" „Melbourne“, síť a košík v zavazadlovém prostoru

Příplatková výbava: čalounění Alcantara (+15 000 Kč), metalíza (+12 000 Kč)

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Test, plusy a minusy, parametry
  2. Komentovaná fotogalerie, přehled parametrů motorů
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 10 příspěvků
TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

Audi A6 50 TDI quattro

Audi přispěchala s novou A6 v nejisté emisní době, stojí na úplně nových základech a spolu s A8 reprezentuje nové pojetí interiéru. A postavit se má aktuální velmi povedené pětkové řadě od BMW. To je hodně úkolů na jeden sedan vyšší střední třídy!

6.  12.  2018 | Milan Lažanský | 38 příspěvků
Minitest Lexus CT200h: Výjimečný hatchback nikdy nebyl levnější

Lexus CT200h (minitest)

Lexus přestane vyrábět kompaktní luxusní hatchback. Mrzí vás to? Tak máte poslední příležitost! Vyzkoušeli jsme, jestli je v dnešním kontextu ještě o co stát.

4.  12.  2018 | Milan Lažanský | 22 příspěvků