Citroën C5: facelift prospěl (velký test)

Citroën C5: facelift prospěl (velký test)

Citroën prošel v minulém roce výrazným faceliftem, jehož součástí je nejen dynamičtější design, ale také nová technika a motory pod kapotou. Otestovali jsme velmi dobře vybavenou verzi s motorem 2.0 HDi a novými funkcemi.

Kapitoly článku:


Facelift pomohl

Upravená cépětka si odbyla svou premiéru na pařížském autosalonu stejně jako zcela nový model nižší střední třídy C4. Pozměněna byla celá přední maska, která se hodně blíží právě céčtyřce – dostala nové světlomety protáhlé do kapoty, dynamičtější masku chladiče, která konečně odstranila průměrnost a šedost, jakou měla C5 před faceliftem. Stejně tak jsou zcela nové zadní světlomety, které svým bumerangovým tvarem zasahují do pátých dveří. C5 tak vypadá podstatně mlaději, dynamičtěji a sportovněji, má opět ten vzhled, který provází značky Citroen odnepaměti. Zatímco dříve mne C5 nijak neoslovoval, po faceliftu považuji tento automobil za jeden z nejhezčích ve třídě. Hodně bych se divil, kdyby tato úprava vzhledu výraznějším způsobem nezvedla prodeje.

  

Interiér jako takový se nijak nezměnil, přesto všímavý pozorovatel najdete dvě změny. První jsou zcela nové palubní přístroje, tzv. budíky. Mají hezčí a modernější grafiku, nechybí měřič teploty oleje či stav akumulátoru. Trochu mne překvapilo, že na otáčkoměru není ukazatel červeného pole a současně že tu je cejchování až do sedmi tisíc. Neznalý řidič se pak může divit, proč auto nelze vytočit do maxima a proč motor u hranice 4 500 otáček umírá. Nová je také střední část středové konzole, která je převzata z Peugeotu 407. Vypadá rozhodně lépe, stará tlačítka působila levně a byla zbytečně velká. Na druhou stranu konzola z 407 také nebyla to pravé ořechové, tlačítek je zase mnoho a jsou dost malá. Co mě ale potěšilo je palubní počítač z 407, který má dvě paměti, stará C5 měla jen jednu (pokud se dobře pamatuji).

Nové motory

Facelift C5 se ale nedotkl pouze vzhledu, je daleko výraznější, než by se na první pohled mohlo zdát. Vůz dostal dva nové nové naftové motory, 1.6 HDI 80 kW a 2.0 HDI 100 kW, současně z nabídky vypadl motor 2.0 HDI 80 kW, motor 2.2 HDI 98 kW zůstává a je spojen výhradně se čtyřstupňovým automatem. Naopak benzínový šestiválec 3.0 V6 152 kW má ve standardu nový šestistupňový automat. Celkem je tedy C5 nabízen se třemi benzíny (1.8 85 kW, 2.0 103 kW a 3.0 V6 152 kW) a třemi nafťáky (1.6 HDI 80 kW, 2.0 HDI 100 kW a 2.2 HDI 98 kW). První dva benzíny a nejslabší nafťák mají manuální pětikvalt, prostřední nafťák pak šestikvalt.

   
16" litá kola jsou ve standardu výbavy Exclusive --- Nové přední světlomety mají dynamičtější vzhled --- Záď má nové světlomety a je i jinak tvarovaná

Zajímavé novinky

Testované provedení liftback navíc dostalo nepatrně delší záď, díky čemuž narostl zavazadlový prostor o 15 l na 471 l. Ačkoliv se to nezdá mnoho, díky možnosti otevřít celé páté dveře je zavazadelník oproti klasickým sedanům daleko lépe využitelný. Kombi je pak ještě o několik cm delší a jeho zavazadlový prostor má 563 l. Další novinky už jen stručně. Vůz dostal nově předního parkovacího asistenta s multifunkčním displejem, který vám ukáže volný prostor okolo auta. Osvětlení vozovky v noci zajišťují nově příplatkové samonatáčecí bi-xenonové světlomety. K tempomatu přibyl omezovač rychlosti, který nepovolí přesáhnout nastavenou rychlost. Pokud však budete chtít předjíždět, systém se na nutnou dobu vypne a poté zase aktivuje.

