Citroën C5 by wire: řízení bez pedálů

Vyvíjet automobil budoucnosti a neustále vymýšlet nová řešení, zaměřená na pohodlí jízdy, bezpečnost a uspořádání interiéru, takové jsou dílčí cíle značky Citroën, která dnes představuje demonstrační vůz C5 s technologií « By Wire ».
Citroën C5 by wire: řízení bez pedálů

Poznámka: Článek pochází z tiskové zprávy automobilky.

Technické řešení « By Wire », pocházející z letectví, spočívá v nahrazení mechanických vazeb mezi ovladači (volant, pedály atd.) a systémy (řízení, brzdy atd.) vazbami elektrickými. Nová koncepce je vyjádřena v interiéru vozu « C5 By Wire » volantem, který obsahuje ovladače řízení, brzd a akcelerace. Ve voze vůbec nejsou pedály.

Multifunkční volant zde nachází svůj skutečný smysl

Technologie « By Wire », která již byla představena u konceptů C-Crosser a později  C-Airdream, je dnes částečně vyzkoušena také u sériové verze modelu Citroën C5 s motorem 3.0i V6 24V o výkonu 210k (152 kW) a automatickou převodovkou.

Použití technologie « By Wire » umožňuje vzhledem k odstranění mechanických dílů, jako jsou pedály, sloupek řízení atd., nabídnout větší volnost při navrhování interiéru. Prvky řízení umístěné na volantu nabízejí lepší ergonomii a jednoduché ovládání, z čehož plyne rychlejší provedení požadavku řidiče a příkladná bezpečnost.

Princip rozhraní mezi řidičem a vozidlem

Základní funkce řízení jsou prováděny řidičem, který má obě ruce symetricky položeny na volantu, aby mohl aktivovat jednotlivé ovladače. Volant, jehož horní a spodní část věnce byly odstraněny, umožňuje ovládat zcela elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem, který je při nízké rychlosti velmi přímý.

Pravý nebo levý palec může snadno dosáhnout na páčky akcelerace, umístěné po obou stranách volantu před řidičem. Použití dvou páček je nezbytné, aby mohly být při akceleraci současně aktivovány prvky osvětlení vlevo nebo stěrače, ostřikovače světlometů či houkačka vpravo.

K dispozici je rovněž automatický tempomat pro udržování požadované rychlosti vozidla a zvýšení pohodlí jízdy, díky němuž není nutno nepřetržitě držet jednu z obou páček ve stisknuté poloze. Tempomat se vypne při brždění nebo při akceleraci.

Brzdění se provádí pomocí spínačů na obou koncích volantu. Tyto ovladače brzd jsou ovládány levým nebo pravým ukazováčkem řidiče a dávkování brzdného účinku se provádí intuitivním způsobem. Všechny tyto ovladače jsou velmi ergonomické, jejich ovládání se stane pro řidiče po krátké době zcela přirozené.

Systém « By Wire » : inteligence ve službě bezpečnosti

Multifunkční volant zde dostává svůj skutečný smysl a vzhledem k jednoduchému použití také umožňuje, aby se řidič plně soustředil na dopravní situaci, což je pozitivní prvek z hlediska bezpečnosti. Bezpečnost byla ostatně určujícím faktorem pro vývoj a použití technologií « By Wire » v automobilech.

Odstranění pedálů a sloupku řízení představuje nespornou výhodu z hlediska bezpečnosti, protože výrazně snižuje riziko poranění v případě nárazu vozidla. Takto uvolněný prostor pro nohy je přínosem také z hlediska ergonomie a pohodlí řidiče.

Na volantu umístěné ovladače zvyšují rychlost provedení požadavků řidiče, zejména při brzdění, při kterém tak dochází k ušetření drahocenného času v porovnání s nutností dosáhnout brzdový pedál v případě klasického systému.

Elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem

Zcela elektrický systém řízení umožňuje :

  • Proměnný poměr mezi úhlem natočení volantu a úhlem natočení kol automaticky přizpůsobovaný potřebám řidiče a rychlosti vozidla. Tato funkce usnadňuje parkovací manévry při velmi přímém převodovém poměru (1/3 otáčky volantu mezi rejdy proti obvyklým třem otáčkám) a zajišťuje výborné ovládání vozidla při vysoké rychlosti s velkou přesností řízení.
  • Velmi velká volnost v přizpůsobení charakteristik řízení vzhledem k momentu působících sil (například regulace pocitu odporu řízení na volantu), úhlu (mikronatočení kol atd.) nebo jízdnímu chování vozidla (celkové řízení podvozku).  

Elektrohydraulický brzdový systém

Brzdový systém je elektrohydraulický. Kromě nepřítomnosti pedálů se liší od tradičního systému pouze impulzními elektrickými ovladači, umístěnými na volantu. Dávkování účinku zůstává progresivní a dokonale intuitivní a přirozené. Při brždění stačí zvýšit tlak ruky na jednu nebo na obě páčky volantu.

Představením vozidla «  C5 By Wire » Citroën prozkoumává novou technologickou oblast. Cílem tohoto kroku je odstranění celé řady nevýhod a omezení mechanických vazeb. Současně směřuje k vyvinutí nové estetické a ergonomické koncepce místa řízení, zcela přizpůsobené požadavkům každého řidiče, která současně znamená znatelný pokrok v oblasti aktivní bezpečnosti.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků