Citroën C5 nabídne nový režim ESP, Snow Motion

Vývoj Snow Motion Citroënu vychází z myšlenky nabídnout systém, který řidiče umožní se snadno a spolehlivě pohybovat po zasněžených cestách při zachování funkčnosti systému ESP, i když jde většinou jen o několik dnů v roce. Dalším z cílů automobilky bylo přijít se systémem, který se bude snadno používat a bude možné jej nabízet sériově.

Výsledkem je technologie, která údajně umožní řidiči jezdit a rozjíždět se na zasněžených a namrzlých cestách bez zvláštních schopností, a to až do stoupání 10 %. Systém při tom zajišťuje optimální přilnavost vozu při pominutí jisté míry prokluzu kol, který dovolí rozjezd či pokračování v jízdě i na povrchu s extrémně nízkou trakcí.

Vozy vybavené tradičním protiprokluzovým systémem (ASR) regulují prokluzování hnacích kol. V extrémních podmínkách může být tento systém i nevýhodou, protože znemožňuje vozu jet kupředu a „zasekne“ vás uprostřed svahu. Tento stav napravuje technologie Snow Motion, která vozu C5 umožňuje rozjíždění a jízdu na namrzlých a zasněžených silnicích. Tento systém pracuje ve třech fázích: zjištění přání řidiče (zrychlení, zatáčení kol) a analýza vnějších podmínek (svah, přilnavost, tloušťka vrstvy sněhu), následuje přihlédnutí k přání řidiče, srovnání s okolnostmi v terénu a výpočet pokynů, které počítač odešle systému řízení motoru a brzd, završená kontrolou a zhodnocením odchylky mezi vydanými pokyny a reakcí vozu a následnými úpravami, jejichž cílem je sblížit přání řidiče s realitou.

Snow Motion řídí na mokrých i suchých vozovkách rozložení výkonu mezi obě hnaná kola. Tím se optimalizuje využití přilnavosti a dosáhne se přesnějšího řízení. Například při silné boční akceleraci, pokud nedochází k nedotáčivosti, použije počítač při výpočtu správné rychlosti pro řízení motoru rychlost vnějšího kola. Nedochází k výrazným rázům motoru, jako tomu bývá v případě tradičního protiprokluzového systému ASR. Pokud se kola nedotáčí, systém rychlost vnějšího kola zapojí do výpočtu referenční rychlosti postupně, a nedotáčivost tak vyřeší přizpůsobenou činností motoru.
 
Výrobce vyzdvihuje hospodárnost ve srovnání s vozem vybaveným diferenciálem s omezenou svorností při přinejmenším stejných výsledcích, nebo i ve srovnání s vozem typu SUV 4x4 na svazích s rozumným sklonem, kdy systém umožňuje vyřešit 95 % obtížných situací, se kterými se motoristé setkají.

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků