Citroën Xsara 1.6 16V: francouzská klasika (velký test)

Citroën Xsara 1.6 16V: francouzská klasika (velký test)

Kapitoly článku:


S průměrně baculatou peněženkou si přihrádka neporadí, jedině tenkou a menší peněženku přihrádky zvládne. Pro odhalení dalších odkládacích ploch musíte použít pátrací schopnosti a vůz pořádně prozkoumat. Nakonec zjistíte, že Xsara klame tělem, co neodhalí pohled první, odhalí pohled druhý nebo třetí. Na středové konzole objevíte poměrně objemnou krytou přihrádku, po odklopení víka madla dveří odhalíte další, neméně objemný odkládací prostor.

   
Čtyřramenný volant mohl mít tenčí věnec --- Tlustý klíček není praktický

S vnitřním prostorem si automobil hlavu neláme. Moderní vozy nižší střední třídy umí vykouzlit více místa. To ovšem neznamená, že Xsara přepraví pohodlně pouze trpaslíky. Pokud sedí vepředu osoba 185 cm vysoká, stejně vysoký cestuje na zadních sedadlech bez sebezapření. Pokud se řidič trochu uskromní, nikoli tak, aby neměl místo, vytvoří na zadních sedadlech pohodlí nutné na delší cesty. O něco méně místa poskytuje Xsara směrem vzhůru, větší osoby se povážlivě přiblíží hlavou stropu.

  
Víko zavazadlového prostoru se otevírá poměrně vysoko --- Základní objem
zavazadlového prostoru činí 408 litrů, při sklopených zadních sedačkách 1190 litrů

Pokud za volant usedne žena s běžnou tělesnou výškou, budou mít cestující na zadních sedadlech hojnost prostoru. Zavazadlový prostor nezklame základním objemem ani přístupem. Víko zavazadlového prostoru se otevírá poměrně vysoko, objem zavazadlového prostoru v základním uspořádání dalece převyšuje hodnotu nutnou pro naložení průměrného víkendového nákupu. Ačkoliv se nepředpokládá nahrazení stěhovacího vozu právě tímto modelem, při převážení větších a těžších předmětů nezklame kufr přístupem.

  
Výškové nastavení sedadla se provádí vytažením této páčky --- Pokud je páčka
nahoře, nezřídka se vám zabodne do stehna - Nepříjemné

Základní objem samozřejmě povýší sklopení sedaček, z 408 litrů se jednoduchým pohybem vyklube 1190 litrů. Složená sedadla vytvoří zcela rovnou ložnou plochu, což není u dnešních modelů nižší střední třídy zdaleka samozřejmostí (zkuste se podívat například na Golf nebo Mazdu3). Sklápění sedaček probíhá hladce, veškeré operace jsou otázkou několika málo okamžiků.

Francouzsky měkká….sedadla

Sedačky v Xsaře neskrývají příslušnost k francouzské škole, neposkytují komfort koženého křesla ani nepohodlí prosezené pohovky. Svou povahou jsou spíše měkčí, což nezpůsobuje nepříjemné, naopak spíše příjemné pocity. Na delších cestách (například cesta z Prahy do Zlína) jsem nepociťoval bezprostřední bolest zad, i když jsem se druhý den probudil trochu rozlámaný. K bočnímu vedení nemám výhrady, sedadlo poskytuje tělu dostatečnou oporu v různých jízdních režimech, v mírných i prudších zatáčkách.

  
Pokud se za volant usadí člověk 185 cm vysoký, posadí se stejně vysoký pasažér
dozadu bez sebezapření. Lepší situace nastane, pokud sedí za volantem žena 170 cm
vysoká. Stejně vysoký pasažér má vzadu hojnost prostoru

Ocenil bych delší sedák, který by tak poskytoval větší oporu stehnům. Na rozdíl od nejnovějších citroënů neslouží k manipulaci se sedadly armáda páček, nýbrž klasické prvky jako otočné kolečko nebo vysunovací páčka. Otáčením kolečka sklopíte opěradlo a vytažením páčky směrem vzhůru nebo dolů zvolíte výškové nastavení sedadla řidiče. S páčkou výškového nastavení sedadla jsem sváděl v průběhu celého testu nelítostný souboj.

  
Řidička 170 cm vysoká sedí za volantem --- Řadicí páka hezky vypadá a výborně
se drží. Řazení je nepřesné

Jelikož je Xsara níže posazená, posádka při nastupování do vozu do sedadel zcela zapadne. Tady ovšem čeká nebezpečná páčka. Pokud zanecháte sedadlo v nejvyšší pozici, bude páčka vyčnívat a bude-li mí štěstí – či spíše neštěstí – zabodne se vám do stehna. Masážní schopnosti páčky mě zrovna nenadchly, na konci testu zanechala zákeřná páčka na mojí noze pořádně vekou modřinu. 

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud