Citroën Xsara 1.6 16V: francouzská klasika (velký test)

Citroën Xsara 1.6 16V: francouzská klasika (velký test)

Kapitoly článku:


Vůně benzínu

Pod kapotou testovaného modelu se ukrýval zážehový čtyřválec s objemem 1.6 litru se čtyřmi ventily na válec. Agregát disponuje výkonem 80 kW/110 k při 5 750 ot./min. a točivým momentem 147 N.m při 4000 ot./min. Výrobcem udávaná maximální rychlost dosahuje 195 km/h, z nuly na 100 km/h zrychlí Xsara osazená tímto motorem za 9,7 s, 1000 metrů s pevným startem zvládne za 31,7 s. Uvedená spotřeba dosahuje 9,3 l ve městě 5,5 l mimo město, 6,9 l v kombinovaném provozu.

   
Na zadní straně sedadel nechyběly praktické kapsy --- Vzadu převezete tři
dospělé osoby

Ověřování údajů vyústilo v následující výsledky: na dálnici dokáže automobil uhánět rychlostí 195 km/h (tachometrových), dosáhnout této rychlosti nicméně vyžaduje značnou dávku trpělivosti, řidičského umu a odvahy (proč odvahy vysvětlím v níže). Prověřený benzínový agregát se vyznačuje kultivovaným chodem a dobrý odhlučněním. V interiéru se ozývá docela příjemný temně kovový zvuk, který v běžném spektru otáček neobtěžuje posádku.

Tip: poslechněte si zvuk motoru – zvenku (soubor MP3, 363 kB) – zevnitř (soubor MP3, 511 kB). Motor jsem nastartoval, nechal běžet na volnoběh, poté vytočil nad 6500 ot./min. (Záznam zvuku  probíhal  v nedokonalých podmínkách, omluvte, prosím, případné nedostatky.)

S rostoucími otáčkami proniká do interiéru více hluku, na dálnici v rychlostech okolo 130 km/h a kolem 4500 ot./min se motor ozývá hlasitěji. Ve volnoběžných otáčkách a nižším spektru otáček  motor téměř neuslyšíte, při poklidné jízdě vládne v interiéru až nečekané ticho. Agregát se ochotně vytáčí i mírné sešlápnutí plynu vyvolá okamžitou reakci a ručička otáčkoměru vyskočí strmě vzhůru. Pod hranicí 2000 ot./min. nečekejte žádné rekordy, teprve nad 2500 ot./min. motor pořádně zabere a popožene vůz vpřed.

  
Pod kapotou testovaného vozu se ukrýval zážehový čtyřválec 16 V s
výkonem 80 kW/110 k

Od hranice 2000 ot./min. se motor plynule a lehce vytočí na 6000 ot./min., jeho možnosti končí na 6500 otáčkách. Žádné extrémní výkony se nekonají, motor poskytuje vozu průměrnou dynamiku. Pro dynamickou jízdu musíte rozumně zacházet s řadicí pákou, při předjíždění podřadit, vytočit motor do otáček a teprve potom předjíždět. I tak musíte počítat s větší rezervou a rozhodně nepředjíždět v prudkém kopci (pokud nemáte rychlost a motor ve vysokých otáčkách).

Řazení a převody

Ať už Xsara překvapila čímkoliv, o řazení nešlo. Řadící páka sice hezky vypadá (stejně jako v modelu Picasso) a dobře se drží, bohužel svůj primární účel – lehce měnit převodové stupně nijak přesvědčivě nezvládá. Dráhy mezi jednotlivými stupni jsou dlouhé a nepřesné, u některých rychlostních stupňů - například dvojky a trojky jsem překonával citelný odpor. Řadící páka se nejprve zastavila a potom s jemným cvaknutím „naskočil“ požadovaný rychlostní stupeň... Pro doplnění obvyklý přehled převodů…

• 40: 2 – 2500, 3 - 1850 
• 60: 2 – 4000; 3 – 2800; 4 - 2100
• 80: 3 – 3800; 4 - 2800; 5 - 2250
• 100: 4 – 3500; 5 - 2800
• 120: 4 – 4250; 5 -  3380
• 140: 4 – 5000; 5 - 4000
• 160: 5 – 4500
• 180: 5 – 5000
• 190: 5 – 5400

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud