Citroën C5 nabídne nový režim ESP, Snow Motion

Citroën C5 nabídne nový režim ESP, Snow Motion

Vývoj Snow Motion Citroënu vychází z myšlenky nabídnout systém, který řidiče umožní se snadno a spolehlivě pohybovat po zasněžených cestách při zachování funkčnosti systému ESP, i když jde většinou jen o několik dnů v roce. Dalším z cílů automobilky bylo přijít se systémem, který se bude snadno používat a bude možné jej nabízet sériově.

Výsledkem je technologie, která údajně umožní řidiči jezdit a rozjíždět se na zasněžených a namrzlých cestách bez zvláštních schopností, a to až do stoupání 10 %. Systém při tom zajišťuje optimální přilnavost vozu při pominutí jisté míry prokluzu kol, který dovolí rozjezd či pokračování v jízdě i na povrchu s extrémně nízkou trakcí.

Vozy vybavené tradičním protiprokluzovým systémem (ASR) regulují prokluzování hnacích kol. V extrémních podmínkách může být tento systém i nevýhodou, protože znemožňuje vozu jet kupředu a „zasekne“ vás uprostřed svahu. Tento stav napravuje technologie Snow Motion, která vozu C5 umožňuje rozjíždění a jízdu na namrzlých a zasněžených silnicích. Tento systém pracuje ve třech fázích: zjištění přání řidiče (zrychlení, zatáčení kol) a analýza vnějších podmínek (svah, přilnavost, tloušťka vrstvy sněhu), následuje přihlédnutí k přání řidiče, srovnání s okolnostmi v terénu a výpočet pokynů, které počítač odešle systému řízení motoru a brzd, završená kontrolou a zhodnocením odchylky mezi vydanými pokyny a reakcí vozu a následnými úpravami, jejichž cílem je sblížit přání řidiče s realitou.

Snow Motion řídí na mokrých i suchých vozovkách rozložení výkonu mezi obě hnaná kola. Tím se optimalizuje využití přilnavosti a dosáhne se přesnějšího řízení. Například při silné boční akceleraci, pokud nedochází k nedotáčivosti, použije počítač při výpočtu správné rychlosti pro řízení motoru rychlost vnějšího kola. Nedochází k výrazným rázům motoru, jako tomu bývá v případě tradičního protiprokluzového systému ASR. Pokud se kola nedotáčí, systém rychlost vnějšího kola zapojí do výpočtu referenční rychlosti postupně, a nedotáčivost tak vyřeší přizpůsobenou činností motoru.
 
Výrobce vyzdvihuje hospodárnost ve srovnání s vozem vybaveným diferenciálem s omezenou svorností při přinejmenším stejných výsledcích, nebo i ve srovnání s vozem typu SUV 4x4 na svazích s rozumným sklonem, kdy systém umožňuje vyřešit 95 % obtížných situací, se kterými se motoristé setkají.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků