Citroën C5 nabídne nový režim ESP, Snow Motion

Vývoj Snow Motion Citroënu vychází z myšlenky nabídnout systém, který řidiče umožní se snadno a spolehlivě pohybovat po zasněžených cestách při zachování funkčnosti systému ESP, i když jde většinou jen o několik dnů v roce. Dalším z cílů automobilky bylo přijít se systémem, který se bude snadno používat a bude možné jej nabízet sériově.

Výsledkem je technologie, která údajně umožní řidiči jezdit a rozjíždět se na zasněžených a namrzlých cestách bez zvláštních schopností, a to až do stoupání 10 %. Systém při tom zajišťuje optimální přilnavost vozu při pominutí jisté míry prokluzu kol, který dovolí rozjezd či pokračování v jízdě i na povrchu s extrémně nízkou trakcí.

Vozy vybavené tradičním protiprokluzovým systémem (ASR) regulují prokluzování hnacích kol. V extrémních podmínkách může být tento systém i nevýhodou, protože znemožňuje vozu jet kupředu a „zasekne“ vás uprostřed svahu. Tento stav napravuje technologie Snow Motion, která vozu C5 umožňuje rozjíždění a jízdu na namrzlých a zasněžených silnicích. Tento systém pracuje ve třech fázích: zjištění přání řidiče (zrychlení, zatáčení kol) a analýza vnějších podmínek (svah, přilnavost, tloušťka vrstvy sněhu), následuje přihlédnutí k přání řidiče, srovnání s okolnostmi v terénu a výpočet pokynů, které počítač odešle systému řízení motoru a brzd, završená kontrolou a zhodnocením odchylky mezi vydanými pokyny a reakcí vozu a následnými úpravami, jejichž cílem je sblížit přání řidiče s realitou.

Snow Motion řídí na mokrých i suchých vozovkách rozložení výkonu mezi obě hnaná kola. Tím se optimalizuje využití přilnavosti a dosáhne se přesnějšího řízení. Například při silné boční akceleraci, pokud nedochází k nedotáčivosti, použije počítač při výpočtu správné rychlosti pro řízení motoru rychlost vnějšího kola. Nedochází k výrazným rázům motoru, jako tomu bývá v případě tradičního protiprokluzového systému ASR. Pokud se kola nedotáčí, systém rychlost vnějšího kola zapojí do výpočtu referenční rychlosti postupně, a nedotáčivost tak vyřeší přizpůsobenou činností motoru.
 
Výrobce vyzdvihuje hospodárnost ve srovnání s vozem vybaveným diferenciálem s omezenou svorností při přinejmenším stejných výsledcích, nebo i ve srovnání s vozem typu SUV 4x4 na svazích s rozumným sklonem, kdy systém umožňuje vyřešit 95 % obtížných situací, se kterými se motoristé setkají.

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků