Citroën Traction Avant – rozumná revoluce (+ dobová videa)

Model Traction Avant se značce Citroën stal málem osudným. Nakonec se vyráběl přes dvacet let a prošlapal cestu legendárnímu modelu DS.
Seznam kapitol
  1. Nabídka verzí, Technická specifika
  2. Po válce, Zápletka na konec, Videa

Citroën Traction Avant byl vyvíjen na přelomu let 1933 a 1934 pod vedením zkušených inženýrů Andrého Lefébvra a Flaminia Bertoniho. Největší zajímavostí tohoto modelu byla jeho pohonná koncepce, díky níž se jednalo o první opravdu velkosériově vyráběný automobil s pohonem předních kol na světě.

Abychom byli spravedliví, s touto koncepcí tehdy pracoval nejen americký Cord, ale též československé automobilky včetně Zbrojovky a Aera, ale z řady důvodů zde nebylo možno hovořit o skutečně velkosériové výrobě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cord 810 / Aero 30 / DKW Front

Model Traction Avant se vyznačoval kromě předního pohonu rovněž samonosnou celokovovou karosérií, která však svým vnějším designem nijak nevybočovala z dobových zvyklostí. Přesun celé pohonné jednotky do přední části karosérie, jenž prakticky eliminoval průběžný středový tunel, přispěl k významnému snížení stavební výšky karosérie, ale také těžiště, což se příznivě podepsalo na stabilitě jízdy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vozy Citroën Traction Avant z let 1940, 1942 a 1943

Veřejnost však zprvu těmto novinkám příliš nedůvěřovala, Citroën proto nechal natočit Traction Avant padající ze skály, aby tím demonstroval bezpečnost a tuhost skeletu. Přední kola spočívala v době převažujících tuhých náprav na pokrokových samostatných lichoběžníkových závěsech pružených zkrutnými tyčemi.

Zadní náprava zůstala tuhá a příčně ustavená Panhardskou vzpěrou s nestejně dlouhými rameny, pérována byla párem rovnoběžných zkrutných tyčí procházejích napříč pod vozem.

Nabídka verzí

Model Traction Avant byl díky použití samonosné karosérie poměrně lehký a dosahoval ve svém standardním provedení slušné rychlosti 100 km/h při průměrné spotřebě benzínu 10 l/100 km. Základní model 7A disponoval malým čtyřválcem s objemem 1 303 ccm, ale ještě během roku 1934 byl doplněn typy 7B a 7C s motory 1 529, resp. 1 628 ccm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Základní verze Citroën Traction Avant 7A a 7B a pohled na palubní desku s původní, poněkud problematickou kulisou řazení

Vrcholnými verzemi se staly čtyřválec 11 (1 911 ccm) a šestiválec 15 (2 867 ccm), přičemž číselná označení odpovídala tehdejším francouzským daňovým třídám (CV).

Není bez zajímavosti, že Citroën testoval i další dva prototypy, které se však vlivem finanční situace továrny do výroby nakonec nedostaly. První z nich disponoval automatickou převodovkou, ten druhý pak nesl označení 22CV a osazen byl velkým osmiválcovým motorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Různé verze největšího z čtyřválců (11CV) s objemem 1,9 l 

Většina vozů Citroën Traction Avant sjížděla z výžrobních linek s klasickými čtyřdvéřovými karosériemi. V menších počtech pak vznikaly též dvoudvéřová kupé i kabriolety, ale také limuzíny s prodlouženým rozvorem a třemi řadami sedadel.

Těsně před vypuknutím druhé světové války Citroën představil progresivní provedení Commerciale, jaž se stalo prapředkem dnešních dvouprostorových karosérií typu hatchback s vzhůru výklopnou zadní stěnou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Citroën Traction Avant v provedení Commerciale jakožto předchůdce dnešních prektických hatchbacků a kombi
 

Vozy Traction Avant měly motor uložený podélně za přední nápravou, přičemž převodovka s rozvodovkou byly až před ní, což přispívalo k optimálnímu rozložení hmotnosti mezi nápravy a vyrovnaným jízdním vlastnostem.

Technická specifika

Zejména při razantním rozjezdu ale měla přední kola potíže s trakcí, což byla nectnost také československých strojů Aero 50. Toto řešení se přesto osvědčilo a ve výrazně modifikované podobě jej využívaly i pozdější modely DS a SM. Řadicí páka „chodila“ v běžné kulise tvaru písmene H, ovšem ve vodorovné poloze na palubní desce. Její orientace u prvních vozů často během jízdy vedla k vyskakování převodů uložených v horní části této kulisy, tedy dvojky a zpátečky.

Klepněte pro větší obrázek
Jedinečný snímek jednoho z prototypů provedení 22CV osazeného osmiválcovým motorem. Devítimístná karoserie, pravděpodobně pařížský autosalon 1938.

Celý systém tak byl záhy doplněn mechanickým přemostěním propojeným se spojkou, jež bez vyšlápnutí spojky zamezovalo pohybu řadicí páky. V kombinaci s ruční brzdou typu deštníkové rukojeti a koncepcí pohonné jednotky však byl celý interiér Traction Avantu včetně jeho přední části mimořádně prostorný a nerušený žádnými výběžky či tunely.  

Citroën však na tento model málem doplatil. Enormní vývojové náklady Traction Avantu přivedly firmu do finančních těžkostí, které vyvrcholily v roce 1934 vyhlášením bankrotu. Koncern Michelin tehdy navýšil svůj podíl v podniku a stal se jeho praktickým vlastníkem, jímž byl až do roku 1976.

Během tohoto časového období pro něj Citroën fungoval jako velká vývojová laboratoř, kde Michelin zkoušel radiální pneumatiky a další moderní technologie.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nabídka verzí, Technická specifika
  2. Po válce, Zápletka na konec, Videa

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků