Kapitoly článku:
Za volantem Cé-pětky
Místem, kde se Cé-pětka cítí nejlépe je dálnice. Tam si doslova libuje a zde předvádí, jak skvělý je hydraulický podvozek a spojení naftového motoru s automatem. České dálnice nepatří v Evropě k těm nejlepším a častý výskyt panelů prověří podvozek dokonale. Zde se dá jízda přirovnat k pomalému, hladkému a plynulému houpání. Žádná nerovnost není pro podvozek dostatečně velká, aby ho nevyžehlil. Citroen po silnici pluje ve své stabilní výšce a nerovnosti se přeměňují v mírné pohupování vozu, které se podobá sinusovce, ovšem s velmi dlouhou periodou. K tomu si připočtěte výborné odhlučnění od podvozku, které u testovaného vozu mírně degradovaly nevhodné pneumatiky, které poměrně dost hučely. Také aerodynamický hluk je na dálnici minimální a pokud nepřekročíte sto osmdesát, nemusíte v interiéru téměř zvýšit hlas.
Stejně komfortní je pak jízda i ve městě, ovšem zde jsem měl pocit, že je Cé-pětka mírně neohrabaná. Ne, že by nestačila jiným vozům, nebo ji cokoli chybělo, ale prostě to auto mi v tomto provozu nesedlo. Vcelku velké rozměry pak chvílemi přinášely problémy s parkováním a navíc podvozek, který se na dálnici chová jako suverén, si ve městě moc nerozuměl se souvislým pásem nerovností typu kočičí hlavy. Celkově se dá říci, že velké, ale individuální nerovnosti hravě překoná, ovšem v místech s opravdu souvislým pásem těchto překážek se začne chovat velmi blízko vozům s klasickým odpružením. Chvíli tyto nerovnosti zvládá, ovšem pak to, silně řečeno, vzdá a do interiéru se začnou tyto nerovnosti přenášet poměrně silně.
Ke komfortu velmi pomáhá i řízení a brzdy. Jsou skvěle přeposilované, takže od kol se k vám nedostane doslova nic. Řízení je velmi lehké a snadné a i zde platí, že se při dvoustovce můžete drbat na zádech a koncem jednoho prstu ovládat vůz. Ten si díky silnému posilovači udrží svou stopu velmi snadno a na vás tak zbývá pouze mírná korekce v zatáčkách. Stejně na tom jsou i brdy, silný, téměř okamžitý nástup může v počátku dělat problémy, ale díky antisportovnímu charakteru vozu si na ně brzy zvyknete a budete si je jen chválit. Celkově je ovládaní vozu extrémně odtažité.
Samotný komfort při jízdě je opravdu parádní. Pomáhají mu v tom i sedačky, které se dají bez ostychu nazvat křesly. Jsou výborně tvarované a opravdu velké. Trochu vadí absence bočního vedení, které by se hlavně při jízdách na okreskách hodilo. Občas tak při divoké jízdě "vypadnete" a nezbude vám, než se něčeho pořádně přichytit.
Slovo na závěr
Komfort, komfort a opět komfort - to já základní charakteristika Citroenu C5 v jakékoli karosářské verzi. Hydraulický podvozek je prostě obrovskou výhodou proti konkurenci, která si musí ve většině případů, ve střední třídě, vystačit s klasickými tlumiči a vinutými pružinami. Jízda v Citroenu je prostě řízení silničního parníku v pohodlném křesle. Vše, co je spojeno s řízením je od řidiče poměrně dost odtažené. Samotné řízení je přeposilované, stejně jako brzdy, což ovšem tomuto vozu vyloženě sedí. Navíc automatická převodovka, spolu s výrobně odhlučněným naftovým motorem klidné a komfortní jízdě jen přidávají. K úplně dokonalosti pak chyběl pouze aktivní tempomat a systém udržení vozu v jízdním pruhu.
Jen těžko se tomuto vozu cokoli vytýká. Není to žádný sprinter a ani si nedělá takové ambice, je to prostě koráb na dlouhé cesty s výborným poměrem užitných vlastností, ceny, výbavy a komfortu. Jen těžko by se ve střední třídě našla podobná kombinace za takové peníze. Pokud tedy budeme brát Citroen C5 Break jako velmi komfortní vůz na dlouhé cestování, s bohatou výbavou a slušnou cenou, bude v takovém hodnocení patřit na vrchol segmentu. Nebýt drobností jako je přehršel tlačítek na středovém panelu a nedostatečné boční vedení, které chybí na okreskách, nebylo by to Cé-pětce co vytknout.