  

K bezpečné jízdě slouží hned sedm airbagů – nově je tu kolenní airbag, který je umístěn vpravo pod volantem vedle sloupku řízení. Právě kolena při nárazu do překážky docela trpí, takže montáž kolenního airbagu výrazně snižuje možnost poranění nohou. Zde bych jen poznamenal, že nechybí akustická i grafická indikace nepřipoutání pasažéra, a to i na místě spolujezdce (je zde hmotnostní čidlo). Zajímavé je také čidlo použití pásů vzadu – hned víte, cestující za vámi nepoužil pásy a můžete mu to připomenout. Ve standardu je rovněž ABS a stabilizační systém ESP nové generace.

Poslední zajímavou novinkou je varování před opuštěním jízdního pruhu. Tato je bezesporu zajímavá funkce, která stojí 25 000 Kč; nacházela se i v testovaném voze. Pokud auto jede více jak 80 km/h a nemáte zapnuta směrová světla, bude vás vůz vibracemi v sedadle upozorňovat na to, že přejíždíte krajnici, případně středovou dělící čáru. Vibrace jsou natolik silné, že vás určitě probudí z mikrospánku případně z jiné činnosti, která odvádí vaši pozornosti od řízení (psaní textovek, volání, svačinka…). Pokud přejedete dělící čáru, zavibruje levá část sedadla, pokud krajnici, pravá. Systém funguje velmi spolehlivě, falešných poplachů je i za sněhu či deště minimum. Musím dodat, že vibrace jsou docela příjemné a častokrát jsem na dělící čáry najížděl schválně…

  

Nové ceny

Je rovněž vhodné poznamenat, že nová C5 stojí o něco méně než předfaceliftový model a má navíc nepatrně vylepšenou výbavu. V zaváděcím ceníku figuruje nejlevnější verze 1.8 85 kW ve výbavě X, která má už v základu ESP, automatickou klimatizaci, palubní počítač či sedm airbagů vč. kolenního. To všechno za příznivých 599 tisíc. Nejlevnější nafťák 1.6 HDI 80 kW koupíte ve stejné výbavě za 649 tisíc. Druhá výbava SX přidává např. CD přehrávač, dešťový senzor, tempomat, dvouzónovou klimatizaci, automatické vyrovnávání světlé výšky vozu a další doplňky pro pohodlnější jízdu. Nejlepší výbava Exclusive pak zahrnuje aktivní bi-xenonové světlomety, parkovací asistent vpředu i vzadu, 16“ litá kola či vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou.

Liftback X SX Exclusive
1.8i 16V 85 kW 599 000 Kč
2.0i 16V 103 kW 689 000 Kč 759 000 Kč
3.0i V6 24V 152 kW 919 000 Kč
1.6 HDi 16V 80 kW 649 000 Kč 684 000 Kč
2.0 HDi 16V 100 kW 704 000 Kč 739 000 Kč 809 000 Kč
2.2 HDi 16V AT 98 kW 799 000 Kč

Kombi (Break) X SX Exclusive
1.8i 16V 85 kW 639 000 Kč
2.0i 16V 103 kW 729 000 Kč
3.0i V6 24V 152 kW 959 000 Kč
1.6 HDi 16V 80 kW 689 000 Kč 724 000 Kč
2.0 HDi 16V 100 kW 744 000 Kč 779 000 Kč bude určeno
2.2 HDi 16V AT 98 kW 839 000 Kč 909 000 Kč

Poznámka: Verze 1.8 X stála dříve 649 tisíc, 2.0 HDI 80 kW X pak 745 tisíc (údaje jsou z roku 2003).

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud