Citroën GS: francouzská revoluce

Aerodynamické tvary, pohon předních kol motorem boxer, hydropneumatické odpružení – kompaktní Citroën GS se stal v roce 1970 senzací.

Čtyřdveřový fastback respektive později pětidveřový hatchback (GSA) a kombi Break (existovala i třídveřová užitková verze) si získal ihned své příznivce nejen mezi zákazníky, ale i mezi evropskými odbornými novináři.

Ti zvolili Citroën GS jednoznačně Vozem roku 1971 (Car of the Year 1971) před typy Volkswagen K 70 na druhém místě a Citroën SM na třetím místě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Vůz byl dlouhý 4120 mm, široký 1644 mm a vysoký 1370 mm.

Pokroková technika v nižší střední třídě

Litrový čtyřválcový boxer uložený vpředu a pohánějící přední kola postrádal sice sportovní dynamiku, ale lehká konstrukce (pohotovostní hmotnost byla cca 900 kg) a vynikající aerodynamika nedostatek síly částečně vyrovnávaly.

Pokrokový podvozek s nezávislým zavěšením všech kol – vpředu lichoběžníková náprava, vzadu vlečená ramena – byl zárukou vynikajících jízdních vlastností, na nichž se podílelo v této třídě vozů poprvé použité hydropneumatické odpružení s automatickou regulací světlé výšky vozu ve třech polohách.

Zdrojem jistoty řidiče za volantem bylo také citlivé hřebenové řízení a kotoučové brzdy na všech kolech.

Klepněte pro větší obrázek
Nezvyklý design přístrojové desky. 

Jako alternativa vzduchem chlazeného litrového motoru se záhy objevila verze 1,2 litru s výkonem zvýšeným ze 40 kW (55 k) na 44 kW (60 k).

V praxi bylo však nejvýznamnější citelné vylepšení průběhu točivého momentu v nejvíc využívané oblasti provozních otáček. Existovaly rovněž varianty 1,1 a 1,3 litru s výkonem až 49 kW (66 k).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Bestseller. Bylo prodáno více než 2,5 milionu vozů GS/GSA.

Krok vedle: Wankelův motor

Kvůli vysoké ceně a velké poruchovosti se však neprodala ani tisícovka těchto vozů, zatímco „konvenčních“ typů GS/GSA (GSA byla modernizovaná verze prodávaná od roku 1979) bylo až do roku 1986 vyrobeno téměř 2,5 milionu.

Klepněte pro větší obrázek


 


 

 


 

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků