Citroën: od putování po Hedvábné stezce až k famóznímu Loebovi

Kdo na výstavě historických vozů „Paris Rétromobile 2011“ navštívil stánek značky Citroën, mohl si udělat obrázek o jeho sportovních úspěších a dějinách. Je zřejmé, že francouzský výrobce nežije pouze současností reprezentovanou Citroën Total World Rally Teamem v čele s fenomenálním řidičem Sébastienem Loebem.

Začátky je třeba hledat hluboko v minulém století. Od prvních pokusů, které se vyznačovaly spíš dobrodružným charakterem než sportovním zápolením, uplynulo letos již osmdesát let. Vozy Citroën se uplatňovaly v rallye, vytrvalostních rekordních jízdách, v závodech na okruzích i putováním přes kontinenty.

Právě posledně jmenovaná kapitola se zapsala do počátků historie Citroënu. V dubnu roku 1931 se dvě skupiny polopásových vozidel C4 a C6 vydaly po stopách středověkého cestovatele Marca Pola. Účastníci slavné expedice Croisière jaune si poradili s nástrahami proslulé Hedvábné stezky i se zadržením části výpravy jistým čínským válečníkem. V únoru 1932 vozy po ujetí 12 115 kilometrů triumfálně dorazily do Pekingu, což přineslo Citroënu celosvětové uznání.

Klepněte pro větší obrázek
Poslední etapa expedice Croisière jaune vedla kolem hrobek dynastie Ming v provincii Ning-sia

Závodní vůz Petite Rosalie, který v roce 1933 řídil César Marchand, se ve své době  proslavil sérií rekordů. Vedení Citroënu nabídlo tři miliony franků řidiči, který by rekordy překonal, ale nikomu se to nepodařilo.

Klepněte pro větší obrázek
Petite Rosalie IV–8CV na okruhu v Montlhéry

Nepříliš silný, ale lehký vůz 2 CV přezdívaný „kachna“ se proslavil na crossových okruzích i terénních soutěžích, které značka pořádala na začátku sedmdesátých let. Dodnes pro řadu fanoušků nejoblíbenější vůz světa zvládl tratě jako byly Paříž – Kábul – Paříž (1970), Paříž – Persepolis – Paříž (1971) nebo Rallye Afrika z Abidžanu do Tunisu (1973). Například na startu rallye do Kábulu a zpět se sešlo 1300 nadšenců ve věku od 18 do 30 let. Za volantem 494 vozů 2 CV se vydali na cestu dlouhou 16 500 km a urazili ji během měsíce.

Klepněte pro větší obrázek
Nezdolná „kachna“ zdolává vodní vodní překážku

Šedesát let po průkopnících z expedice Croisière jaune navázal Citroën na tradici dálkových jízd velkým vítězstvím. V roce 1992 jeho tým triumfoval v maratonské rallye Paříž – Moskva – Peking.

Klepněte pro větší obrázek
Posádka Pierre Lartigue – Michel Périn vítězí v čínské metropoli

Nebývalé sportovní úspěchy v devadesátých letech jsou spojovány s nástupem Guy Fréquelina do čela divize Citroën Sport. Patřila mezi ně i čtyři vítězství v Rallye Paříž – Dakar, ale i v dalších maratonských soutěžích. Ari Vatanen slavil v Dakaru prvenství v roce 1991 a Pierre Lartigue v letech 1994 – 1996.

Klepněte pro větší obrázek
Vítězství vozu ZX Rallye Raid Evolution 3 v Tuniské rallye

S vozem Xsara Kit Car se značka Citroën v roce 1998 vrátila do klasické rallye. V této době Fréquelin hodně spoléhal na posádku Philippe Bugalski - Jean-Paul Chiaroni. Dvakrát vyhráli francouzský šampionát a v roce 1999 přišlo při Katalánské rallye i vítězství v podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Klepněte pro větší obrázek
Xsara si jede pro triumf na Katalánské rallye

Ve voze Xsara Kit Car s dvoulitrovým atmosférickým motorem se v roce 2001 stala mistrem Francie dvojice Sébastien Loeb - Daniel Elena. Tím začala slavné éra posádky, která má zatím na kontě rekordní počet titulů mistrů světa. Mezitím se měnil strojový park. Na řadu přišla Xsara WRC s motorem o výkonu 300 koní s turbokompresorem a pohonem všech čtyř kol. V té době jezdili s citroëny kromě Loeba i další šampioni jako Colin McRae nebo Carlos Sainz. Pak převzal žezlo vůz C4 WRC, s nímž Loeb završil počet titulů na sedm.

Klepněte pro větší obrázek
„Létající Skot“ Colin McRae při Australské rallye v roce 2003
Klepněte pro větší obrázek
Loni se stal Sébastien Loeb posedmé v řadě králem světové rallye

Nejnovější zbraň Citroënu se jmenuje DS3 WRC. Podle předpisů FIA má auto benzínový motor o obsahu 1,6 l s přímým vstřikováním a turbokompresorem. Oficiálním cílem je udržet titul v Poháru konstruktérů i mezi piloty. DS3 WRC má být kompaktnější než byla C4 WRC, ale při prvním startu na Švédské rallye se na stupních vítězů neobjevil ani jeden citroën.

Klepněte pro větší obrázek
DS3 WRC měl premiéru na Švédské rallye
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků