Vyrazit na dovolenou elektromobilem? Dnes už žádný problém, ale jen o baterii to není.
Cestování elektromobilem na dlouhé vzdálenosti je stále doprovázeno skepsí. Citroën se rozhodl vyrazit do boje s předsudky a dokázat, že i s 54kWh baterií se dá vyrazit z České republiky třeba na dovolenou k moři.
Za tímto účelem požádal nezávislou organizaci UTAC zabývající se testováním a certifikací automobilů, aby změřila, jak dlouho bude modelů ë-C4X trvat ujetí 1000 kilometrů. Aby bylo možné porovnat výsledky s konkurencí, stejnou výzvu přijalo MG4, Renault Megane e-Tech a Volkswagen ID3.
Testování probíhalo dva dny za konstantních povětrnostních podmínek. Ze startu odjela všechna auta s plně nabitou baterií a na nabíjecí zastávku se odebrala při vybití akumulátoru na 10 procent. Následně bylo auto nabito na 80 procent, protože v tomto rozmezí je nabíjení nejrychlejší. Pro realističtější simulaci se střídaly stanice s nabíjecím výkonem 50 a 100 kW. Jízdy probíhaly na testovacím okruhu Mortefontaine při ustálené rychlosti 120 km/h.
Ačkoliv má Citroën ë-C4 X ze všech testovaných vozů nejmenší baterii, zdolal metu 1000 kilometrů nejdříve a to za 11 hodin a 57 minut, čímž ostatním ujel o 14 a až 67 minut. Na nabíječkách celkem strávil 3 hodiny a 5 minut, zatímco jízdy si užil 8 hodin a 52 minut.
Prvních 700 km se držela průměrná spotřeba energie na 19,5 kWh/100 km. Ve zbylých 300 kilometrech stoupla na 20,1 kWh/100 km kvůli snižující se teplotě vzduchu. Než plně nabitý Citroën dosáhl 10 procent kapacity baterie, ujel 243 km za dvě hodiny a 7 minut. Po opětovném nabití na 80 procent ujel v průměru 173,5 km za 92 minut.
Podle UTAC za výsledkem stojí vhodný nabíjecí management baterie, která má úměrnou kapacitu a hmotnost pro tak velký automobil. Nesmíme opomenout přítomnost tepelného čerpadla a fakt, že i motor je svým výkonem adekvátní. Určitou roli sehrála i aerodynamika karoserie s tvarem kupé.
Kromě standardu nabíjení pouze na 80 % pomáhá řidiči na cestách mobilní aplikace E-Routes od Free2move Charge. Jedná se o plánovač delších cest, který v závislosti na dopravě a výkonnosti dostupných nabíječek připraví celý itinerář.