Plusy
- V dané třídě špičkový komfort jízdy
- Výborný vnitřní prostor
- Velký zavazadlový prostor
- Dobré odhlučnění interiéru
- Příjemné ceny
Mínusy
- Příliš mnoho ovládacích prvků na středovém panelu
- Nedostatečné boční vedení sedaček
Základní výbava Exclusive: 7 x airbag: čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, průběžné hlavové airbagy pro cestující na předních a zadních sedadlech, ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brzdění, Detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách, Akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, Variabilní posilovač řízení, Tempomat + omezovač rychlosti, Palubní počítač, Paket Automatika: parkovací asistent vpředu a vzadu, el. sklopná zrcátka zpětná zrcátka, samočinné sklápění pravého zrcátka při couvání, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Automatická regulace světlé výšky vozidla, Přední mlhové světlomety, Bi-xenonové samonatáčecí světlomety s automatickou výškovou regulací + výsuvné ostřikovače světlometů, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Elektrické ovládání předních i zadních oken, Elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, Paket Komfort: automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, elektrické ovládání všech oken, dvojité přední sluneční clony s osvětlenými toaletními zrcátky, Paket Automatika: parkovací asistent vpředu a vzadu, elektricky sklopná zpětná zrcátka, samočinné sklápění pravého zrcátka při couvání, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Inteligentní odpružení Hydractive 3, Automatická klimatizace dvouzónová s nezávislou regulací pro levou a pravou stranu, Termoreflexivní čelní sklo, Paket Ambiance Alcantara: čalounění Alcantara, elektricky nastavitelná přední sedadla, vkládané textilní koberečky, osvětlení prahů předních dveří, osvětlení prostoru pro nohy řidiče a spolujezdce, rohož látka / guma v zavazadelníku, Elektricky ovládaná sedadla řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou a loketními opěrkami, Rádio RD4 s přehrávačem CD (AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, dálkové ovládání pod volantem), Hliníkové disky kol „Suzuka" 6,5 J x 16, pneumatiky 215/55 R16, Dotykové lišty nárazníků a boční lišty lakované v barvě karoserie
Příplatková výbava: Externí CD měnič na 6 disků - jako součást Paketu Audio: Audiosystém JBLv( rádio RD4 - přehrávač CD / MP3, zesilovač JBL o výkonu 240 W, 8 x repro ), Integrované hands freevs rozhraním Bluetooth, Externí CD měnič na 6 disků), Vyhřívaná přední sedadla - jako součást Paketu Ambiance kůže: čalounění v kůži „Claudia", elektricky nastavitelná přední sedadla, osvětlení prahů předních dveří, osvětlení prostoru pro nohy řidiče a spolujezdce, rohož látka / guma v zavazadelníku, Vyhřívaná přední sedadla, Paket Bezpečnost: Alarm s vnitřním prostorovým čidlem včetně superzamykání, Vrstvená skla bočních oken, Metalický lak. (32 000 Kč)
Základní cena: 836 000 Kč
Celková cena: 868 000 Kč
Technické parametry
Motor
- Objem: 1997 cm3
- Největší výkon: 100 kW (136 koní) při 4000 ot./min
- Největší točivý moment: 320 Nm při 2000 ot./min
- Palivo: nafta
Provozní vlastnosti
- Max. rychlost: 201 km/h
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,6 s
- Spotřeba paliva (l/100 km): 10/5,5/7,1
- Objem palivové nádrže: 66 l
Podvozek
- Zavěšení předních kol: náprava typu McPherson
- Zavěšení zadních kol: zadní náprava s vlečnými rameny a zkrutným stabilizátorem
- Odpružení: Hydractive 3 s automatickým udržováním světlé výšky
Hmotnosti
- Pohotovostní hmotnost: 1 574kg
Vnější rozměry
- Délka: 4839 mm
- Šířka: 1780 mm (bez zrcátek)
- Výška: 1513 mm
- Rozvor náprav: 2750 mm
Vnitřní rozměr
- Základní objem zavazadlového prostoru: 563-1658 l