Citroën C8: rodinné království (kompaktní test)

Citroën C8 je dalším zdařilým MPV. Společně se sourozenci Peugeotem 807, Fiatem Ulysse a Lancii Phedra nabízí netradiční ztvárnění interiéru, dobré jízdní vlasnosti a královský vnitřní prostor. Otestovali jsme verzi SX s motorem 2.2 HDI (94 kW/128 k).
Citroën C8: rodinné království (kompaktní test)

Nástupce Citroënu Evasion narostl ve všech směrech: kromě shodného rozvoru (2823 mm) má cé-osmička tyto hlavní rozměry: délka 4726 mm, šířka 1854 mm a výška 1752 mm. Dojmem velkého vozu působí také interiér, který je maximálně prostorný – uvnitř si nepřipadáte jako v automobilu, ale spíše jako v útulném obývacím pokoji (pravda, televize chybí). Dílenské zpracování i kvalita použitých materiálů jsou výborné.

Vydařený interiér

Hlavním rysem je palubní deska s centrálně umístěnými analogovými přístroji, které nejsou vždy nejlépe čitelné. Praváky nepotěší páka ruční brzdy umístěná vlevo od sedadla řidiče. Standardně dodávaná klimatizace je rovněž umístěna méně vhodně – až u spolujezdce, jinak nelze přední části „kokpitu“ cokoliv vytknout. Podélně i výškově nastavitelný volant padne dobře do ruky, řízení je přesné, chování vozu optimální. 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Citroën C8 má tři téměř shodné sourozence - Peugeot 807, Lancii Phedra a Fiat Ulysse

Přední i zadní sedadla jsou pohodlná, jak jsme si vyzkoušeli v praxi, záda se na nich neunaví ani při delších cestách. Sedadla v druhé, respektive třetí řadě lze vyjímat, takže C8 může být jak dvoumístný, tak i osmimístný. Zavazadlový prostor může mít 225 litrů až úctyhodných 2948 litrů. Potěší také velké množství odkládacích ploch. Námi testovaný automobil byl však s pevnou přepážkou za druhou řadou sedadel (užitkové provedení N1), čímž utrpěla variabilita (možnost odpočtu DPH je zřejmě větším lákadlem).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Po designérské stránce je C8 vydařený vůz -- Detail: vnější zpětné zrcátko  

Příznivci komfortu si mohou automobil zakoupit s dálkovým elektrickým ovládáním bočních dveří, stačí pouze stisknout tlačítko na dálkovém ovladači nebo na středovém panelu a dveře se pomocí elektromotorů otevřou.

Bohatá výbava

Verze SX obsahuje standardně bezpečnostní výztuhy dveří, čelní, boční a hlavové airbagy, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku (BEF), systém podpory brždění v kritických situacích (AFU), ESP &  ASR, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač, rádio s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem + 8 reproduktorů a elektrické ovládání všech oken.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Analogový rychloměr či otáčkoměr je nutné hledat uprostřed palubní desky

Můžeme tedy říci, že kromě prvků pro komfortní jízdu je C8 vhodně vybavena prvky pasivní bezpečnosti, protože již nejlevnější povedení obsahuje šestici airbagů, ABS s elektronickým rozdělovačem bzdného účinku (REF) a posilovačem brzdného účinku (AFU). Všechna sedadla „obsahují“ tříbodové bezpečnostní pásy, sedadla vpředu a vzadu (kromě prostředního sedadla) jsou vybaveny pyrotechnickými předpínači a omezovači tahu.

Výkonný a tichý motor

Popisovaný Citroën zůstal věrný naladění podvozků francouzských automobilů: měkčí pérování nebylo příčinou větších náklonů, situace se zhoršila při razantnější jízdě a vyhýbacích manévrech. Podvozek je naladěn velmi komfortně, rozbité silnice posádka ani nezaregistruje; problém představují pouze krátké příčné nerovnosti. Pro zlepšení jízdních vlastností tu máme ESP (vypínatelné pouze do rychlosti 30 km/h).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Komfort a dostatečný vnitřní prostor jsou hlavními devizami C8

Celému interiéru vévodilo příjemné ticho – tichý je motor, do interiéru neproniká aerodynamický hluk ani boční vítr. Čtyřem kotoučovým brzdám by neuškodil ostřejší nástup; převodovka je vhodně odstupňovaná, řazení je snadné ale mohlo by být přesnější. Dále stojí za zmínku zhoršený výhled při parkovacích manévrech (parkovací asistent stojí 17 000 korun a vzhledem k proporcím vozidla jej vřele doporučuji). Výhled z vozidla při jízdě vpřed je díky vyššímu posezu dobrý.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Sedadla jsou pohodlná, ani delší jízda zádům nevadí

V popisované C8 se nacházel 2.2 litrový vznětový motor s technologií common-rail s výkonem 94 kW (130 k a maximální rychlost 182 km/h). Dynamika motoru není špatná, stačí jak pro rychlejší rozjezdy ve městě, tak i pro pohodlnou jízdu po dálnici. Pro úplnost dodávám, že 2.2 HDi má nejvyšší točivý moment 314 N.m při 2000 ot./min., zrychlení „z nuly na sto“ zvládne za 12,9 s. Spotřeba není s ohledem na stavbu a hmotnost vozidla nikterak přehnaná, samozřejmě záleží na stylu jízdy. My jsme jezdili průměrně za 9 litrů nafty na sto kilometrů (s „nenaloženým“ vozem a s častým podílem městského provozu).

Dobrý, ale drahý

Skončím postesknutím: Citroën C8 představuje špičkové MPV, které kromě drobných nedostatků vyniká úsporným motorem, vysokým bezpečnostním standardem, dobrými jízdními vlastnostmi a excelentní variabilitou interiéru, leč bohužel pořizovací cena není z nejnižších. Verze s výbavou SX stojí bezmála milion korun, což jistě bude limitující faktor pro většinu českých rodin…

Technické parametry

• Citroën C8 2,2 HDI SX
• Rozměry: 4 726 × 1 854 × 1 856 mm
• Rozvor: 2823 mm
• Hmotnost: 1783 kg
• Zavazadlový prostor: 225 litrů  - 2948 (!) litrů
• Zrychlení 0 – 100 km/h: 13,6 s
• Nejvyšší rychlost: 182 km/h
• Základní cena: 990 000 Kč
• Cena  testovaného provedení: 1 052 700 Kč

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků